Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & lönsamhet

Så undviker du PR-tabbarna under intervjun

15 oktober, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning
Här ger PR-rådgivaren 5 tips hur du som småföretagare ska få fram ditt budskap på rätt sätt.Bert Karlsson var nyligen i blåsväder då han tappade humöret under en intervju i SvD. Anna Fagerström är PR-rådgivare och har 30 års erfarenhet som journalist bakom sig. Här är hennes råd kring hur du som småföretagare på bästa sätt får fram ditt budskap under intervjuer.

– Det viktigaste är att tänka igenom vad det är för budskap du vill få fram under intervjun, så att inte intervjun handlar om något annat.  Det kanske blir en trevlig text men den inte gynnar dig som småföretagare och det är ju trots allt syftet.

Grundläggande är därför att förbereda sig väl.

– Även om du inte har en intervju inplanerad kan det vara bra att förbereda sig. Vad är ditt budskap och vad vill du säga? Om du tycker att du får en obekväm fråga, lägg känslorna åt sidan och fundera: Vad är det reportern vill få fram? Är det en berättigad fråga? Svara sakligt och ärligt.

Tänk efter innan intervjun vilka frågor som kan dyka upp under en intervjusituation och vad du ska svara om de dyker upp.

– Har du inget bra svar på ett specifikt område? Då kanske du ska fundera på varför, vad är det i verksamheten som inte stämmer? Men självklart – även om öppenhet är viktigt behöver och kan man inte berätta allt.  Vissa saker kräver sekretess. Då kan du säga: ”Det här kan jag inte prata om, eftersom… ”, och så ditt goda skäl.

Annas 5 viktigaste saker att tänka på under en intervju

  • Det viktigaste är att förbereda sig. När du har fått kontakt med journalist ta reda på vad denne har tänkt att intervjun ska handla om. Då vet du hur du ska förbereda dig. Du kan även fråga om journalisten har några frågor klara redan innan intervjun, vilket man kan dock aldrig kräva. Fråga också om det ska komma en fotograf och om fotografering sker samtidigt med intervjun. Det är även bra att ta reda på när intervjun ska publiceras och i vilket medium.
  • Ta reda på vilket budskap som journalisten vill få fram. När du vet det och kanske har fått frågor, så kan du börja fundera kring hur du ska svara för att få fram ditt budskap. Det kan inte vara att du vill sälja mer utan det ska vara matnyttigt för journalisten. Brinner du för något eller har du kämpat för något? Har du dessutom oneline:ers är en intervju är bra tillfälle att leverera!
  • När ni väl träffas ta reda på hur mycket tid journalisten har tänkt lägga på intervjun. Du kanske tänker en timme medan journalisten har en annan plan.
  • Ta med dig en liten lapp med några stödord. Ha den i fickan så du inte glömmer bort vad du vill få fram.
  • Se intervjun som ett samtal (om du inte ställs mot väggen) där det är lite både av givande och tagande. Bjud på dig själv som person och människa, kan du leverera något man kan skratta åt? Berätta en dråplig historia, där du kanske gjort misstag, men där du har lärt något.

Bonustips! Be att få läsa dina citat, ofta skickar journalisten hela texten och då kan du kontrollera att inget missförstånd har skett.

Läs fler PR-tips från Anna Fagerström här 


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Hitta inte dig själv. Skapa dig själv! (så här gör du)

Sluta lägg din energi på att hitta dig själv (så gör ju alla andra, och hur går det?). Fokusera istället på att skapa dig själv. Här får du tre enkla steg som hjälper dig att skapa en ny, härlig version av dig själv.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 17 juli, 2025 Uppdaterades 24 juni, 2025 1 minuts läsning
Hitta sig sja¨lv

Foto: Unsplash

Det handlar inte om att hitta sig själv. Det handlar om att skapa sig själv. Det var citatmaskinen George Bernard Shaw som sa det först, och vi kunde inte hålla med mer.

När vi är ute med Driva Eget möter vi så otroligt många företagare som fortfarande letar efter ”vad de egentligen vill”. Människor som vill ”hitta sig själva”. Och det är ju nobelt och bra, men är det möjligt?

Vi tror snarare att det handlar om att skapa sig själv. Eller som Tony Robbins sa när vi såg honom i London: ”I create this motherfucker!”. Boom, inga halvmesyrer, det är upp till oss själva att skapa det vi vill ha i våra liv. Och att bli de människor vi önskar.

Skapa dig själv i tre steg!

Första steget är att släppa din mentala upphetsning kring allt du inte kan påverka. Väder, andra människor etc. Lägg istället allt ditt fokus på det du kan förändra, vilket i huvudsak är dig själv.

Andra steget är att göra en tydlig målbild: hur vill du vara som människa? Vad vill du att gästerna säger om dig på din begravning? Vad vill du vara känd för? Här kan du enkelt skapa en trevlig storytelling som bygger historien om dig och ditt företag. Människor älskar att följa dem som är på väg någonstans.

Tredje steget är att skapa integritet i alla steg. Om det du tänker är samma sak som det du säger och vad du sedan gör, kommer du att må bra. Så länge det du tänker är bra för världen, såklart!



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.