Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Familjeföretagare

Klarar ditt företag en skilsmässa?

4 juli, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 8 minuters läsning
Skilsmässa

Foto: Fundera på skilsmässa innan det är för sent. Foto: Getty Images

Att skiljas är svårt. Att skiljas när man har företag är än värre. För nästan oavsett hur man löser det ekonomiska tar företaget också en smäll som kan ta flera år att reparera efter en skilsmässa, visar ny forskning.

Det har forskats mycket på hur vi människor – vuxna som barn – påverkas av en skilsmässa. Och det har forskats mycket på familjeföretag, hur de ska bli konkurrenskraftiga och hur man genomför ett generationsskifte.

Men vad händer med familjeföretagen vid en skilsmässa? Här gapar ett stort hål rent forskningsmässigt. Ett hål som företagsekonomen Kajsa Haag och juristen Hanna Almlöf, båda aktiva vid CeFEO (Centre for Family Enterprise and Ownership) vid Jönköping International Business School håller på att täppa igen.

70 procent av alla företag i Sverige drivs som familjeföretag, många som enmansföretag. Samtidigt slutar hälften av alla äktenskap i skilsmässa. Vad händer då? Det var grundfrågan som Kajsa och Hanna ville få svar på. De har intervjuat såväl företagare som genomgått skilsmässor som bodelningsförrättare och rådgivare.

Bilden de får fram är mångfacetterad, men entydig på en punkt: det blir väldigt ofta väldigt svårt. Och det finns stora kunskapsluckor.

– Det vi framför allt vill nå ut med är kunskapen om att aktierna i ett företag ingår i en skilsmässa om man inte redan tidigare skrivit ett äktenskapsförord, säger Kajsa och tillägger att aktierna ingår även om ena parten startade företaget själv, innan man blev ett par.

Det låter kanske inte så konstigt, men för många blir det något av en aha-upplevelse – och ofta en åhnej också.

Även i de fall företagaren kände till att företaget skulle ingå i eventuell skilsmässa har man inte tagit tag i frågan av olika anledningar. Framförallt gifter man ju inte sig för att skiljas. Även när man känner till grunderna för bodelning uppstår frågor gällande förtaget:

– En svårighet handlar om vilket värde som ska sättas på aktierna, säger Hanna.

Värdet på aktiekapitalet


Det är där som problemen börjar hopa sig. För det är inte aktiekapitalet på 50 000 eller 100 000 kronor som det handlar om, utan det faktiska marknadsvärdet på bolaget. Men hur kommer man fram till marknadsvärdet utan att sälja?

I många fall har den ena av makarna drivit företaget själv i alla år. Men så kommer skilsmässan och den andra kan alltså kräva halva värdet.

– När det exempelvis gäller rena konsultföretag är det förhållandevis enkelt, då har man inte dyra inventarier och värdet är relativt lågt. Men ett typföretag kan vara en mindre industri med 25–30 anställda, där maskinerna och en fastighet kan vara värda miljontals kronor och plötsligt ska man ge halva värdet till sitt ex. Men man kan ju inte sälja inventarierna för då stannar verksamheten, säger Hanna.

Då finns tre alternativ:
  • Köpa ut partnern direkt, kanske med hjälp av ett privat banklån.
  • Om det inte går, göra en avbetalningsplan.
  • Ge aktier i företaget till partnern.

– Det är bara om man kan köpa ut sin partner direkt som man verkligen kan få en clean break, men det är många som inte har det kapitalet, säger Kajsa.

Kanske försöker man lösa det med att ta ut högre lön eller utdelning själv, vilket sätter större press på företaget än vad som är optimalt. Företaget kan också bli lidande av att företagaren mår dåligt under skilsmässan och kanske fattar sämre beslut än vanligt.

– Då är man inte lika innovativ som annars och man kanske har en psykisk nedstämdhet som också kan ge fysiska symtom. Detta påverkar inte bara den drabbade ägaren utan även dennes relation till anställda och i nästa steg till leverantörer och kunder, säger Hanna.

Man hamnar i en ond cirkel.

– Ekonomin blir ett direkt eller indirekt hot mot verksamheten. Plötsligt kan man tappa investeringskraften i företaget. Och man ska komma ihåg att företaget i sig inte kan köpa ut en delägare, det måste man göra som privatperson, säger Hanna och fortsätter:

– Om man måste ta personliga lån för att köpa ut sitt ex blir man i regel mindre riskbenägen, vilket kan vara dåligt ur företagssynpunkt.

