Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Så sålde de 3 000 Boxbollar på bara två veckor

Yasemin Bayramoglu 23 januari, 2020 18 minuters läsning

Hur når man ut med en ny produkt på nolltid? Bröderna Eriksson bakom Boxbollen vet. De lyckades sälja 3 000 bollar på bara två veckor!

Alla nybakade företagare drömmer förstås om den där drömstarten när kunderna bara rusar till. För bröderna Jacob och Victor Eriksson i Stockholm blev det just så. Det blev en helt galen start, med 3 000 sålda Boxbollar på bara två veckor. De besökte Starta Eget-podden för att berätta om hur de lyckades.

LÄS OCKSÅ:Så skapade de julens stora succépryl

Den som var med på 70-talet känner säkert igen sig lite i Boxbollen. Då handlade det om ett träningsredskap för tennisspelare – en tennisboll som satt fast i ett gummiband, som i sin tur satt fast i en tung klump på marken. På så sätt kunde man träna på egen hand.

Boxbollen är ungefär lika stor som en tennisboll, fast mjukare. Och den sitter fast i ett elastiskt band som i sin tur sitter fast i ett pannband. Sedan gäller det att boxa på bollen.

Gammalt boxarredskap

Men då, på 70-talet var varken Victor eller Jacob födda. De hittade sin inspiration på annat håll.

– Jag tränade MMA för ungefär tio år sedan, under min uppväxt. Sedan gjorde jag ett break på lika lång tid år, kom tillbaka förra året och såg en video på Youtube med en väldigt känd proffsboxare, som hade ett hemmagjort träningsredskap med en tennisboll kopplad till en tjock lina, som var kopplad till en keps. När han slog på bollen såg det så jäkla kul ut, så jag sa till min bror ”vad tror du, ska vi köpa en sån här och köra?”, säger Jacob.

Det är boxningstränarna själva som har gjort de här träningsredskapen till sina fighters.

De googlade runt och hittade en massa gamla boxningstrådar, där det framkom att det ingalunda var en nyhet.

– De här har funnits i över hundra år. Det är boxningstränarna själva som har gjort de här träningsredskapen till sina fighters, säger Jacob.

Köpta bollen helt kass

Till slut trodde Jacob och Victor att de hittat en modern variant och beställde hem den från Kina.

– Då kom det hem ett pannband med en hård klump och ett ganska tjockt snöre. När vi kände på bollen tänkte vi bara ”hur ska vi kunna köra med den här utan att skada oss?”. Den var hård, nästan som en bandyboll. Och när vi testade den så bara den "dog". Den kom inte tillbaka, minns Victor.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:

Ok, så den funkade inte. Men de såg ändå potentialen. Och eftersom boxare använt prylen så länge borde det gå att hitta ett mellanting som faktiskt gick att använda.

Om MMA var Jacobs grej så har fotbollen varit Victors liv. Han spelade som bäst i division 1. Så för båda bröderna är sport en viktig del av livet. Nu var det snart sommaren 2018 och bröderna ville ha något kul att leka med under semestern. Frustrationen växte.

– Det började med att vi bara ville ha den själva. Men vi ändrade oss snabbt och tog en första kontakt med fabriker i Kina. Sedan var det en jäkla labyrint när vi väl kom dit, säger Victor och skrattar.

Ville göra något ihop

Vid det här laget hade besattheten av boxbollen vuxit från ett semesternöje till en företagsidé.

– De senaste tre åren har vi pratat om att göra något ihop. Så det hade varit på tapeten ett tag. Vi ville göra något tillsammans, men vi visste inte vad, säger Jacob, som redan då drev eget företag som kreativ konsult.

Jacob prioriterar innovation framför vinst än så länge.

Victor å sin sida slutade med fotbollen för två år sedan och bestämde sig för att bli säljare:

– Jag började med det och det gick snabbt ganska bra. Men sedan har vi alltid varit nära som bröder sedan vi var kids och har alltid känt att det vore kul att göra något tillsammans. Vad det skulle vara visste vi inte, men sedan såg vi den här möjligheten.

