Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva Eget

3 Coronafrågor som avgör ditt företags framtid

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 10 augusti, 2020 3 minuters läsning
Klara Coronakrisen

Foto: Klara Coronakrisen

Det kommer en tid efter Coronapandemin, och du behöver ställa dig själv ett antal frågor för att vara förberedd. Här är tre av de viktigaste frågorna du och ditt företag kan ställa just nu.

Coronapandemin har förändrat hur många företag driver sin verksamhet. Är dessa förändringar permanenta? Ja, i många fall är det troligen så. Chansen är stor att vi kommer att jobba annorlunda och att digitaliseringen kommer att gå ännu snabbare. Ställ dessa tre frågor för att framtidssäkra ditt företag.

1. Ska jag driva företaget helt på distans?

Coronapandemin fick många företag att "äntligen" tillåta sina medarbetare att jobba på distans. Och även om det finns kulturella och sociala utmaningar, visar många studier att anställda har uppskattat detta. Framförallt är distansarbete ett sätt att undvika onödigt långa möten, pendlartid och störningar i kontorsmiljö. Vi blir troligen mer effektiva av att "jobba hemma", även om vi kanske inte har lika roligt.

Ställ dig själv dessa frågor

• Har företagets produktivitet ökat eller minskat när vi jobbat på distans?
• Är det hållbart på sikt?
• Hur kommer mina anställda att reagera?
• Hur kommer mina kunder att reagera?

Du behöver titta på din affärsmodell och verksamhet för att bedöma om permanent jobb på distans skulle vara rätt för ditt företag. I vissa fall fungerar det inte. Och i vissa kan det fungera.

Börja med att utföra experimentet lite längre. Prova att integrera distansarbetet i ditt företag (om du inte redan gjort det), även när du går tillbaka till kontoret. Låt de anställda arbeta hemifrån några dagar i veckan och på plats en del av veckan.

Ta anteckningar, samla in statistik (mät allt!) och få ​​feedback från anställda.

Fördelar med arbete på distans

• Större flexibilitet för anställda
• Möjlighet att locka talanger var som helst, även utomlands
• Minskade kostnader

Nackdelar med arbete på distans

• Kan vara svårt att bygga en bra företagskultur
• Ökade säkerhetsrisker
• Dålig kommunikation

2. Hur förbereder jag företaget på framtida kriser?

Hade du en krisplan innan Corona? Troligen inte. men nu inser du säkert att det kan komma nya kriser och att det är dags att skapa en krispolicy en gång för alla.

En krisplan kommer inte att lösa alla problem, du vet ju inte precis vad som kommer att hända. Men genom att ha en plan på plats är ni bättre förberedda, kan ta snabbare beslut och sova bätttre om natten.

Oavsett om det är en pandemi, naturkatastrof eller en annan nödsituation, bör din plan beskriva saker som:
• Hur du kommunicerar med anställda
• Vem man ska kontakta (t.ex. leverantörer och försäkringsagenter)
• Alternativa rutiner för arbetsarrangemang (t.ex. arbeta på distans)

3. Vilka är mitt företags styrkor och svagheter?

Under pandemin har du förmodligen identifierat några av ditt företag styrkor, men troligen också blivit väl medveten om era svagheter. Ta vara på de här insikterna!

Skriv ner företagets styrkor och svagheter. Du kan till och med göra en SWOT-analys (styrkor, svagheter, möjligheter och hot) för att få en överblick av dina observationer.

Fråga dig själv:
• Vad gör mitt företag bra?
• Vad gör jag bättre än mina konkurrenter?
• Vad fick mig att sticka ut under Corona?
• Var misslyckades vi?
• Hur kan jag förbättra ineffektiva system?
• Var det några områden som var kostsamma eller tidskrävande?

Genom att observera ditt företags styrkor och svagheter kan du hitta sätt att bygga upp dina svagheter och ännu bättre marknadsföra företagets styrkor.



ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Ekonomi & Skatt

10 krav du borde ställa på din redovisningsbyrå

Har du som företagsledare fullständig koll på företagets ekonomi? Om inte, läs den här guiden. Lär dig vilka tio krav du borde ställa på din redovisningsbyrå, och hur det förändrar både företagets överlevnadschanser och din nattsömn.

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 19 maj, 2025 4 minuters läsning
krav på redovisningsbyrå

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.