Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Bli medlem
ANNONS

Innehåll från SH PENSION

Vilken lön ger maximal pension? Svar på 10 vanliga frågor om pension för företagare

SH Pension 23 maj, 2022 7 minuters läsning
Vilken lön ger maximal pension + om tjänstepension

Vilka typer av pension finns det? Vilken lön ger maximal pension? Ska företagare ha tjänstepension? Här får du svar på 10 vanliga frågor om pension och tjänstepension för företagare.

Om du inte hinner läsa hela guiden och få svar på alla frågorna (vilket vi verkligen rekommenderar), vill vi tipsa dig om att åtminstone:

  1. Gå in på minpension.se och kolla hur mycket du har sparat ihop och hur din pensionsprognos ser ut.
  2. Börja ta ut lön – helst upp till brytpunkten om du kan.
  3. Börja månadsspara till tjänstepensionen.

Svaren på frågorna kommer från Annika Lundin som är pensionsrådgivare på SH Pension – som har specialiserat sig på pensionslösningar för företagare och är ägda av kunderna.

Tips! Här kan du räkna ut hur stor din pension blir i olika scenarion – med Pensionskalkylatorn.

Vilka olika typer av pension finns det?

Pensionen kommer från flera håll – staten, din arbetsgivare och eget sparande. Innan vi berättar mer om varje del, spana in detta YouTube-avsnitt där Annika ger svaren på de 10 vanligaste frågorna om pension.

Vilka typer av pension kommer automatiskt och vad måste jag som företagare själv fixa?

Den statliga allmänna pension kommer automatiskt för alla som arbetar i Sverige och betalar skatt, det är alltså det du ser i orange kuvertet. Men även om det betalas in automatiskt så är summan beroende av storleken på din lön och hur mycket och hur länge länge du jobbar.

Så för dig som företagare är det viktigt att börja ta ut lön så att du omfattas av den allmänna pensionen. Tjänstepensionen får många anställda via sin arbetsgivare, antingen via kollektivavtal eller att arbetsgivaren beslutat att sätta upp ett sparande. Men som företagare är ju du din egen arbetsgivare och måste själv se till att det sätts av.

Det går också att spara privat på olika sätt, även det måste du lösa själv. Men de två absolut viktigaste delarna för din framtida pension och vad du kommer ha att leva för när du slutar att arbeta är allmän pension och tjänstepension.

Välkommen att höra av dig på kontakt@shpension.se om du vill ha hjälp med att komma igång eller se över en befintlig pensionslösning. Rådgivningen är kostnadsfri.

Hur stor lön ska jag ta ut för att få maximal pension?

Taket för allmän pension går vid en månadslön på ca 47.000 kronor. Om du lägger dig där maxar du hur mycket pension du kan få från staten. Även om du inte har möjlighet att ta ut fullt så mycket i lön, är det bra att känna till hur det funkar och att du inte medvetet lägger din lön för lågt i tron om att det är bättre att ta ut som utdelning.

Din lön spelar även roll för vilket belopp du får från Försäkringskassan om du blir sjuk eller ska vara föräldraledig.

Vad händer om jag inte sparar till tjänstepensionen?

Dels så har du oftast inget skydd för olycka och sjukdom eftersom det är en del av tjänstepensionspaketet.

Det gör också stor skillnad i plånboken när du går i pension. Genomsnittssvensken får ca 13 000 kronor i månaden av sin allmänna pension vilket talar sitt tydliga språk – den räcker inte för de allra flesta av oss.

Tips! Läs också följande guider för att få ordning på pensionen:

Hur mycket ska företagare spara till tjänstepension?

Så maxar du din pension som företagare – följ 5 stegen

Måste jag ge tjänstepension till mina anställda?

Måste jag spara just till tjänstepension? Är det inte en bättre pensionsförsäkring att bygga värde i mitt företag och min bostad?

Det är en vanlig myt att tro att man kan säkra pensionen i verksamheten eller boendet, men det är långt ifrån säkert att det går att sälja företaget med vinst den dagen du går i pension.

Dina kostnader som pensionär kanske blir något lägre, men vi lever också mycket längre idag, Vi är friskare och vill kunna fortsätta leva ett bra liv. Många av oss kommer också fortsatt att ha bolån att betala av. Ingen vill hamna i det läget att man måste sälja sin bostad för att kunna leva när man går i pension.

Om jag är ung – kan jag inte tänka på pensionen lite senare?

