Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Väx när du säljer din tid – 3 råd

21 januari, 2016 3 minuters läsning
Sluta sälj timmar och hitta nya sätt att paketera dina tjänster. Då kan du växa med ditt företag, menar experten Lars Diethelm och visar tre sätt att paketera dina tjänster och öka lönsamheten.Lars Diethelm är tillväxtkonsult med konsultbyrån Ahrens och Partners och författare till boken Snabbväxarnas hemligheter: alla företag kan växa. Bakom Ahrens metoder ligger decennier av forskning.

Läs också: 5 grundråd för en effektivare vecka 

– Vi har forskat kring vad som skiljer tillväxtföretag från andra företag, vad det är som gör att vissa växer medan andra står still. Baserat på den här forskningen har vi sedan tagit fram metoder för hur våra kunder kan härma dessa företag.

[caption id="attachment_19561" align="alignright" width="235"]Lars Diethelm Lars Diethelm[/caption]

För tjänsteföretagare som säljer sin tid är ett vanligt tillväxtproblem att dygnet inte har hur många timmar som helst. Men, säger Lars Diethelm, bristen på timmar är egentligen inte grundproblemet.

– 70 procent av Sveriges företag vill växa men jag brukar säga att ”bara” 70 procent vill växa. Det är alltså 30 procent som faktisk inte vill växa och ännu fler som inte vågar. Att vilja och våga är de två största hindren för företagens tillväxt.

Fråga dig därför först om du egentligen vill växa – och om ditt mod i sådana fall sätter käppar i hjulet. Det första steget är att sluta sälja timmar – det låser nämligen in dig.

– När du utgår från ditt timpris, och säljer precis samma sak som alla andra, så kommer du att sitta fast med dina 400, 800 eller 1 200 kronor i timmen. Till råga på allt kommer din timlön säkert att gå ner eftersom det är prispress i alla branscher. Men genom att vinkla om ditt erbjudande finns det ingen gräns för hur mycket du kan ta betalt.

Du ska inte längre utgå från hur lång tid det tar för dig att göra ett jobb utan basera ditt pris på det värde du ger kunden.

Detta kan du göra på tre sätt, menar Lars Diethelm:

1) Standardisera din tjänst
Du kan till exempel ta fram tre olika paket av dina tjänster som du tydligt kommunicerar på din sajt: ett litet, ett mediumstort och ett stort paket. Tänk på att många lär välja det i mitten.2) Produktifiera din tjänst
Du kan till exempel börja sälja utbildningar på webben, hålla workshops eller sälja in större konsultpaket som ­löper under lång tid och som inte är beroende av timmar.

3 Arbeta med  ”modulisering”
Att sälja moduler är ett bra sätt att mersälja och komma bort från timmarna. Är du till exempel utvecklare och har tre paket kan du lägga till ett ”sökoptimeringspaket” och ett ”bloggpaket”. Håller du kurser kanske du lägger till att deltagarna även får din powerpoint och bok i efterhand. Det är saker som tillför ett specifikt värde för kunden men som kanske kan gå snabbt att ordna för dig.

– Det här handlar absolut inte om att vara oärlig mot kunderna. Tvärtom handlar det om att ge dem transparens och ett tjänstepaket de behöver. Samtidigt som du kan ta betalt för din kunskap och erfarenhet, säger Lars Diethelm.

Tre vanliga tillväxtfällor

... enligt tillväxtexperten Lars Diethelm.1 Du vill egentligen inte växa
Alla företag behöver inte växa, om du är nöjd med din omsättning och ditt liv så är det inget fel i det. Men du ska vara medveten om att så är fallet, att det finns en mental spärr som gör att du inte försöker.2 Du ser inte kundens behov
I stället kollar du bara på vad dina konkurrenter gör. Då kommer du inte att kunna skapa tjänstepaket som du kan ta bra betalt för.3 Du försöker inte hjälpa kunden
De företag som växer och kan ta bra betalt är de företag som alltid tänker på kundens bästa. De som verkligen vill lösa kundernas problem.Detta är en förkortad version från en artikel ur Driva Eget nummer 7, beställ numret här.Eller prenumerera på tidningen här! Läs också: Hon har fem verksamheter i en butik


ANNONS

Innehåll från ALMI

Partner

Ladda ned gratis budgetmall och affärsplansmall för 2025

Behöver du mallar för affärsplan, budget och Lean Canvas? Här kan du ladda ned samtliga helt kostnadsfritt.

Almi 13 december, 2023 4 minuters läsning
mall för affärsplan och budget

När du vill satsa och utveckla ditt företag behövs ofta bra rådgivare och kapital. Almi erbjuder små- och medelstora företag (ditt?) just detta – både rådgivning och finansiering. Dessutom har man kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas.

