Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Försäljning & Lönsamhet

Tänk som en åttaåring om du vill hänga med i utvecklingen

Yasemin Bayramoglu 23 juni, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 6 minuters läsning

Foto: Lär dig av barnan om du vill vara framgångsrik i framtiden. Foto: Getty images

Glöm tekniken. När man ska forma framtidens företag är det människorna man ska fokusera på. Och allra mest på AI-generationen – åttaåringar och yngre! Det menar futuristen Mike Walsh.

Framtidsspanaren Mike Walsh har London som bas men hela världen som arbetsfält. När han var i Sverige för att prata om hur man skapar framtidens företag trodde nog de flesta att det skulle handla om teknik.

Och visst blev det mycket teknik. Men lite ur en annan synvinkel än vad tekniken kan göra för oss.

– Att förstå framtiden handlar egentligen väldigt lite om teknologi. Är du företagsledare ska du inte fokusera på teknik utan på människor. Det handlar om antropologi, säger han.

Tekniken håller på att förändra oss människor fundamentalt, därför måste vi också se på det vi gör, våra företag och vårt ledarskap med nya ögon, menar han. Men strunta i den annars så omhuldade milleniegenerationen för att se hur vi påverkas. Den är för gammal.

– Se på åttaåringarna!, säger Mike.

Han berättar om hur Microsofts vd Satya Nadella fick sig en riktig tankeställare efter att ha pratat med en åttaåring. Eller snarare försökt prata med en åttaåring, för barnet vände snart bort sin blick och tittade på sin Ipad istället.

”Vad gör du?”, undrade Nadella. ”Jag blev uttråkad, så jag gjorde en app”, fick han till svar. Här kan alltså vuxenvärlden stå och snacka om disruption och transformation hur mycket som helst. För de här barnen är det den värld de känner och växer upp i, de behöver inte ställa om.

– De som fötts 2007 och framåt delar samma erfarenheter. Vad gör vi vuxna när små barn gråter? Jo, ger dem mobiltelefonen. Jag tror att det här har en massiv påverkan. Barns hjärnor är som den optimala superdatorn. Det sätt som de använder säg en mobil för att roa sig själva och kommunicera förändras helt – och det är det vi börjar se nu, säger Mike.

Men återigen gäller det att släppa själva prylarna.

– Det som kommer att driva hela transformationen är att den här generationen växer upp i en värld uppkopplad mot molnet, som är datadriven och modereras av artificiell intelligens.

Mike pekar på det faktum att när vi är ute på nätet så får var och en av oss se ett alldeles unikt urval av bilder/nyheter som baseras på den data som ständigt samlas om oss när vi surfar.

Vi som är vuxna nu vänjer oss – om än kanske något motvilligt – vid att få se speciellt utvalda annonser bara för att vi råkat googla på något. Men för åttaåringarna är det här en självklarhet. De har aldrig varit med om något annat.

Så när Disney utvecklade ett ”åkband” som inte bara funkar som entrébiljett till karusellerna, utan som även gör att personalen på restaurangerna vet vad du heter innan du ens klivit över tröskeln så säger det något om de förväntningar som barnen kommer att ställa på sin omvärld även utanför nöjesparken, menar Mike.

Ett annat exempel hämtat från barnens värld är dockan Hello Barbie, som spelar in vad barnet säger medan hen leker med sin docka. Pratet laddas upp på molnet och matchas sedan med en massa annat dock-prat för att Barbie sedan ska kunna svara … (Samtidigt spelas pratet in och föräldrarna kan smyglyssna efteråt.)

– Den här generationen kommer alltså bli den första generationen som delvis uppfostras av artificiell intelligens. Nu släpper vi in Google Homes och Amazon Echoes i våra vardagsrum – mikrofoner och högtalare som kopplas upp mot världens största datorer. Det här kommer att påverka hur vi uppfattar verkligheten, säger Mike.

Lite längre fram kommer AI-generationens erfarenheter avspeglas sig på vad de förväntar sig som såväl kunder som medarbetare.

Så hur gör vi då för att skapa företag som matchar och kan skapa affärer i den här nya upplevelsen av verkligheten?

– Samla dina yngsta medarbetare och barn i din närhet till en workshop. Be dem gissa hur de skulle vilja interagera med ditt företag i framtiden, säger Mike.

Och när du nyanställer ung personal så ha inte så bråttom med att få dem att anpassa sig till företagets sätt att jobba, utan var lyhörd för hur de upplever ert sätt att kommunicera och fatta beslut. Är det invanda sättet självklart bäst framåt också?

Mike tror att synen på arbetsplatsen kommer att förändras. Beslut kommer att i högre grad tas av datorer som kan väga samman fakta på ett annat sätt än vi kan. Chefens roll blir då snarare att få arbetet att fungera.