Inför Kinaresan kontaktade Jacob en svenskkinesisk kille som han jobbat ihop med i en tidigare startup, där Jacob var med och designade ett par hörlurar.

– Den här killen jobbar just som mellanhand för svenska företag. Han kan både kinesiska och svenska – och avtal. Jag hade inte pratat med honom på fem år, men jag ringde upp honom och sa ”jag och brorsan tänkte göra en grej nu, jag vill ta med dig till Kina”.

Sålde slut direkt

Precis så blev det. Fast glöm det där vanliga rådet om att dra upp affärsplaner, testa marknaden och så vidare innan man startar. Det hade varken Jacob eller Victor tid med. Fast de hade faktiskt hört av sig till Almi för rådgivning…

– Vi har fortfarande ett mejl från Almi där det står ”när passar det?”. Men vi hittade aldrig en tid för att åka dit på möte. Vi körde bara på och lanserade Boxbollen två veckor före jul, säger Jacob.

Brorsan sitta och kötta runt och skriva till influencers och folkkära profiler.

Så om sommaren gick till att fila på idén så gick hösten åt att beställa prototyper från fabriken som de fått kontakt med i Kina. Det tog tretton vändor innan de var nöjda. Det var mycket pet kring exakt vilket pannband det skulle vara, hur snöret skulle vara och inte minst hur bollen skulle kännas.

När de var nöjda la de första beställningen på 1 000 bollar, som skulle komma i lagom tid före jul.

– De sålde vi slut på första veckan. Vi sålde tretusen bollar under två veckor före jul!, säger Jacob och Victor fyller i:

– Det var nästan läskigt!

Kompletterar varandra

Men inget säljer sig självt, förstås. Utan de gjorde några smarta saker som skapade den där enorma rushen. Och här kommer båda brödernas erfarenheter in i bilden.

Som kreativ konsult har Jacob jobbat åt designbyråer med UX- och produktdesign. Han har även jobbat med varumärken som Morberg och Victoria prosecco, samt har varit med och lanserat bästsäljande produkter. Victor å sin sida hade fått in säljtänket och att tänka utanför boxen.

Victor. Nästa steg är en app till Boxbollen.

– Som konsult finns det en utmaning i att jobba mot kunder. Det som varit underbart med att jobba med sin bror är att vi fick möjlighet att jobba fullt ut med våra tankar och idéer. "Vi vill göra så här", "varumärket ska vara så här", utan att behöva övertyga någon om varför. Vi har kunnat gå mer lite mer på magkänsla. Sedan fick brorsan sitta och kötta runt och skriva till influencers och folkkära profiler, säger Jacob och skrattar.

Bokstavligt talat så plingade det konstant i mobilen, nästan varje sekund kom det order.

Influencers som Bingo Rimér, Camilla Läckberg, Simon Sköld och Katrin Zytomierska kan ta rejält betalt för sina uppdrag. Men Victor hörde av sig utan löften om några pengar. Och utan att känna dem sedan tidigare.

– Nej, jag skrev bara och de var så himla öppna och sköna. Jag skrev "brorsan och jag lanserat en ny träningsleksak som vi gärna skickar så att ni kan om ni vill testa". Jag tror att det var Bingo som svarade först och skrev ”absolut, skicka bara”. Vi skickade men förväntade oss inget.

Bingo satte fart

Bra taktik, skulle det visa sig. För så plötsligt hände något.

– Det var Bingo som la upp en film klockan fyra på morgonen när han bara stod och körde..., säger Victor och Jacob fyller i:

– ... och så skrev han "Hej Katrin, har du lika roligt som vi?"

Samtidigt körde Jacob och Victor ut annonser på nätet och smack började det rassla till i webshopen.

– Jag kunde knappt förstå det, för bokstavligt talat så plingade det konstant i mobilen, nästan varje sekund kom det order, säger Victor.

