Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

familjeföretagare

Klarar ditt företag en skilsmässa?

4 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
Skilsmässa

Foto: Fundera på skilsmässa innan det är för sent. Foto: Getty Images

Att skiljas är svårt. Att skiljas när man har företag är än värre. För nästan oavsett hur man löser det ekonomiska tar företaget också en smäll som kan ta flera år att reparera efter en skilsmässa, visar ny forskning.

Det har forskats mycket på hur vi människor – vuxna som barn – påverkas av en skilsmässa. Och det har forskats mycket på familjeföretag, hur de ska bli konkurrenskraftiga och hur man genomför ett generationsskifte.

Men vad händer med familjeföretagen vid en skilsmässa? Här gapar ett stort hål rent forskningsmässigt. Ett hål som företagsekonomen Kajsa Haag och juristen Hanna Almlöf, båda aktiva vid CeFEO (Centre for Family Enterprise and Ownership) vid Jönköping International Business School håller på att täppa igen.

70 procent av alla företag i Sverige drivs som familjeföretag, många som enmansföretag. Samtidigt slutar hälften av alla äktenskap i skilsmässa. Vad händer då? Det var grundfrågan som Kajsa och Hanna ville få svar på. De har intervjuat såväl företagare som genomgått skilsmässor som bodelningsförrättare och rådgivare.

Bilden de får fram är mångfacetterad, men entydig på en punkt: det blir väldigt ofta väldigt svårt. Och det finns stora kunskapsluckor.

– Det vi framför allt vill nå ut med är kunskapen om att aktierna i ett företag ingår i en skilsmässa om man inte redan tidigare skrivit ett äktenskapsförord, säger Kajsa och tillägger att aktierna ingår även om ena parten startade företaget själv, innan man blev ett par.

Det låter kanske inte så konstigt, men för många blir det något av en aha-upplevelse – och ofta en åhnej också.

Även i de fall företagaren kände till att företaget skulle ingå i eventuell skilsmässa har man inte tagit tag i frågan av olika anledningar. Framförallt gifter man ju inte sig för att skiljas. Även när man känner till grunderna för bodelning uppstår frågor gällande förtaget:

– En svårighet handlar om vilket värde som ska sättas på aktierna, säger Hanna.

Värdet på aktiekapitalet


Det är där som problemen börjar hopa sig. För det är inte aktiekapitalet på 50 000 eller 100 000 kronor som det handlar om, utan det faktiska marknadsvärdet på bolaget. Men hur kommer man fram till marknadsvärdet utan att sälja?

I många fall har den ena av makarna drivit företaget själv i alla år. Men så kommer skilsmässan och den andra kan alltså kräva halva värdet.

– När det exempelvis gäller rena konsultföretag är det förhållandevis enkelt, då har man inte dyra inventarier och värdet är relativt lågt. Men ett typföretag kan vara en mindre industri med 25–30 anställda, där maskinerna och en fastighet kan vara värda miljontals kronor och plötsligt ska man ge halva värdet till sitt ex. Men man kan ju inte sälja inventarierna för då stannar verksamheten, säger Hanna.

Då finns tre alternativ:
  • Köpa ut partnern direkt, kanske med hjälp av ett privat banklån.
  • Om det inte går, göra en avbetalningsplan.
  • Ge aktier i företaget till partnern.

– Det är bara om man kan köpa ut sin partner direkt som man verkligen kan få en clean break, men det är många som inte har det kapitalet, säger Kajsa.

Kanske försöker man lösa det med att ta ut högre lön eller utdelning själv, vilket sätter större press på företaget än vad som är optimalt. Företaget kan också bli lidande av att företagaren mår dåligt under skilsmässan och kanske fattar sämre beslut än vanligt.

– Då är man inte lika innovativ som annars och man kanske har en psykisk nedstämdhet som också kan ge fysiska symtom. Detta påverkar inte bara den drabbade ägaren utan även dennes relation till anställda och i nästa steg till leverantörer och kunder, säger Hanna.

Man hamnar i en ond cirkel.

– Ekonomin blir ett direkt eller indirekt hot mot verksamheten. Plötsligt kan man tappa investeringskraften i företaget. Och man ska komma ihåg att företaget i sig inte kan köpa ut en delägare, det måste man göra som privatperson, säger Hanna och fortsätter:

– Om man måste ta personliga lån för att köpa ut sitt ex blir man i regel mindre riskbenägen, vilket kan vara dåligt ur företagssynpunkt.

Andra investerare


Ett sätt att slippa ta lån är att släppa in andra investerare. Men det betyder samtidigt att man släpper på sitt eget inflytande och det blir förändringar i företaget som man kanske inte hade tänkt sig.

Sedan finns det företag som startats, drivits och ägts av makarna tillsammans.

– Då blir det ännu svårare, för då har båda lika stor rätt att fortsätta driva företaget. Den person som förlorar företaget förlorar samtidigt sin anställning och inkomst, säger Kajsa.