Lite längre ned får du tillgång till mallarna, men innan vi börjar, se om just ditt företag passar för Almis finansiering här.

Okej, låt oss gå igenom mallarna för affärsplan, budget och Lean Canvas, och hur du enkelt använder dem.

Ladda hem gratis budgetmall

Genom att göra en budget kan du planera verksamheten bättre. Det är väldigt viktigt att ha en plan för företagets ekonomiska framtid, och med en budget får du en överblick över företagets ekonomi. Det skapar en tydlighet och du får en röd tråd att arbeta efter.

Tips! Se videon om hur du enkelt gör en budget till ditt företag.

En budget är inte en spegelbild av verkligheten utan en ekonomisk plan, som du sedan ska jämföra med verkligt utfall. Det betyder att du troligtvis kommer att behöva justera din budget, om företaget till exempel är på väg åt fel håll eller överträffar dina förväntningar. Fastna därför inte i detaljerna utan försök se de stora linjerna.

En genomtänkt och realistisk budget visar på risker och möjligheter i företaget. Den fungerar också som ett stöd för att uppnå målen i företaget. Här kan du läsa om de tre viktigaste sakerna att ha koll på i företagets balansräkning.

Här kan du ladda hem Almis kostnadsfria budgetmall.

Ladda hem gratis mall för affärsplan

Affärsplanen är företagets karta för framtiden och underlättar när du ska träffa banken, andra finansiärer som Almi eller vid möte med en rådgivare. Affärsplanen utmanar dig att tänka igenom företaget och ditt företagande.

  1. Vad är viktigt för ditt företag
  2. Vad vill du uppnå med ditt företag
  3. Hur vill du att företaget ska drivas

I Almis mall till Affärsplan har vi valt att dela upp den i 15 viktiga frågor (inklusive frågor om hållbarhet). Frågorna ger många gånger nya insikter som i sin tur kan leda till att du behöver tänka i nya banor. När du laddar ner mallen får du ytterligare vägledning kring frågorna.

Här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mall för affärsplan.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas

Mallen Lean Canvas bygger på den populära Lean Startup-metodiken som går ut på att snabbt få igång och testa en affärsidé för att se om den håller, är lönsam och genomförbar. Kort sagt, om din affärsidé och affärsmodell håller för vidare utveckling.

Lean Canvas är i princip en ögonblicksbild av en hel affärsplan på en enda sida. Genom elva viktiga byggstenar och nyckelantaganden kan du få en överblick av din affärsidé och vilka möjligheter som finns. 

När du börjar med den här enklare affärsplanen, slipper du investera en massa tid i en reguljär och omfattande plan som kanske visar sig vara fel väg i slutändan. Du får en möjlighet att redan på idéstadiet rätta till “feltänk” och omvägar till målet.

Ladda ned gratis mall för Lean Canvas här.

Hur kan Almi hjälpa mitt företag?

Almi skiljer sig från banken eftersom de är beredda att ta större risk, och i många fall är din personliga borgen mindre än vid ett traditionellt banklån. Däremot kan räntan vara något högre för att kompensera för den förhöjda risken.

Vilken typ av satsningar finansierar Almi?

Hos Almi börjar resan alltid med samtal hos en erfaren rådgivare, som kan hjälpa dig att se över vilken typ av finansiering som passar ditt företags behov. Genom att prata med våra rådgivare är du som företagare också bättre 'påklädd' för att gå till banken.

Här är några exempel på finansieringsmöjligheter hos Almi:

  1. Lån
    Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och grönt lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.
  2. Riskkapital via Almi Invest
    Riskkapital innebär att du utöver nytt ägarkapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.
  3. Verifieringsmedel
    Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt. Läs mer om Almis verifieringsmedel här.

Här kan du få mer hjälp att utveckla ditt företag

Nu har du mallar för affärsplan och budget, och har lärt dig hur Almi kan hjälpa ditt företag. Avslutningsvis vill vi ge dig några tips på guider som kan hjälpa ditt företag att bli mer lönsamt. Vad sägs om det?

Rekommenderas 1:3 sätt att få bättre likviditet i ditt företag.

Rekommenderas 2: Så kapar du kostnaderna i ditt företag.

Rekommenderas 3:Så får du koll på företagets ekonomi och lönsamhet.

Lycka till!



Personlig Utveckling & Hälsa

Fem nattvanor som förändrar ditt företagarliv – testa detta!

Tänk om du kunde vakna upp supermotiverad varje dag – redo att ta dig an alla utmaningar i ditt företag. Vi använder oss av fem enkla knep för att få den bästa starten på dagen. Vilka använder du?

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 22 maj, 2025 3 minuters läsning
Nattvanor

Foto: Unsplash



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.