Nu blev det bråttom. De fick genast beställa hem ytterligare 2 000 bollar från Kina och det blev ett frenetiskt packande.

– Vi hade inte ens en etikettskrivare då. Vi skrev adresserna för hand. Det var hemskt!, säger Jacob och fortsätter:

– Vi hann få hem två av tre tusen. Så det var tusen kunder som inte fick sina bollar förrän i mellandagarna. Då skickade vi med ett digitalt vykort och skrev ”din julklapp är på väg”. Vi fick några missnöjda kunder där, men de flesta var ok. Vi hade inte kunnat göra på något annat sätt. Vi hade aldrig kunnat tro att vi skulle sälja så mycket på så kort tid.

Sena klappar

Det här var samtidigt som Adlibris åkte på storstryk av sina kunder för att inte kunna leverera klapparna i tid. När Jacob och Victor förstod att Postnord inte skulle hinna med att leverera de bollar som anlände till Sverige ett par dagar före jul sa killarna till sina Stockholmskunder att de kunde hämta sina beställningar personligen på ett gym i stan om de ville.

400 personer dök upp och jublade över att julen var räddad.

Sedan dess har det snart gått ett år och nästa jul närmar sig. Så hur gick det? Fick Boxbollen en snöbollseffekt eller blev det en dagslända? Nja, det blev varken eller. Efter hajpen kring jul sjönk försäljningen och nu ligger den på en lägre, men stadig nivå. Hittills har man sålt runt 9 000 produkter.

– Jag har ju varit med om det här tidigare, när man lanserar och det bara händer! Men det var så roligt att få se sin bror få den här dopaminkicken också, när det bara kommer in order efter order efter order. Vi jagar den kicken ständigt, vi vill bara att den ska slå, säger Jacob.

Skeptiska kompisar

– Innan vi startade var det en hel del som sa ”det där kommer inte funka, ser ju värdelöst ut” och så där. Men det gick ju. Nu har vi har börjat utveckla en app för att skapa lite mer spelkänsla kring det här. Man kan utmana varandra och ha high scores, så att man har kvar utmaningen.

Så här gör man! Victor visar i poddstudion.

Redan nu kan man se på nätet hur olika användare slår rekord. Högst än så länge i max antal slag – vad Victor och Jacob känner till – är 590 slag i ett sträck. Det är en fransman som lyckats med den bedriften.

– Sedan har vi ett rekord på vem som kan slå flest slag på tio sekunder. Det är 37, säger Jacob torrt.

– Vem har det?, frågar Victor.

– Det var jag!, säger Jacob och skrattar igen.

Då slår du jättehårt?

– Ja – och snabbt! Och så får man korta ner snöret lite. Nu har vi en ny utmaning i samband med vår kampanj ”Hundra slag mot bröstcancer”.

Dragomir dragplåster

Då handlar det om att Jacob och Victor skänker pengar till Bröstcancerförbundet för varje användare som lyckas slå mer än 100 slag med den specialtillverkade rosa Boxbollen. Till sin hjälp i kampanjen har man inte en kvinna, utan en man: skådespelaren och kampsportaren Dragomir Mrsic.

Samarbetet med Bröstcancerförbundet kom till av en lycklig slump.

– Det är en jättefin story. Vi stod och förberedde oss inför en reklamfilmsinspelning med Madeleine Vall Beijner, värsta superkvinnan. Före detta thaiboxare och skådespelare. Vi var på ett gym och jag stod med kameran medan brorsan stod och slog. Då kom det fram en kvinna och frågade ”vad gör ni, vad är det där ni har på huvudet?” Vi berättade om produkten och då berättade hon att hon är ordförande för Bröstcancerförbundet och att hon trodde att den här produkten är helt suverän efter att man har opererat sig mot bröstcancer. Det finns något som heter lymfödem. Då är det väldigt viktigt att man rör på armar och axlar, berättar Jacob.