– Jag tror inte att vi i första hand kommer att se på företag som några som tillhandahåller heltidsanställningar, utan snarare plattformar som erbjuder entreprenöriella möjligheter för människor. Det handlar om att skapa värde, att samspela med andra.

Det är här kulturen kommer in, som ett operativsystem som får oss att knyta an till varandra.

– När jag frågar ledare för verkligt framgångsrika företag om vad som håller dem vakna om natten och var de som ledare har mest inflytande så svarar alla kulturen. Men inte kultur så som vi är vana vid att tänka på den.

Vi behöver utveckla det kulturella operativsystemet som driver fram det bästa ur medarbetarna helt enkelt.

– När man funderar på hur man kan utnyttja ny teknik bättre i sitt företag ska man också fundera på vilka mänskliga faktorer kommer att bli ännu viktigare. Som ledare behöver vi bli ännu bättre på att förstå våra kunders och samarbetspartners intentioner och vad som motiverar dem. Det klarar inte datorerna, säger Mike.

Detta är en av styrkorna som framtidens ledare kommer att behöva. Den andra handlar om att vi behöver förstå hur datorer och algoritmer fungerar för att kunna använda dem för problemlösning.

I framtiden kommer vi inte att sälja produkter på samma sätt som tidigare, utan snarare lösningar.

En drönare är inte bara ett tänkbart transportsätt. Att sälja en drönare är också att sälja idén om ”inga utsläpp”. Precis som Folktandvården säljer idén om friska tänder genom en tandvårdsförsäkring i stället för att kommunicera att man lagar hål.

Tre frågor

1. Vilken personal behöver vi?
– Det kan vara bättre att anställa människor som kan anpassa sig till förändringar än sådana som är bra på att följa processer. Visst kan man nå framgång genom att följa processer. Men vad händer vid förändring?, säger Mike Walsh.

2. Hur ser arbetet ut nu på 2000-talet?
– Jag tror att det handlar mindre om processer och mer om att hitta smarta sätt att få människor att samarbeta och lösa problem tillsammans. Så låt inte personalen sitta hemma och jobba, utan skapa miljöer där man kan mötas.

3. Hur ändrar man en traditionellt hierarkisk kulturell struktur?
– Här handlar det om att inte tycka utan att använda sig av data. På ett företag som heter Humanyze upptäckte man att hälften av programmerarna var otroligt engagerade, produktiva och motiverade. Varför? Jo, de satt ihop vid ett stort bord och åt under lunchen. De andra satt vid småbord. Så man byggde om matsalen och tog bort småborden. I vanliga fall skulle det vara svårt att få gehör för att bygga om matsalen är prio ett för att effektivisera. Men här kunde man mäta med data.


ANNONS

Innehåll från Brath

Partner

Så bygger du en SEO-strategi inför 2026 – missa inte detta “super hack”

Visst är AI viktigt, men större delen av trafiken till de flesta företag kommer via Google och vass sökmotoroptimering. Så vilka är det viktigaste knepen för att lyckas med SEO 2025 och framåt? Det tänkte vi berätta nu – häng på!

brath
Brath 24 oktober, 2025 Uppdaterades 28 oktober, 2025 5 minuters läsning
SEO-strategi 2026

Foto: Stock

Att skapa affärer på nätet handlar inte bara om att sälja produkter, utan om att synas, skapa tillit och växa långsiktigt. I den digitala världen är konkurrensen hård, och det är oftast sökmotorerna som fortsatt avgör vilka företag som får kundens uppmärksamhet. Med en genomtänkt SEO-strategi kan du inte bara öka trafiken till din webbplats, utan också bygga ett starkt varumärke som kunderna litar på.

– Vi bygger alltid strategier utefter kundens målsättning. Genom åren har vi hjälpt kunder att öka sin organiska synlighet 250%, få topplaceringar på sina viktigaste sökord och hjälpt att öka kunders intäkter så de kan växa och expandera, berättar Caroline Danielsson, Head of SEO på Brath.

Så hur gör man då för att lyckas med sökmotoroptimering 2025 och framåt? Antingen kan du läsa den här guiden, där SEO-byrån Braths experter steg-för-steg berättar hur du kan tänka. Eller så kan du som Driva Eget-läsare boka en gratis konsultation med SEO-experterna på Brath (som har hjälpt företagare med SEO i över 15 år). Det gör du här.

Tips: Här kan du läsa en artikel om de hetaste SEO-trenderna 2025

Steg 1: SEO är grunden för din digital närvaro

Sökmotoroptimering, eller SEO, är nyckeln till att bli synlig på nätet. Det handlar inte bara om att placera rätt ord på rätt plats, utan om att skapa en helhetsstrategi där teknik, innehåll och användarupplevelse samverkar. En bra SEO-strategi börjar med att förstå din målgrupp: vilka ord de söker på (här får du hjälp att göra en sökords-analys), hur de beter sig online och vilken information de vill ha innan de handlar. 

