Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

"Sabbar ompekning min sökmotoroptimering?"

Driva-Eget-Redaktion
Redaktionen 14 december, 2010 3 minuters läsning
Har du frågor om ditt företag och nätet? Nu kan du fråga Christian Rudolf, expert på nätmarknadsföring och onlinekommunikation. Denna vecka berättar han hur du gör så att ompekning och felaktiga sidor inte ställer till din sökmotoroptimering.



Christian Rudolf svarar på frågor om nätet här på Driva-eget.se. Har du en fråga? Mejla honom här. Din fråga kommer att publiceras på Driva Eget tillsammans med ditt namn. Vill du vara anonyn, skriv det i mejlet.



Dagens fråga kommer från Magnus:



Jag har en domän för min e-butik (exempel.se) som kommer att användas för att sätta upp själva butiken. Jag har dessutom köpt exempel.nu, exempel.com, exempel.eu mm för att inte någon annan skall kunna lägga beslag på dem. Men också för att om någon kund skriver fel adress (.nu istället för .se) ändå ska komma rätt.



Min fråga är då om det är bra eller dåligt, ur ett sökmotorperspektiv, att på ett webhotell sätta upp de andra sidorna (.com, .nu etc) med en länk till "rätt" adress och en automatisk ompekning inom några sekunder? Eller, räcker det med att jag hos tex Loopia där extradomänerna är parkerade bara pekar mot "rätt" adress…?



Alltså, gör det stor skillnad om det finns en webbsida uppe på respektive reservadress (som pekar vidare) eller om pekningen sker via tex Loopia eller annan leverantör? Vad är fördelar respektive nackdelar?



Har du andra råd kring hur jag bör tänka när jag har köpt på mig de övriga domänerna också?



/Magnus




Christians svar: Hej Magnus. Grundregeln för varumärkesdomäner säger såhär: Använd Exempel.se som grunddomän. Därefter gör du "permanent redirects, 301" på de andra toppdomänerna till Exempel.se



På det här sättet säkerställer du att användaren alltid kommer rätt och Google förstår att det är .se som gäller oavsett vad man knappar in i url-fältet i din browser in eller söker efter på Google.



Värt att notera att en del webbhotell kan ha problem att göra 301:or. Lättast är att maila supporten hos ditt webbhotell och fråga vad som gäller. Man bör använda ett webbhotell som klarar av 301 då det är ett verktyg som används relativt ofta inom SEO.



Så här använder man 301 inom SEO:



Säg att du säljer kläder. Det är hög omsättning i ditt artikelregister då det är minst fyra säsonger varje år och nya modetrender hela tiden. När en produkt går ur lager, låter man den sidan bara ligga kvar eller så plockar man ned sidan och en en felaktig sida visas, en så kallad 404. Detta betyder att man går miste om placeringar i Google. Man löser problemet genom att använda 301 såhär:



Är det till exempel en grön klänning som tagit slut och det nya modet är röda klänningar, ska sidan för den gröna klänningen "redirectas" med en 301 till sidan för den röda klänningen.



Som kuriosa kan jag nämna att det är inte ovanligt att e-handlare som aldrig arbetat med SEO har tiotusentals sidor som är 404, speciellt i modebranschen. Det är något som är negativt om man arbetar med Google som trafikmotor.



Har du några 404 på min e-handelssida? Du tar reda på det genom att installera "Webmaster Tools" på din websida. Då berättar Google för dig om du har några 40 .



Det här är SEO som är ganska teknisk. Har ni fler frågor i detta ämnet, hör gärna av er så ska vi försöka reda ut begreppen och visa er hur man gör.


ANNONS

Innehåll från Mynt

Partner

Så gör 12 000 andra företagare för att spara tid och pengar

Vill du också slippa krånglet med kvittohantering och utgiftsrapporter? 12 000 företag har redan gjort valet som förenklar företagarens vardag avsevärt – nyfiken?

myntab_logo
Mynt 10 februari, 2025 4 minuters läsning
Native-februari_Drivaeget

Foto: Mynt

Tips: Här är svenska företaget som revolutionerar kvittohanteringen

Att driva företag innebär att jonglera hundratals uppgifter samtidigt. Kundrelationer, produktutveckling, personalansvar – och inte minst att samla in kvitton och administrera långa utgiftsrapporter. De flesta entreprenörer vill ägna tid åt sin kärnverksamhet och inte på kvitton och administration kring ekonomihantering. 

