Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Guider

Så skriver du hela årets blogginlägg – på en vecka

8 augusti, 2016 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Foto:Istock

Har du en lugnare period nu innan hösten drar igång? Ägna en vecka åt att skriva nyhetsbrev och blogginlägg för ett helt år, så att du kan koncentrera dig på din kärnverksamhet i höst. Det är fullt möjligt – och kanske resulterar det i en bok. Här ger författarcoachen sina bästa tips.

[caption id="attachment_16528" align="alignright" width="235"]Foto: Alan Howard Ann Ljungberg. Foto: Alan Howard[/caption]

Du som företagare har mycket att vinna på att skriva om ditt expertområde i exempelvis bloggformat. Det menar författarcoachen Ann Ljungberg.
– Det kan ge mycket mer än en helsidesannons i en tidning. Det är lättare att starta en säljkonversation när kunden redan vet vem du är.

Tänk på att ge en bra presentation av det du kan hjälpa till med. Att ge bort din kunskap gratis ska du inte vara rädd för – tvärtom, menar Ann.
– Ta med övningar, sådant som kunden kan tänka ”det här kan jag ju fixa själv”. Ofta behöver kunden stöd för att ta punkterna och göra det till något perfekt. Så på sikt vill läsarna få hjälp av dig som expert. Kanske gå en kurs eller anlita dig som konsult eller coach. Se det som en del av hela ditt expertispaket, säger hon.

Använd också bloggen för att dra trafik till din hemsida. Se till att bloggläsarna kan skriva upp sig på att få mejl från dig. Använd sedan bloggen för att få material till ett nyhetsbrev. Du kan lägga in bara en ingress från bloggen och länka vidare till den.
– Då får du kunderna till din hemsida och de kan se alla saker som du erbjuder där.

Dessutom kan du få hela höstens blogginlägg gjorda på en vecka, menar Ann. Hon håller "Content bootcamp" där småföretagare under en kursvecka skapar material för upp till ett år av nyhetsbrev, blogginlägg och marknadsföringsmaterial.Ett års nyhetsbrev och blogginlägg på en vecka, hur är det möjligt? Här är Anns tips:1. Gör en kalender.
Bestäm först hur ditt år ska se ut. Vilka produkter ska du sälja? Vilka tjänster? Vilka stora evenemang ska du vara med på?

2. Skapa nyhetsbrevsrubriker.
Lista rubriker som passar i nyhetsbreven utifrån kalendern. Vet du exempelvis att du ska börja sälja en produkt i september kan du ha ”teasers” flera veckor innan och en stor artikel vid lansering.

3. Tänk artiklar inte annonser.
Skriv historier, med hinder och motgångar, men en lösning i slutet – inspireras av sagor. Det gör det lättare för läsarna att ta till sig ditt budskap. Även kåserier och krönikor är bra. Berätta varför kunden ska använda dina produkter och tjänster. Skriv om lyckade resultat från andra användare.

4. Lista kundfrågor.
Vill du fylla på med tips så utgå från vilka frågor du brukar få från kunder eller potentiella kunder. Skriv ner så många som du bara kan komma på och så använder du ditt nyhetsbrev eller blogg för att besvara de frågorna. Spåna ner dem så snabbt som möjligt så kommer frågorna att föda nya frågor.

5. Sätt igång och skriv.
Gå igenom alla rubriker och skriv. Det ska inte behöva ta mer än tio minuter eller en kvart per artikel det är inga jättelånga grejer man vill läsa i bloggar och nyhetsbrev.

6. Utgå från kunden.
Kom ihåg att även om du berättar om din expertis ska det inte handla om dig utan om kunden och det kunden kan göra av det du har att erbjuda. Fundera över vem din idealkund är och skriv för dem. Vad vill de veta? Du behöver inte göra alla lyckliga.

7. Dela upp innehållet.
Märker du att något du skriver blir långt så gör en hel bloggserie av det. Då skapar du också förväntan. Säg att du vill lista sex olika steg. Då kan du beskriva ett steg per vecka. I slutet kan du ge bort en liten mini e-bok med alla inlägg. Och har du fler e-böcker i samma ämne blir det en bok till slut.

8. Lämna utrymme för att vara spontan.
Slutligen: Kom ihåg att det fortfarande finns rum för spontanitet. När du har huvuddragen för nyhetsbrevet klara kan du snabbt peta in fler tips och nyheter som dyker upp under året.

BONUS: När veckan äröver och du skrivit din blogg ett tag har du mycket möjligt material till en bok. Du behöver inte vara orolig för att anses tjatig, menar Ann.
– De som tittar i din blogg och läser ditt nyhetsbrev har sällan fullt fokus så det är en tjänst för dina läsare att ge ut innehållet i bokform också.

För att ta steget från blogg till bok gäller det att göra en logisk ordning och fylla i luckor. Kanske behöver du komplettera med intervjuer med kunder och experter? Fylla på med övningar?

Fundera också på om du har kunder och försäljningskanal klar för att ge ut den själv, eller om du vill gå till ett förlag.
– Kontakta dem i så fall med idén, innehållsförteckning och tre kapitel. Nappar de på idén vill de gärna vara med och bestämma struktur. Så länge boken inte är skönlitterär, förstås.

Tidigare publicerad 5 juni 2015.


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.