Ju tidigare du börjar desto lägre belopp behöver du spara. Med tjänstepension kommer trygghet här och nu – exempelvis skydd vid olycka och långvarig sjukdom. Det är första argumentet för varför man inte ska vänta. Det andra är att tiden och ränta-på-ränta-effekten spelar stor roll.

Räkneexempel

Clara är 25 år och sparar 1 000 kr/mån. När hon är 65 år har kapitalet växt till 1 834 524 kr (på 40 år)

Vi jämför med Anders som är 50 år och startar sent i livet med sitt sparande. Han sparar också 1 000 kr/månad och när han går i pension vid 65 år är värdet 368 771 kr för hans sparande (på 15 år).

Detta är beräknat på genomsnittlig avkastning per år med 5 % (Stockholmsbörsen har historiskt gett runt 10 % per år).

Hur mycket ska jag spara till tjänstepension?

Vänd på frågan – hur mycket behöver du när du slutar jobba? Vi brukar rekommendera ett månadssparande till tjänstepensionen. En bra början är 10 % av din lön som du kan höja till 15-20 % när du kommit igång med företaget, men det beror såklart på hur gammal man är och hur många år man kan spara.

Låt oss ta ett exempel:

Sebastian är född 1992 och driver ett eget företag – och har börjat spara 4000 kr i månaden i sin tjänstepension. Han är alltså 30 år och har 35 år till pension och med en beräknad avkastning på 5% så får han ett kapital på ca 4,7 MSEK utöver
allmän pension. Lågt räknat. Det ger cirka 20 000 kr i månaden extra som pensionär om vi räknar på en utbetalning under 20 år.

Många väljer att fylla på med engångspremier till tjänstepensionen vid årets slut, när man gör sitt bokslut. Eftersom tjänstepension är avdragsgill upp till 35 % av lönen är det ett väldigt fördelaktigt sätt att få ut så mycket som möjligt från sitt bolag.

Tips! Här kan du räkna på pensionen med Pensionskalkylatorn.

Vad är mest fördelaktigt – utdelning eller avsättning till tjänstepension?

Det beror på hur mycket utdelning du tar och hur skatten då blir. Eftersom tjänstepensionen är avdragsgill med upp till 35 % av din lön är det ett väldigt fördelaktigt sätt att ta ut pengar från företaget.

Det är också viktigt att förstå att tjänstepension är öronmärkta pengar för dig den dagen du slutar arbeta. Det innebär att du inte kan shoppa en ny väska eller dra på en resa för pengarna om andan faller på, utan att det är ditt sparande till senare i livet.

Om jag har anställda, hur ska jag tänka då gällande tjänstepensionen?

Tjänstepension är en viktig förmån för att du ska vara en attraktiv arbetsgivare när du ska rekrytera och behålla personal. Många anställda idag ser det som en självklarhet att ha bra förmåner som pension och friskvårdsbidrag.

Hur gör man rent praktiskt för att komma igång med tjänstepension?

Det finns många olika aktörer och det kan kännas rörigt om man inte är insatt. Tips! Välj någon som inte tjänar på att ge dig vissa råd.

Vi på SH Pension är kundägda och det betyder att vårt överskott går tillbaka till våra kunder. Det finns alltså ingen vinning för oss att ge några råd som inte gagnar dig och vi har inga aktieägare som väntar på vinst. Hos oss ingår också rådgivning och någon att bolla med löpande.

Tänk på att välja en produkt som passar din engagemangsnivå. Är du inte så intresserad eller har tid, så ska du välja ett sparande där någon annan tar hand om allt åt dig. SH Pension har en sådan produkt som kallas traditionell förvaltning, där du inte behöver engagera dig och du har dessutom garanti på en stor del av det inbetalda beloppet och en mycket bra återbäringsränta.

Vill du ta lite högre risk och själv byta fonder, så väljer du ett sådant sparande – eller en kombo av båda. Att hitta vad som är bäst för dig och eventuella anställda, är kärnan av vad vi gör i ett rådgivningsmöte.

OM SH Pension
SH Pension har specialiserat sig på att hjälpa småföretagare och deras anställda, här får den som sparar alltid tillgång till deras administrations- och rådgivningsteam, oavsett storlek på sparande. Som kund hos dem är du också ägare vilket innebär att allt överskott går tillbaka till de som pensionssparar.

Välkommen att höra av dig på kontakt@shpension.se om du vill ha hjälp med att komma igång eller se över en befintlig pensionslösning.



