Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Starta eget företag

Så sålde de 3 000 Boxbollar på bara två veckor

Yasemin Bayramoglu 23 januari, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 18 minuters läsning

Hur når man ut med en ny produkt på nolltid? Bröderna Eriksson bakom Boxbollen vet. De lyckades sälja 3 000 bollar på bara två veckor!

Alla nybakade företagare drömmer förstås om den där drömstarten när kunderna bara rusar till. För bröderna Jacob och Victor Eriksson i Stockholm blev det just så. Det blev en helt galen start, med 3 000 sålda Boxbollar på bara två veckor. De besökte Starta Eget-podden för att berätta om hur de lyckades.

LÄS OCKSÅ:Så skapade de julens stora succépryl

Den som var med på 70-talet känner säkert igen sig lite i Boxbollen. Då handlade det om ett träningsredskap för tennisspelare – en tennisboll som satt fast i ett gummiband, som i sin tur satt fast i en tung klump på marken. På så sätt kunde man träna på egen hand.

Boxbollen är ungefär lika stor som en tennisboll, fast mjukare. Och den sitter fast i ett elastiskt band som i sin tur sitter fast i ett pannband. Sedan gäller det att boxa på bollen.

Gammalt boxarredskap

Men då, på 70-talet var varken Victor eller Jacob födda. De hittade sin inspiration på annat håll.

– Jag tränade MMA för ungefär tio år sedan, under min uppväxt. Sedan gjorde jag ett break på lika lång tid år, kom tillbaka förra året och såg en video på Youtube med en väldigt känd proffsboxare, som hade ett hemmagjort träningsredskap med en tennisboll kopplad till en tjock lina, som var kopplad till en keps. När han slog på bollen såg det så jäkla kul ut, så jag sa till min bror ”vad tror du, ska vi köpa en sån här och köra?”, säger Jacob.

Det är boxningstränarna själva som har gjort de här träningsredskapen till sina fighters.

De googlade runt och hittade en massa gamla boxningstrådar, där det framkom att det ingalunda var en nyhet.

– De här har funnits i över hundra år. Det är boxningstränarna själva som har gjort de här träningsredskapen till sina fighters, säger Jacob.

Köpta bollen helt kass

Till slut trodde Jacob och Victor att de hittat en modern variant och beställde hem den från Kina.

– Då kom det hem ett pannband med en hård klump och ett ganska tjockt snöre. När vi kände på bollen tänkte vi bara ”hur ska vi kunna köra med den här utan att skada oss?”. Den var hård, nästan som en bandyboll. Och när vi testade den så bara den "dog". Den kom inte tillbaka, minns Victor.

LYSSNA PÅ HELA SAMTALET HÄR:

Ok, så den funkade inte. Men de såg ändå potentialen. Och eftersom boxare använt prylen så länge borde det gå att hitta ett mellanting som faktiskt gick att använda.

Om MMA var Jacobs grej så har fotbollen varit Victors liv. Han spelade som bäst i division 1. Så för båda bröderna är sport en viktig del av livet. Nu var det snart sommaren 2018 och bröderna ville ha något kul att leka med under semestern. Frustrationen växte.

– Det började med att vi bara ville ha den själva. Men vi ändrade oss snabbt och tog en första kontakt med fabriker i Kina. Sedan var det en jäkla labyrint när vi väl kom dit, säger Victor och skrattar.

Ville göra något ihop

Vid det här laget hade besattheten av boxbollen vuxit från ett semesternöje till en företagsidé.

– De senaste tre åren har vi pratat om att göra något ihop. Så det hade varit på tapeten ett tag. Vi ville göra något tillsammans, men vi visste inte vad, säger Jacob, som redan då drev eget företag som kreativ konsult.

Jacob prioriterar innovation framför vinst än så länge.

Victor å sin sida slutade med fotbollen för två år sedan och bestämde sig för att bli säljare:

– Jag började med det och det gick snabbt ganska bra. Men sedan har vi alltid varit nära som bröder sedan vi var kids och har alltid känt att det vore kul att göra något tillsammans. Vad det skulle vara visste vi inte, men sedan såg vi den här möjligheten.

