Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Sätt en prislapp på ditt företag

17 mars, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Hur mycket är ditt företag värt. Foto: Getty Images

Oavsett om du funderar på att sälja eller inte så är det bra att regelbundet uppskatta värdet på ditt företag. Så här vet du vilken räknesticka som passar din firma.

Vad är ett företag värt egentligen – och hur vet man det?

– Det är ”den summa som någon är beredd att betala för det”, säger Lasse Heino, företagsmäklare på Stockholms Företagsmäklare, som i huvudsak säljer restauranger och kaféer, där priset sätts genom så kallad marknadsvärdering.

– Vi gör ingen traditionell värdering med multiplar och grejer, utan vi baserar vår prissättning på tidigare försäljningar som är gjorda i området och på vad som efterfrågas på marknaden just nu. För ett kafé är det inte bara själva omsättningen som vägs in i priset, utan också vad det har för adress, och inte minst vilken hyra man betalar eftersom denna kan variera väldigt mycket, förklarar han.

Ändå är det vanligt att man som säljare tycker att företaget är värt mer än vad företagsmäklaren säger. Ett vanligt argument är till exempel att man pekar på firmans potential, eller att man vill ha igen pengar som man har lagt ut på att få i ordning lokalen.

– Men det du får betalt för är ju vad din restaurang presterar i dag. Inte för inredningen. Den nya ägaren vill kanske köra ett helt nytt koncept och riva ut allting dessutom, säger han.

Upp till ett halvår får man räkna med att det tar att sälja ett företag om man anlitar en företagsmäklare och vill få igenom rätt prislapp, menar Lasse. Då får man också en garanti för att det juridiska blir rätt, jämfört med om man försöker sälja företaget på egen hand.

LÄS OCKSÅ: Sätt rätt pris och höj dem

– Vi ser ibland avtal som är skrivna på ett sätt så att det blir pannkaka av alltihop och det slutar med att köpare och säljare möts i domstol. Vi kan också hjälpa till om det till exempel blir problem med hyresvärden som vill höja hyran för den nya ägaren, vilket faktiskt är ett lagbrott om man befinner sig inom avtalstiden. Om man inte känner till det som lekman kan man bli väldigt lurad …

Sidon Benjaminsson är analytiker på UC Affärsfakta AB och har gjort tusentals företagsvärderingar genom åren både på den svenska och utländska marknaden. Det är företag inom ett brett spektrum av branscher – från transportföretag, till byggföretag och vårdbolag.

– Analysen används ofta som ett underlag mellan parterna vid förhandling. Vad sedan marknaden är villig att betala för ett bolag kan självklart skilja sig en hel del från det teoretiska värdet, säger han.

Sidon utför i de flesta fall en diskonterad kassaflödesvärdering, DCF (se separata artikel).

– Ju mer omoget ett företag är, desto svårare är det att värdera. Med ett ungt företag i expansionsfas använder jag mig alltid av DCF eftersom jag då kan väga in mer ”mjuka” värden och icke officiell information. Ju mindre ett företag är, desto svårare är det också att värdera.

Sidon rekommenderar att man gör en företagsvärdering regelbundet, även om man inte funderar på att sälja just nu.

– Den vanligaste anledningen till att man behöver göra en företagsvärdering är att det sker en förändring i delägarskapet, någon ska in eller någon ska ut. Har man då gjort en uppdaterad värdering varje år, som alla ägarna kan känna sig komfortabla med, undviker man mycket problem om det en dag skulle uppstå en konflikt mellan delägarna och man ska komma överens om en utköpssumma, menar Sidon.

Läs mer här om 6 sätt att värdera ditt företag!


ANNONS

Innehåll från Inexchange

Partner

Skicka 100 gratis e-fakturor (för Driva Egets följare)

Att skicka fakturor som PDF eller i pappersformat kan kännas enkelt och invant. Men det innebär stora risker – och det är mycket smartare att använda e-faktura. Just nu kan Driva Egets följare skicka 100 gratis e-fakturor – året ut!

inexchange
Inexchange 25 september, 2025 Uppdaterades 15 december, 2025 2 minuters läsning
Skicka 100 gratis e-fakturor

Foto: Inexchange

Bråttom? Här kan du direkt läsa hur Driva Egets läsare kan testa e-fakturor helt kostnadsfritt via Inexchange. Du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt – läs mer här!

Många företagare skickar nämligen fakturor som PDF, och mailar dem till kunderna. Då är det stor risk att de:

  • fastnar i spamfilter
  • hamnar i fel inkorg
  • glöms bort, eller skrivs ut och förloras

Därför byter många företagare till e-fakturor. En e-faktura levereras direkt in i mottagarens system. Du får en bekräftelse på att fakturan tagits emot, vilket ökar chanserna för att den betalas i tid. Statistik visar faktiskt att e-fakturor minskar betalningstiden med i snitt 5 dagar.

Många sparar också 5-10 minuter i hanteringstid per faktura, när de går över från PDF till e-faktura.

Redan idag måste du skicka e-faktura om du säljer till offentlig sektor. I framtiden kan det bli krav även för affärer mellan företag. Flera EU-länder har redan infört e-faktura som krav. ​​I Sverige driver myndigheterna linjen att det ska lagstiftas om obligatorisk e-faktura för företag och offentlig sektor även i vårt land.

Tips: Läs också guiden Ska du starta eget? Tänk på detta innan du skickar första fakturan.

Fördelarna med att byta till e-faktura

  • Säkerhet: Minskar risken för fel och bedrägerier
  • Effektivitet: Mindre manuell handpåläggning, bättre kassaflöde
  • Miljövinst: Färre papper, lägre antal utskrifter
  • Automatisering: Allt från attestflöde till bokföring går att koppla på

Här kan du läsa mer om fördelarna med e-faktura (och tre stora risker med PDF).

Hur kommer mitt företag igång med e-faktura?

Kanske har ditt ekonomisystem redan stöd för e-faktura? Annars är ett riktigt bra alternativ att testa Inexchange, där du kan skicka dina 100 första e-fakturor helt kostnadsfritt. Testa här!

Om Inexchange
Mer än 60 000 företag och organisationer effektiviserar sin ekonomihantering med Inexchange. Här hanteras miljontals fakturor varje vecka, snabbt och säkert. Välj en miljövänlig väg till ett papperslöst kontor.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.