Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Så möter du kunden bäst – 7 tips som funkar!

2 september, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Ska du tacka ja till kaffe? Vad gör du om kunden är sen? Hur ser din bil ut? Hösten drar igång med en mängd säljmöten. Men för att lyckas få till en affär vid varje möte måste du tänka på vissa - kanske oväntade - saker. Här är säljexpertens bästa tips.

Lyckas med säljmötet! Säljexperten Annika R Malmberg, aktuell med föreställningen Framgång, ger här sina sju bästa tips:

1. Starta snyggt
– Vi tar det från början. Kom du till mötet i egen bil? Hur såg den ut? Var den ren och fräsch? Inuti och utanpå? Var parkerade du den? Det finns otaliga historier om säljare som blockerat utfarter eller tagit chefens personliga parkeringsplats. Det har också hänt att säljare efter avslutat möte fått frågan om de kan erbjuda skjuts och frågan är då om bilen är i presentabelt skick? Det är viktiga saker att tänka på, säger Annika R Malmberg, sälj- och framgångsexpert.

2. Var vänlig – direkt
– Väl inne i receptionen går du självklart fram till receptionisten och ler vänligt samtidigt som du presenterar dig, innan du säger vem du söker. Visste du att det finns chefer som ber receptionisten avgöra vilka säljare som de vill att företaget ska göra affärer med? Väntar gör du helst stående, då ser du mest alert ut. Jag gick häromdagen själv ut i receptionen för att möta upp en person som satt och sov. Det fick mig att börja skratta, men det kanske inte är den start som du helst önskar på ett säljmöte?

– Om kunden är sen, väntar du max 15 minuter. Har inte kunden kommit efter den tiden så lämnar du en handskriven lapp i receptionen med en notering om att du har varit där och att du måste vidare. Ditt budskap blir då att du är en viktig, upptagen person som är rädd om tiden. Jag lovar dig, kunden kommer att höra av sig.

3. Tacka ja till kaffe – utan krångel
– Om kunden frågar om du vill ha kaffe, tackar du självklart ja. Håll inte på och konstra med önskemål om mjölk, socker eller att du hellre vill ha en kopp te. Det är inget café du besöker. Du ska signalera till kunden att du är en enkel, okomplicerad människa som ska underlätta kundens liv, inte tvärtom.

4. Småprata på väg in
– På väg in i mötesrummet bör du sträva efter att få igång någon form av inledande positivt samtal. Undvik att gnälla över väder, trafik eller någon upprörande aktuell händelse. Kunden ska koppla ihop dig med positiva tankar så välj rätt samtalsämne. Populärt brukar vara att fråga något om lokalerna eller företaget.

5. Placera dig rätt
– Vid bordet låter du kunden sätta sig först, därefter väljer du plats snett mitt emot kunden. Undvik att sätta dig rakt framför kunden, vilket kan signalera konfrontation. Ta fram dina dokument, papper, foldrar som givetvis ligger förberedda i ordning utan hundöron. Gräv inte runt i väskan efter penna eller anteckningspapper. Arbeta snabbt och effektivt.

6. Inled med målet
– Inled sedan med vad som är målet för ditt möte och kom ihåg: Målet ska vara intressant för kunden. Undvik därför inledningar som: ”Jag är här för att berätta om vårt företag…” Gäsp! Välj hellre en inledande mening som innehåller ord som: ”Visa på fördelar/vinster” eller “varför många andra väljer att samarbeta med oss” och var sedan tydlig med att du vill att de ska bli kunder till dig. Därefter går du direkt på agenda och upplägg och hur lång tid mötet tar. Kolla om det är okej och om det är något speciellt som kunden vill lägga till.

