Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Min bankman trodde inte på internethandeln"

25 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Menskopp

Foto: Lisa Perby med sin menskopp utmanar jättarna i hygienbranschen.

Ge en kvinna ett paket bindor eller tamponger, och hon har mensskydd för en månad. Ge henne en menskopp och hon har mensskydd för flera år. Lisa Perby tvekar inte över att utmana de stora jättarna i hygienbranschen.

Marknaden för mensskydd är enorm. Varje dag är 800 miljoner kvinnor världen över i behov av mensskydd och jättarna SCA och Procter & Gamble har nästan fullständig dominans på marknaden. Varje år pumpar de ut enorma belopp i marknadsföring och det är lätt att tro att det inte finns några andra alternativ. Men Lisa Perby utmanar jättarna på ett sätt som både minskar nedskräpningen och sparar pengar för användarna. Hennes bästa vapen mot jättarnas miljardkampanjer är företagets kunder.

– Har du väl prövat vår menskopp vill du inte gå tillbaka till traditionella mensskydd igen. Jag får många mejl varje vecka från kvinnor som upptäckt vår produkt och som fått en enklare vardag. Många har tidigare varit begränsade flera dagar i månaden men med vår menskopp så kan livet fungera som vanligt, säger Lisa.

Skeptisk i början


Det hela började med att hon köpte en menskopp från en väninna som importerade produkterna från Spanien. Hon fastande direkt när hon själv upptäckte skillnaden mot traditionella mensskydd. Även om det krävdes övertalning först …

– Jag var skeptisk så hon fick mer eller mindre tvinga mig att testa. Snart insåg jag hur fel jag hade haft och det var en helt fantastisk känsla att bli så fri trots mens. Jag blev helt såld.

Efter något år började allt fler vilja prova och Lisa var så nöjd med menskoppen att hon insåg att det fanns en stor marknad för produkten. Hon beslutade att själv börja sälja menskoppar.

– Jag trodde stenhårt på idén. Det var en allt för bra produkt för att inte våga satsa på den.

Många är upprörda över nedskräpningen som plastpåsar och PET-flaskor orsakar, men plasten i en vanlig binda motsvarar fyra plastkassar, enligt den brittiska miljöorganisationen City To Sea. På ett år orsakar användningen av mensskydd 1 300 ton plast globalt. Plast som i bästa fall eldas upp eller hamnar på soptippar. Under sin livstid använder varje kvinna cirka 12 000 mensskydd.

– Om vi bara tittar på vår egen försäljning så har våra kunder sparat in 7,5 miljoner tamponger och bindor genom att byta från traditionella mensskydd. Det blir en enorm vinst för miljön och dessutomen besparing för kunden. Varje kvinna som använder menskopp i stället för bindor och tamponger sparar 50– 80 000 kronor under sin livstid.

Egen menskopp


Inledningsvis importerade Lisa menskopparna från en leverantör i Spanien. Av olika anledningar kom hon snart fram till att det skulle vara bättre att tillverka produkten i Sverige. Utan att egentligen veta vad hon gav sig in på började hon utveckla en egen produkt.

– Vi ritade vår egen mens-kopp och beslutade att vi skulle tillverka den i medicinskt godkänd silikon. Men när du inte kan någonting om produktion och utveckling är det väldigt lång väg att gå. Vi anlitade olika experter och genomförde en mängd tester. Pengarna bara strömmade ut och vi fick skjuta på tillverkningen flera gånger. Vi testade olika typer av silikon men hittade inte rätt. Det gick så långt att vi hamnade i finansiella problem.

Lisa vände sig till sin bank för att få ett lån för att kunna fortsätta driva verksamheten. Utan extra kapital var hela företaget hotat.

– Vi var verkligen beroende av det där lånet, men vi fick nobben. Min bankman sa att han inte trodde på internet-handel. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Det såg verkligen mörkt ut, men vi blev räddade av Almi som gick in med ett nödlån. Vi kunde fortsätta utveckla vår menskopp och efter ett och ett halvt år var den klar och fanns till försäljning. Nu har jag lärt mig att allting tar dubbelt så lång tid som man tror och det kostar dubbelt så mycket som man beräknat när man ska ta fram en ny produkt. Vi hade räknat med åtta månader. Det tog ett och ett halvt år.

Den egentillverkade menskoppen lanserades den nionde juli 2015. Efter det har man helt slopat att importen från andra producenter och försäljningen pekar spikrakt uppåt. De tre senaste åren har omsättningen tripplats och idag finns menskoppen både i Icas och Coops sortiment. Nästa steg är att etablera produkten utanför landets gränser. Man finns redan i USA och i flera länder i Europa.

