Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så lyckas du med din omvärldsanalys – fem tips!

10 juni, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto: Istock

Studera omvärlden och bli en bättre företagare. Att ha koll på vad som händer hos dina kunder och konkurrenter är viktigare än någonsin, menar Bengt Wahlström, expert på omvärldsanalys.

[caption id="attachment_21211" align="alignright" width="188"]Bengt Wahlström. Bengt Wahlström.[/caption]

Bengt har studerat och föreläst om omvärldsanalys i över 30 år och när han nu släpper ”Försprång: omvärldsanalys på riktigt” blir det hans elfte bok i ämnet.
Han konstaterar krasst att omvärlden blir allt mer komplex med en medievärld som påverkar oss som aldrig för, inte minst med sociala mediers intåg på scenen.

Desto viktigare då att ha koll på omvärldsanalysen.
– Du kan vara hur duktig som helst på det du sysslar med men har du inte koll på omvärlden spelar det ingen roll. Då kan du snabbt åka av banan men tvärtom också skaffa dig ett enormt försprång om du lyckas, menar Bengt som ständigt anlitas som konsult och föreläsare av företag, myndigheter och kommuner.

Flera av de större företagen och organisationerna har egna avdelningar som sysslar med analys. För en småföretagare handlar det om en uppgift bland tusen andra.

– Man kan inte komma ifrån det, inte ens om du är ensam hantverkare eller har ett litet städföretag. Hantverkaren påverkas i förändringen av ROT-avdrag och städbolaget när det gäller RUT. Det är lika bra att vara förberedd och ha kunskapen tidigt.

Läs mer: Sex trender inom digital marknadsföring


Så lyckas du med omvärldsanalys – Bengts fem tips:

1. Satsa 5 procent av din tid – det räcker!

– Omvärldsanalys är väl investerad tid och du får ett enormt försprång på dina konkurrenter. Satsa fem procent av din tid. Om du jobbar 40 timmar, vilket de flesta småföretagare i och för sig inte gör, handlar det om två timmar. Och det är inte två timmar schemalagd tid utan så kallad ställtid när du går från en uppgift till en annan. Då märks det knappt.

2. Utnyttja tekniken

– Att omvärldsanalysera kostar knappt något alls längre, åtminstone inte i rena pengar. Endast i tid men det kommer du att ha igen senare. Internet har gjort all relevant information tillgänglig, åtminstone i teorin. Det du måste kunna är hur du ska hitta det du behöver. Gör en lista på vilka som är dina konkurrenter, leverantörer och kunder och möjligen även angränsande marknader som du är intresserad av.

Läs mer: Sju trender som förändrar arbetslivet

– Sedan googlar du regelbundet dessa eller skaffar Google alerts som då säger till när det skrivs något om dina sökobjekt. Det är oerhört enkelt men effektivt. Om du sedan vill utöka din analys kan du anlita ett sökföretag som till exempel Meltwater eller Retriever som gör jobbet åt dig. Men småföretagare klarar sig fint med Google tycker jag.

3. Strukturera – och hitta det oväntade


– De flesta gör någon form av analys redan i dag och det finns få som inte har hyfsad koll på sina konkurrenter och kunder. Det är ingen nyhet i sig – det nya är att strukturera allt. Om du gör det blir du allt skickligare på att uppmärksamma nya signaler. Och för att hitta det oväntade måste du först veta vad som är förväntat.

– Ett exempel: På 90-talet började Financial Times, som är världens kanske mest ansedda tidning gällande ekonomi, helt plötsligt rapportera om ”business and environment”, vilket de aldrig gjort tidigare. Om en sådan tung källa gör det är det en tydlig signal att miljön är viktig och kommer att bli ännu viktigare i framtiden. Då ska man fråga sig vad det betyder för ditt företag.

Läs mer: Hitta fokus i tre steg – så gör du

4. Prioritera

– Du behöver så klart inte hålla koll på hela omvärlden, det finns ingen möjlighet till det. Fokusera på dina kunder, konkurrenter och leverantörer. Och när det gäller framtiden är digitaliseringen, globaliseringen, migrationen, hållbarheten och möjligen urbaniseringen viktiga områden som du ska hålla kolla på. Det klarar du dig utmärkt på. Vad betyder förändringarna för ditt företag? Kommer resurser att falla ifrån eller komma till? Kommer lagar och regler att förändras? Ta migrationen och modulkåkar till exempel, byggbolag som tillverkar sådana har julafton varje dag just nu.

5. Sök den icke-bekräftade informationen


– Det finns bekräftad information som är enkelt att ta till sig men också icke-bekräftad som är svårare att upptäcka men minst lika viktig. Det går att åtminstone försöka förutse den när du lärt dig signalerna. Visst, många av de saker som du kommer att försöka förutse inträffar aldrig men då ska du inte deppa samman. Den tionde gången händer det och då är det oerhört belönade när man ligger före de andra. Det enda du har lagt ner då är din tid.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.