7. Lyssna in hela tiden
– Var under hela mötet lyhörd för kunden. Är kunden otålig och rastlös snabbar du på, är kunden avvaktande och dröjande saktar du ned tempot. Skojar kunden så hakar du på, lagom mycket, men är kunden allvarlig är du det med. Ställ också många frågor, men undvik frågor som du enkelt kunde ha kollat upp själv innan mötet. Jag får ofta frågan av säljare: ”Jaha, vad gör en framgångsexpert då?” Men snälla, hade du bara orkat gå in på min hemsida innan mötet hade du inte behövt ställa den frågan. Det är snudd på nonchalant och gör de flesta kunder rätt irriterade.

– Men har du lyckats med allt så här långt så har du goda chanser att få med dig kunden på din sida. Alla uppskattar att göra affärer med ett proffs. Och det är väl så vi ska börja hösten? Back to basics, svårare än så är det inte, säger Annika.


ANNONS

Innehåll från Inexchage

Partner

Riskerna med PDF-fakturor gör e-faktura till tryggaste valet

Att skicka fakturor som PDF eller i word-format kan kännas enkelt och invant. Men det kan också bli en fälla – både för dig som företagare och för dina kunder. Här går vi igenom tre risker med PDF-fakturor – och varför det är smartare med e-faktura.

inexchange
Inexchange 27 juni, 2025 Uppdaterades 2 juli, 2025 3 minuters läsning
e-faktura

Foto: Inexchange

Innan vi går igenom riskerna med PDF-fakturor och fördelarna med e-fakturor; visste du att Driva Egets läsare just nu kan kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange? Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Risk 1: Dina fakturor fastnar i spamfilter eller försvinner

Fakturor som skickas via e-post riskerar att:

  • fastna i spamfilter
  • hamna i fel inkorg
  • glömmas bort, eller skrivas ut och förloras

Varför är e-fakturor bättre? Jo, e-fakturor levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Risk 2: Du riskerar att utsättas för bluffakturor och bedrägerier

PDF-fakturor och pappersfakturor kan manipuleras på vägen eller till och med skapas av bedragare. Någon kan lägga in sina egna betalningsuppgifter i en faktura som ser äkta ut.

Fakturor som skickas ut som erbjudanden, men ser ut som betalningskrav, är en växande fälla för småföretag.

Varför är e-fakturor bättre? Med e-faktura (till exempel via Inexchange, som 60 000 företag har valt) minskar du risken för att ta emot falska fakturor.

Informationen är digital, strukturerad och skickas på ett säkert sätt direkt från avsändarens system till mottagarens fakturahantering. Fakturan passerar ingen inkorg eller skrivbord där bluffversioner ofta smyger sig in. Det är också lättare att verifiera avsändaren via till exempel Peppol-id (Läs mer om vad Peppol är här).

Risk 3: Du tappar tid och kontroll

PDF-fakturor kräver ofta manuell hantering, registrering och bokföring. Det ökar risken för fel, tar tid och blir därmed kostsamt. Dessutom försvårar det spårbarheten om du behöver gå tillbaka och kontrollera en betalning.

Varför är e-fakturor bättre?

  • du slipper pappersarkiv
  • du får automatiska påminnelser och matchning mot inköpsorder
  • du får bättre statistik över utgifter och intäkter

Många sparar 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura. Och här kan du testa att skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt.

Vad är en e-faktura egentligen?

En e-faktura är en faktura som skickas i ett strukturerat digitalt format, och inte som en PDF eller bild. Den går att läsa av automatiskt av mottagarens system. E-fakturan möter även framtidens krav. Det blir allt viktigare att skicka och ta emot fakturaformat som uppfyller rekommenderad europeisk standard. Exempelvis Peppol BIS. Det är ett format skapat i EU:s regi och som också börjat breda ut sig i andra världsdelar.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Mindre papper, mindre utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på
  • Besparingar: Lägre pris, inget slöseri med tid.

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än  60 000 företag effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.

60 000 anslutna företag
Många användare är en kvalitetsgaranti. För det betyder att förtroendet är högt. Alla uppskattar tjänster man kan lita på.