– Vi har på den här korta tiden blivit marknadsledande i Sverige på menskoppar. Nu vill vi att fler kvinnor ska få samma möjlighet, så vi planerar att göra samma resa i fler länder. Vi gör världen till en bättre plats, en menskopp i taget, säger Lisa.

Monthlycup AB

Startår: 2014.
Anställda: 8.
Grundare: Lisa Perby.
Säte: Halmstad.
Läs mer: menskopp.se.

Nominering


Monthlycup AB utmanar jättarna inom hygienbranschen med en produkt som underlättar kvinnors vardag, samtidigt som den skaparvinster för miljön och kundernas ekonomi.

AV SAMUEL KARLSSON

LÄS OCKSÅ: Nominera du också här!


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Så kan Almi finansiera ditt företag – från tuffa tider till hållbar lönsamhet

Går det att hitta smart finansiering i tuffa tider? Och hur hittar jag kapital till företagets hållbarhetssatsningar? Det och mycket mer får du veta i den här guiden.

Almi 21 juni, 2023 Uppdaterades 16 september, 2025 6 minuters läsning
Almi Finansiering

Psst! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan,och Lean Canvas. Bra va!

I osäkra tider är det många företag som avvaktar och minimerar risk – men det kan faktiskt vara helt rätt att våga satsa. När alla andra tvekar har du en möjlighet till försprång, och den satsning du gör idag kan visa sig mycket lönsam i framtiden.

I den här guiden berättar vi hur Almi kan hjälpa ditt företag att dels hitta finansiering, och dels få smart rådgivning som gör att ditt företag kan växa mer hållbart.

Tips! Se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Hur skiljer sig Almi från banken?

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering.

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med Almis rådgivare är du som företagare också bättre påklädd för att gå till banken. 

När du ansöker om ett lån till ditt företag hos Almi får du inte bara finansiering – du får också en hållbarhetsdialog och en genomgång av företagets ekonomi. Det gör att ditt lån inte bara stärker kassan, utan även ditt företags framtid, lönsamhet och prioriteringar.

Och Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken. 

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån.
  2. Riskkapital via Almi Invest Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Kan Almi hjälpa mig att finansiera satsningar på hållbarhet?

Att alla företag behöver ställa om vet vi, men att investera i hållbarhet kan verka dyrt. Men faktum är att ett konkret hållbarhetsarbete driver lönsamhet och gör ditt företag relevant även i framtiden. Därför kan Almis gröna lån med bra villkor vara extra intressant för företag som vill ställa om till ett mer hållbart företagande.

Det kan handla om att hitta och välja de frågor där ditt företag kan ha störst påverkan, som dina kunder tycker är viktiga och som ligger i linje med företagets verksamhet. Det kan Almi hjälpa till med samtidigt som de kan hjälpa dig se över möjligheten att finansiera din satsning.

Både kunders förväntningar på sina leverantörer och skärpningar i regelverk visar tydligt att företag som arbetar på ett mer hållbart sätt och som kan berätta om det – har framtiden för sig.

Tips! Se här om Almi kan finansiera din tillväxtsatsning.

Det är hett att satsa på hållbarhet – och kunderna börjar kräva det

Almi träffar 1 000-tals företagare varje år och märker att många företag är intresserade av att utvecklas på ett mer hållbart sätt. Det är en framtidsfråga – och det vet företagen.

Hållbar utveckling är vägen framåt för företagen, det är tydligt. Det är smart att arbeta resurseffektivt, det är bra för både plånboken och miljön. Det är också smart att ta reda på vilka behov ens kunder har eller när nya lagar kommer att börja gälla.

Många små och medelstora företag är underleverantörer till större företag, som ställer krav på att alla leverantörer kan visa vilken påverkan deras verksamhet har på både miljömässig och social hållbarhet. För att behålla kontrakt med stora företag behöver alltså du som har ett mindre företag arbeta hållbart och ta fram de dokument som krävs.

Hur skapar jag både lönsamhet och ett mer hållbart företagande?

Tillsammans med Almis rådgivare kan ditt företag få bättre insikter kring de möjligheter och krav som finns i framtidens affärer. Dessutom kan de satsningar och förändringsarbete som krävs finansieras genom Almi.

