Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Vem ska få ta över företaget?”

21 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
genertionsskifte

Foto: Generationsskifte kan skapa problem i familjen. Illustration Göran Uggla

Generationsskifte kan vara ett delikat problem. Hur gör man för att lämna över till barnen utan att skapa konflikter.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet.
Den här gången är det ett generationsskifte som hotar att rubba familjefriden.

Hej Madeleine!

Jag har ett delikat problem. Jag börjar bli lite till åren och tänker att jag inte vill driva mitt företag vidare särskilt många år till. Det här med generationsväxling är ju inte helt enkelt. Fast för många verkar det handla om att det inte finns något barn som vill ta över verksamheten. I mitt fall är det precis tvärtom.

Två av våra tre barn är intresserade av att ta över. Men jag vet inte hur vi skulle lösa det med familjerelationerna intakta.

Det ena barnet har jobbat länge i bolaget och har goda kunskaper om verksamheten. Men det barnet ser jag mer som en förvaltare. Någon som skulle kunna göra ett jättebra jobb för att driva företaget vidare i den form det är idag. Men jag är inte säker på att det räcker.

Med alla förändringar som sker i och med digitaliseringen känner jag själv att det andra barnet, som inte jobbat lika mycket i bolaget alls, skulle kunna vara mer av en innovatör. Kanske den personen som skulle kunna komma in och se med nya ögon på verksamheten. Vad behöver vi för att kunna växa framåt.

Men hur säger jag det till det barn som jobbat vid min sida längst? Som har varit otroligt lojal och stabil under närmare tio år nu?

Visst, man skulle kunna föreslå att de driver företaget ihop, men någon måste ju ändå bli vd. Och till saken hör att dessa två barn egentligen aldrig varit särskilt nära. De är helt enkelt ganska olika varandra och har därför valt olika vänner och sysselsättningar genom åren.

Jag är jätterädd för att detta ska blossa upp till en familjekonflikt. Är det bättre att rentav inte låta någon av dem ta över? Då är ju risken att båda blir arga på mig.

/Bengt

”Lättare sälja till utomstående”

Ja, i sanning ett delikat problem. Hur du än gör med det hela kan det bli problematiskt. Det är nog bra om du funderar över vad som är viktgast för dig. Är det att företaget blomstrar och kanske till och med får ett nytt uppsving? Eller är det goda familjerelationer?

Jag tror du har helt rätt i att det är som bäddat för konflikter mellan dina barn om det scenario som du målar upp blir verklighet. Vad det ena och det andra barnet har för drivkrafter för att verka i ditt företag och sedan i deras eget vet vi inte.

Det barn som jobbat tio år vid din sida... Varför har han/hon gjort det? Av verkligt intresse för företaget eller för att vara dig till lags? Om det är för att vara till till lags och för att vara lojal och trogen mot dig kan det vara mycket svårt att låta denna person få en tillbakahållen position i verksamheten utan att han/hon blir besviken och därefter reagerar.

Barn numero två verkar inte ha jobbat alls i verksamheten? Då kan det, som du själv antyder, vara mycket känsligt att ge denna person en stor plats. Hur kommer det sig att det är aktuellt nu för denna person?

Hur viktigt är det egentligen för dig att ditt företag fortsätter i familjen? Går det att betrakta verksamheten som något fantastiskt som du byggt upp och som gett familjen mycket gott? Kan man då tänka sig att resonera som så att nu är det andra tider och det är bra det också ...?

Om du säljer det till en person som inte har något med familjen att göra eliminerar du en oerhört stor källa till konflikter mellan barnen. Kanske utvecklas företaget då åt ett håll du inte tänkt dig, men det skulle kunna vara bra ändå. Du startade det, du säljer det och så får det ny vind i seglen!

Vi håller ofta krampaktigt fast i saker och ting och tror vi måste göra så. Främst är det nog trygghet vi söker när vi vägrar släppa taget. Vi kan hålla fast så hårt att vi inte ser någon annan möjlighet än den situation som vi befinner oss mitt i. Det kommer aldrig något gott ur att bita sig fast.Vi förlorar möjligheter till nya och berikande upplevelser.

Tänker du att barnen ska bli besvikna om du inte låter dem ta över? Det klarar de säkert bra. Du har naturligtvis rätt att göra precis som du vill med ditt företag och om du anser det bäst för alla att någon utomstående tar över. Det betyder samtidigt det goda att du låter barnen vara fria från bindningar till det gamla och att det ska vara på ett visst vis.

Du skulle kunna samla dina tre barn till ett möte där du berättar om dina funderingar och din oro.

En annan parameter är förstås hur barn tre ska kompenseras om de andra två får ta över. Hur tänker du kring det?Så vid detta möte kan du tala helt fritt ur hjärtat och be dem säga hur de tänker och känner inför att du inte vill driva vidare själv längre. Låt då också barn nummer tre komma till tals och låt henne/honom beskriva hur han/hon tänker kring kompensation.

Då kan ha en rad frågor förberedda till mötet så du får fram det viktigaste. Du bör också berätta för barnen om du överväger att sälja till någon utomstående. Berätta för dem vilka fördelar du ser med det.

