Till huvudinnehållet

Prova Driva Eget Plus utan kostnad i en månad. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Så skapar du en optimal marknadsplan (funnel)

Stefan Hadlin 11 maj, 2020 Uppdaterades 18 december, 2024 7 minuters läsning
Marknadsplan, funnel och marknadsföring

Foto: Marknadsplan, funnel och marknadsföring

Med en strategisk marknadsplan (eller funnel) hittar du snart rätt kunder och skapar fler leads än någonsin förut. Marknadsföringsexperten Stefan Hadlin går igenom en 4-stegsmodell för att skapa en optimal marknadsplan till ditt företag.

Det är vanligt att vi företagare bara kör på i full fart och jobbet med marknadsföringen blir lite på uppstuds, och du testar olika saker när det finns tid över. Det kan funka, men risken är att du hamnar i en fälla som påminner om det gamla citatet: "50% av min marknadsföringsbudget är slöseri, problemet är att jag inte vet vilken halva".

Det behöver inte vara så idag, du kan faktiskt mäta nästan alla aktiviteter du gör. Det går att ta reda på vad som ger effekt och inte.

Det finns bara fördelar med att tänka mer strategiskt och jobba metodiskt med ditt företags marknadsföring. Ambitionen är ju att ni skall få inkommande kvalificerade leads och kunder så kostnadseffektivt som möjligt, och det kräver lite planering.

Det viktigaste tipset är att boka in tid i din kalender för att få tid att tänka strategiskt. Boka en halvdag eller heldag om du kan, med fördel på annan plats än kontoret eller hemmet. Här är de viktigaste stegen för att få till företagets strategiska marknadsplan

Steg 1: Sätt en bas-marknadsbudget

Sätt en totalbudget

För att komma ifrån "uppstudsbeteendet" bör du först sätta en marknadsbudget. Fundera på vad som är en rimlig totalbudget att investera i företagets marknadsföring de kommande 12-18 månaderna. Det finns olika sätt att komma fram till sin budget, lite beroende på typ av verksamhet och marginaler.

Generellt bör du ta lite mer än vad som känns bekvämt, tänk på att marknadsföringen är en del av försäljningskostnaden och skall generera kunder. En fingervisning för att komma igång är att sätta av 5-10 procent av sin omsättning i marknadsbudget.

Vad är er LTV?

Du bör också ta reda på vad en kund egentligen är värd; vad är er LTV (lifetime value)? Den siffran, även om den inte är exakt, underlättar budgeteringsarbetet mycket. Det känns enklare att öka marknadsbudgeten när du ser att värdet av en ny kund är ganska högt.

Livstidsvärdet räknar du ut så här:

LTV (kundens livstidsvärde) = (genomsnittlig kundintäkt) x (antal gånger kunden förväntas upprepa köpet under ett år) x (genomsnittlig längd på relationen, i månader eller år)

När basbudgeten för er marknadsföring är gjord är det enklare att ta beslut kring icke medräknade marknadsinvesteringar (som trots allt kommer på uppstuds). För saker händer och möjligheter uppkommer, och då har du något att ställa de investeringarna emot. Ett tips för att dryga ut marknadsbudgeten är att diskutera eventuella marknadsstöd från leverantörer eller göra andra gemensamma aktiviteter med någon partner för att få lite extra skjuts i budgeten.

Steg 2: Kontrollera vad som fungerat tidigare

För att kunna planera framåt bör du se bakåt och undersöka vad som har fungerat förut? Varifrån kommer era topp 10 bästa kunder? Hur fick ni kontakt med dem? Hur såg den kundresan ut?

Även om det är gamla trogna kunder så har de ju någon gång varit nya. Hur kan ni hitta liknande kunder idag? Ofta kommer det upp bra idéer när du tittar bakåt och brainstormar kring vilka aktiviteter som funkat bra och dåligt. Var inte rädd för att prata med befintliga kunder som ni har god relation med och fråga hur de upplevde kundresan. Var såg de er första gången och varför köpte de?

Steg 3: Planera din marknadsföring framåt

Vem – vad – hur

Innan du börjar planera marknadsaktiviteter så bör du först bestämma vad ni skall fokusera på att sälja framöver. Vilka produkter/tjänster är prioriterade det kommande året? Vem det är som är köparen av den prioriterade produkten/tjänsten? Är det samma "persona" som ni brukar kommunicera mot eller är det någon annan? (För visst har ni väl en detaljrik persona som ni riktar er mot i er kommunikation?)

Tänk på att det kanske inte är personen som tar det slutgiltiga beslutet ni skall kommunicera med. Det kan vara någon som fått i uppdrag att sondera olika alternativ. De har ofta ett helt annat sätt att söka information än någon som skall ta beslutet direkt (tänk på budskap och kanaler för en VD jämfört med assistenten som skall ta fram beslutsunderlaget).

Putsa på kundresan

Fundera också på hur kundresan ser ut. Vilka är stegen från att de aldrig hört talas om er till att de köper av er igen och igen? Varje steg i kundresan har olika delar där ni har en kontaktyta med kunden, vilka delar i respektive steg kan ni förbättra?