ANNONS

Innehåll från Visma Spcs

Privatekonomi

Missa inte detta i deklarationen 2025 – expertens bästa tips

Vad är viktigast att tänka på i deklarationen 2025? Bara lugn, vi ska hjälpa dig. Ditt fokus ska vara på företaget – deklarationen ska gå näst intill automatiskt. Här är expertens viktigaste tips inför deklarationen 2025.

Visma Spcs 27 mars, 2025 6 minuters läsning
Nyheter i deklarationen 2024

Äntligen deklarationsdags! Vänta nu – äntligen? You bet – idag kan det vara både enkelt och smidigt att deklarera. Hemligheten är att använda ett superenkelt bokföringsprogram, så finns i princip allt underlag klart. Det blir som att följa en checklista. Dessutom kan du smidigt få hjälp med att spara slantar på minskad skatt. Så nice är det för många företagare, vare sig du deklarerat företaget tidigare, är nybörjare eller lägger ut den på en byrå.

Deklarationen för privatpersoner och enskilda firmor ska vara inne senast den 2 maj 2025 (om du inte har uppskov, läs mer om det nedan).

Inför deklarationen 2025 vill vi hjälpa dig med två saker.

  1. Visa hur enkel deklarationen är om du gör det smart – med rätt verktyg och program.
  2. Berätta vad du måste tänka på i deklarationen 2025, så att du inte missar några smarta avdrag, skattefria förmåner eller eventuella nyheter.

(Rakt på sak? Okej! Om du A.S.A.P. vill få de viktigaste avdragen, rekommenderar vi den här listan med bästa avdragen 2025. Men öppna den i en annan flik, för du kommer vilja läsa den här guiden också, trust us!)

Experttipsen i guiden kommer från Visma Spcs skatteexpert Jan-Åke Jernhem. Jan-Åke är utbildare på Skattehuset, ett fristående utbildnings- och informationsföretag i Göteborg, och har en gedigen erfarenhet inom skatteområdet (så nice, då slipper du kunna allting själv!). Så – här kommer de viktigaste tipsen inför deklarationen 2025.

Hur fixar jag deklarationen 2025 superenkelt?

Bra fråga! Kanske får du ont i magen bara du tänker på skatter, blanketter och deklaration? Don´t worry! Det finns bokföringsprogram som hämtar alla siffror från årsbokslutet och efter några klick är det bara att godkänna och skicka in deklarationen till Skatteverket (beroende på hur omfattande ditt företags deklaration är såklart).

Första och viktigaste steget är att välja rätt bokföringsprogram som inte kräver högskoleexamen. Satsa på ett program som har allt du behöver – bokföring och fakturering förstås – men också deklaration och årsredovisning. Det ska fungera i mobilen (du vet, företaget på fickan!), vara så gott som självkörande (så att du kan fokusera på din passion) och ligga i molnet (måste vara ett svenskt moln, det säger lagen).

Vi kan ta Visma Spcs bokförings- och faktureringsprogram som exempel, där det finns supersmidigt stöd för deklarationen. Här fixar du enkelt bokföringen löpande under året, och när det är dags för bokslut och deklaration finns allt på plats.

Deklarationen blir snabb och enkel (oavsett om du gör det själv eller tar hjälp av en byrå). Har du aktiebolag hjälper programmet dig att enkelt skicka in årsredovisningen digitalt till Bolagsverket. Bonus! Du kan prova dig fram och se din skatteuträkning innan du skickar in din deklaration – och få stenkoll!

Deklarationstider – lös din deklaration smidigt 
Andas ut. Skaffa Visma Spcs bokföringsprogram och koppla på deklarationstillvalet för halva priset. Då löser du deklaration, årsredovisning och bokföring i samma program. Smart!

Skattefria personalförmåner

Arbetsgivare kan erbjuda sina anställda skattefria naturaförmåner, exempelvis massage på arbetsplatsen. Dessutom kan företaget erbjuda skattefria friskvårdsbidrag på upp till 5 000 kr per anställd och år, förutsatt att det erbjuds med lika stort belopp och på samma villkor till hela personalen. 

Inget nytt kanske, men ett värdefullt tips och ett smart sätt att skapa nöjdare medarbetare. Och kom ihåg – om du är anställd i ditt företag, gäller det dig också. Nice!

Obs! Punkten ovan berör endast aktiebolag. Dags att ombilda till AB? Läs den här checklistan.

Reseavdrag – vad gäller i deklarationen 2025?