För husfridens skulle och för att förebygga för framtida syskonkonflikter är det nog en mycket god idé att låta någon annan än barnen ta över. Man kan till och med se det som att du vid ett sådant beslut hjälper till att hålla familjefred.

Beslutet är ditt och ingen annans.

Våga välja det som står dig närmast om hjärtat.

Lycka till!Madeleine Gauffin Rahme

Leg psykolog och leg psyko-terapeut


ANNONS

Innehåll från Almi

Partner

Så rider du ut tullstormen – detta behöver svenska småföretagare veta just nu

Höjda tullar, ökad osäkerhet och svårare tillgång till kapital. För många företagare känns det som om mattan dras undan just nu – men det finns sätt att läsa utmaningarna. Här berättar Almi hur du kan rusta ditt företag i tullstormen.

Almi 20 maj, 2025 Uppdaterades 29 oktober, 2025 3 minuters läsning
Tullkaos 2025

Foto: Almi

När USA höjer tullarna på varor från bland annat Sverige, påverkar det inte bara de stora exportjättarna. Även små företag märker av följderna – i form av ökade kostnader, fördröjda affärer och en växande tvekan kring nya investeringar.

Men istället för att trycka på paus kan detta vara ett gyllene tillfälle att stärka ditt företag och bygga nya konkurrensfördelar. Juliana Perez Falke, affärsområdeschef för Almi Företagspartner, berättar hur ditt företag kan agera smart i en orolig tid.

Psst! Här kan du se om just ditt företag kan få finansiering via Almi. 

Tips! Innan vi startar, här kan du ladda ned Almis kostnadsfria mallar för budget, affärsplan och Lean Canvas. Bra va!

Nya tullar – en utmaning och en möjlighet

Just nu ser Almi att många företagare blir försiktigare. Man skjuter upp investeringar och undviker att söka nytt kapital. Men att bromsa helt kan göra att man missar viktiga tillväxtmöjligheter.

”Vi ser att många företag tvekar inför att ta nästa steg när omvärlden är osäker. Men just då är det viktigare än någonsin att våga agera. Med rätt stöd kan företag inte bara klara omställningen utan också stärka sin konkurrenskraft på sikt. Vi på Almi kan erbjuda både finansiering och stöd för att hantera osäkerheten och skapa nya möjligheter för framtiden”.

Juliana Perez Falke.
<br />

Foto: Birgersdotter AB

Det är också viktigt att förstå att tillgången till kapital kan minska i ett kärvare ekonomiskt klimat – vilket gör det ännu viktigare att agera i tid.

 Fyra smarta tips för att möta tullkrisen

  1. Se över dina leverantörsled
    Diversifiera dina inköpskanaler för att minska sårbarheten mot enskilda länder eller regioner.
  2. Utforska nya marknader
    Kanske finns möjligheter på hemmamarknaden eller i andra delar av världen där nya tullar inte påverkar handeln?
  3. Stärk företagets likviditet
    Ett stabilt kassaflöde är avgörande i turbulenta tider. Se över factoringlösningar, checkkredit eller andra smarta sätt att frigöra kapital.
  4. Satsa på omställning och innovation
    Kan du förändra dina produkter, din paketering eller dina affärsmodeller för att möta nya krav och kostnadsbilder?

Almi kan hjälpa ditt företag i utmanande tider

För att lyckas i utmanande tider krävs ofta både kapital och kloka vägval. Här kan Almi göra skillnad. Genom finansiering och affärsutvecklingsstöd hjälper Almi små och medelstora företag att:

  • Investera för hållbar tillväxt trots osäkerhet
  • Ställa om verksamheten till nya marknadsförutsättningar
  • Stärka motståndskraften mot framtida kriser

Att vänta på 'rätt tillfälle' kan bli kostsamt. Därför är det ofta klokt att agera tidigt, ta hjälp och våga investera i sitt företags framtid – även när världen känns osäker. Här är några av alternativen hos Almi.

Lån

Almi har olika lån som kan stötta din satsning. Vilket som är bäst för dig kommer du och din rådgivare överens om. Det finns exempelvis företagslån, tillväxtlån, innovationslån, mikrolån och gröna lån. Läs om olika typer av Almi-lån här.

Riskkapital via Almi Invest

Riskkapital innebär att du utöver kapital även kan få kunskap och ett värdefullt nätverk. Almi Invest är en aktiv investerare som engagerar sig i bolaget i både med- och motgång. Läs mer om Almi Invest här.

Verifieringsmedel

Har du en ny, innovativ idé behöver du ofta undersöka, testa och verifiera olika hypoteser för att se om idén håller. Då kan Almis verifieringsmedel vara helt rätt.

Tips! Här kan du läsa mer om Almis olika lån och verifieringsmedel.

Behöver du också finansiering för att utveckla ditt företag just nu?
Boka ett första möte med Almi redan idag. Det är helt kostnadsfritt och du binder dig inte till någonting förutom en väg till en hållbar tillväxt.
Du bokar ditt möte här.

Om Almi
Almi AB investerar i hållbar tillväxt. Vi erbjuder finansiering och affärsutveckling till företag som vill utvecklas och växa hållbart. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser, som etablerade företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära företagen med 40 kontor över hela landet. 



