Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Så skapar du en optimal marknadsplan (funnel)

Stefan Hadlin 11 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Marknadsplan, funnel och marknadsföring

Foto: Marknadsplan, funnel och marknadsföring

Med en strategisk marknadsplan (eller funnel) hittar du snart rätt kunder och skapar fler leads än någonsin förut. Marknadsföringsexperten Stefan Hadlin går igenom en 4-stegsmodell för att skapa en optimal marknadsplan till ditt företag.

Det är vanligt att vi företagare bara kör på i full fart och jobbet med marknadsföringen blir lite på uppstuds, och du testar olika saker när det finns tid över. Det kan funka, men risken är att du hamnar i en fälla som påminner om det gamla citatet: "50% av min marknadsföringsbudget är slöseri, problemet är att jag inte vet vilken halva".

Det behöver inte vara så idag, du kan faktiskt mäta nästan alla aktiviteter du gör. Det går att ta reda på vad som ger effekt och inte.

Det finns bara fördelar med att tänka mer strategiskt och jobba metodiskt med ditt företags marknadsföring. Ambitionen är ju att ni skall få inkommande kvalificerade leads och kunder så kostnadseffektivt som möjligt, och det kräver lite planering.

Det viktigaste tipset är att boka in tid i din kalender för att få tid att tänka strategiskt. Boka en halvdag eller heldag om du kan, med fördel på annan plats än kontoret eller hemmet. Här är de viktigaste stegen för att få till företagets strategiska marknadsplan

Steg 1: Sätt en bas-marknadsbudget

Sätt en totalbudget

För att komma ifrån "uppstudsbeteendet" bör du först sätta en marknadsbudget. Fundera på vad som är en rimlig totalbudget att investera i företagets marknadsföring de kommande 12-18 månaderna. Det finns olika sätt att komma fram till sin budget, lite beroende på typ av verksamhet och marginaler.

Generellt bör du ta lite mer än vad som känns bekvämt, tänk på att marknadsföringen är en del av försäljningskostnaden och skall generera kunder. En fingervisning för att komma igång är att sätta av 5-10 procent av sin omsättning i marknadsbudget.

Vad är er LTV?

Du bör också ta reda på vad en kund egentligen är värd; vad är er LTV (lifetime value)? Den siffran, även om den inte är exakt, underlättar budgeteringsarbetet mycket. Det känns enklare att öka marknadsbudgeten när du ser att värdet av en ny kund är ganska högt.

Livstidsvärdet räknar du ut så här:

LTV (kundens livstidsvärde) = (genomsnittlig kundintäkt) x (antal gånger kunden förväntas upprepa köpet under ett år) x (genomsnittlig längd på relationen, i månader eller år)

När basbudgeten för er marknadsföring är gjord är det enklare att ta beslut kring icke medräknade marknadsinvesteringar (som trots allt kommer på uppstuds). För saker händer och möjligheter uppkommer, och då har du något att ställa de investeringarna emot. Ett tips för att dryga ut marknadsbudgeten är att diskutera eventuella marknadsstöd från leverantörer eller göra andra gemensamma aktiviteter med någon partner för att få lite extra skjuts i budgeten.

Steg 2: Kontrollera vad som fungerat tidigare

För att kunna planera framåt bör du se bakåt och undersöka vad som har fungerat förut? Varifrån kommer era topp 10 bästa kunder? Hur fick ni kontakt med dem? Hur såg den kundresan ut?

Även om det är gamla trogna kunder så har de ju någon gång varit nya. Hur kan ni hitta liknande kunder idag? Ofta kommer det upp bra idéer när du tittar bakåt och brainstormar kring vilka aktiviteter som funkat bra och dåligt. Var inte rädd för att prata med befintliga kunder som ni har god relation med och fråga hur de upplevde kundresan. Var såg de er första gången och varför köpte de?

Steg 3: Planera din marknadsföring framåt

Vem – vad – hur

Innan du börjar planera marknadsaktiviteter så bör du först bestämma vad ni skall fokusera på att sälja framöver. Vilka produkter/tjänster är prioriterade det kommande året? Vem det är som är köparen av den prioriterade produkten/tjänsten? Är det samma "persona" som ni brukar kommunicera mot eller är det någon annan? (För visst har ni väl en detaljrik persona som ni riktar er mot i er kommunikation?)

