Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

"Min bankman trodde inte på internethandeln"

25 juni, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Menskopp

Foto: Lisa Perby med sin menskopp utmanar jättarna i hygienbranschen.

Ge en kvinna ett paket bindor eller tamponger, och hon har mensskydd för en månad. Ge henne en menskopp och hon har mensskydd för flera år. Lisa Perby tvekar inte över att utmana de stora jättarna i hygienbranschen.

Marknaden för mensskydd är enorm. Varje dag är 800 miljoner kvinnor världen över i behov av mensskydd och jättarna SCA och Procter & Gamble har nästan fullständig dominans på marknaden. Varje år pumpar de ut enorma belopp i marknadsföring och det är lätt att tro att det inte finns några andra alternativ. Men Lisa Perby utmanar jättarna på ett sätt som både minskar nedskräpningen och sparar pengar för användarna. Hennes bästa vapen mot jättarnas miljardkampanjer är företagets kunder.

– Har du väl prövat vår menskopp vill du inte gå tillbaka till traditionella mensskydd igen. Jag får många mejl varje vecka från kvinnor som upptäckt vår produkt och som fått en enklare vardag. Många har tidigare varit begränsade flera dagar i månaden men med vår menskopp så kan livet fungera som vanligt, säger Lisa.

Skeptisk i början


Det hela började med att hon köpte en menskopp från en väninna som importerade produkterna från Spanien. Hon fastande direkt när hon själv upptäckte skillnaden mot traditionella mensskydd. Även om det krävdes övertalning först …

– Jag var skeptisk så hon fick mer eller mindre tvinga mig att testa. Snart insåg jag hur fel jag hade haft och det var en helt fantastisk känsla att bli så fri trots mens. Jag blev helt såld.

Efter något år började allt fler vilja prova och Lisa var så nöjd med menskoppen att hon insåg att det fanns en stor marknad för produkten. Hon beslutade att själv börja sälja menskoppar.

– Jag trodde stenhårt på idén. Det var en allt för bra produkt för att inte våga satsa på den.

Många är upprörda över nedskräpningen som plastpåsar och PET-flaskor orsakar, men plasten i en vanlig binda motsvarar fyra plastkassar, enligt den brittiska miljöorganisationen City To Sea. På ett år orsakar användningen av mensskydd 1 300 ton plast globalt. Plast som i bästa fall eldas upp eller hamnar på soptippar. Under sin livstid använder varje kvinna cirka 12 000 mensskydd.

– Om vi bara tittar på vår egen försäljning så har våra kunder sparat in 7,5 miljoner tamponger och bindor genom att byta från traditionella mensskydd. Det blir en enorm vinst för miljön och dessutomen besparing för kunden. Varje kvinna som använder menskopp i stället för bindor och tamponger sparar 50– 80 000 kronor under sin livstid.

Egen menskopp


Inledningsvis importerade Lisa menskopparna från en leverantör i Spanien. Av olika anledningar kom hon snart fram till att det skulle vara bättre att tillverka produkten i Sverige. Utan att egentligen veta vad hon gav sig in på började hon utveckla en egen produkt.

– Vi ritade vår egen mens-kopp och beslutade att vi skulle tillverka den i medicinskt godkänd silikon. Men när du inte kan någonting om produktion och utveckling är det väldigt lång väg att gå. Vi anlitade olika experter och genomförde en mängd tester. Pengarna bara strömmade ut och vi fick skjuta på tillverkningen flera gånger. Vi testade olika typer av silikon men hittade inte rätt. Det gick så långt att vi hamnade i finansiella problem.

Lisa vände sig till sin bank för att få ett lån för att kunna fortsätta driva verksamheten. Utan extra kapital var hela företaget hotat.

– Vi var verkligen beroende av det där lånet, men vi fick nobben. Min bankman sa att han inte trodde på internet-handel. Jag visste inte om jag skulle skratta eller gråta. Det såg verkligen mörkt ut, men vi blev räddade av Almi som gick in med ett nödlån. Vi kunde fortsätta utveckla vår menskopp och efter ett och ett halvt år var den klar och fanns till försäljning. Nu har jag lärt mig att allting tar dubbelt så lång tid som man tror och det kostar dubbelt så mycket som man beräknat när man ska ta fram en ny produkt. Vi hade räknat med åtta månader. Det tog ett och ett halvt år.

Den egentillverkade menskoppen lanserades den nionde juli 2015. Efter det har man helt slopat att importen från andra producenter och försäljningen pekar spikrakt uppåt. De tre senaste åren har omsättningen tripplats och idag finns menskoppen både i Icas och Coops sortiment. Nästa steg är att etablera produkten utanför landets gränser. Man finns redan i USA och i flera länder i Europa.

– Vi har på den här korta tiden blivit marknadsledande i Sverige på menskoppar. Nu vill vi att fler kvinnor ska få samma möjlighet, så vi planerar att göra samma resa i fler länder. Vi gör världen till en bättre plats, en menskopp i taget, säger Lisa.

Monthlycup AB

Startår: 2014.
Anställda: 8.
Grundare: Lisa Perby.
Säte: Halmstad.
Läs mer: menskopp.se.

Nominering


Monthlycup AB utmanar jättarna inom hygienbranschen med en produkt som underlättar kvinnors vardag, samtidigt som den skaparvinster för miljön och kundernas ekonomi.

AV SAMUEL KARLSSON

LÄS OCKSÅ: Nominera du också här!


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Ekonomi & Skatt

Hur mycket ska man ta betalt? Räkna ut rätt timpris som egenföretagare

Hur sätter du rätt pris på ditt arbete som egenföretagare – utan att underskatta ditt värde? I den här guiden får du tydliga formler, konkreta exempel och smarta råd för att räkna ut ett timpris som faktiskt håller – både för plånboken och marknaden.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 16 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 5 minuters läsning
Guide till att ra¨kna ut ra¨tt timpris som egenfo¨retagare 2025

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.