Andra investerare


Ett sätt att slippa ta lån är att släppa in andra investerare. Men det betyder samtidigt att man släpper på sitt eget inflytande och det blir förändringar i företaget som man kanske inte hade tänkt sig.

Sedan finns det företag som startats, drivits och ägts av makarna tillsammans.

– Då blir det ännu svårare, för då har båda lika stor rätt att fortsätta driva företaget. Den person som förlorar företaget förlorar samtidigt sin anställning och inkomst, säger Kajsa.

Visst kan man önska att man, i de fall båda parter vill fortsätta driva företaget, skulle kunna enas om att fortsätta jobba ihop ändå. Men det fungerar sällan, menar Hanna och Kajsa.

– Jag känner till två fall – så detta är på mer anekdotisk nivå, säger Kajsa, men i inget av fallen lyckades ex-makarna fortsätta sitt samarbete annat än en kort period.

Om man ännu inte går i skilsmässotankarna, vad kan man göra då?

Viktigast, enligt Hanna och Kajsa är att tillsammans fundera över en reservplan ifall man i framtiden vill gå skilda vägar. Det finns tre saker man kan göra proaktivt, menar de.
  1. Planera så att företaget inte är er gemensamma egendom, utan enskild egendom. Annars räknas företaget som giftorättsgods och ska ingå i en eventuell bodelning. Helst ska man ta upp det här i ett tidigt skede, redan när man startar företaget.

– Detta gäller även om det är ett familjeföretag där ena parten kanske fått ta över ett företag som startades för fyra generationer sedan, förtydligar Kajsa.

2. Utgå inte från att din partner vid en eventuell framtida separation kommer att tänka på företagets bästa. Man funkar sällan så som människa.

– Den som känner sig sviken tänker ofta ”varför ska jag vara snäll?”. Och det är inget konstigt att känna så, säger Hanna.

3. För att göra aktierna i företaget till enskild egendom behöver man skriva ett äktenskapsförord.
– Vi uppmanar företagare att fundera över vilken annan egendom som kan göras till makens enskilda egendom så att äktenskapsförordet kan upplevas rättvist. Kan man hitta något som är lika värdefullt som kan skrivas på den andra parten? Kanske finns det en sommarstuga som partnern kan stå som ensam ägare till i stället, säger Hanna.

Annan kompensation


Ett annat alternativ är att sätta av ett specifikt sparande, en kapitalplacering eller en privat pensionsförsäkring, till den andra personens fördel. Kanske kan detta fungera som en kompensation för att den andra partnern får dra ett tyngre lass på hemmafronten medan företagaren lägger tid och ork på att bygga upp verksamheten.

Förhoppningsvis behöver äktenskapsförordet aldrig komma till användning, men finns där ifall-om-att.

– Man försäkrar inte huset mot brand för att man tror att det kommer brinna ner men det är bra att ha. Man kan inte heller vänta med att teckna försäkringen till efter huset har brunnit ner …

– Det vi vill uppmärksamma företagare på är vilka valmöjligheter som finns och vad olika val får för konsekvenser. Man behöver skräddarsy en lösning för var och en, säger Kajsa.

Det finns rådgivare att gå till för att få hjälp om man hamnar i en skilsmässa, som att ta hjälp av en bodelningsförrättare och företagsvärderare. Värderingsfrågan pekas av många ut som den mest problematiska när ett företag är inblandat. Det finns flera olika metoder att mäta ett värde på ett företag och kanske har man helt olika uppfattningar om värdet.

– Vårt budskap är att makarna inte behöver enas om ett värde i kronor, utan det går också bra att enas om vilken metod som ska användas eller vem som ska värdera, säger Hanna.

Lång tid efter skilsmässa


Men det är också bra att veta att det här brukar dra ut på tiden. Det är inte ovanligt att det tar flera år innan man löst allt. Tre år då företaget blir gisslan.

Det är också bra att känna till att om man inte löser allt korrekt från början kan det komma en backlash. Kajsa och Hanna berättar om fall där ena parten gått med på att släppa anspråk på företaget i samband med skilsmässan, kanske av okunskap om de egna rättigheterna, för att flera år senare väcka frågan igen.