Almi har kapital att låna ut till, eller investera i, företag som behöver finansiering. Det kan de komplettera med affärsrådgivning för att rusta företag att ta klokare beslut. För att lyckas krävs ofta en kombination av kunskap och kapital.

Det gäller särskilt grön omställning eftersom det är en nyckel för positiv utveckling. Företag som arbetar med miljömässig och social hållbarhet blir också mer finansiellt hållbara. De blir starkare företag helt enkelt.

Varför är Almis rådgivning ett viktigt komplement till kapital?

Almi är en nationell aktör med 500 medarbetare över hela landet, vilket innebär att det finns kunskap om både lokalt näringsliv och om vilka nationella och internationella strategier eller regelverk som påverkar företagens utveckling.

Almi har länge arbetat nära Sveriges företag och det gör att de vet vilka utmaningar företagen står inför och vad som behövs för att de ska lyckas. Almis uppdrag är att Sveriges företagare ska nå framgång och de har välbeprövade verktyg och finansieringsupplägg som är anpassade för företagens behov.

Det verkar alltså klokt att:

  1. Skapa en strategi för företagets hållbara utveckling
  2. Skapa underlag för att beskriva hållbarhetsarbetet för andra, och
  3. Ta kontakt med Almi för att både utveckla dessa och för att få tillgång till det kapital som behövs för den utveckling som sker i bolagen.

De senaste årens många omvälvande händelser har påverkat nästan alla företagare. För många har det varit tufft, men många har också hittat nya lösningar, satsat sig igenom utmaningarna och blivit starkare. Vilka möjligheter finns för ditt företag att ställa om eller accelerera ert hållbarhetsarbete, växa och bli mer lönsamt? Och behöver du Almis hjälp för att nå dit?

Tips! Här kan du läsa mer om alla möjligheter som ditt företag kan hitta hos Almi.

Om Almi

Almi AB investerar i framtida tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet.



Digital Marknadsföring

Sveriges 10 största influencers på Instagram 2025

De är Sveriges största influencers på Instagram – men också duktiga företagare som vi kan lära oss av. Låt oss gå igenom listan på våra mest populära influencers, och vad de gjort för att lyckas.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 7 november, 2025 Uppdaterades 6 november, 2025 5 minuters läsning
Driva Eget

Foto: Driva Eget / Unsplash

Sverige har flera influencers som slagit igenom stort, både nationellt och internationellt. Här listar vi de 10 svenska profilerna med flest följare på Instagram.

Tips! Följ Driva Eget på Instagram och få våra bästa framgångstips varje dag. 7 000+ följer redan.

1. Felix 'PewDiePie' Kjellberg (@pewdiepie)

Det förvånar väl ingen att Felix Kjellberg kniper förstaplatsen även i år. Han är fortfarande ett av de mest välkända ansiktena på planeten, speciellt bland internet-generationen. Felix började sin framgångsresa 2010 med att spela spel och vara underhållande på YouTube, vilket snabbt blev populärt. Tre år senare var han världens största Youtuber. Idag driver han sina sociala kanaler på heltid, med innehåll som sträcker sig långt bortom gaming.

Hur många följare har PewDiePie på Instagram? 20,2 miljoner

2. Elsa Hosk (@hoskelsa)

Elsa Hosk började sin modellkarriär tidigt. Vid 14 års ålder fick hon sitt första uppdrag i Tokyo och nominerades senare till årets modell i Sverige 2005 och 2006. Hon blev Victoria's Secret Angel och har sedan dess arbetat med stora internationella modemärken. Med nästan 9 miljoner följare på Instagram är hon en av de svenska profiler som nått längst inom modebranschen globalt.

Hur många följare har Elsa Hosk på Instagram? 8,8 miljoner

3. Anna Nyström (@annanystrom)

Anna Nyström startade sitt Instagramkonto 2013 och började samtidigt träna med tunga vikter, vilket på den tiden var sällsynt bland tjejer. Hennes träningsbilder fick snabbt genomslag och följarskaran växte. Hon utbildade sig till personlig tränare och lanserade klädmärket Ryvelle 2020, men lämnade styrelsen året efter. Trots flera miljoner följare håller hon en låg profil och ställer sällan upp på intervjuer. Hennes innehåll består främst av träningsbilder och livsstilsinnehåll. Hårt, konsekvent arbete och en unik vinkel verkar vara hennes nyckel till framgång på Instagram. 