Tänk på att det kanske inte är personen som tar det slutgiltiga beslutet ni skall kommunicera med. Det kan vara någon som fått i uppdrag att sondera olika alternativ. De har ofta ett helt annat sätt att söka information än någon som skall ta beslutet direkt (tänk på budskap och kanaler för en VD jämfört med assistenten som skall ta fram beslutsunderlaget).

Putsa på kundresan

Fundera också på hur kundresan ser ut. Vilka är stegen från att de aldrig hört talas om er till att de köper av er igen och igen? Varje steg i kundresan har olika delar där ni har en kontaktyta med kunden, vilka delar i respektive steg kan ni förbättra?

Skapa en tidslinje

När ni väl vet vad ni skall sälja och vem/vilka ni skall kommunicera mot, ritar ni upp en tidslinje om 18 månader. Förslagsvis uppdelat i kvartal på ett papper, whiteboard eller i excel (så länge ni har en överblick).

Skriv ned alla era stora händelser för er bransch och som är relevanta för företaget. Det kan vara den stora mässan, kanelbullens dag (det finns dagar för det mesta) julhandeln eller andra stora dagar/veckor för er verksamhet. När ni skriver upp detta brukar man komma på en hel del bra idéer och det är skönt att få ned det på papper. Ni får en överblick och kan enkelt kan se var och när ni skall lägga lite extra energi.

Steg 4: Lista vem som gör vad?

Skapa en aktionsplan

När den övergripande planen ligger så är det dags att skapa en aktionsplan. Ni behöver inte planera hela 18-månadersperioden in i minsta detalj, Men, fördelen med att ha en årsplanering är att ni i god tid kan planera in viktiga aktiviteter, till exempel att förbereda julhandeln redan i maj och ha framförhållning på eventuella beställningar (inte göra det sista veckan och betala extra i onödan)

Revidera planen efter hand

Ett bra tips är att boka en sittning (till exempel första måndagen varje månad, sätt det mötet som en återkommande aktivitet) där ni ser över planen, följer upp statistik och reviderar marknadsplanen. Här beslutar ni också om de aktiviteter som skall göras i närtid och bestämmer vem som skall göra vad och när.

Våga testa nya aktiviteter och nya kanaler som ni aldrig provat också, Paretos lag om 80/20 passar även här. 80 procent säkra kanaler och 20 procent tester i nya kanaler. Världen är extremt snabbrörlig och när nästa heta kanal exploderar har ni kanske redan varit där och lärt er, och därmed har ett försprång.

Tilldela aktiviteter

När ni planerar in era marknadsaktiviteter – var realistiska i vad ni kommer att mäkta med! Det är lätt att planera stort och och skapa grandiosa mål för marknadsföringen, men glöm inte att det kommer en vardag med uppförsbackar där andra saker måste prioriteras. Hur löser du det? Vad skall du göra själv och vad skall någon annan göra?

Fundera på vad som är mest tidseffektivt att du gör, respektive inte gör. Om du till exempel skriver som en kratta kanske en skribent kan skriva det där blogginlägget mycket snabbare än dig efter en kort intervju. Den tidsbesparingen kan du istället ägna åt kundanskaffning.

Räkna på det; vad är en möjlig alternativintäkt om du istället gör det du är bäst på. Med ett sådant räkneexempel blir ofta det enklare att delegera. Och en av grundtankarna med att driva företag att göra det som är kul och undvika sådant som du tycker är trist. Så är det i alla fall för mig.

Stefan Hadlin

Om Stefan Hadlin
Stefan Hadlin är uppvuxen i en småföretagarfamilj och har jobbat med marknadsföring i 15 år, både på beställarsidan (som marknadschef/ brand manager) och på byråsidan (som byråchef och digital strateg).

Stefan har också skapat många entreprenörsprojekt på vägen, bland annat några e-butiker, ett ledarskapsbolag, en skidbutik och en pappa-app. Idag jobbar Stefan främst som konsult inom affärsdriven marknadsföring och affärsutveckling mot mindre företag. Vill du som småföretagare hyra en marknadschef, ha ett strategiskt bollplank eller ha en liten minibyrå så kan du ta kontakt med Stefan Hadlin via stefanhadlin.se



ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.