Till huvudinnehållet

Bli medlem och gå på vårt event Business Hacks! Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Inspiration

Utskälld på nätet? Gör så här – och vinn på gnället!

6 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 3 minuters läsning

Foto: Du kan vända missnöjet på nätet till din fördel.

Rädd för negativa kommentarer på webben? De kan faktiskt öka din trovärdighet – om du bemöter dem rätt. Här är expertens råd.

Att använda nätet för att marknadsföra din verksamhet och nå kunder kan ge väldigt mycket för lite pengar, så låt inte oro för kritiska kommentarer hindra dig.

– Ett normalsjyst företag har inget att vara rädd för. Även de bästa företagen får missnöjda kunder. Bemöter ni det proffsigt framstår ni somKommentarer2 serviceinriktade och gör andra tryggare att handla, säger Lena Leigert som skrivit guiden Kommentarer i sociala medier – så bemöter du gnällspikar, troll och alla underbara kunder.

För att lyckas gäller det att besvara alla som kommenterar, på rätt sätt. Skulle du få ett klagomål är Lenas råd att börja med att bekräfta kundens känsla: ”Jag förstår att du är besviken.” eller ”Jättetråkigt att höra, tack för dina värdefulla åsikter”.

Be om ursäkt och ge en kort förklaring – men bara om något blivit fel. Lämna sedan kontaktuppgifter så att ni kan ta dialogen vidare där inte alla ser.

– Låt det inte bli en lång gnällig harang utan svara en gång och låt det sen vara. Det kan vara svårt att hålla sig lugn och inte bli provocerad så skriv inte när du är upprörd.

Undvik att diskutera kompensation, det kan influera andra kunder. Känner du dig falskt anklagad? Då kan du när du bekräftat kundens känsla skriva ”det verkar ha blivit ett missförstånd” och hänvisa samtidigt till en annan kontaktväg.

– Ordet ”missförstånd” signalerar till andra att personen kanske inte har rätt, samtidigt visar du att du självklart är öppen för att hitta en lösning.

Råkar du ut för någon som inte ger relevanta klagomål, eller som fortsätter att klaga trots att du svarat så oroa dig inte. Andra kunder kommer se att det inte finns någon substans i det gnället, menar Lena.

Näthat då?

– Visst förkommer det, men det finns mycket kärlek på webben också. Och det stora flertalet användare i sociala medier skriver aldrig kommentarer. Men de läser och tar till sig innehållet, och blir kunder.

Skulle du trots allt få en anstormning av negativa – eller positiva – kommentarer kan det vara läge att svara samlat i en ny post.

– Sedan kan du klistra in länken till den som en kommentar på var och en.

Vid direkt otrevliga kommentarer har du faktiskt rätt – och vid lagbrott till och med skyldighet – att rensa i kommentarsfälten, påpekar Lena. Skriv gärna någonstans i din kanal vilka regler du har, som att man ska hålla en god ton och inte göra reklam.

– I en fysisk butik skulle man inte acceptera att det kom in personer som var störiga mot andra och klottrade på väggarna. Det är inte svårare än så på nätet.

Till sist: se upp så att du inte bekymrar dig så mycket om negativa kommentarer att du tappar bort något minst lika viktigt, varnar Lena:

– Att reagera på positiva kommentarer! Ta hand även om nöjda kunder, annars kan de bli mindre sugna på att handla igen. Dessutom är det öppet mål för merförsäljning.

Tävla om boken!


Ta chansen att vinna ett ex av Lena Leigerts bok Kommentarer i sociala medier – så bemöter du gnällspikar, troll och alla underbara kunder. (Tre böcker tävlas ut.). Svarasenast den 15 oktober.

 

Läs om tävlingsvillkor, PUL och cookies


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Vilka lån kan mitt företag få hos Almi 2025? Och vad är villkoren?

Vilka lånemöjligheter finns via Almi 2025? Hur hög är räntan? Och hur mycket kan företaget låna? I den här guiden går vi igenom möjligheterna till Almi-finansiering för ditt företag.

Almi 21 april, 2025 Uppdaterades 5 juni, 2025 7 minuters läsning
Lån hos Almi 2025

Foto: Vilka lån finns hos Almi



Personlig Utveckling & Hälsa

4 saker framgångsrika företagare gör på fritiden

Vill du veta vad framgångsrika människor gör på fritiden? I den här videon får du fyra enkla tips du kan kopiera direkt, och som hjälper dig att skapa ett liv som föder framgång. Missa inte!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 11 juni, 2025 Uppdaterades 11 juni, 2025 2 minuters läsning
vad fo¨retagare go¨r pa° fritiden

Foto: Unsplash

Vi människor har aldrig haft så mycket tid över som nu. Va, tänker du! Mitt liv är ju fullt hela tiden. Ja visst, men frågan är vad din tid är full med. Sociala medier? Nyheter? Tv-serier? Meningslösa möten utan agenda? Transportsträckor till jobb och dagis?

För att lyckas riktigt bra med det du vill, behöver du energi. Och fokus. Och kunskap. Och din uppgift som ledare är att skaffa allt detta på din fritid, så att du kan vara ditt allra bästa jag när du är på ditt företag. Och hur lyckas vi med detta?

Jo, vi byter ut alla dagens onödiga distraktioner mot fyra enkla aktiviteter – som nästan alla framgångsrika människor använder sig av (på ett eller annat sätt).

4 saker framgångsrika människor gör på fritiden

Träning

Låt oss vara ärliga, kan du komma på någon rimlig anledning till att inte röra dig en timme  om dagen? Inte vi heller. Inte tid? Gör om ett av dagens möten till en långpromenad, så har du löst biffen.

Läsning

Readers are leaders, och allt du lärde dig i skolan är daterat. För att bli riktigt vass som människa och företagare, tror vi att du ständigt behöver uppgradera dig. 20 minuters ny kunskap om dagen, kan det verkligen vara så svårt att få till? Knappast.

Meditation

För vissa av oss känns det läskigt. Onödigt. Flummigt. Men forskningen talar tydligt – de positiva effekterna är överväldigande. Och du behöver hitta fokus för att lyckas riktigt bra med ditt företag och ditt liv. Börja med 10 minuter om dagen, och använda gärna vår favoritapp Headspace för att komma igång supersnabbt.

Passioner/hobbies

Ditt företag är inte allt, och det är spännande att se att nästan alla framgångsrika företagare också har spännande hobbies. Segling, äventyr, dataspel, broderier… Vad det än är, kan en hobby som gör dig riktigt passionerad vara en perfekt oas för att koppla bort företaget. Tips: om du jobbar med huvudet i ditt företag, brukar en mer fysisk hobby vara allra bäst. Eller tvärtom…

I denna video får vi en riktigt spännande genomgång som lär dig hur du kan komma igång med dessa fyra strategier – 4 saker framgångsrika människor gör på fritiden.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.