– Svenska föräldrar är vanligen bra på att hitta produktiva lösningar när det gäller barnen. Men när det gäller ekonomin är det annorlunda. Vi har stött på fall där man driver varandra till konkurs. Fast då blir barnen förlorare i vilket fall som helst, säger Kajsa.

Sett ur ett nationellt perspektiv menar Kajsa och Hanna att frågan borde lyftas högre på den politiska agendan, med tanke på hur viktiga de här företagen är för bland annat landets BNP. Kanske borde man diskutera förhållandet mellan familjerätten och bolagsrätten. I dagsläget vinner familjerätten över bolagsrätten – på bekostnad av företaget.

– Det finns länder, som till exempel Österrike, som gör tvärtom: att aktierna från början är enskild egendom. Där måste man som par aktivt välja att företagets aktier ska ingå i den gemensamma egendomen, säger Hanna.

AV YASEMIN BAYRAMOGLU


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Ekonomi & Skatt

Ny brytpunkt för statlig skatt 2026 (och nytt prisbasbelopp) – här är siffrorna

Som företagare är det viktigt att ha koll på skattegränserna för att kunna planera löner, utdelning och privata uttag. Här går vi igenom vad som gäller från och med inkomståret 2026: brytpunkten för statlig skatt, prisbasbeloppet och vad du bör tänka på.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 november, 2025 Uppdaterades 15 november, 2025 2 minuters läsning
Ny brytpunkt fo¨r statlig skatt 2026

Foto: Unsplash

Vad är brytpunkten för statlig skatt?

Brytpunkten, eller den gräns där du börjar betala statlig inkomstskatt (för inkomst av tjänst), är ett viktigt riktmärke för privatekonomi – och för dig som aktiebolagsägare med lön eller utdelning. Om din beskattningsbara inkomst överstiger brytpunkten så tillkommer statlig skatt på delar av inkomsten.

Prisbasbeloppet för 2026

För inkomståret 2026 har Regeringen fastställt prisbasbeloppet till 59 200 kronor. Prisbasbeloppet används bland annat vid beräkning av socialförsäkringsförmåner – men påverkar indirekt även skatteplanering.

Bryt­punkten för statlig skatt 2026

Brytpunkten för statlig skatt för inkomståret 2026 blir då, om vi utgår från prisbasbeloppet, 660 400 kronor för personer som inte har fyllt 66 år vid årets ingång. Det motsvarar en månadslön på ungefär 55 033 kronor. För personer som fyllt 66 år vid årets ingång blir brytpunkten beräknad till 751 100 kronor, motsvarande cirka 62 590 kronor/månad. 

Vad innebär det för dig som företagare?

Planera lönen

Om du driver företag och tjänar nära eller över brytpunkten påverkas hur mycket du ”behåller” efter skatt. Exempelvis:

  • Om du har en årslön på 700 000 kronor och brytpunkten är 660 400 kronor, så börjar statlig skatt tillkomma på ca 39 600 kronor.
  • Genom att hålla lönen precis under brytpunkten (t.ex. 655 000 kronor) slipper du betala statlig skatt på lönen — vilket kan frigöra utrymme att plocka ut pengar på annat sätt (som utdelning) med lägre marginalskatt.

Utdelning och bolagsägare

För dig som ägare i ett aktiebolag handlar det om att kombinera lön och utdelning på ett skatteeffektivt sätt. Om lönen trycker upp dig över brytpunkten kan utdelningen bli ett viktigare verktyg för att undvika hög marginalskatt. Samtidigt behöver du följa reglerna för lön, gränsbelopp och underlag för utdelning.

Praktiska tips

  • Följ löneuttaget under året – om du når upp mot brytpunkten kan det vara dags att se över hur du strukturerar uttag det resterande året.
  • Om du har flera bolag eller kombinerad inkomst måste du se helheten – brytpunkten gäller total tjänsteinkomst.

Sammanfattning

  • Prisbasbeloppet för 2026: 59 200 kronor.
  • Brytpunkt för statlig skatt 2026 (baserat på orisbasbeloppet): 660 400 kronor (under 66 år) och 751 100 kronor (66 år eller äldre).
  • Som företagare är det centralt att planera lön och utdelning utifrån hur nära gränsen du ligger.
  • Genom aktiv planering kan du optimera efter skatt samtidigt som du följer regelverket.


Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.