Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Driva Eget

Så använde Astrid Wild Instagram för att starta företaget

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 27 januari, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
Astrid Wild

Svenska outdorrmärket Astrid Wild använde Instagram för att starta och snabbt växla upp företaget. Här delar grundarna Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell sina bästa tips hur hur du kan göra likadant.

Hur kan du och ditt företag använda sociala medier för att utveckla produkten och försäljningen?

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell, grundare av outdoormärket Astrid Wild, har flitigt använt sociala medier sedan dag ett i uppbyggnaden av företaget. Här är deras fem bästa tips för att nå ut och bygga affärer via Instagram och andra sociala medier.

Sätt igång med sociala medier innan du har en produkt eller ens en hemsida 

Starta upp sociala medie-kanaler på dag ett, redan innan du har en produkt eller ens en hemsida. På så sätt kan du börja prata om ert uppdrag och väcka intresse för kommande produkter tidigt. Det är gratis och bra av många skäl, dels kommer du garanterat ha ett gäng personer som hänger på låset när du väl lanserar, dels börjar du “träna” på att prata om vad ni gör och varför er produkt eller tjänst är överlägsen. 

Vi startade vårt Instagramkonto väldigt tidigt, och eftersom vi ännu inte hade bilder på våra produkter frågade vi outdoorprofiler på Instagram om vi fick använda deras. På så sätt fick vi även tillfälle att presentera oss för dem. 

När vi lanserade våra första produkter hade vi omkring 1 500 personer på en väntelista och ungefär lika många följare på Instagram. Många uppfattar Astrid Wild som ett “stort företag” trots att vi bara är drygt ett år gamla, kanske för att själva varumärket funnits i nästan dubbelt så lång tid som våra produkter. 

Det finns mer än 400 miljoner grupper på Facebook - använd dem 

Eftersom vi inte hade någon direkt erfarenhet av klädbranschen och inte heller ville arbeta som ett traditionellt modeföretag, vände vi oss till potentiella kunder på sociala medier för att förstå vad som efterfrågades. Vår hypotes var att det var svårt för kvinnor att hitta outdoorkläder av hög kvalitet med stilren design och bra passform, som var anpassade för kvinnors kroppar och behov. För att förstå om det stämde gjorde vi flera enkätundersökningar som vi delade i Facebookgrupper för natur och friluftsliv. 

Det finns över 400 miljoner grupper på Facebook uppdelade på alla möjliga intressen, ofta är dess medlemmar otroligt engagerade i gruppens ämne och delar gärna med sig av ärlig feedback och ofta ofiltrerade synpunkter. Det är med andra ord inte alltid bara positiva kommentarer, så var ödmjuk och lyssna in debatten. Vi fick mycket feedback om avsaknaden av storlekar för större kvinnor vilket ledde till att vi utökade alla våra byxstorlekar från 44 till 50. 

Läs också:Fler följare på Instagram – här är 6 smarta strategier

Låt kunder och potentiella kunder påverka produktutveckling 

Allt ifrån företagets namn, till färgskalan på våra första byxor påverkas av våra följare på Instagram. 

Vi använder Instagrams omröstningsverktyg i snitt en gång i veckan för att engagera vårt community i produktutvecklingen. Jag kan inte nog hylla detta sätt att jobba på, dels minskar det risken för att vi missbedömer en ny produkt, dels är det fantastiskt att hålla vårt community engagerat och vi kan prata om vår nästa produkt redan innan den finns på marknaden. 

Det är väldigt roligt att höra ifrån kvinnor som följt oss hela vägen, från de första omröstningarna till att de köper ett par vandringsbyxor. Många känner att de har varit med “från början”.  

När du gör omröstningar på Instagram, tänk på att det är enklare att ta ställning till specifika frågor exempelvis “vilken av dessa två färger gillar du mest”.

Här är exempel hur vi engagerat vår community via Instagram-omröstningar: 

Omröstning om namn för Astrid Wild

Omröstning namn Astrid Wild

Omröstning färg på Astrid Wild-underställ

Omröstning färg på Astrid WIld-väst

Våga vara personlig i sociala medier

Utöver fantastiska produkter ställer dagens konsumenter också krav på hur du som företag agerar och vilka värderingar som du arbetar utifrån. Visa upp och prata om vem du är och varför du gör just denna produkt eller tjänst, ditt engagemang är ditt starkaste verktyg i början!

Vi har valt att inte bara prata om oss som grundare, utan också om vårt produktutvecklingsteam. Till exempel var vår mönsterkonstruktör med som modell på vår första fotografering.