Miljontals fakturor varje vecka
Fakturaleveranser behöver löpa via tillförlitliga system. Inexchange handskas varje vecka med miljonvolymer. Säkert och tryggt.

Hållbart och miljövänligt
Genom att skicka och ta emot fakturor och andra affärsdokument elektroniskt hjälps vi åt att minska miljöpåverkan.



AI

Hur kommer AI påverka våra tankar - och hur nyttjar vi det?

Sociala medier har ju redan fått rätt mycket kritik när det kommer till hur det påverkar människor. Men en av de mest underskattade nackdelarna jag ser är hur starkt det påverkar folks uppmärksamhetsspann.

Joel Löwenberg
Joel Löwenberg 11 juli, 2025 Uppdaterades 25 juni, 2025 3 minuters läsning
Joel Lo¨wenberg Nyttja Ai

Foto: Unsplash/Författaren

Allt numer behöver en 'hook' både online och offline. Vilket väl kanske framförallt skapat en verklighet där allt behöver förenklas, snabbas på och polariseras för att det överhuvudtaget ska fånga vår uppmärksamhet.

Enter AI

Det finns såklart mängder med positiva och negativa effekter med AI, men en effekt som vi högst troligen kommer få uppleva är att folk helt enkelt blir sämre på att ta sig igenom mödosamma uppgifter. 

Att söka, organisera, manuellt analysera, föra över från kolumn a till kolumn b. Allt sånt kan redan nu tas bort med lite teknisk fallenhet, och om 5-10 år. Var är vi då?

Och vad händer när vi som population dels har ett extremt kort uppmärksamhetsspann, och dels inte orkar tänka mödosamma tankar.

Ska vi göra någon sorts gissning på en värld där underhållning, dopaminkickar och 'good enough' blir de nya ledorden. Där fake news blir så lätt att producera och så svårt att granska att vi helt enkelt skiter i det och bara väljer att lita på de vi hoppas har rätt. Och en värld där allt framstår som möjligt men där verkligheten alltid är deprimerande jämfört med det påhittade.

Det är vad det är. Man kan skrika på folk att läsa mer böcker och lära sig meditera samtidigt som de bojkottar teknik, och man kan tvärtom hävda att AI kommer lösa allt. 

Men, man kan också vara cynisk och nyttja det. Så låt oss snacka affärer.

Jag tror man kan nyttja det på två sätt. Ett 'lite godare' och ett lite ondare'.

Det "ondare" sättet att nyttja AI

Den person/varumärkes-kults-kultur som vi sett växa fram senaste decenniet tror jag inte är någonting jämfört med vad vi kommer se framöver. Människor kommer törsta efter de sanna svaren, någon som visar vad lycka är, och någon som visar vägen.

Och att positionera sitt varumärke rätt där kan nog göras rätt framgångsrikt av många i allt från Second Hand till Bitcoin-trading.

Det "godare" sättet att nyttja AI

Att faktiskt stå för någonting på riktigt och inte bara medialt kommer skapa en djupare koppling till dina kunder. Att faktiskt uppleva ett riktigt värde i det äkta sociala samspelet, och att bli värderad som människa och få verklig kontakt med någon som bryr sig kommer vara någonting ovanligt. Och något man kan erbjuda där folk faktiskt är okej med att betala mer. 

Allt ovan är såklart rena spekulationer. 

Men, jag tror det är nyttigt att inte bli för fast i tankarna kring vilken ny funktion som finns idag, utan snarare fundera på hur det påverkar oss om 10år.

Om Joel Löwenberg
Joel Löwenberg är vd på Gymkompaniet, som säljer gymutrustning och omsätter cirka 100 miljoner kronor. Joel är en av LinkedIns mest populära skribenter om e-handel, företagande och digitalisering – och med jämna mellanrum publicerar vi på Driva Eget hans texter (eftersom vi tycker att de är magiskt bra och insiktsfulla, helt enkelt). Följ Joel på LinkedIn här.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.