Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Lisa masserade sig till ett miljonbolag

3 december, 2010 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Våga ta in extern hjälp till att styra bolaget - så att du kan fokusera på att dra in mer business. Det menar Lisa Uggla, grundare till Ugglapraktiken, och berättar hur du tar klivet från liten till stor.

När Lisa Uggla för tjugo år sedan startade eget som massör hade hon inte en tanke på att det skulle gå så bra.

[caption id="attachment_18224" align="alignright" width="217"]Ugglapraktiken Lisa Uggla Ugglapraktiken Lisa Uggla[/caption]

– Jag kände att företaget kunde bli stort, men aldrig att det skulle bli så här! Säger hon nästan förvånat.

Det har tagit sin tid, men idag omsätter Ugglapraktiken åtta miljoner och har sju anställda. Affärsidén - att massera anställda på företag - är inte unik. Men med starka konkurrensfördelar har Ugglapraktiken kunnat växa sig starkare än konkurrenterna.
  • Alla massageterapeuter som jobbar för Ugglapraktiken är certifierade av branschrådet Svensk massage, vilket höjer kvalitén.
  • De har ett smidigt boknings- och betalningssystem, där man med några enkla knapptryck på nätet kan boka massage och få underlag till skatteavdrag. Med Facebook, Twitter och Google-optimering når de ut till sina kunder på nätet.
  • Ett 70-tal underkonsulter med egna firmor jobbar under Ugglapraktikens namn när personal behövs. På så sätt har de kunnat växa utan att anställa och sprida sig geografiskt. Sammanlagt blir det runt 3 000 massager i månaden.

Men från början bestod företaget bara av Lisas två tomma händer. Nyckeln till tillväxt tror hon är just att ha en plan för det, där flera personer i firman hjälper till och inte bara du som är grundare. I dag är Lisa fortfarande VD men hon har med hjälp av Almi tagit in en konsult som sköter det operativa VD-arbetet.

– Det är det mest avgörande beslut jag har tagit för Ugglapraktiken. I början var det jättejobbigt och jag kunde bli irriterad när han tog beslut, fast det var jag som hade tagit in honom! Men jag insåg snabbt att det var nödvändigt att våga släppa saker. Jag måste ägna mig åt kunderna för att få rejäl snurr på verksamheten.

Hon rekommenderar andra företag som vill växa att våga göra samma sak. Risken är annars att du, som kanske blivit som en familj med de anställda, inte vågar ta svåra beslut som kan driva företaget framåt.

– Man måste våga lita på sin personal och våga lämna över, det är absolut nödvändigt för att växa. Ge dem tydliga direktiv och mål som du utvärderar tillsammans med dem - men låt dem få fria händer att göra sitt jobb!


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.