Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Här på paradisön längtade jag efter nyhetspulsen

10 december, 2014 4 minuters läsning
DSC_5281Fram till Sveriges ödesdag den 3 december hade de flesta av oss utgått ifrån att det var den nya regeringens budget som gällde. Vi kritiserade de höjda sociala avgifterna för ungdomar och äldre, men tog för givet att det var det som skulle bli verklighet 2015.

Alliansen och regeringen hade samma budgetanslag när det gäller invandrarfrågor och det sa Sverigedemokraterna var det enda avgörande för vilken budget de skulle stödja. Så vi räknade med att de skulle lägga ned sina röster i riksdagens budgetomröstning.

Så när Driva Egets pressläggning närmade sig skrev vi våra artiklar och krönikor med denna utgångspunkt. Själv försvann jag på semester till Australien just när jag skrivit färdigt.

Men så på ödesdagen hände det som få kunnat förutse – Sverigedemokraterna röstade på Alliansens skuggbudget, inte för att de tyckte att den var bättre utan för att medvetet skapa politisk kaos. Direkt efter kom nästa sensation – i stället för att gå till talmannen och säga upp sig valde Stefan Löven att utlysa nyval, vilket inte hänt i Sverige sedan 1958.

Man kan tycka att skattepolitiken nu blir bättre med Alliansens budget, men det är skrämmande att det nu är maktspel och prestige som avgör politiken inte vad som anses vara bäst för medborgarna.

Under denna den mest dramatiska nyhetsdag på årtionden var jag själv mer nyhetsisolerad än vad jag någonsin varit. Jag var på ön Heron Island på Stora Barriärrevet, med en så seg internetlina att det tog en kvart att lyckas få fram en enkel nyhetssammanfattning över vad som hänt.DSC_4956

I stället för att njuta av denna paradisö kämpade jag under en hel förmiddag med att få läsa svenska nyheter och försöka förstå hur politikerna där hemma kunnat orsaka kaos.  Jag som är gammal nyhetsjournalist saknade plötsligt den nyhetspuls som jag förstod måste finnas på andra sidan jordklotet. Det var nästan så att jag längtade hem.

All denna dramatik inträffade dagen innan Driva Eget skulle skickas till tryckning. Jag lyckades få igenom ett meddelande till redaktionen om vad som måste ändras i mina artiklar och i min krönika. I min krönika ändrade jag till att pensionsförsäkringsavdraget för privatpersoner nu skulle sänkas från 12 000 kronor till 2 400 kronor 2015. Det var ju Alliansens budget som skulle gälla och inte vänsterregringens förslag om att sänka avdraget till 1 800 kronor.

Men dagarna efter när Driva Eget höll på att tryckas fick jag veta att riksdagen utan minsta publicitet helt oväntat hade klubbat igen sänkningen till 1 800 kronor dagarna innan ödesdagen. Det står alltså 2 400 kronor i stället för det rätta 1 800 kronor i den tidning som kommer ut i dagarna. Det beklagar jag, men hoppas på viss förståelse.

Huvudbudskapen i min krönika hoppas jag ändå gått fram:

Det som hänt visar också en osäkerhet över vad som gäller för nästa år. Spelreglerna kan ändras direkt av en ny regering efter nyvalet. Till hösten kan det komma nya regler som träder i kraft direkt.

Men låt inte detta avskräcka dig för att som vanligt se över din ekonomi och din skatt före årsskiftet. Trots alla dramatik gäller faktisk samma strategi som förra året. Med vänsterregringens budget hade pensionärer haft skattepengar att tjäna på att skatta av periodiseringsfonder för att slippa höjningen av de sociala avgifterna. Det kan du nu glömma.

Det viktigaste är att nu se över vilken inkomst du i år ska deklarera för. En av fördelarna med att vara företagare är nämligen att du själv kan reglera din lön, så att skatten blir den lägsta möjliga.
  • För dig som har aktiebolag gäller det att välja hur mycket som bolaget ska skatta av med bolagsskatt och hur mycket ägarna ska ha i lön och/eller utdelning. Det måste göras före årsskiftet.
  • För dig som har enskild firma eller handelsbolag blir årets inkomster minus kostnader ett överskott. Det som blir kvar inklusive löneuttag under året blir som blir ett överskott. Detta kan man minska genom avsättningar till periodiseringsfond eller expansionsfond. Det går då att i princip själv bestämma 2014 års inkomst i deklarationen i maj nästa år, men det kan finnas skäl att göra det redan före årsskiftet.

Hur man gör det på bästa sätt skriver jag om i nya numret av Driva Eget, men jag ger också årsskiftesråd på avdelningen Skatt här på sajten mest varje dag fram till jul.


ANNONS

Innehåll från Billo Företag

Partner

Äntligen lanseras företagens digitala brevlåda – för alla bolagsformer

Att vara företagare är ett pussel av mejl, papperspost, fakturor och möten. Men hur hittar du balans i vardagen och frigör mer tid till det som faktiskt skapar värde för företaget? En lösning är att sköta all sin företagspost digitalt – hur mycket tid kan du och ditt företag spara med en digital brevlåda?

billo
Billo Företag 3 februari, 2025 4 minuters läsning
Digital-brevlada-for-foretag-1400x788

Foto: Billo

Den som har drivit företag ett tag känner igen sig i den ständiga strömmen av papperspost: fakturor, myndighetsutskick, försäkringspapper och allt däremellan. Detta blir lätt en källa till både stress och felhantering.