De kom till oss och såg ett användningsområde som vi aldrig hade kunnat se själva.

De bokade ett möte och killarna började göra research på lymfödem. Allt resulterade i den rosa bollen och att de skänker all 50 kronor per såld boll till Bröstcancerförbundet (40 kronor vid köpet plus en extra tia när kunden slagit hundra slag). Målet är att få in 500 000 kronor till förbundet.

–  Vi brinner för det här. För de kom till oss och såg ett användningsområde som vi aldrig hade kunnat se själva, säger Victor.

Vill få igång barnen

Fast egentligen var det första samarbetet de gjorde med en utomstående organisation med Generation Pep, vars mål är att peppa unga att röra på sig mer.

– De jobbar mycket med att få igång barn fysiskt och informerar om att äta rätt. Det var där vi kände att vi kunde hitta ett samarbete. Det var också något som vi kände att vi ville hjälpa till med. Så samma sak där – vi tog ett möte med dem, vi klickade och tänkte ganska lika inom de områdena, säger Victor.

Även Apotea har nu valt att ta in bollen i sitt sortiment, så uppenbart är det att fler ser hälsovinster den. Annars säljs den än så länge bara i egna webshopen – och på en hip hamburgerbar på Östermalm.

En spretig målgrupp kan tyckas. Annars brukar man ju snacka om att man ska måla upp en persona för sitt företag, alltså att identifiera målgruppen genom en påhittad person.

– Kommer du ihåg när vi satt och ritade och skulle hitta målgrupper och vad vårt brand skulle stå för och så vidare? frågar Victor Jacob. Då kom vi fram till en mening som var ganska skön, tyckte jag, eftersom det är en gammal boxargrej. Vår mening var: ”It’s not about boxing”. Så vi tänkte – alla andra. Alla vuxna, alla barn.

Många målgrupper

Men är det inte lite det som är grejen, att man inte ska tro att man kan hitta en produkt som kan tilltala alla?

– Exakt! Det är lite kul, i vår senaste presentation gjorde vi en lista på alla potentiella kunder, som vi fyllde en hel skärm med. Sedan tonade vi ned det så man knappt kunde läsa och så la vi ovanför det ”alla med minst en arm”. Det är vår målgrupp, säger Jacob.

Och så berättar han om en proffsboxare som heter Oscar Ahlin, som lagt upp ett filmklipp när han har ett stort gips på ena handen och står och kör med Boxbollen med den andra.

En arm räcker.

– Det är intressant som du säger med målgrupp. För vi får nya målgrupper hela tiden. Vi har fått en del som har skrivit ”Hej, jag har adhd och jag har avreagerat mig på den här bollen och det känns skitskönt”. Då tänker vi att där har vi en målgrupp till. De bara kommer till oss. Det är hur kul som helst!, säger Victor.

De har också fått mejl från en personlig tränare som använder bollen med en klient med Parkinsons sjukdom. Nu hade de köpt in bollen till träningsklubben.

Under Järvaveckan var ungarna tokiga i Boxbollen och på PEP-dagen i Hagaparken kunde inte föräldrarana låta barnen få leka med bollarna i fred utan också ville köra. Ok, så då är det en familjeboll alltså?

Bra samarbete

Att starta företag själv kan vara tufft, för man får göra allt själv. Att starta företag med andra kan vara tufft för man kanske upptäcker att man inte tänker så lika som man trodde från början.

– Jag skulle säga att det har gått över förväntan att köra ihop med brorsan. Det var ett plus att det gick så bra i starten tror jag; det var lite som att vi gick på moln i början. Men sedan har det inte bara varit lätt för att vi har mött en del hinder också, säger Victor.

Självklart blir det tjafsigt som i alla relationer, menar de.

– Vi har våra perioder när vi kallar varandra för fula saker och inte alls är i en positiv miljö med varandra. Då försöker vi bryta det bara och säger ”äh, vi ses i morgon”, säger Jacob.

Victor håller med.