Nyheter

Får man dra julfesten på företaget? Detta gäller

Ja, du får dra av julfesten – men det finns gränser du måste känna till. Innan du fixar festen eller bokar årets julbord 2025 behöver du ha koll på avdragsreglerna för mat, lokal och underhållning. Vi guidar dig genom moms, förmånsbeskattning och skattefria gränser.

Martin_redaktor
Martin Ahlström 3 december, 2025 Uppdaterades 3 december, 2025 4 minuters läsning
2026 (18)

Foto: Framtagen med hjälp av Gemini

Kan man dra av julbord och julfest?

En julfest räknas som intern representation och är en skattefri förmån för de anställda – så länge det hålls inom rimliga gränser (hur lyxig festen får vara kommer längre ner). Om det bjuds på alkoholhaltiga drycker i samband med julbordet är även detta skattefritt.

Avdrag för mat och dryck

  • Kostnadsavdrag: Julbordets kostnad för mat och dryck är tyvärr inte avdragsgill
    (0 kr).
  • Momsavdrag: Du får däremot lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) för en kostnad på mat inklusive dryck upp till 300 kronor per gäst. Denna möjlighet får du inte missa!

Avdrag för kringkostnader

  • Lokal och underhållning: Båda är avdragsgilla – upp till 180 kronor + moms per person.
  • Övernattning: Resor och hotellnatt på annan ort är avdragsgillt. Detta gäller för upp till en natt, och den anställde förmånsbeskattas inte.
  • Frekvens: De avdragsgilla kringkostnaderna får ni bara göra avdrag för högst två gånger per år. Anordnas fler fester får ni välja vilka två som ska vara avdragsgilla.

Vem får delta?

Även utgifter för tidigare medarbetare, styrelseledamöter och de anställdas make/maka eller sambo samt hemmavarande barn blir avdragsgilla inom beloppsgränserna.

VIKTIGT FÖR ENSKILD FIRMA: Driver du enskild näringsverksamhet har du ingen möjlighet att dra av kostnader för julbord eller liknande personalfester, eftersom du inte räknas som anställd i din egen firma.

Jullunch istället för julfest

Många väljer att gå ut och äta en god jullunch istället för en stor fest. Här är det viktigt att se upp:

  • Om jullunchen inte är tänkt att fungera som en av företagets årliga personalfester, räknas den inte som intern representation och de anställda ska förmånsbeskattas för måltiden.
  • Om ni däremot beslutar att jullunchen är företagets formella julfest, gäller reglerna för intern representation (se ovan).

Om du bjuder kunden på julbord eller julfest?

När du bjuder kunder (extern representation) gäller striktare regler:

  • En vanlig julfest: Kostnaderna för förtäring är inte avdragsgilla (0 kr), och oftast får du inte heller dra av momsen, då en julfest sällan räknas som en enkel representation i samband med ett affärsmöte. 
  • En julfest med affärssyfte: Anordnar du däremot ett event, seminarium eller liknande i samband med julmaten? Då kan kringkostnaderna (t.ex. för enklare underhållning eller lokal) bli avdragsgilla. Du får dessutom lyfta momsen (ingående mervärdesskatt) på utgifter upp till 300 kronor exklusive moms per gäst.

Om du vill lyxa till det ordentligt

Se upp om du planerar en alltför påkostad och lyxig tillställning!

Om festen eller personalresan blir alldeles för dyr och exklusiv riskerar den att ses som överdriven representation eller en förmån. Detta kan leda till att de anställda förmånsbeskattas för delar av kostnaden. 

Hela kostnaden (mat, dryck, omkringkostnader) blir visserligen då avdragsgill för företaget som personalkostnad, men det är sällan uppskattat när de anställda får skatta för något som var tänkt som en gåva. 

Det finns ingen fast gräns för vad som är 'för lyxigt' – du måste själv avgöra vad som är en rimlig nivå.

Så innebär detta att jag kan dra av julfesten på företaget?

Ja, till viss del!

  • Du kan lyfta momsen för måltider och dryck upp till 300 kronor per person.
  • Du kan dra av kostnader för lokal och underhållning upp till 180 kronor + moms per person (max två gånger per år).
  • Resekostnader och en hotellnatt på annan ort för de anställda är avdragsgilla.

Julklappar till anställda

Gåvor från arbetsgivare är normalt en skattepliktig förmån. Men det finns ett viktigt undantag för julgåvan:

Skattefri gräns: Julgåvor är skattefria för den anställde om gåvans marknadsvärde inte överstiger 550 kronor inklusive moms.

Viktigt att veta: 

  • Om gåvans värde överstiger 550-kronorsgränsen blir gåvan skattepliktig från första kronan. En julklapp värd 600 kr beskattas alltså för hela beloppet, inte bara för de 50 kronorna över gränsen. 
  • Gåvan behöver ges till alla eller en större grupp anställda för att räknas som en julgåva.

Planerar du att ge bort en julgåva? Se till att hålla dig inom 550-kronorsgränsen för att den ska bli skattefri för dina medarbetare.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.