Nu lanseras Billo Företag, Sveriges första digitala företagsbrevlåda för alla bolagsformer (även enskild firma!). Med Billo Företag blir det möjligt att samla alla viktiga dokument på ett ställe – direkt i mobilen eller på datorn. Du slipper klipp-och-klistra-lösningar med olika system och kan hantera hela ditt administrativa flöde från samma plattform. Värt att läsa mer om va? Det gör du här.

En ny undersökning från IPSOS (på uppdrag av Billo), visar att 47 procent av svenska småföretagare känner frustration kring administrationsarbete och hantering av fakturor och dokument. I många fall spenderas upp till en dag på administrativa uppgifter.

I praktiken är det här tid som kan läggas på kärnverksamheten, kundkontakter eller helt enkelt en välbehövlig paus. Då blir en smart digital brevlåda mer än bara en bekvämlighet – den kan faktiskt ge konkurrensfördelar.

– Vår undersökning visar att över 82 procent av svenska småföretagare behöver spendera minst en dag i veckan på att arbeta med administration och papperspost. Vi vill hjälpa till att minska tiden, stressen och risken för påminnelseavgifter genom att samla all post och dokument på ett ställe, och samtidigt göra det enkelt att betala fakturor direkt i appen, säger Billos vd Johan Eklöf.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Första digitala brevlådan för alla bolagsformer

Billo har redan etablerat sig på den privata marknaden, och nu har de tagit klivet in på företagsarenan. Billo Företag är Sveriges första digitala företagsbrevlåda som stödjer alla bolagsformer, inklusive enskilda firmor, aktiebolag och handelsbolag. Det här är en avgörande skillnad mot andra aktörer på marknaden som ofta riktar in sig på större bolag eller förutsätter att användaren redan är privatkund hos dem.

Så funkar Billo Företag

Billo Företag går ett steg längre än traditionella digitala brevlådor. Tack vare automatisk tolkning av innehåll, oavsett om du laddar upp ett digitalt dokument eller skannar in en pappersfaktura, blir hanteringen betydligt enklare. Systemet kan hjälpa dig att sortera och kategorisera dokument, vilket sparar tid och minskar risken för att missa viktiga deadlines.

En annan fördel är att du kan betala fakturor direkt i brevlådan. Du slipper alltså hoppa mellan olika bank- och bokföringssystem för att sköta ekonomin. Den här helhetslösningen är en av anledningarna till att många företagare anser att de sparar både tid och administration när de går över till Billo.

Vad skiljer Billo Företag från konkurrenterna?

  1. Direktbetalning av fakturor:
    I Billo kan du betala dina fakturor direkt i tjänsten, vilket innebär att du slipper logga in i banken separat varje gång.
  2. Stöd för enskild firma:
    Billo är unika med att erbjuda en digital brevlåda för enskilda firmor – något som andra större aktörer ännu inte har.
  3. Automatisk tolkning av uppladdade dokument:
    Oavsett om du fotar av eller skannar ett papper, eller får in en PDF, tolkar Billo innehållet automatiskt. Detta ger en smidigare översikt och sparar tid.
  4. Inget krav på privatkonto:
    Många konkurrenter kräver att du först blir privatkund för att kunna använda deras företagslösning. Billo kräver inte det. Du kan alltså köra igång med ditt företag direkt.

Så blir du mer effektiv med digital brevlåda för företaget

Så vad är fördelarna med att ha en digital brevlåda där allt hänger ihop? Och vad ska jag tänka på när jag väljer lösning?

  1. Samla allt på ett ställe:
    Se till att dina fakturor och papperspost finns i samma digitala ekosystem. Slipp pappershögar och separata system som inte pratar med varandra.
  2. Automatisera så mycket som möjligt:
    Använd inbyggda automationsfunktioner för att få aviseringar när fakturor förfaller, eller när nya myndighetsbeslut trillar in i brevlådan.
  3. Integrera med bokföringen:
    Rätt digital brevlåda kan samarbeta med ditt bokföringsprogram. Då behöver du inte dubbelregistrera uppgifter eller riskera missade verifikationer.
  4. Se över säkerheten:
    Säkerställ att tjänsten du väljer har stark kryptering och lösningar för att uppfylla GDPR-krav. På så sätt kan du undvika dyra säkerhetsincidenter.

Sammanfattning – varför ska mitt företag ha en digital brevlåda?

Digitala brevlådor har blivit ett självklart inslag för många privatpersoner – och nu är det hög tid för företagare att haka på tåget. Billo Företag sparar inte bara tid, utan kan också ge en bättre översikt över verksamhetens ekonomi och skriftliga kommunikation.

Genom att automatisera rutinuppgifter, samla all post på ett ställe och slippa krånglet med pappershantering kan du lägga mer fokus på det viktiga: att utveckla ditt företag.

Tips! Vill du också testa Billo Företag? Just nu kan du prova första månaden för 0 kronor, utan bindningstid. Läs mer här.

Om Billo
Billo Företag är den första digitala brevlådan som låter alla typer av bolag – inklusive enskilda firmor – lägga mindre tid på administration och mer tid på det de gör bäst: sitt jobb! Billo är en statligt godkänd digital brevlåda (Digg) med tillstånd hos Finansinpektionen (FI).



Ekonomi & Skatt

Gör tvärtom – och spara 30-50 % av företagets kostnader!

Genom små, enkla knep kan du spara stora pengar och massor med tid. Vi gissar att fyra smarta förhållningssätt kan minska företagets löpande kostnader med 30-50 % per år. Vill du också prova?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 12 maj, 2025 3 minuters läsning
Göra tvärtom

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.