Skapa en tidslinje

När ni väl vet vad ni skall sälja och vem/vilka ni skall kommunicera mot, ritar ni upp en tidslinje om 18 månader. Förslagsvis uppdelat i kvartal på ett papper, whiteboard eller i excel (så länge ni har en överblick).

Skriv ned alla era stora händelser för er bransch och som är relevanta för företaget. Det kan vara den stora mässan, kanelbullens dag (det finns dagar för det mesta) julhandeln eller andra stora dagar/veckor för er verksamhet. När ni skriver upp detta brukar man komma på en hel del bra idéer och det är skönt att få ned det på papper. Ni får en överblick och kan enkelt kan se var och när ni skall lägga lite extra energi.

Steg 4: Lista vem som gör vad?

Skapa en aktionsplan

När den övergripande planen ligger så är det dags att skapa en aktionsplan. Ni behöver inte planera hela 18-månadersperioden in i minsta detalj, Men, fördelen med att ha en årsplanering är att ni i god tid kan planera in viktiga aktiviteter, till exempel att förbereda julhandeln redan i maj och ha framförhållning på eventuella beställningar (inte göra det sista veckan och betala extra i onödan)

Revidera planen efter hand

Ett bra tips är att boka en sittning (till exempel första måndagen varje månad, sätt det mötet som en återkommande aktivitet) där ni ser över planen, följer upp statistik och reviderar marknadsplanen. Här beslutar ni också om de aktiviteter som skall göras i närtid och bestämmer vem som skall göra vad och när.

Våga testa nya aktiviteter och nya kanaler som ni aldrig provat också, Paretos lag om 80/20 passar även här. 80 procent säkra kanaler och 20 procent tester i nya kanaler. Världen är extremt snabbrörlig och när nästa heta kanal exploderar har ni kanske redan varit där och lärt er, och därmed har ett försprång.

Tilldela aktiviteter

När ni planerar in era marknadsaktiviteter – var realistiska i vad ni kommer att mäkta med! Det är lätt att planera stort och och skapa grandiosa mål för marknadsföringen, men glöm inte att det kommer en vardag med uppförsbackar där andra saker måste prioriteras. Hur löser du det? Vad skall du göra själv och vad skall någon annan göra?

Fundera på vad som är mest tidseffektivt att du gör, respektive inte gör. Om du till exempel skriver som en kratta kanske en skribent kan skriva det där blogginlägget mycket snabbare än dig efter en kort intervju. Den tidsbesparingen kan du istället ägna åt kundanskaffning.

Räkna på det; vad är en möjlig alternativintäkt om du istället gör det du är bäst på. Med ett sådant räkneexempel blir ofta det enklare att delegera. Och en av grundtankarna med att driva företag att göra det som är kul och undvika sådant som du tycker är trist. Så är det i alla fall för mig.

Stefan Hadlin

Om Stefan Hadlin
Stefan Hadlin är uppvuxen i en småföretagarfamilj och har jobbat med marknadsföring i 15 år, både på beställarsidan (som marknadschef/ brand manager) och på byråsidan (som byråchef och digital strateg).

Stefan har också skapat många entreprenörsprojekt på vägen, bland annat några e-butiker, ett ledarskapsbolag, en skidbutik och en pappa-app. Idag jobbar Stefan främst som konsult inom affärsdriven marknadsföring och affärsutveckling mot mindre företag. Vill du som småföretagare hyra en marknadschef, ha ett strategiskt bollplank eller ha en liten minibyrå så kan du ta kontakt med Stefan Hadlin via stefanhadlin.se



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Partner

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Nyheter

Nya SNI-koder lanseras i slutet av året – en halv miljon företagare berörs

I slutet av året lanseras nya SNI-koder som påverkar en halv miljon svenska företagare. Om du driver företag och vill säkerställa att du använder rätt kod behöver du kontrollera och eventuellt uppdatera dina branschkoder innan den 21 november 2025.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 14 november, 2025 Uppdaterades 13 november, 2025 1 minuts läsning
2026 (9)

Foto: Driva Eget

Innan årets slut lanseras SNI 2025, en uppdaterad version av de branschkoder som anger vilket verksamhetsområde ditt företag är verksamt inom. De nya koderna ersätter SNI 2007 och ska vara bättre anpassade till dagens samhälle och näringsliv, samt matchade mot EU:s gemensamma branschklassificering NACE.

Förändringen påverkar omkring en halv miljon svenska företagare. Vissa koder modifieras genom att delar av deras innehåll flyttas till andra eller helt nya koder. Därför behöver du själv kontrollera och vid behov uppdatera dina registrerade SNI-koder.

Verksamt har öppnat en digital tjänst där du kan logga in och få besked om dina koder behöver ändras. Tjänsten ger konkreta förslag på nya koder som bäst motsvarar din verksamhet. Du kan också få beskedet att ingen ändring behövs. 

OBS! Tjänsten är tillgänglig till och med den 21 november 2025.

Eftersom bara du själv vet exakt vad din verksamhet omfattar är det viktigt att du tar dig tid att göra en korrekt bedömning av vilken kod som passar bäst.

Läs mer och uppdatera dina SNI-koder på verksamt.se/sni2025



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.