Hur många följare har Anna Nyström på Instagram? 7,7 miljoner

4. Linn Löwes (@linnlowes)

Linn Löwes började träna under sin kamp mot lymfkörtelcancer och omvandlade erfarenheten till en karriär som personlig tränare, och så småningom influencer. Hon delar träningsprogram och recept som når miljontals människor världen över. 2021 startade hon klädföretaget Stacci Athletics, som tredubblade sin vinst på två år. Parallellt drev hon träningsappen Athli, som hon sålde till USA 2023. Affären gav bolaget en vinst på 38 miljoner kronor enligt Breakit. Hennes affärsupplägg visar hur influencers kan bygga lönsamma företag.

Hur många följare har Linn Löwes på Instagram? 3,3 miljoner

5. Matilda Djerf (@matildadjerf)

Matilda Djerf började sin resa som influencer 2016 med en semesterblogg och bikinibilder på Instagram. När följarskaran växte övergick hon till heltidsinfluencer två år senare. Tillsammans med sin pojkvän Rasmus Johansson grundade hon modekoncernen Djerf Avenue. Varumärket, känt för bär-tryck och skandinavisk estetik, värderades 2022 till 360 miljoner kronor med en omsättning på 230 miljoner kronor. I december 2024 hamnade bolaget i blåsväder när Aftonbladet granskade arbetsmiljön efter vittnesmål från elva anställda om stress och tufft arbetsklimat.

Hur många följare har Matilda Djerf på Instagram? 2,7 miljoner

6. Hanna Öberg (@hannaoeberg)

Hanna Öberg startade sin Youtubekanal 2016 med träningsvideos och vardagsvloggar. Kanalen har passerat 1 miljon prenumeranter och imponerande 76 miljoner visningar. På Instagram har hon byggt upp en av Sveriges mest lönsamma fitnessprofiler genom att kombinera träningsinnehåll med digital produktutveckling. Hon driver flera träningsföretag, däribland Ownu-appen med digitala träningsprogram. Och företagen omsätter tillsammans över 20 miljoner kronor.

Hur många följare har Hanna Öberg på Instagram? 2,2 miljoner följare.

7. Rachel Bråthén (@yoga_girl)

Rachel Bråthén byggde sitt Instagramkonto 'Yoga Girl' från grunden 2012 som växte till miljontals följare. Hennes bok med samma namn blev New York Times-bästsäljare 2015 och översattes till sex språk. På Aruba grundade hon yogastudion Island Yoga och wellnessplattformen oneOeight, vilket ledde till en plats på Forbes lista över inflytelserika fitnessprofiler. Sedan 2021 bor hon i Sverige med sin familj och fortsätter driva sitt wellness-företag internationellt.

Hur många följare har Rachel Bråthén på Instagram? 1,9 miljoner

8. Emelie Lindmark - Emitaz (@emitaz)

Emelie Lindmark har drivit sitt konto sedan 2010 och stadigt byggt en följarskara på Instagram. Hon bor i Barcelona med sin familj och kombinerar skandinavisk minimalism med en medelhavsstil för att skapa starkt visuellt innehåll. Hennes känsla för mode har lett till samarbeten med flera lyxvarumärken och deltagande på Paris Fashion Week. Hon har även lanserat sitt eget modemärke, Le Capsole, som hon driver från Spanien. 

Hur många följare har Emelie Lindmark på Instagram?  1,8 miljoner följare.

9. Kenza Zouiten Subosic (@kenzas)

Kenza Zouiten är också ett namn få har missat. Hon startade sin blogg redan 2006 som tonåring och har följt med genom hela influencer-branschens utveckling. Hon har alltså hållit sig relevant i snart två decennier. Efter sina framgångar med modekoncernen IvyRevel grundade hon hårvårdsmärket The Every 2019, som hon fortfarande driver tillsammans med sin man. På Instagram balanserar hon entreprenörskap med familjelivet som trebarnsmamma. 

Hur många följare har Kenza Zouiten Subosic på Instagram? 1,7 miljoner

10. Amanda Khamkaew (@amandakhamkaew)

Amanda Khamkaew började posta på Instagram 2013 och blev känd för det populära Gen Z-formatet mirror modeling, där man fotograferar sina outfits i spegeln hemma. Hon har samarbetat med modevarumärken som Revolve och Meshki och är bland de yngsta på listan. Hon representerar generationen som vuxit upp med Instagram som primär plattform, där autenticitet väger tyngre än polerad estetik.

Hur många följare har Amanda Khamkaew på Instagram? 1,4 miljoner

Vill du också lyckas på Instagram? Spana in vår guide: Så lyckas du med instagram – 6 smarta strategier.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.