Därför finns det många lösningar som kan förenkla detta. Däribland Mynt, en lösning för att automatisera kvittohantering som används av över 12000 företag.

Mynt brinner för att förenkla och sänka tröskeln för entreprenörer genom att minimera den administrativa bördan som ofta följer med utgiftshantering. Med en djup förståelse för SME-företagens behov utvecklar Mynt ständigt nya smarta funktioner – som Smarta kvitton, vilket automatiskt matchar kvitton med rätt transaktion.

– Vår lösning med företagskort, kredit och utgiftshantering integrerat med bokföringssystem löser stora problem för företag i alla storlekar, berättar Baltsar Sahlin, vd och medgrundare på Mynt.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Ett självklart val för smartare utgiftshantering

Ekonomiansvariga på företag av alla storlekar som behöver en helhetslösning för företagskort, kvittohantering och automatiserad bokföring vänder sig till Mynt för att göra sin administration så enkel som möjligt.

Istället för att samla in kvitton manuellt, hantera privata utlägg och krångla med pappershögar, kan företag nu sköta allt i en digital plattform med automatiserade processer. Ett av 12 000 företag som använder Mynt är kommunikationsbyrån Shomei: 

– Mynt hjälper oss att effektivisera vår administration, från kvittohantering till bokföring. Det har verkligen minskat huvudvärken och sparat oss tid på rapportering, berättar Shomeis vd.

Full kontroll och automatiska påminnelser

Utan ett bra digitalt system för utläggshantering kan det vara svårt att veta hur mycket som spenderas varje månad för företagets räkning. Med Mynt kan alla anställda få tillgång till ett företagskort och ekonomiansvariga får full kontroll genom att sätta individuella köpgränser.

Dessutom skickas automatiska påminnelser och notiser så att kvitton laddas upp direkt i Mynt-appen. Resultatet? Mindre strul, färre missade kvitton och en betydligt smidigare administration. 

Företagskort med kvittohantering – anpassat för din verksamhet

Användare av Mynt kan välja ett betalsätt som passar dem bäst, kredit eller debit. Använder man debit så kan man även slå på funktionen auto-top up som säkerställer att viktiga betalningar aldrig avbryts.

Det är en särskilt hjälpsam funktion för annonsköp, prenumerationstjänster och andra digitala betalningar, och ni som företag kan känna er trygga i att alltid ha täckning på era konton.

Självklart erbjuder även Mynt smart kvittohantering oavsett kortlösning ni väljer, vilket är gynnsamt vid köp av digitala annonser – som ofta genererar en mängd transaktioner varje månad. För den digitala byrån Search Intent har Mynts lösning för annonskvitton varit särskilt värdefull:

– Förutom den traditionella kvittohanteringen med resor och representation, använder vi Mynt för att hantera våra kunders annonskvitton, vilket tidigare varit en väldigt tidskrävande och krånglig uppgift. Nu kan vi enkelt dra och släppa alla kvitton direkt in i plattformen, där de matchas med rätt transaktion helt automatiskt, berättar Search Intents vice vd. 

Slipp jaga kvitton och utlägg – kom igång med Mynt

Vill du också slippa krånglig kvittohantering och få bättre kontroll över företagets utgifter? Kom igång med Mynt idag och upptäck hur smidigt det kan vara att driva företag när ni slipper ödsla tid på administrativa uppgifter som kvittohantering och privata utlägg.

Tips! Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt du också! Läs mer här.

Om Mynt
Mynt erbjuder en helhetslösning för företag. Med företagskort kopplade till bokföringen minimeras tiden som behöver läggas på administration kring utlägg. Användaren kan fota kvittot och skicka in det, eller aktivera funktionen för smarta kvitton så matchas alla onlineköp automatiskt.

Med Mynt kan användaren välja olika nivåer av betalansvar för krediten och lägga till privata utlägg i systemet. På så sätt hanteras samtliga utlägg, oberoende av källa, i samma system och ekonomiansvarig får en översikt i realtid.

Mynt är ett licensierat e-pengainstitut under Finansinspektionen och har samarbeten med etablerade aktörer som Visa, Fortnox och Visma Spcs.

Över 12 000 företagare använder Mynt för att spara tid på sin utgiftshantering – kom igång med Mynt nu! 



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.