Inför Kinaresan kontaktade Jacob en svenskkinesisk kille som han jobbat ihop med i en tidigare startup, där Jacob var med och designade ett par hörlurar.

– Den här killen jobbar just som mellanhand för svenska företag. Han kan både kinesiska och svenska – och avtal. Jag hade inte pratat med honom på fem år, men jag ringde upp honom och sa ”jag och brorsan tänkte göra en grej nu, jag vill ta med dig till Kina”.

Sålde slut direkt

Precis så blev det. Fast glöm det där vanliga rådet om att dra upp affärsplaner, testa marknaden och så vidare innan man startar. Det hade varken Jacob eller Victor tid med. Fast de hade faktiskt hört av sig till Almi för rådgivning…

– Vi har fortfarande ett mejl från Almi där det står ”när passar det?”. Men vi hittade aldrig en tid för att åka dit på möte. Vi körde bara på och lanserade Boxbollen två veckor före jul, säger Jacob.

Brorsan sitta och kötta runt och skriva till influencers och folkkära profiler.

Så om sommaren gick till att fila på idén så gick hösten åt att beställa prototyper från fabriken som de fått kontakt med i Kina. Det tog tretton vändor innan de var nöjda. Det var mycket pet kring exakt vilket pannband det skulle vara, hur snöret skulle vara och inte minst hur bollen skulle kännas.

När de var nöjda la de första beställningen på 1 000 bollar, som skulle komma i lagom tid före jul.

– De sålde vi slut på första veckan. Vi sålde tretusen bollar under två veckor före jul!, säger Jacob och Victor fyller i:

– Det var nästan läskigt!

Kompletterar varandra

Men inget säljer sig självt, förstås. Utan de gjorde några smarta saker som skapade den där enorma rushen. Och här kommer båda brödernas erfarenheter in i bilden.

Som kreativ konsult har Jacob jobbat åt designbyråer med UX- och produktdesign. Han har även jobbat med varumärken som Morberg och Victoria prosecco, samt har varit med och lanserat bästsäljande produkter. Victor å sin sida hade fått in säljtänket och att tänka utanför boxen.

Victor. Nästa steg är en app till Boxbollen.

– Som konsult finns det en utmaning i att jobba mot kunder. Det som varit underbart med att jobba med sin bror är att vi fick möjlighet att jobba fullt ut med våra tankar och idéer. "Vi vill göra så här", "varumärket ska vara så här", utan att behöva övertyga någon om varför. Vi har kunnat gå mer lite mer på magkänsla. Sedan fick brorsan sitta och kötta runt och skriva till influencers och folkkära profiler, säger Jacob och skrattar.

Bokstavligt talat så plingade det konstant i mobilen, nästan varje sekund kom det order.

Influencers som Bingo Rimér, Camilla Läckberg, Simon Sköld och Katrin Zytomierska kan ta rejält betalt för sina uppdrag. Men Victor hörde av sig utan löften om några pengar. Och utan att känna dem sedan tidigare.

– Nej, jag skrev bara och de var så himla öppna och sköna. Jag skrev "brorsan och jag lanserat en ny träningsleksak som vi gärna skickar så att ni kan om ni vill testa". Jag tror att det var Bingo som svarade först och skrev ”absolut, skicka bara”. Vi skickade men förväntade oss inget.

Bingo satte fart

Bra taktik, skulle det visa sig. För så plötsligt hände något.

– Det var Bingo som la upp en film klockan fyra på morgonen när han bara stod och körde..., säger Victor och Jacob fyller i:

– ... och så skrev han "Hej Katrin, har du lika roligt som vi?"

Samtidigt körde Jacob och Victor ut annonser på nätet och smack började det rassla till i webshopen.

– Jag kunde knappt förstå det, för bokstavligt talat så plingade det konstant i mobilen, nästan varje sekund kom det order, säger Victor.

Nu blev det bråttom. De fick genast beställa hem ytterligare 2 000 bollar från Kina och det blev ett frenetiskt packande.