Visst kan man önska att man, i de fall båda parter vill fortsätta driva företaget, skulle kunna enas om att fortsätta jobba ihop ändå. Men det fungerar sällan, menar Hanna och Kajsa.

– Jag känner till två fall – så detta är på mer anekdotisk nivå, säger Kajsa, men i inget av fallen lyckades ex-makarna fortsätta sitt samarbete annat än en kort period.

Om man ännu inte går i skilsmässotankarna, vad kan man göra då?

Viktigast, enligt Hanna och Kajsa är att tillsammans fundera över en reservplan ifall man i framtiden vill gå skilda vägar. Det finns tre saker man kan göra proaktivt, menar de.
  1. Planera så att företaget inte är er gemensamma egendom, utan enskild egendom. Annars räknas företaget som giftorättsgods och ska ingå i en eventuell bodelning. Helst ska man ta upp det här i ett tidigt skede, redan när man startar företaget.

– Detta gäller även om det är ett familjeföretag där ena parten kanske fått ta över ett företag som startades för fyra generationer sedan, förtydligar Kajsa.

2. Utgå inte från att din partner vid en eventuell framtida separation kommer att tänka på företagets bästa. Man funkar sällan så som människa.

– Den som känner sig sviken tänker ofta ”varför ska jag vara snäll?”. Och det är inget konstigt att känna så, säger Hanna.

3. För att göra aktierna i företaget till enskild egendom behöver man skriva ett äktenskapsförord.
– Vi uppmanar företagare att fundera över vilken annan egendom som kan göras till makens enskilda egendom så att äktenskapsförordet kan upplevas rättvist. Kan man hitta något som är lika värdefullt som kan skrivas på den andra parten? Kanske finns det en sommarstuga som partnern kan stå som ensam ägare till i stället, säger Hanna.

Annan kompensation


Ett annat alternativ är att sätta av ett specifikt sparande, en kapitalplacering eller en privat pensionsförsäkring, till den andra personens fördel. Kanske kan detta fungera som en kompensation för att den andra partnern får dra ett tyngre lass på hemmafronten medan företagaren lägger tid och ork på att bygga upp verksamheten.

Förhoppningsvis behöver äktenskapsförordet aldrig komma till användning, men finns där ifall-om-att.

– Man försäkrar inte huset mot brand för att man tror att det kommer brinna ner men det är bra att ha. Man kan inte heller vänta med att teckna försäkringen till efter huset har brunnit ner …

– Det vi vill uppmärksamma företagare på är vilka valmöjligheter som finns och vad olika val får för konsekvenser. Man behöver skräddarsy en lösning för var och en, säger Kajsa.

Det finns rådgivare att gå till för att få hjälp om man hamnar i en skilsmässa, som att ta hjälp av en bodelningsförrättare och företagsvärderare. Värderingsfrågan pekas av många ut som den mest problematiska när ett företag är inblandat. Det finns flera olika metoder att mäta ett värde på ett företag och kanske har man helt olika uppfattningar om värdet.

– Vårt budskap är att makarna inte behöver enas om ett värde i kronor, utan det går också bra att enas om vilken metod som ska användas eller vem som ska värdera, säger Hanna.

Lång tid efter skilsmässa


Men det är också bra att veta att det här brukar dra ut på tiden. Det är inte ovanligt att det tar flera år innan man löst allt. Tre år då företaget blir gisslan.

Det är också bra att känna till att om man inte löser allt korrekt från början kan det komma en backlash. Kajsa och Hanna berättar om fall där ena parten gått med på att släppa anspråk på företaget i samband med skilsmässan, kanske av okunskap om de egna rättigheterna, för att flera år senare väcka frågan igen.

– Svenska föräldrar är vanligen bra på att hitta produktiva lösningar när det gäller barnen. Men när det gäller ekonomin är det annorlunda. Vi har stött på fall där man driver varandra till konkurs. Fast då blir barnen förlorare i vilket fall som helst, säger Kajsa.

Sett ur ett nationellt perspektiv menar Kajsa och Hanna att frågan borde lyftas högre på den politiska agendan, med tanke på hur viktiga de här företagen är för bland annat landets BNP. Kanske borde man diskutera förhållandet mellan familjerätten och bolagsrätten. I dagsläget vinner familjerätten över bolagsrätten – på bekostnad av företaget.

– Det finns länder, som till exempel Österrike, som gör tvärtom: att aktierna från början är enskild egendom. Där måste man som par aktivt välja att företagets aktier ska ingå i den gemensamma egendomen, säger Hanna.