Vi visar regelbundet upp hur vi själva använder våra produkter i naturen, tar med bilder på oss i nyhetsbrev och kommunicerar ofta med “Maria & Jemina” som avsändare istället för ett opersonligt varumärkesnamn. Detta är mycket uppskattat och när vi analyserar vårt Instagramkonto ser vi att den typen av innehåll får högst engagemang. 

Så, lägg in en bild på dig själv i support-mailet, uppmuntra till dialog i sociala medier, och svara alltid snabbt, helst direkt, på sociala medier. Vi ser att om kunder får hjälp inom någon minut handlar de också – you snooze you loose!

Exempel på personlig kommunikation på Instagram

Astrid Wild Instagram

Jobba konsekvent och långsiktigt 

Även om det i dag är svårt att växa explosionsartat på Instagram är det fortfarande värt att satsa på. Tvärtom, Instagram är en billig kanal att nå ut på och bra för både långsiktigt varumärkesarbete och direkt konvertering. Däremot behöver du ge det lite tid och jobba konsekvent. Använd planeringsverktyg för att planera din feed i förväg, (vi använder Planoly och Canva) och se till att du har en tanke med det innehåll du postar, håll en jämn balans mellan inspirerande och säljdrivande innehåll.

Följ gärna Astrid Wild på Instagram och tveka inte att fråga oss om sociala medier!

Maria & Jemina 
Astrid Wild

Maria och Jamina Astrid Wild

Astrid Wild designar outdoorkläder för kvinnor av hög kvalitet, med genomarbetad passform och tidlös, stilren design. Utöver outdoor och vandringsbyxor i storlek 30 till 50, finns fleece-jackor och västar av återvunnen ull samt underställ i merinoull. All produktion av material och plagg sker i Europa och stor vikt läggs vid hållbarhet. Första kollektionen lanserades 2019 och finns tillgänglig i den egna webbshoppen, www.astridwild.com.  



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så här boostar du företagets kassaflöde - utan lån!

Behöver ditt företag bättre likviditet, men du vill undvika lån? Här är strategin som allt fler småföretagare använder för att säkra likviditeten.

toborrow_logo
Toborrow 12 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 4 minuters läsning
Factoring

Foto: toborrow-maj

Att ha en stabil likviditet är avgörande för alla företag, men i dagens ekonomiska klimat är det en utmaning som många småföretagare kämpar med. Långa betalningstider från kunder, stigande kostnader och oförutsedda utgifter kan snabbt skapa stress kring kassaflödet.

För att hantera dessa utmaningar krävs smarta lösningar som inte bara löser tillfälliga problem utan också bidrar till långsiktig ekonomisk stabilitet. Låt oss berätta om en smart lösning många företagare missar – factoring!

Bästa tipset direkt! Hos Toborrow kan du göra en enda ansökan och låta flera aktörer ge ditt företag bästa villkoren för factoring. Hur bra villkor kan ditt företag få – värt att testa här va? 

Utmaningen med långa betalningstider

En av de största utmaningarna för småföretagare är långa betalningstider. Kunder kan ta upp till 30, 60 eller till och med 90 dagar på sig att betala sina fakturor, vilket binder upp kapital som företaget behöver för att täcka löpande kostnader som löner, hyra och inköp. Denna väntan kan skapa stora likviditetsproblem, särskilt för företag som har små marginaler.

Factoring – en lösning för snabbare kassaflöde

För företag som vill undvika att ta nya lån kan factoring vara en effektiv lösning. Genom att sälja eller belåna sina fakturor får företaget tillgång till kapital direkt, vilket gör det möjligt att hantera löpande kostnader och planera framåt utan att behöva vänta på kundernas betalningar.

Factoring kan göras på två olika sätt:

Fakturaköp

Ditt företag säljer sina fakturor till en factoringpartner och får en stor del av fakturans värde utbetalt direkt.

Fakturabelåning

Ditt företag använder sina fakturor som säkerhet för att få en kredit hos en factoringpartner.

Båda alternativen ger snabbare kassaflöde och hjälper ditt företag att hantera likviditetsutmaningar utan att öka skuldsättningen.

Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Fler fördelar med factoring

Till skillnad från traditionella lån innebär factoring ingen ny skuld i balansräkningen. Detta är särskilt fördelaktigt för företag som redan har hög skuldsättning eller som vill behålla en stark kreditvärdighet. Genom att använda factoring kan företag frigöra kapital från befintliga tillgångar, vilket ger större ekonomisk flexibilitet och möjligheter att investera i tillväxt.