När du vet det kan du bygga en webbplats som både sökmotorer och människor tycker om. Optimerade produktbeskrivningar, relevanta rubriker och tydliga kategorier hjälper sökmotorer att förstå vad just du säljer. Samtidigt ger det kunderna en smidig upplevelse som gör att de återvänder.

Tips! Ofta behöver SEO kombineras med Google Adwords och annonsering på Facebook och Instagram. Här kan du läsa mer om hur du lyckas med Google Adwords. Och här berättar vi hur vi kan hjälpa dig att synas på Instagram och Facebook.

Steg 2: Förtroende skapas genom trovärdigt innehåll

Att synas i sökresultaten är bara början. För att verkligen vinna kundens förtroende måste ditt innehåll signalera kvalitet och expertis. Det handlar om mer än att fylla sidan med nyckelord – du behöver skapa innehåll som svarar på kundens frågor och vägleder dem mot rätt beslut.

Ett välskrivet blogginlägg om hur man väljer rätt produkt eller en informativ guide som löser ett vanligt problem stärker din auktoritet. Kunderna känner att de får värdefull information, och sökmotorerna ser att din sida är relevant. Den kombinationen bygger långsiktig trovärdighet. Ett riktigt 'super hack' är att väva in frågan i svaret – på så vis skapar du en artikel där det blir tydligt för både sökmotor och användare. Ska du till exempel svara på frågan 'Vad är AI?', inled då artikeln med 'AI är....'. Tydlighet vinner alltid!

Steg 3: Teknisk SEO stärker strukturen

Bakom varje framgångsrik webbplats ligger en välstrukturerad teknisk grund. En snabb, mobilanpassad och säker webbplats är avgörande för att både besökare och sökmotorer ska trivas. Många företagare underskattar vikten av teknisk SEO, men det kan vara skillnaden mellan att hamna på första sidan eller försvinna i mängden.

Se till att din webbplats laddar snabbt, att länkar fungerar och att produktsidorna är logiskt organiserade. Använd interna länkar för att guida både användare och sökmotorer mellan sidorna. Det skapar en tydlig struktur som förbättrar upplevelsen och stärker din synlighet.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Steg 4: Bygg långsiktiga resultat med rätt strategi

SEO är ingen engångsåtgärd utan en process som kräver planering och uthållighet. Det tar tid att bygga förtroende hos både kunder och sökmotorer, men resultaten blir desto mer hållbara. En genomtänkt strategi handlar om att kontinuerligt analysera, justera och förbättra.

Det kan handla om att uppdatera produktbeskrivningar, lägga till nytt innehåll eller optimera gamla sidor som inte längre presterar. Genom att mäta resultat och anpassa din strategi kan du stegvis förbättra din ranking och öka konverteringen.

Steg 5: Ta hjälp av experter för bästa resultat

För många företagare kan SEO kännas överväldigande. Det kräver kunskap, tid och rätt verktyg för att lyckas. Därför kan det vara klokt att ta hjälp av specialister som kan guida dig rätt från början. Professionella SEO-byråer som Brath har lång erfarenhet av att skapa skräddarsydda lösningar som stärker företags digitala närvaro.

Genom att kombinera teknisk optimering med strategiskt innehållsarbete kan de hjälpa dig att nå din målgrupp, bygga förtroende och skapa stabil tillväxt över tid.

Sammanfattning av din SEO-strategi

Att bygga synlighet och förtroende med SEO handlar om mer än att jaga klick. Det handlar om att förstå kundens behov, skapa värdefullt innehåll och ha en teknisk struktur som fungerar. Genom att investera tid och strategi i din sökmotoroptimering lägger du grunden för en webbplats som både syns, växer och blir trovärdig i längden.

En stark SEO-strategi är inte bara en investering i trafik – det är en investering i ditt varumärkes framtid.

Tips! Om du vill ha hjälp med teknisk SEO, Google Adwords eller annonsering på Facebook och Instagram, kan Braths experter hjälpa dig. Börja med en kostnadsfri konsultation – boka din tid här.

Om SEO-byrån Brath
Brath är ett norrländskt företag med ett tydligt uppdrag - att hjälpa företag växa online. Med rötterna i Norrland präglas deras arbetssätt av enkelhet, ärlighet och hårt arbete. De kallar det att vara okrångliga - att fokusera på det som verkligen gör skillnad.

SEO är en av Braths största styrkor. Genom tekniska förbättringar, smart innehåll och långsiktiga strategier ser de till att ditt företag syns när kunderna söker efter det du erbjuder.

Med norrländsk pålitlighet och digital spetskompetens levererar Brath resultat som håller över tid. Enkelt, tydligt och med fullt fokus på din tillväxt online.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.