Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Så lyckas du få rätt investerare

30 november, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Astrid Friborg Smoothie

Foto: Astrid Friborgs nya smoothieautomat kommer att finnas på platser där det rör sig mycket människor och på större kontor.

Många småföretagare letar efter investerare för att komma vidare med sin affärsidé. Men hur lyckas du få rätt investerare? Astrid Friborg som har skapat världens första smoothieautomat och fått miljoner i investeringar ger sina tips.När cancerforskaren Astrid Friborg, grundare och VD för Berries by Astrid, ville få in mer kapital skapade hon en kampanj på Funded By Me. Hon hade sökt en miljon kronor i riskkapital, men fick in aktieteckningsintresse för hela 300 procent av det sökta beloppet.

– Vi fick tacka nej till folk – ja, det var ett lyxproblem. Vi stannade vid 1,6 miljoner, men har sparat alla namn och det kan finnas chans till en ny investeringsrunda.

Här är Astrids lyckade investeringsresa:

1. Bidrag från Vinnova
– Mitt främsta tips är att först försöka få ”mjuka pengar” först, alltså bidrag och banklån. Eftersom min affärsidé var en innovation kunde jag söka pengar hos Vinnova och fick 300 000 kronor. Det som är bra med bidrag är att du inte behöver späda ut ditt ägande.2. Lån hos Almi
–  Jag fick inget banklån då vi inte hade någon säkerhet, som exempelvis en butik kan ha. Men hos Almi fick jag innovationslån på först 300 000 kronor och sedan lika mycket till. Jag fick även en och en halv miljon i företagslån flera år senare. Det tar mycket tid och resurser att redovisa vad pengarna går till, vilket Almi kräver, men det är verkligen värt det. Ett tips när det gäller både Vinnova och Almi är att verkligen specificera i din ansökan vad pengarna ska gå till. 3. Investerare och affärsänglar
– Först efter att ha tagit in ”mjuka pengar” öppnade jag upp för andra investerare. Först vände jag mig till Connect som finns runt om i Sverige. Där blev jag coachad hur du ska möta investerare och affärsänglar. Till exempel att ha en seriöst underbyggd kalkyl som är i flera steg. Du måste veta varifrån siffrorna kommer. Till exempel kan frågor som dessa komma: Varför ska service kosta så här mycket? Varför kommer personal att kosta fem miljoner det där året? Och så vidare. Motivera för investerarna. Men går man in på en ny marknad som vi gjorde är det jättesvårt att göra prognoser – det finns inga branschsiffror. Man kan i alla fall förbereda sig och försöka ha svar på tal – gör en FAQ för er själva. Vilka frågor kan tänkas komma? Ha också flera seniora rådgivare som också varit med under en startup-tid tidigare, det är ett måste.

– Från rundan hos Connect fick jag tio investerare som tillsammans kom in med en miljon kronor.

4. Crowdfunding– Efter kampanjen fick vi alltså in ytterligare 1,6 miljoner.I februari lanseras Astrid Friborgs första smoothieautomat och företaget har redan förhandsbeställningar på automater av bland annat Täby centrum och Arlanda flygplats.

Astrid är fortfarande majoritetsägare i bolaget, men vill inte nämna exakt hur stort ägande som hon har.
– Det är svårt att ge generella tips när det gäller investeringar, för det beror så mycket på vilket typ av bolag som du driver. Alla bolag ska inte ta in kapital, som tjänsteföretag kan du ibland debitera från dag ett, men vi, med en teknisk och fysisk innovation, visste att det skulle krävas väldigt många ingenjörstimmar för att komma i mål plus inköp av material. Jag insåg att jag skulle behöva ett helt team och då blir det dyrt – vilket krävde investerare. 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.