– Vi hade inte ens en etikettskrivare då. Vi skrev adresserna för hand. Det var hemskt!, säger Jacob och fortsätter:

– Vi hann få hem två av tre tusen. Så det var tusen kunder som inte fick sina bollar förrän i mellandagarna. Då skickade vi med ett digitalt vykort och skrev ”din julklapp är på väg”. Vi fick några missnöjda kunder där, men de flesta var ok. Vi hade inte kunnat göra på något annat sätt. Vi hade aldrig kunnat tro att vi skulle sälja så mycket på så kort tid.

Sena klappar

Det här var samtidigt som Adlibris åkte på storstryk av sina kunder för att inte kunna leverera klapparna i tid. När Jacob och Victor förstod att Postnord inte skulle hinna med att leverera de bollar som anlände till Sverige ett par dagar före jul sa killarna till sina Stockholmskunder att de kunde hämta sina beställningar personligen på ett gym i stan om de ville.

400 personer dök upp och jublade över att julen var räddad.

Sedan dess har det snart gått ett år och nästa jul närmar sig. Så hur gick det? Fick Boxbollen en snöbollseffekt eller blev det en dagslända? Nja, det blev varken eller. Efter hajpen kring jul sjönk försäljningen och nu ligger den på en lägre, men stadig nivå. Hittills har man sålt runt 9 000 produkter.

– Jag har ju varit med om det här tidigare, när man lanserar och det bara händer! Men det var så roligt att få se sin bror få den här dopaminkicken också, när det bara kommer in order efter order efter order. Vi jagar den kicken ständigt, vi vill bara att den ska slå, säger Jacob.

Skeptiska kompisar

– Innan vi startade var det en hel del som sa ”det där kommer inte funka, ser ju värdelöst ut” och så där. Men det gick ju. Nu har vi har börjat utveckla en app för att skapa lite mer spelkänsla kring det här. Man kan utmana varandra och ha high scores, så att man har kvar utmaningen.

Så här gör man! Victor visar i poddstudion.

Redan nu kan man se på nätet hur olika användare slår rekord. Högst än så länge i max antal slag – vad Victor och Jacob känner till – är 590 slag i ett sträck. Det är en fransman som lyckats med den bedriften.

– Sedan har vi ett rekord på vem som kan slå flest slag på tio sekunder. Det är 37, säger Jacob torrt.

– Vem har det?, frågar Victor.

– Det var jag!, säger Jacob och skrattar igen.

Då slår du jättehårt?

– Ja – och snabbt! Och så får man korta ner snöret lite. Nu har vi en ny utmaning i samband med vår kampanj ”Hundra slag mot bröstcancer”.

Dragomir dragplåster

Då handlar det om att Jacob och Victor skänker pengar till Bröstcancerförbundet för varje användare som lyckas slå mer än 100 slag med den specialtillverkade rosa Boxbollen. Till sin hjälp i kampanjen har man inte en kvinna, utan en man: skådespelaren och kampsportaren Dragomir Mrsic.

Samarbetet med Bröstcancerförbundet kom till av en lycklig slump.

– Det är en jättefin story. Vi stod och förberedde oss inför en reklamfilmsinspelning med Madeleine Vall Beijner, värsta superkvinnan. Före detta thaiboxare och skådespelare. Vi var på ett gym och jag stod med kameran medan brorsan stod och slog. Då kom det fram en kvinna och frågade ”vad gör ni, vad är det där ni har på huvudet?” Vi berättade om produkten och då berättade hon att hon är ordförande för Bröstcancerförbundet och att hon trodde att den här produkten är helt suverän efter att man har opererat sig mot bröstcancer. Det finns något som heter lymfödem. Då är det väldigt viktigt att man rör på armar och axlar, berättar Jacob.

De kom till oss och såg ett användningsområde som vi aldrig hade kunnat se själva.

De bokade ett möte och killarna började göra research på lymfödem. Allt resulterade i den rosa bollen och att de skänker all 50 kronor per såld boll till Bröstcancerförbundet (40 kronor vid köpet plus en extra tia när kunden slagit hundra slag). Målet är att få in 500 000 kronor till förbundet.

–  Vi brinner för det här. För de kom till oss och såg ett användningsområde som vi aldrig hade kunnat se själva, säger Victor.