– Men det löser sig bra. Vi har alltid varit nära. Vi har alltid kunnat tjafsa och ha kul med varandra.

Fel tillhör processen

När det dyker upp hinder är det förstås extra lätt att humöret sätts på prov. Som den där gången när de fick en felleverans på bollar. 900 bollar som inte gick att sälja.

– Men vi har löst det och vi har vant oss vid att det tillhör processen. När det har gått för bra för länge så känner man att det kommer att komma ett hinder, en utmaning som vi inte förutsett men som vi måste lösa på något sätt. Men det har funkat bra, säger Victor.

Och nu gäller det att de fortsätter dra jämnt, för nu är tanken att ta Boxbollen på export.

– Vi siktar ju på att gå world wide. Vi har tagit emot beställningar från i princip hela världen, minus Afrika. Vi testar ibland med att köra annonser mot till exempel Kanada och Australien. Australien har svarat jättebra och det är en spännande marknad. Så vi håller på att kolla det logistiska nu. Vi har i princip allt annat på plats. Vi kan skicka från Sverige till hela världen, men det är inte hållbart. Vi skulle vilja ha ett lager lokalt på alla marknader där vi vill satsa, säger Jacob.

Storsatsar inför jul

Som vanligt ska det gå fort för bröderna.

– Vi siktar på att lansera på minst tre marknader till före jul, lagom till julruschen. Sverige plus tre till. Vi lanserade nyligen i Norge tillsammans med en samarbetspartner, säger Jacob.

Fler marknader. Då ligger det inte långt borta att gissa att det blir produktutveckling också.

– Vi har börjat pilla lite nu. Smyga igång, absolut, säger Victor.

Men inte till denna julen då?

Jacob och Victor ler lite hemlighetsfullt.

Jag har svårt att se någon annan människa vara så cool med att bränna 80 lax på en app som vi kanske inte ens kommer använda!

– Vi får se… Det vi brinner för är träningsleksaker – ett träningsredskap och leksak i ett. Det är kul och så tränar man. Och så kan man bli bättre på det – det är en viktig aspekt. Det är jättekul att se när folk kör boxbollen första gången och sedan följa dem i några veckor och se utvecklingskurvan. Vi har en kille som sommarjobbade hos oss, han är 13 år och heter Lukas. Han har blivit så jäkla grym på bollen. Han är med oss på events och kör och alla bara stannar upp och säger ”jädrar vad grym du är”, säger Jacob.

Farten viktig

Om ni tittar på själva företagardelen. Vad har ni lärt er under den här resan?

– För mig är det verkligen första rundan. Brorsan har gjort liknande förut. Så jag har lärt mig så jäkla mycket. Men mycket handlar om att kanske inte tänka ut en hel plan direkt, utan agera. Testa – funkar det inte så funkar det inte, funkar det så bygger vi vidare på det. Så det har varit mycket att våga testa, säger Victor.

Hans vilja att testa har imponerat på storebrorsan:

– Jag har svårt att se någon annan människa vara så cool med att bränna 80 lax på en app som vi kanske inte ens kommer använda!

– Då försöker jag ändå hålla emot brorsan lite, för han vill ju testa allt. Han vill ännu mer åt det hållet, konstaterar Victor och skrattar.

– Jag ser inte alls att vi ska gå med vinst i det här. Jag vill bara vidareutveckla, produktutveckla, göra coola grejor, få in coola profiler, göra feta videos och appar. Jag vill bara leka och göra bra grejer! Sedan när vi fått igång det – då kan vi sadla om till vinst, säger Jacob.

Återinvesterar allt

Så som det ser ut nu återinvesteras allt i företaget och killarna tar ut lön från var sitt halvtidsjobb på annat håll. Men de har fått flera påstötningar från investerare som vill vara med på resan.