Andra fördelar med factoring kan vara:

  • Minskad administrativ belastning: Factoringpartnern hanterar ofta påminnelser och inkasso.
  • Bättre kassaflödesprognoser: Du vet exakt när pengarna kommer in.
  • Starkare förhandlingsposition mot leverantörer: Med snabbare tillgång till kapital kan du förhandla bättre inköpsvillkor.

Psst! För att få bästa finansieringsvillkoren behöver ditt företag ha ett bra kreditbetyg. Här kan du testa ditt kreditbetyg (utan kreditupplysning och helt kostnadsfritt).

Är factoring rätt för ditt företag?

Factoring passar särskilt bra för företag som:

  • Har kunder med långa betalningstider
  • Vill stärka sin likviditet utan att ta nya lån
  • Behöver snabb tillgång till kapital för att täcka löpande kostnader eller investera i tillväxt
  • Har ett växande fakturaflöde och vill behålla kontrollen över ekonomi

Toborrow hjälper dig hitta rätt factoringpartner

På Toborrow kan du enkelt jämföra olika factoringlösningar och hitta det alternativ som passar bäst för ditt företag. Toborrow står på din sida – inte bara för att hjälpa dig få de bästa villkoren, utan också för att fungera som ett bollplank kring vilken finansieringsform som faktiskt är rätt för dig. I vissa fall kanske factoring är bättre än ett traditionellt företagslån eller leasing.

Tips! Vill du veta vilka factoring-villkor just ditt företag kan få? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow
I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sin unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån eller factoring? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerad i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.



Rekrytering, Personal & Anställda

Den Bisarra Delegerings-Hetsen!

Sedan jag fick min första kollega för sådär 8 år sedan så får jag någon gång i veckan en variant på meningen "Du tänker väl på att delegera?".

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 18 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Delegerings hets

Foto: Unsplash/Författaren

Jag förstår att det är sprunget ur kärlek, men rätt ofta tror jag man delegerar utan att tänka på varför man gör det, eller vad det ska leda till. Man känner sig helt enkelt överbelamrad med saker, och då skyfflar man över lite på någon stackars kollega som i värsta fall åker på en uppgift där de ändå behöver ditt godkännande/din feedback dag efter dag, och ni blockerar bara varandras flow.

Rent krasst anser jag att folk verkar delegera saker de inte är redo att delegera, antingen för att de saknar kollegor de verkligen litar på, eller för att deras system inte är redo.

Om jag nu delegerar ansvaret för lagret till just lagret då vill jag inte spendera varje vecka med uppföljande möten och ständiga kontroller, för då har jag dels inte släppt ansvaret, dels tar det massor av tid, dels försenas beslut, och dels kommer folk känna sig kontrollerade.

Jag älskar att lämna bort områden, men min filosofi är att jag i princip bara lämnar bort områden som folk kan hantera helt utan min inblandning. Jag behöver inte vara delaktig i att lägga upp nya produkter för vi har ett system kring hur vi prissätter, lägger in bilder, skriver, etc. Och behöver det ändras så är det inte jag som ändrar det.

Jag behöver inte lägga mig i kundtjänstens öppettider, chattar, reklamationssystem, etc. För de som hanterar kundtjänsten har utvecklat det själva - precis som lagret har utvecklat sina mottagningsrutiner, packrutiner, etc.

Och genom att i princip inte lägga någon tid alls på kontroller, möten och uppföljningar så kan jag rodda en hela 'ledningsgruppen' själv. Vilket dels gör beslutsvägen extremt kort, men det är givetvis också en trevlig besparing ekonomiskt. 

Det kan säkert låta stressigt att hantera inköp, kontakt med Marknadsföring/IT-konsulter, leverantörer, produktutveckling, VD-jox, strategi-tjafs, förhandlingar, ingående och utgående fakturering, etc på en person, men det handlar snarare om att bygga enkla kommunikationsformer så att information flödar smidigt. Och med det på plats är det faktiskt inte så farligt.

Det finns massor av invändningar här som är fullt rimliga:

  • Bolaget blir givetvis personberoende av mig
  • Det blir begränsat av min kunskap och mina visioner
  • Vi saknar senior kompetens
  • Vad händer om jag ska sälja
  • Tänk om någon missköter sig inom de områden som är frigående, etc etc...

Rimliga invändningar, men så som jag vill bygga Gymkompaniet så är det egentligen inga större problem.

Och i slutändan bygger vi ju bolagen på vårt sätt. Varför ska vi annars ha dom?

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.