AV YASEMIN BAYRAMOGLU


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Ekonomi & Skatt

Så fungerar F-skatt – Allt du behöver veta som företagare

Funderar du på att starta företag eller driver du redan eget? Då är F-skatt något du inte kommer undan. I den här guiden förklarar vi vad F-skatt är, varför du behöver den – och vad du måste tänka på för att undvika onödiga misstag.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 14 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 4 minuters läsning
Guide som fo¨rklarar hur F-skatt fungerar fo¨r dig som a¨r eller ska bli fo¨retagare

Foto: Unsplash

I den här guiden går vi igenom:

  1. Vad F-skatt är och varför den är viktig för dig som företagare
  2. Hur du ansöker om F-skatt – steg för steg
  3. Vad som krävs för att få F-skatt – och vad som kan göra att du blir nekad
  4. Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

Vi tror guiden passar dig som driver eller planerar att starta eget företag – oavsett företagsform.

Tight om tid? Här är det viktigaste från guiden

  • F-skatt är ett måste för att få ta uppdrag som företagare. Utan den riskerar du att inte få betalt.
  • Ansökan görs enkelt hos Skatteverket. Det är gratis, men du måste kunna visa att du bedriver eller kommer att bedriva näringsverksamhet.
  • Du ansvarar själv för att betala in skatt och sociala avgifter. Det ingår i F-skatten.
  • Du kan bli nekad F-skatt om du t.ex. har stora skulder eller inte anses driva näringsverksamhet på riktigt.

Okej, let´s dive in!

Vad är F-skatt och varför behöver du det?

F-skatt (förkortning för företagsskatt) visar att du är en företagare som själv ansvarar för att betala in dina skatter och avgifter.

  • Om du inte har F-skatt, så betraktas du inte som en "självständig näringsidkare" i Skatteverkets ögon. Då måste den som anlitar dig – alltså din kund eller uppdragsgivare – behandla dig som en anställd i vissa avseenden.
  • F-skatt är därför en sorts kvalitetsstämpel. Den visar att du är en seriös aktör och vet vad som gäller.

Exempel: Du fakturerar en kund 10 000 kr. Har du inte F-skatt kan kunden tvingas dra av preliminärskatt och arbetsgivaravgifter, vilket skapar krångel för båda parter.

Så ansöker du om F-skatt – steg för steg

Att ansöka om F-skatt är relativt enkelt, men kräver att du har koll på din verksamhet.

1. Skapa konto på verksamt.se
Här hittar du e-tjänsten för att registrera företag och ansöka om F-skatt.

2. Fyll i din ansökan
– Du ska kunna beskriva verksamheten: vad du ska göra, vilka kunder du vänder dig till och hur du planerar att tjäna pengar. Du behöver också lämna uppgifter om förväntade inkomster och startdatum (ett tips är att ange låga summor, så riskerar du inte hög preliminärskatt i början)

3. Skatteverket bedömer om du bedriver näringsverksamhet. Det innebär att verksamheten ska vara självständig, ha vinstsyfte och bedrivas varaktigt.

4. Beslut skickas till din digitala brevlåda. Normalt inom några veckor. Om du får avslag kan du överklaga.

Vad krävs för att få F-skatt?

Skatteverket gör en bedömning utifrån tre grundkrav:

  • Självständighet – Du ska själv bestämma hur uppdrag utförs.
  • Varaktighet – Verksamheten får inte vara tillfällig.
  • Vinstsyfte – Det ska finnas en realistisk plan att gå med överskott.

Du kan bli nekad F-skatt om du:

  • Har stora skatteskulder eller obetalda avgifter
  • Inte kan visa att du faktiskt kommer att ha kunder eller inkomster
  • Har ett beroendeförhållande till en enda uppdragsgivare (vilket kan tyda på att det är ett dolt anställningsförhållande)

Tips: Skatteverket kan godkänna din F-skatt även om du ännu inte har fakturerat – så länge det finns en tydlig plan.

Vanliga misstag gällande f-skatt – och hur du undviker dem

  • Du väntar för länge med att ansöka. Det kan leda till att du inte får betalt i tid – eller att kunder tackar nej.
  • Du fakturerar utan att ha F-skatt. Du riskerar att kunden gör skatteavdrag, och du får mindre betalt.
  • Du tror att F-skatt är samma som momsregistrering. Det är två olika saker – och du behöver ofta båda.

Sammanfattning

  • F-skatt är ett måste för att fakturera som företagare.
  • Ansökan sker via verksamt.se och är gratis.
  • Du måste visa att du driver en seriös, självständig verksamhet.
  • F-skatt innebär att du själv betalar skatt och avgifter.
  • Undvik att fakturera innan din F-skatt är godkänd.

Vanliga frågor om F-skatt

Hur lång tid tar det att få F-skatt?

Det tar normalt 2–6 veckor efter att du skickat in en komplett ansökan.

Måste jag ha F-skatt för att starta en enskild firma?

Ja, F-skatt är ett krav för att kunna fakturera som egenföretagare.

Kan jag få F-skatt om jag bara har en kund?

Det är möjligt, men Skatteverket kan ifrågasätta om det verkligen är en självständig näringsverksamhet.

Vad är skillnaden mellan F-skatt och FA-skatt?

FA-skatt är till för dig som både är anställd och driver företag vid sidan av.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.