Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Tänk som en åttaåring om du vill hänga med i utvecklingen

Yasemin Bayramoglu 23 juni, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Lär dig av barnan om du vill vara framgångsrik i framtiden. Foto: Getty images

Glöm tekniken. När man ska forma framtidens företag är det människorna man ska fokusera på. Och allra mest på AI-generationen – åttaåringar och yngre! Det menar futuristen Mike Walsh.

Framtidsspanaren Mike Walsh har London som bas men hela världen som arbetsfält. När han var i Sverige för att prata om hur man skapar framtidens företag trodde nog de flesta att det skulle handla om teknik.

Och visst blev det mycket teknik. Men lite ur en annan synvinkel än vad tekniken kan göra för oss.

– Att förstå framtiden handlar egentligen väldigt lite om teknologi. Är du företagsledare ska du inte fokusera på teknik utan på människor. Det handlar om antropologi, säger han.

Tekniken håller på att förändra oss människor fundamentalt, därför måste vi också se på det vi gör, våra företag och vårt ledarskap med nya ögon, menar han. Men strunta i den annars så omhuldade milleniegenerationen för att se hur vi påverkas. Den är för gammal.

– Se på åttaåringarna!, säger Mike.

Han berättar om hur Microsofts vd Satya Nadella fick sig en riktig tankeställare efter att ha pratat med en åttaåring. Eller snarare försökt prata med en åttaåring, för barnet vände snart bort sin blick och tittade på sin Ipad istället.

”Vad gör du?”, undrade Nadella. ”Jag blev uttråkad, så jag gjorde en app”, fick han till svar. Här kan alltså vuxenvärlden stå och snacka om disruption och transformation hur mycket som helst. För de här barnen är det den värld de känner och växer upp i, de behöver inte ställa om.

– De som fötts 2007 och framåt delar samma erfarenheter. Vad gör vi vuxna när små barn gråter? Jo, ger dem mobiltelefonen. Jag tror att det här har en massiv påverkan. Barns hjärnor är som den optimala superdatorn. Det sätt som de använder säg en mobil för att roa sig själva och kommunicera förändras helt – och det är det vi börjar se nu, säger Mike.

Men återigen gäller det att släppa själva prylarna.

– Det som kommer att driva hela transformationen är att den här generationen växer upp i en värld uppkopplad mot molnet, som är datadriven och modereras av artificiell intelligens.

Mike pekar på det faktum att när vi är ute på nätet så får var och en av oss se ett alldeles unikt urval av bilder/nyheter som baseras på den data som ständigt samlas om oss när vi surfar.

Vi som är vuxna nu vänjer oss – om än kanske något motvilligt – vid att få se speciellt utvalda annonser bara för att vi råkat googla på något. Men för åttaåringarna är det här en självklarhet. De har aldrig varit med om något annat.

Så när Disney utvecklade ett ”åkband” som inte bara funkar som entrébiljett till karusellerna, utan som även gör att personalen på restaurangerna vet vad du heter innan du ens klivit över tröskeln så säger det något om de förväntningar som barnen kommer att ställa på sin omvärld även utanför nöjesparken, menar Mike.

Ett annat exempel hämtat från barnens värld är dockan Hello Barbie, som spelar in vad barnet säger medan hen leker med sin docka. Pratet laddas upp på molnet och matchas sedan med en massa annat dock-prat för att Barbie sedan ska kunna svara … (Samtidigt spelas pratet in och föräldrarna kan smyglyssna efteråt.)

– Den här generationen kommer alltså bli den första generationen som delvis uppfostras av artificiell intelligens. Nu släpper vi in Google Homes och Amazon Echoes i våra vardagsrum – mikrofoner och högtalare som kopplas upp mot världens största datorer. Det här kommer att påverka hur vi uppfattar verkligheten, säger Mike.

Lite längre fram kommer AI-generationens erfarenheter avspeglas sig på vad de förväntar sig som såväl kunder som medarbetare.

Så hur gör vi då för att skapa företag som matchar och kan skapa affärer i den här nya upplevelsen av verkligheten?

– Samla dina yngsta medarbetare och barn i din närhet till en workshop. Be dem gissa hur de skulle vilja interagera med ditt företag i framtiden, säger Mike.

Och när du nyanställer ung personal så ha inte så bråttom med att få dem att anpassa sig till företagets sätt att jobba, utan var lyhörd för hur de upplever ert sätt att kommunicera och fatta beslut. Är det invanda sättet självklart bäst framåt också?

Mike tror att synen på arbetsplatsen kommer att förändras. Beslut kommer att i högre grad tas av datorer som kan väga samman fakta på ett annat sätt än vi kan. Chefens roll blir då snarare att få arbetet att fungera.

– Jag tror inte att vi i första hand kommer att se på företag som några som tillhandahåller heltidsanställningar, utan snarare plattformar som erbjuder entreprenöriella möjligheter för människor. Det handlar om att skapa värde, att samspela med andra.

Det är här kulturen kommer in, som ett operativsystem som får oss att knyta an till varandra.

– När jag frågar ledare för verkligt framgångsrika företag om vad som håller dem vakna om natten och var de som ledare har mest inflytande så svarar alla kulturen. Men inte kultur så som vi är vana vid att tänka på den.

Vi behöver utveckla det kulturella operativsystemet som driver fram det bästa ur medarbetarna helt enkelt.

– När man funderar på hur man kan utnyttja ny teknik bättre i sitt företag ska man också fundera på vilka mänskliga faktorer kommer att bli ännu viktigare. Som ledare behöver vi bli ännu bättre på att förstå våra kunders och samarbetspartners intentioner och vad som motiverar dem. Det klarar inte datorerna, säger Mike.

Detta är en av styrkorna som framtidens ledare kommer att behöva. Den andra handlar om att vi behöver förstå hur datorer och algoritmer fungerar för att kunna använda dem för problemlösning.

I framtiden kommer vi inte att sälja produkter på samma sätt som tidigare, utan snarare lösningar.

En drönare är inte bara ett tänkbart transportsätt. Att sälja en drönare är också att sälja idén om ”inga utsläpp”. Precis som Folktandvården säljer idén om friska tänder genom en tandvårdsförsäkring i stället för att kommunicera att man lagar hål.

Tre frågor

1. Vilken personal behöver vi?
– Det kan vara bättre att anställa människor som kan anpassa sig till förändringar än sådana som är bra på att följa processer. Visst kan man nå framgång genom att följa processer. Men vad händer vid förändring?, säger Mike Walsh.

2. Hur ser arbetet ut nu på 2000-talet?
– Jag tror att det handlar mindre om processer och mer om att hitta smarta sätt att få människor att samarbeta och lösa problem tillsammans. Så låt inte personalen sitta hemma och jobba, utan skapa miljöer där man kan mötas.

3. Hur ändrar man en traditionellt hierarkisk kulturell struktur?
– Här handlar det om att inte tycka utan att använda sig av data. På ett företag som heter Humanyze upptäckte man att hälften av programmerarna var otroligt engagerade, produktiva och motiverade. Varför? Jo, de satt ihop vid ett stort bord och åt under lunchen. De andra satt vid småbord. Så man byggde om matsalen och tog bort småborden. I vanliga fall skulle det vara svårt att få gehör för att bygga om matsalen är prio ett för att effektivisera. Men här kunde man mäta med data.


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.