– Vi har inte bestämt oss för hur vi ska göra. Det finns ju för- och nackdelar med allt. Vi har fått flertalet förfrågningar. Tidigare tänkte vi att vi vill behålla allt själva, vi vill ha all kontroll. Sedan har vi också tänkt ”fatta hur fort vi skulle kunna skala och komma ut på nya marknader om vi tar in pengar”. Då är det lite lockande. Så det är ingen lätt nöt att knäcka, säger Jacob.

Så hamnar de åter igen i snacket om hur många slag man kan göra, hur man kan fortsätta utmana sig själv med Boxbollen. Hur de kan vidareutveckla. Vem vet kanske till och med lägga grunden för världsmästerskap? Varför nöja sig med mindre?

– Dragomir är taggad på det! Tävling! säger Victor och Jacob fyller i:

– Vi är väldigt inspirerade av crossfit. För tio år sedan, eller kanske tolv, då var det cirkelträning. Nu är det en sport som är hur stor som helst. Det är kanske inte det som inspirerar oss – själva övergången från att ha varit något som är simpelt som har funnits i hur många år som helst, till att några gör det till en sport. Det är coolt som fan!



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Partner

Men orka…! Så här slipper du göra deklarationen själv

Deklarationen närmar sig och paniken kanske smyger sig på - men oroa dig inte, det finns hjälp att få! Här guidar vi dig genom processen och visar hur du enkelt kan låta experter ta hand om företagets deklaration. Så, luta dig tillbaka och fokusera på att driva din drömverksamhet, medan proffsen hanterar siffrorna.

Visma Spcs 10 april, 2025 5 minuters läsning
deklarationshjalp_native

Foto: deklarationshjalp_native

Tycker du att det här med bokföring och deklaration verkar lite svårt? Vi håller med – det kan verka krångligt (även om vi är övertygade om att du fixar det själv med ett superenkelt bokföringsprogram). Men det finns faktiskt ett gäng som vet precis hur det fungerar och som kan hjälpa dig – redovisningsbyråer! 

Så om du vill gå från “panik-jag-maste-fixa-foretagets-deklaration-men-vill/kan/orkar-inte” till “det där har min byrå fixat för länge sen” – då har du hamnat helt rätt.

I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Hitta en riktigt vass redovisningsbyrå som fixar företagets deklaration och bokföring i ett vips. Så nice! 
  2. Förstå vad redovisningsbyrån kan göra, och vad du (kanske) borde göra själv.
  3. Tänka rätt om du vill göra deklarationen själv 

Spoiler Alert! Kom ihåg, 2025 är det faktiskt rätt enkelt och smidigt att deklarera själv. Du skojar – när blev det så? Jo, när du kan deklarera direkt i ett superenkelt bokföringsprogram (som du dessutom kan prova gratis), som smidigt fixar deklarationen. Då finns alla siffror redan på plats och du kan i princip köra på enligt en checklista. Så enkelt kan det vara för dig som företagare att göra deklaration och årsredovisning (nu får du dessutom deklarationstillval för halva priset).

Men tillbaka till ämnet – du vill lägga ut dina problemas på en byrå. Bra tänkt – klart du ska slippa! Låt oss gå igenom hur det fungerar och vad du måste tänka på.

Psst! Innan vi kör igång, spana också in skatteexpertens bästa deklarationstips 2025 – som du hittar här.

Lägga ut deklaration och bokföring på en redovisningsbyrå – hur gör jag?

Många nystartade företagare väljer att sköta bokföringen själva – för att lära sig, för att få bättre koll och för att det ofta är billigare. När företaget sedan blir lönsamt kan man ta hjälp av en redovisningsbyrå för de svårare sakerna. Företagsdeklarationen kan vara en sådan sak.

Eftersom du läser den här guiden är du pepp på alternativ två. Kul! Du kommer att få mer tid till dina drömmar och business. Bra så långt!

Tips! Vill du lära dig mer om deklarationen? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här. 

Vad kan en redovisningsbyrå hjälpa till med?

