Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Ministern manar till kamp mot fakturaskojarna

17 april, 2012 2 minuters läsning
Äntligen engagerar sig justitieminister Beatrice Ask i kampen mot fakturaskojarna som Driva Eget drivit i över ett år:Hon uppmanar nu småföretagarna att protestera och polisen att samarbeta. I morgon onsdag åker hon till en rättegång mot en skojare för att tala med åklagaren.

När organisationen Företagarna mötte Beatrice Ask i ett samtal om bluffakturor på måndagskvällen var justitieministern tydlig med att fler måste våga ta striden mot fakturaskojarna för att sätta stopp för dem.:

– Bestrid fakturan. Skicka tillbaka den och polisanmäl. Anmäl bolaget till Svensk Handels varningslista, sa hon.

För första gången deltog en tidigare rätt osynlig justitieminister Beatrice Ask i ett öppet möte om problemet med bluffakturor. Företagarna arrangerade träffen, som lockade ett 30-tal företagare på måndagskvällen. Där erkände Beatrice Ask att även hennes mamma, som är damfrisör, fått bekymmersamma samtal.

– De ringer och försöker luras stup i kvarten. Det är otroligt obehagligt för företagare, man vill ju inte hamna i klistret utan göra rätt för sig, berättade Ask.

Att bluffakturorna kostar energi, tid och pengar var hon överens med Företagarnas vd Elisabeth Thand Ringqvist om. Men där Företagarna vill se att ångerrätt åtminstone utreds kom inga sådana förslag från justitieministern.

– Vi har ett bra civilrättsligt system idag – däremot behöver kunskapen om reglerna förbättras, sade justitieministern. På Regeringskansliet pågår just nu ett arbete med att sammanställa information med vägledning och stöd till de som drabbas av bluffakturor.

På onsdag åker Beatrice Ask till Helsingborg för att träffa åklagare Tord Josefsson i den pågående rättegången mot förra årets största fakturaskojare, Företagslansering Sverige AB.

– Genom att resonera med erfarna åklagare kan man se vad man lagstiftningsvägen möjligen kan göra, säger Ask, och lovar en utredning som ska titta på straffen vad gäller bluffakturor och bedrägerier.

Det finns dessutom en bristande samordning mellan polis och åklagare, erkänner ministern. Där ska polisen snart presentera förslag på åtgärder. En sak man funderar på är en nationell samordning mot bluffakturor.

Ännu ett problem är okunniga domare i de fall blufföretaget vågar ta striden till tingsrätten. Olika domare kan döma på helt olika sätt utifrån samma information. Driva Eget frågar Beatrice Ask om det finns möjlighet att utbilda domarna om bluffakturor.

– Det vore enkelt att säga att vi ska göra en specialutbildning åt domarna, men så enkelt är det inte. Men här har vi ett problem, och det är därför viktigt att öka kunskapsnivån om den här typen av kriminalitet. Och den vägen se till att vi får bättre praxis.

Justitieminister Beatrice Ask uppmanar till slut alla företagare att ta sitt ansvar.

– Vi måste göra det mindre lönsamt för blufföretagen att verka. Det kräver att fler anmäler falska fakturor, och att fler vågar och orkar ta upp kampen mot fakturabedragarna. Ni kommer alltid ha rätten på er sida om ni faktiskt inte har köpt eller beställt en vara. Det är knöligt, det kommer ta tid och det är besvärligt, men varje gång någon betalar ger det näring åt den här kriminaliteten, sade hon.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.