Vill få igång barnen

Fast egentligen var det första samarbetet de gjorde med en utomstående organisation med Generation Pep, vars mål är att peppa unga att röra på sig mer.

– De jobbar mycket med att få igång barn fysiskt och informerar om att äta rätt. Det var där vi kände att vi kunde hitta ett samarbete. Det var också något som vi kände att vi ville hjälpa till med. Så samma sak där – vi tog ett möte med dem, vi klickade och tänkte ganska lika inom de områdena, säger Victor.

Även Apotea har nu valt att ta in bollen i sitt sortiment, så uppenbart är det att fler ser hälsovinster den. Annars säljs den än så länge bara i egna webshopen – och på en hip hamburgerbar på Östermalm.

En spretig målgrupp kan tyckas. Annars brukar man ju snacka om att man ska måla upp en persona för sitt företag, alltså att identifiera målgruppen genom en påhittad person.

– Kommer du ihåg när vi satt och ritade och skulle hitta målgrupper och vad vårt brand skulle stå för och så vidare? frågar Victor Jacob. Då kom vi fram till en mening som var ganska skön, tyckte jag, eftersom det är en gammal boxargrej. Vår mening var: ”It’s not about boxing”. Så vi tänkte – alla andra. Alla vuxna, alla barn.

Många målgrupper

Men är det inte lite det som är grejen, att man inte ska tro att man kan hitta en produkt som kan tilltala alla?

– Exakt! Det är lite kul, i vår senaste presentation gjorde vi en lista på alla potentiella kunder, som vi fyllde en hel skärm med. Sedan tonade vi ned det så man knappt kunde läsa och så la vi ovanför det ”alla med minst en arm”. Det är vår målgrupp, säger Jacob.

Och så berättar han om en proffsboxare som heter Oscar Ahlin, som lagt upp ett filmklipp när han har ett stort gips på ena handen och står och kör med Boxbollen med den andra.

En arm räcker.

– Det är intressant som du säger med målgrupp. För vi får nya målgrupper hela tiden. Vi har fått en del som har skrivit ”Hej, jag har adhd och jag har avreagerat mig på den här bollen och det känns skitskönt”. Då tänker vi att där har vi en målgrupp till. De bara kommer till oss. Det är hur kul som helst!, säger Victor.

De har också fått mejl från en personlig tränare som använder bollen med en klient med Parkinsons sjukdom. Nu hade de köpt in bollen till träningsklubben.

Under Järvaveckan var ungarna tokiga i Boxbollen och på PEP-dagen i Hagaparken kunde inte föräldrarana låta barnen få leka med bollarna i fred utan också ville köra. Ok, så då är det en familjeboll alltså?

Bra samarbete

Att starta företag själv kan vara tufft, för man får göra allt själv. Att starta företag med andra kan vara tufft för man kanske upptäcker att man inte tänker så lika som man trodde från början.

– Jag skulle säga att det har gått över förväntan att köra ihop med brorsan. Det var ett plus att det gick så bra i starten tror jag; det var lite som att vi gick på moln i början. Men sedan har det inte bara varit lätt för att vi har mött en del hinder också, säger Victor.

Självklart blir det tjafsigt som i alla relationer, menar de.

– Vi har våra perioder när vi kallar varandra för fula saker och inte alls är i en positiv miljö med varandra. Då försöker vi bryta det bara och säger ”äh, vi ses i morgon”, säger Jacob.

Victor håller med.

– Men det löser sig bra. Vi har alltid varit nära. Vi har alltid kunnat tjafsa och ha kul med varandra.

Fel tillhör processen

När det dyker upp hinder är det förstås extra lätt att humöret sätts på prov. Som den där gången när de fick en felleverans på bollar. 900 bollar som inte gick att sälja.

– Men vi har löst det och vi har vant oss vid att det tillhör processen. När det har gått för bra för länge så känner man att det kommer att komma ett hinder, en utmaning som vi inte förutsett men som vi måste lösa på något sätt. Men det har funkat bra, säger Victor.

Och nu gäller det att de fortsätter dra jämnt, för nu är tanken att ta Boxbollen på export.

