Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Så möter du kunden bäst – 7 tips som funkar!

2 september, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ska du tacka ja till kaffe? Vad gör du om kunden är sen? Hur ser din bil ut? Hösten drar igång med en mängd säljmöten. Men för att lyckas få till en affär vid varje möte måste du tänka på vissa - kanske oväntade - saker. Här är säljexpertens bästa tips.

Lyckas med säljmötet! Säljexperten Annika R Malmberg, aktuell med föreställningen Framgång, ger här sina sju bästa tips:

1. Starta snyggt
– Vi tar det från början. Kom du till mötet i egen bil? Hur såg den ut? Var den ren och fräsch? Inuti och utanpå? Var parkerade du den? Det finns otaliga historier om säljare som blockerat utfarter eller tagit chefens personliga parkeringsplats. Det har också hänt att säljare efter avslutat möte fått frågan om de kan erbjuda skjuts och frågan är då om bilen är i presentabelt skick? Det är viktiga saker att tänka på, säger Annika R Malmberg, sälj- och framgångsexpert.

2. Var vänlig – direkt
– Väl inne i receptionen går du självklart fram till receptionisten och ler vänligt samtidigt som du presenterar dig, innan du säger vem du söker. Visste du att det finns chefer som ber receptionisten avgöra vilka säljare som de vill att företaget ska göra affärer med? Väntar gör du helst stående, då ser du mest alert ut. Jag gick häromdagen själv ut i receptionen för att möta upp en person som satt och sov. Det fick mig att börja skratta, men det kanske inte är den start som du helst önskar på ett säljmöte?

– Om kunden är sen, väntar du max 15 minuter. Har inte kunden kommit efter den tiden så lämnar du en handskriven lapp i receptionen med en notering om att du har varit där och att du måste vidare. Ditt budskap blir då att du är en viktig, upptagen person som är rädd om tiden. Jag lovar dig, kunden kommer att höra av sig.

3. Tacka ja till kaffe – utan krångel
– Om kunden frågar om du vill ha kaffe, tackar du självklart ja. Håll inte på och konstra med önskemål om mjölk, socker eller att du hellre vill ha en kopp te. Det är inget café du besöker. Du ska signalera till kunden att du är en enkel, okomplicerad människa som ska underlätta kundens liv, inte tvärtom.

4. Småprata på väg in
– På väg in i mötesrummet bör du sträva efter att få igång någon form av inledande positivt samtal. Undvik att gnälla över väder, trafik eller någon upprörande aktuell händelse. Kunden ska koppla ihop dig med positiva tankar så välj rätt samtalsämne. Populärt brukar vara att fråga något om lokalerna eller företaget.

5. Placera dig rätt
– Vid bordet låter du kunden sätta sig först, därefter väljer du plats snett mitt emot kunden. Undvik att sätta dig rakt framför kunden, vilket kan signalera konfrontation. Ta fram dina dokument, papper, foldrar som givetvis ligger förberedda i ordning utan hundöron. Gräv inte runt i väskan efter penna eller anteckningspapper. Arbeta snabbt och effektivt.

6. Inled med målet
– Inled sedan med vad som är målet för ditt möte och kom ihåg: Målet ska vara intressant för kunden. Undvik därför inledningar som: ”Jag är här för att berätta om vårt företag…” Gäsp! Välj hellre en inledande mening som innehåller ord som: ”Visa på fördelar/vinster” eller “varför många andra väljer att samarbeta med oss” och var sedan tydlig med att du vill att de ska bli kunder till dig. Därefter går du direkt på agenda och upplägg och hur lång tid mötet tar. Kolla om det är okej och om det är något speciellt som kunden vill lägga till.

7. Lyssna in hela tiden
– Var under hela mötet lyhörd för kunden. Är kunden otålig och rastlös snabbar du på, är kunden avvaktande och dröjande saktar du ned tempot. Skojar kunden så hakar du på, lagom mycket, men är kunden allvarlig är du det med. Ställ också många frågor, men undvik frågor som du enkelt kunde ha kollat upp själv innan mötet. Jag får ofta frågan av säljare: ”Jaha, vad gör en framgångsexpert då?” Men snälla, hade du bara orkat gå in på min hemsida innan mötet hade du inte behövt ställa den frågan. Det är snudd på nonchalant och gör de flesta kunder rätt irriterade.

– Men har du lyckats med allt så här långt så har du goda chanser att få med dig kunden på din sida. Alla uppskattar att göra affärer med ett proffs. Och det är väl så vi ska börja hösten? Back to basics, svårare än så är det inte, säger Annika.


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 28 november, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.