Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

Så använde Astrid Wild Instagram för att starta företaget

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 27 januari, 2021 5 minuters läsning
Astrid Wild

Svenska outdorrmärket Astrid Wild använde Instagram för att starta och snabbt växla upp företaget. Här delar grundarna Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell sina bästa tips hur hur du kan göra likadant.

Hur kan du och ditt företag använda sociala medier för att utveckla produkten och försäljningen?

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell, grundare av outdoormärket Astrid Wild, har flitigt använt sociala medier sedan dag ett i uppbyggnaden av företaget. Här är deras fem bästa tips för att nå ut och bygga affärer via Instagram och andra sociala medier.

Sätt igång med sociala medier innan du har en produkt eller ens en hemsida 

Starta upp sociala medie-kanaler på dag ett, redan innan du har en produkt eller ens en hemsida. På så sätt kan du börja prata om ert uppdrag och väcka intresse för kommande produkter tidigt. Det är gratis och bra av många skäl, dels kommer du garanterat ha ett gäng personer som hänger på låset när du väl lanserar, dels börjar du “träna” på att prata om vad ni gör och varför er produkt eller tjänst är överlägsen. 

Vi startade vårt Instagramkonto väldigt tidigt, och eftersom vi ännu inte hade bilder på våra produkter frågade vi outdoorprofiler på Instagram om vi fick använda deras. På så sätt fick vi även tillfälle att presentera oss för dem. 

När vi lanserade våra första produkter hade vi omkring 1 500 personer på en väntelista och ungefär lika många följare på Instagram. Många uppfattar Astrid Wild som ett “stort företag” trots att vi bara är drygt ett år gamla, kanske för att själva varumärket funnits i nästan dubbelt så lång tid som våra produkter. 

Det finns mer än 400 miljoner grupper på Facebook - använd dem 

Eftersom vi inte hade någon direkt erfarenhet av klädbranschen och inte heller ville arbeta som ett traditionellt modeföretag, vände vi oss till potentiella kunder på sociala medier för att förstå vad som efterfrågades. Vår hypotes var att det var svårt för kvinnor att hitta outdoorkläder av hög kvalitet med stilren design och bra passform, som var anpassade för kvinnors kroppar och behov. För att förstå om det stämde gjorde vi flera enkätundersökningar som vi delade i Facebookgrupper för natur och friluftsliv. 

Det finns över 400 miljoner grupper på Facebook uppdelade på alla möjliga intressen, ofta är dess medlemmar otroligt engagerade i gruppens ämne och delar gärna med sig av ärlig feedback och ofta ofiltrerade synpunkter. Det är med andra ord inte alltid bara positiva kommentarer, så var ödmjuk och lyssna in debatten. Vi fick mycket feedback om avsaknaden av storlekar för större kvinnor vilket ledde till att vi utökade alla våra byxstorlekar från 44 till 50. 

Läs också:Fler följare på Instagram – här är 6 smarta strategier

Låt kunder och potentiella kunder påverka produktutveckling 

Allt ifrån företagets namn, till färgskalan på våra första byxor påverkas av våra följare på Instagram. 

Vi använder Instagrams omröstningsverktyg i snitt en gång i veckan för att engagera vårt community i produktutvecklingen. Jag kan inte nog hylla detta sätt att jobba på, dels minskar det risken för att vi missbedömer en ny produkt, dels är det fantastiskt att hålla vårt community engagerat och vi kan prata om vår nästa produkt redan innan den finns på marknaden. 

Det är väldigt roligt att höra ifrån kvinnor som följt oss hela vägen, från de första omröstningarna till att de köper ett par vandringsbyxor. Många känner att de har varit med “från början”.  

När du gör omröstningar på Instagram, tänk på att det är enklare att ta ställning till specifika frågor exempelvis “vilken av dessa två färger gillar du mest”.

Här är exempel hur vi engagerat vår community via Instagram-omröstningar: 

Omröstning om namn för Astrid Wild

Omröstning namn Astrid Wild

Omröstning färg på Astrid Wild-underställ

Omröstning färg på Astrid WIld-väst

Våga vara personlig i sociala medier

Utöver fantastiska produkter ställer dagens konsumenter också krav på hur du som företag agerar och vilka värderingar som du arbetar utifrån. Visa upp och prata om vem du är och varför du gör just denna produkt eller tjänst, ditt engagemang är ditt starkaste verktyg i början!

Vi har valt att inte bara prata om oss som grundare, utan också om vårt produktutvecklingsteam. Till exempel var vår mönsterkonstruktör med som modell på vår första fotografering.

Vi visar regelbundet upp hur vi själva använder våra produkter i naturen, tar med bilder på oss i nyhetsbrev och kommunicerar ofta med “Maria & Jemina” som avsändare istället för ett opersonligt varumärkesnamn. Detta är mycket uppskattat och när vi analyserar vårt Instagramkonto ser vi att den typen av innehåll får högst engagemang. 

Så, lägg in en bild på dig själv i support-mailet, uppmuntra till dialog i sociala medier, och svara alltid snabbt, helst direkt, på sociala medier. Vi ser att om kunder får hjälp inom någon minut handlar de också – you snooze you loose!

Exempel på personlig kommunikation på Instagram

Astrid Wild Instagram

Jobba konsekvent och långsiktigt 

Även om det i dag är svårt att växa explosionsartat på Instagram är det fortfarande värt att satsa på. Tvärtom, Instagram är en billig kanal att nå ut på och bra för både långsiktigt varumärkesarbete och direkt konvertering. Däremot behöver du ge det lite tid och jobba konsekvent. Använd planeringsverktyg för att planera din feed i förväg, (vi använder Planoly och Canva) och se till att du har en tanke med det innehåll du postar, håll en jämn balans mellan inspirerande och säljdrivande innehåll.

Följ gärna Astrid Wild på Instagram och tveka inte att fråga oss om sociala medier!

Maria & Jemina 
Astrid Wild

Maria och Jamina Astrid Wild

Astrid Wild designar outdoorkläder för kvinnor av hög kvalitet, med genomarbetad passform och tidlös, stilren design. Utöver outdoor och vandringsbyxor i storlek 30 till 50, finns fleece-jackor och västar av återvunnen ull samt underställ i merinoull. All produktion av material och plagg sker i Europa och stor vikt läggs vid hållbarhet. Första kollektionen lanserades 2019 och finns tillgänglig i den egna webbshoppen, www.astridwild.com.  



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.