– Vi siktar ju på att gå world wide. Vi har tagit emot beställningar från i princip hela världen, minus Afrika. Vi testar ibland med att köra annonser mot till exempel Kanada och Australien. Australien har svarat jättebra och det är en spännande marknad. Så vi håller på att kolla det logistiska nu. Vi har i princip allt annat på plats. Vi kan skicka från Sverige till hela världen, men det är inte hållbart. Vi skulle vilja ha ett lager lokalt på alla marknader där vi vill satsa, säger Jacob.

Storsatsar inför jul

Som vanligt ska det gå fort för bröderna.

– Vi siktar på att lansera på minst tre marknader till före jul, lagom till julruschen. Sverige plus tre till. Vi lanserade nyligen i Norge tillsammans med en samarbetspartner, säger Jacob.

Fler marknader. Då ligger det inte långt borta att gissa att det blir produktutveckling också.

– Vi har börjat pilla lite nu. Smyga igång, absolut, säger Victor.

Men inte till denna julen då?

Jacob och Victor ler lite hemlighetsfullt.

Jag har svårt att se någon annan människa vara så cool med att bränna 80 lax på en app som vi kanske inte ens kommer använda!

– Vi får se… Det vi brinner för är träningsleksaker – ett träningsredskap och leksak i ett. Det är kul och så tränar man. Och så kan man bli bättre på det – det är en viktig aspekt. Det är jättekul att se när folk kör boxbollen första gången och sedan följa dem i några veckor och se utvecklingskurvan. Vi har en kille som sommarjobbade hos oss, han är 13 år och heter Lukas. Han har blivit så jäkla grym på bollen. Han är med oss på events och kör och alla bara stannar upp och säger ”jädrar vad grym du är”, säger Jacob.

Farten viktig

Om ni tittar på själva företagardelen. Vad har ni lärt er under den här resan?

– För mig är det verkligen första rundan. Brorsan har gjort liknande förut. Så jag har lärt mig så jäkla mycket. Men mycket handlar om att kanske inte tänka ut en hel plan direkt, utan agera. Testa – funkar det inte så funkar det inte, funkar det så bygger vi vidare på det. Så det har varit mycket att våga testa, säger Victor.

Hans vilja att testa har imponerat på storebrorsan:

– Jag har svårt att se någon annan människa vara så cool med att bränna 80 lax på en app som vi kanske inte ens kommer använda!

– Då försöker jag ändå hålla emot brorsan lite, för han vill ju testa allt. Han vill ännu mer åt det hållet, konstaterar Victor och skrattar.

– Jag ser inte alls att vi ska gå med vinst i det här. Jag vill bara vidareutveckla, produktutveckla, göra coola grejor, få in coola profiler, göra feta videos och appar. Jag vill bara leka och göra bra grejer! Sedan när vi fått igång det – då kan vi sadla om till vinst, säger Jacob.

Återinvesterar allt

Så som det ser ut nu återinvesteras allt i företaget och killarna tar ut lön från var sitt halvtidsjobb på annat håll. Men de har fått flera påstötningar från investerare som vill vara med på resan.

– Vi har inte bestämt oss för hur vi ska göra. Det finns ju för- och nackdelar med allt. Vi har fått flertalet förfrågningar. Tidigare tänkte vi att vi vill behålla allt själva, vi vill ha all kontroll. Sedan har vi också tänkt ”fatta hur fort vi skulle kunna skala och komma ut på nya marknader om vi tar in pengar”. Då är det lite lockande. Så det är ingen lätt nöt att knäcka, säger Jacob.

Så hamnar de åter igen i snacket om hur många slag man kan göra, hur man kan fortsätta utmana sig själv med Boxbollen. Hur de kan vidareutveckla. Vem vet kanske till och med lägga grunden för världsmästerskap? Varför nöja sig med mindre?

– Dragomir är taggad på det! Tävling! säger Victor och Jacob fyller i:

– Vi är väldigt inspirerade av crossfit. För tio år sedan, eller kanske tolv, då var det cirkelträning. Nu är det en sport som är hur stor som helst. Det är kanske inte det som inspirerar oss – själva övergången från att ha varit något som är simpelt som har funnits i hur många år som helst, till att några gör det till en sport. Det är coolt som fan!



ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.