Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Mer om det där som kunderna älskar

18 november, 2009 Uppdaterades 18 december, 2024 2 minuters läsning
Hej!


Läste du mitt förra inlägg så vet du att jag var lite grinig. Jag hade träffat flera oengagerade säljare som inte gjorde sitt bästa.


Häromdagen blev jag däremot glad. Jag fick träffa deras motsats. Och detta på ett oväntat ställe. På Apoteket.


Jag hade huvudvärk och stod i kön för att köpa en ask huvudvärkstabletter. I kassan satt en kille som VERKLIGEN gjorde sitt jobb.


Varje kund som skulle betala fick frågan om veckans erbjudande, där en liten del av priset gick till välgörande ändamål. Han var trevlig, vågade argumentera och gick på flera avslut om kunden tvekade.


Och som han sålde.


Mer än varannan köpte något extra enbart för att han gjorde sitt jobb och frågade. Alltså en avslutsfrekvens på mer än 50 %. På merförsäljning.


För mig var det ett lysande exempel på någon som tar sitt säljjobb på allvar och som vågar göra det lilla extra.


Apropå det.


Tack för alla fina mejl jag fick efter förra inlägget. Det här brevet visar verkligen hur det kan löna sig att anstränga sig lite?


"Ny på marknaden i Sverige, besöker en kund för första gången och får mycket liten feedback på det vi pratar om. Trist! Kändes inte något bra. Med vidare telefonkontakt förstår jag dock att kunden har intresse att testa vår produkt för att se om den fungerar hos honom, men han vill testa imorgon.


Knicken var att få den till kunden. Lagret var ca 50 mil bort.


Men helt sonika köpte jag tillbaks från en annan kund, hämtade dessa kl 06 på morgonen och levererade 2 exemplar till min nya kund kl 07.00, innan han skulle börja använda produkten.


Det resulterade i tre inköp av produkten samt flera liknande. Dessutom köpte kunden senare en annan produkt till ett betydligt större ordervärde.


Vänliga hälsningar

Björn"


Snyggt! Eller hur? För att komma på idén att lösa den här typen av säljfrågor krävs ett engagemang utöver det vanliga. Björn gjorde det lilla extra för kunden och sålde massor. Precis som killen på Apoteket med en avslutsfrekvens på 50%.


Lycka till med säljveckan!


Max


PS. Missa inte Inspirationskalendern 2010, den skräddarsydda almanackan för dig som gör affärer. Mer info får du HÄR


 

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



Personlig Utveckling & Hälsa

Kvällsvanorna som skapar framgång i ditt liv (visste du detta?)

Vad gör framgångsrika människor innan de går och lägger sig? Tittar de på skärmar? Läser de böcker? Skriver de dagbok? Här får du fem kvällsvanor som skapar framgång i ditt liv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 15 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 3 minuters läsning
Kva¨llsrutiner

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.