Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Robotar, vård och noppade ögonbryn

7 juli, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Skönhetsvård är en framtidstrend. Foto: Getty Images

Vad kommer styra näringsliv i allmänhet och småföretagare i synnerhet de närmaste åren? Här  är några starka trender som kommer prägla den närmaste framtidens företagande. 

Teknik och digitalisering


Den robotiserings- och digitaliseringsvåg som hela samhället just nu står inför sägs ta bort hälften av alla jobb fram till 2055. Men någon måste utföra digitaliseringen, utveckla robotarna, tala om hur internet ska byggas in i sakerna och hur de ska kopplas samman. Någon måste föreslå lösningarna, lära upp användarna och laga allt som går fel.

Här finns stora möjligheter för alla med tekniskt kunnande, men också för kommunikatörer som behövs som länk mellan tekniker och användare.

Inom kort kommer en rad traditionella företeelser att digitaliseras. Ta bara en sån sak som dödsannonser, som behöver få ny utformning.

Utveckling av appar – eller vad nu appar kommer att ersättas med – för att skapa tjänster on demand är ett exempel på företagande som kan ha framtiden för sig. När allt färre människor är anställda utan erbjuder exempelvis hushållstjänster i egen regi (egenanställda utan att egentligen vara företagare) måste uppdragstagare och uppdragsgivare hitta varandra.

Nöjda kunder


Kunden är kung och framtidens kunder ställer allt högre krav på individuellt bemötande. Samtidigt gör teknikutvecklingen det lättare att anpassa produkterna. När en apotekskund kan få ett läkemedel direkt designat för just honom/henne, kommer hen att kräva samma personanpassade produkter även i klädbutiken, på restaurangen, vid glasskiosken.

Din affärsidé kan bli att hjälpa andra företag att få nöjda kunder. Företag som ägnar sig åt exempelvis mystery shopping (när man låter anonyma ”kunder” testa olika kundserviceprocesser), kundundersökningar eller som erbjuder specialiserade säljare har en framtid. Även en företeelse som receptionist har blivit mer efterfrågad på senare tid. Typisk tjänst som många företag outsourcar.

Kundtjänsten dit folk ringer däremot, tycks vara på väg ut för att ersättas av – just det, robotar.

Mat, mat, mat


Konsumenters intresse för mat verkar omättligt. Och då menas inte mängden utan kvaliteten. I och med att världen utanför Sverige tycks allt mer orolig, har politikerna här hemma vaknat och utfärdat en ny livsmedelsstrategi. Tanken är att Sverige måste ta tillbaka en större del av sin egen livsmedelsproduktion och minska beroendet av import från andra länder.

Samtidigt efterfrågar konsumenterna mer ekologiskt och närproducerat. De trendigaste kockarna odlar sina egna kryddor, plockar äpplena i grannens trädgård, och skickar ut sin mamma att skjuta älgen till grytan.

En av årets stora mediala succéer är TV4:s ”Mandelmanns gård”, om ett medelålders par som föder upp djur, tillverkar ost och odlar grönsaker och frukt i mängder, som tycks räcka till halva Skånes befolkning.

Detta är goda nyheter för dig som tycker om djur och vill sätta fingrarna i jorden. Till och med mjölkbönderna ser en vändning i sin ekonomi.

Ta hand om varandra


Sverige har en lång tradition av att sätta sina gamla ”på undantag”, som det hette förr. Med en ekonomi som kräver att alla arbetar och tjänar in skattepengar är det fortfarande många som inte personligen kan ta hand om sina gamla, men man gör allt för att se till att de blir väl omhändertagna. Mellangenerationen ställer krav på förskolan likväl som på äldreboendet och vill ha olika inriktningar att välja på.

En annan trend är att behovet av läkare väntas minska, när robotarna ställer säkrare diagnoser och utför komplicerade operationer utan att darra på handen. Då kan sjuksköterskor äntligen segla upp som de omvårdnadsspecialister de är. Liksom sjukgymnaster, kiropraktorer och napratater.

Allt fler sjukdomar skylls på den förhatliga stressen. SVT:s Vetenskapens värld hade exempelvis ett inslag i vintras där forskare visade att cancertumörer växer mycket snabbare om den sjuke är stressad.

Här finns affärsmöjligheter för dig som vill starta eget inom vård och omsorg samt stresshantering.

Som en sidotrend kommer den allt mer utbredda vanan från kvinnliga konsumenter att låta proffsen göra sådant som man förr skötte själv: Ansa ögonbryn, måla naglar och ta bort oönskad hårväxt. Kort sagt utgör hela skönhetsindustrin en enda stor palett av affärsmöjligheter som näppeligen kommer att digitaliseras i första taget.

Övergångslösningar


Varken digitaliseringen eller robotiseringen sker över en natt. Faktum är att en förutspådd teknikutveckling ofta tar längre tid än man hade trott. När Concorden kom på 70-talet och man kunde flyga mellan Europa och USA på under fyra timmar, trodde många att flygtiderna generellt skulle krympa. Men i dag tar det 2,5 timmar att flyga mellan Stockholm och Paris, samma som för 50 år sedan.

Så vad gör man under tiden som man väntar på teknisk, juridisk och ekonomi infrastruktur? Man hittar på övergångslösningar – ännu en affärsidé att spinna på.

Ett exempel är Netflix, en idé som grundaren Reed Hastings lär ha kommit på redan 1997. Men då saknades tekniken för att streama filmer. Så under tiden skapade han en prenumerationstjänst för dvd-filmer, som med regelbundna intervaller ramlade ner i folks fysiska brevlåda.

När tekniken väl var på plats hade han en trogen kundstock som lätt kunde lotsas in i ett nytt sätt att film och som redan var van att betala.

Dela artikeln

ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.