Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Nya verksamheters inträde i sociala medier

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 28 mars, 2014 3 minuters läsning
Nya verksamheters inträde på sociala mediascenen

Förra året var jag i USA vid två tillfällen på sociala media konferenser och eftersom sociala mediers vagga står här så ligger många verksamheter så mycket längre fram än vad vi ser här i Sverige. Och det slog mig att de som jobbade i butiker, hotell, barer, restauranger, konferenser etc. var så väl utbildade i att marknadsföra sina verksamheters sociala mediakanaler. Och det imponerade starkt på mig. Så här kommer några exempel i syfte att inspirera dig och visa på hur några verksamheter gjort som jag tycker varit bra.

Har du själv en verksamhet där sociala mediamognaden inte är så väl utvecklad har du en jättechans att skapa konkurrensfördelar och vara tidigt ute, bli ledande och en förebild= mer besök till webben= mer leads = klirr i kassan.

Premium Outlets
En dag besökte jag en stor outlet utanför New York och då blev jag en ”kupongmarodör”, för redan innan resan kunde man på webben anmäla sig för en viss outlet, för att få nyhetsbrev med VIP erbjudanden vissa helger, kampanjer, reor etc. Genom deras Nyhetsbrevsanmälan kvalificerade man sig för att kunna kvittera ut en särskild ”kupongbok” med ännu mer kuponger, samt ladda ner erbjudanden som en pdf från webben. I kupongboken och i deras App (självklart hade de en…☺) fanns uppmaningar att ”Like us on Facebook och ”Follow us on Twitter”

Väl där i butikerna, fanns mkt skyltar om att checka in på t ex Facebook för att erhålla ett erbjudande, få en gåva etc. Men det som var helt unikt var att varje gång jag betalade uppmanade personalen mig att gå in på butikens webbplats och svara på några frågor, vilket skulle ge 20-25% rabatt på nästa köp. Att gå in och gilla butiken och därför få rabatt på nästa köp. På alla kvitto fanns information om detta och erbjudandet. Vilken butik erbjuder det i Sverige idag? 

En restaurang på Times Square, hade förstås en ”Like us på Facebook” på entrédörren, på menyerna och t o m på sina coasters (glasunderlägg).

The container Shop
De hade stora skyltar ut mot gatan med uppmaningar att följa dem i deras olika sociala medier och beskrev det på ett kreativt sätt.

St Patricks Cathedral
När jag besökte St Patricks Cathedral i New York som var under renovering hade de satt upp jättestora skyltar runt hela byggnaden med ”Check in  on Facebook” och "Follow us on Twitter”. Detta var nog det som imponerade mest på mig, eftersom det kändes nytt, fräscht och oväntat –

och det skulle vara såroligt att se någon svensk kyrka göra ett liknande begrepp.

Odengatans Tandvård
Nyligen förläste jag på Stora Tandvårdsdagen för tandkliniker om vikten att finnas t ex i Facebook och skapa relationer ochengagemang med patienter och blivande patienter mellan besöken, ge råd, tips etc. Ett bra exempel på hur man kan använda sociala medier inom tandvårdsbranschen är Odengatans Tandvård och Folktandvården i Värmland.

Polisen i Alvesta
De är ett annat exempel där Facebook har varit mycket bra för att kommunicera med och engagera människor i deras område. Men sättet de gör det på - seriösa saker på ett humoristiskt sätt har fått många att följa dem långt utanför kommungränsen.

ST1 i Mora
På sportlovet passerade familjen Mora och såg den här härliga skylten. 

Varför tar jag upp detta, jo för att belysa att det egentligen inte finns någon verksamhet som inte bör vara på sociala medier och att allt fler börjar upptäcka att sociala medier når betydligt längre än traditionell kommunikation.

Ha en fin helg

Annica

@annicathorberg | www.facebook.com/themarketinghouse | /www.linkedin.com/company/marketinghouse

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Hur får jag bäst villkor när företaget ska låna pengar?

Att hitta rätt finansiering för ditt företag kan vara en tidskrävande och komplicerad process. Att jämföra räntor, avgifter och villkor mellan olika långivare tar tid, och utan full insyn riskerar du att betala mer än nödvändigt.

toborrow_logo
Toborrow 10 mars, 2025 3 minuters läsning
Lånevillkor

Foto: toborrow

Men det finns smarta sätt att förenkla processen och samtidigt säkerställa att du får de bästa möjliga villkoren. Här lär vi dig hur!

Bästa tipset direkt! Genom att samla flera långivare på ett ställe sparar du tid och får en bättre överblick över de olika alternativen. Istället för att själv ansöka hos flera banker och kreditgivare kan du med hjälp av exempelvis Toborrow göra en enda ansökan och låta flera aktörer konkurrera om att ge dig de bästa villkoren. Nice va!

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

5 smarta tips för att säkra bästa lånevillkoren för ditt företag

1. Jämför alltid flera lånealternativ

Banker och långivare erbjuder olika villkor beroende på din bransch, omsättning och kreditvärdighet. Genom att jämföra olika erbjudanden kan du få ett bättre förhandlingsläge och undvika dolda avgifter.

2. Ha koll på ditt kreditbetyg

Ett starkt kreditbetyg ger dig tillgång till lägre räntor och fördelaktigare villkor. Se till att din kreditupplysning är korrekt, betala räkningar i tid och håll nere skuldsättningen för att förbättra din kreditvärdighet. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning).

3. Förstå dina finansieringsbehov

Lån är inte alltid den bästa lösningen. Ibland kan leasing eller factoring vara mer kostnadseffektivt och ge ditt företag bättre kassaflöde. Toborrow kan fungera som ett bollplank för att hjälpa dig hitta den finansieringslösning som passar ditt företag bäst.

4. Var förberedd med rätt dokumentation

Företag med tydliga och välordnad ekonomi har större chans att få bättre lånevillkor. Ha redo balans- och resultaträkningar, affärsplan och budget för att visa att du har kontroll över din ekonomi.

5. Förhandla aktivt

Många företagare accepterar första bästa erbjudande, men det finns ofta utrymme att förhandla. Använd de konkurrerande erbjudanden du får genom Toborrow för att få fram de allra bästa villkoren.

Hur fungerar Toborrow?

Toborrow står på din sida, inte bara för att säkerställa att du får de bästa lånevillkoren, utan även för att hjälpa dig hitta rätt finansieringslösning för just ditt företag. Oavsett om du behöver ett lån, leasing eller factoring kan vi guida dig genom processen och koppla dig till de rätta långivarna.

Vill du veta mer om hur du kan optimera ditt företags finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig och se till att du får bästa möjliga villkor.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.