Du kan få hjälp med hur mycket eller lite du vill! När du samarbetar med en redovisningsbyrå kan du välja hur mycket av företagets ekonomi du vill sköta själv och hur mycket du tar hjälp med.

Till exempel kan du sköta större delen av löpande bokföring själv, men få hjälp med lön och redovisningstjänster som årsredovisning, bokslut och deklaration. Eller så fakturerar du själv och lämnar bort redovisningen till redovisningsbyrån. 

Du kan även lämna bort i princip allt arbete kring din ekonomi, redovisning och deklaration. Och få löpande information om hur ditt företag mår från din byrå. En redovisningsbyrå fungerar också som en typ av rådgivare, ett bollplank kan vi säga. Allt är möjligt och du kan välja!

Tips! Här berättar vi lite mer om vad du har att vinna på att ta hjälp med deklarationen.

 Kan en redovisningsbyrå fixa företagets deklaration?

You bet! Och kanske hittar de smarta avdrag och smart skatteplanering som du inte hade någon aning om. Win-win!

 Tips! Här är de viktigaste avdragen för aktiebolag och enskild firma. Har du missat något?

Hur hittar jag rätt redovisningsbyrå?

Du kan googla. Du kan leta med ficklampa. Du kan ringa en vän.

Eller så använder du dig av tjänsten Bokföringshjälp från Visma Spcs. Tjänsten är liksom som ett paket för dig som vill ha hjälp med löpande bokföring, moms, deklaration och bokslut. Det bästa av allt är att du och din nya redovisningsbyrå jobbar i smarta verktyg tillsammans. 

Exempelvis kan du shoppa, fota av kvittot och få in allt underlag (direkt) i Visma Spcs bokföringsprogram. Här sköter redovisningsbyrån resten och ser till att allt blir rätt, riktigt och inlämnat i tid. Till och med deklarationen. Så smidigt kan det funka att samarbeta med en byrå!

Tips! Här kan du matchas med en redovisningsbyrå och få prisförslag på vad det kostar när du behöver hjälp med din bokföring och deklaration.

Jag vill nog sköta deklarationen själv ändå – är det svårt?

Nope! Idag är det faktiskt väldigt enkelt, så länge du gör rätt från början med smarta verktyg och program. Din uppgift är att fokusera på avdragen (och företaget förstås). Det bokföringstekniska ska programmet sköta (så var noga med att välja rätt program för att spara tid – och framförallt energi!). 

Det du börjar med är att välja ett superenkelt bokföringsprogram där du även kan fixa deklarationen. Sen när det är tid för deklaration och årsredovisning är det bara att köra följande: 

När deklarationsdagen närmar sig har programmet redan förberett en massa arbete åt dig. Då kan du lätt som en plätt bara hämta alla siffror. Du kan dessutom prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Sen är det dags att klicka runt och ta den där sista kollen. Det är bara att följa checklistan så är du hemma (i alla fall i Visma Spcs bokföringsprogram). 

Nu är det snart dags för den stora inlämningen. Dags att godkänna att allt ser tipp topp ut!

Ladda upp och skicka till Skatteverket direkt från programmet. Grattis! Du är klar och nu är det ett helt år tills det är dags igen.

Visst låter det härligt – och det kan bli din verklighet också. Du ska fokusera på din passion och såklart lite på att hitta rätt avdrag – inte krångliga blanketter och avancerade uträkningar.

Tell me more! Hur hittar jag ett superenkelt bokföringsprogram som gör allt detta?
Visma Spcs har ett bokföringsprogram som redan från början innehåller bokföring, fakturering, deklaration och årsredovisning. Och vi fattar. Många har deklarationsångest! Men det behöver inte vara så svårt. Programmet guidar dig steg för steg. Läs mer om Visma Spcs superenkla bokföringsprogram där du också kan deklarera här. Lycka till! Fokusera på drömmen, gör det som är roligt själv och lägg ut det krångliga/tråkiga/energislukande. 



ANNONS

Innehåll från Talenom

Partner

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.