Förutsättningar för reseavdrag med bil är att:

  • Reseavdraget är 25 kr/mil med egen bil för inkomståret 2024.
  • Avståndet mellan din bostad och din arbetsplats måste vara minst fem kilometer.
  • Tidsvinsten jämfört med att resa med kollektivtrafik måste vara minst två timmar.
  • Du kan få avdrag för den del av dina utgifter som överstiger 11 000 kronor.

Sålt fastighet 2024? Tänk på detta

Om du har sålt en fastighet under 2024 måste du deklarera försäljningen i din deklaration året efter (2025, alltså!). För att göra det lämnar du en bilaga som du hittar i Skatteverkets e-tjänst Inkomstdeklaration 1.

Om du har sålt din bostad och fått rotavdrag för någon åtgärd, ska du ta hänsyn till det vid beräkningen av vinsten. Den del som du fått skattereduktion för ska minska omkostnadsbeloppet och därmed öka vinsten. Det är bra för dig!

Glöm inte! Uppskovsränta slopades 2021

Glöm inte att den årliga skatten på bostadsuppskov, även känd som uppskovsränta, togs bort redan den 1 januari 2021. Detta innebär att du inte längre behöver betala någon skatt om du har uppskov med kapitalvinst på din privatbostad. Reglerna gäller både gamla och nya bostadsuppskov. För många sparar det tusenlappar varje år. Katjing!

Deklarera försäljning av värdepapper – tänk på detta

Om du har sålt värdepapper under året måste du lämna in bilaga K4 med din deklaration. I Skatteverkets e-tjänst är bilagan redan skapad med de flesta uppgifterna förifyllda, men du behöver lägga till ditt omkostnadsbelopp (dvs. vad du köpt dina värdepapper för).

Om du inte vet vad omkostnadsbeloppet är (lätt gjort…) kan du använda 20 procent av försäljningspriset som omkostnadsbelopp, enligt schablonmetoden. Men, försök att ta reda på vad omkostnadsbeloppet är, så att du inte betalar extra skatt i onödan.

Vill du lära dig mer om deklaration? Nu kan du få en deklarationsguide helt kostnadsfritt här.

Kontor i bostaden – kan jag fakturera företaget? Javisst!

Om du vill hyra ut en lokal i din villa eller bostadsrätt till ditt eget aktiebolag eller din egen arbetsgivare, kommer detta att ge kapitalbeskattning så länge hyran är marknadsmässig. Det är viktigt att tänka på att behovet av lokalen måste finnas, det får inte finnas en annan lokal som används samtidigt.

Marknadsmässig ersättning är maximal hyra och det måste finnas ett avtal mellan parterna – dig och ditt företag alltså. Missa inte detta om du sitter hemma och jobbar med ditt företag!

Psst! Vill du bli en mästare och lära dig allt om deklarationen 2025, även många detaljer? Då rekommenderar vi Visma Spcs samlingssida med allt om deklarationen 2025.

Moms vid måltidsrepresentation 2025 – beloppet är…

Vid måltidsrepresentation kan du lyfta moms på ett underlag på max 300 kronor. Det gäller även moms på alkohol och gäller för alla bolagsformer. Tänk på att beloppet för max 300 kronor per person inkluderar både mat och dryck. Så ta det lugnt med representationen (om minskad skatt är det viktiga, förstås). Få stenkoll på beloppen för representation här.

Sent ute? Du kan få anstånd med deklarationen

Om du av någon anledning inte kan lämna in din deklaration i tid kan du ansöka om anstånd. Det är viktigt att ansöka senast den 2 maj. Om du inte har möjlighet att logga in med e-legitimation eller om du behöver anstånd under en längre period, kan du ansöka på Skatteverkets blankett Ansökan – Anstånd att lämna inkomstdeklaration m.m. (SKV 2600). Vill du veta exakt hur uppskov fungerar, läs mer här.

Tänk på att skicka in blanketten till Skatteverket minst tio dagar före den 2 maj för att ha chans att få anstånd med deklarationen. Man måste alltså vara i tid för att få mer tid.

Tips! Gör deklarationen enkel och smidig – välj ett superenkelt bokföringsprogram med deklaration (deklarationstillvalet får du dessutom för halva priset).



ANNONS

Innehåll från Talenom

Starta eget företag

Så fungerar K10-blanketten 2025 (och så kan den minska din skatt)

Skattedeklarationens värld är utmanande för många företagare, särskilt när det gäller specifika bilagor som K10-blanketten. K10:an är viktig för dig som äger kvalificerade andelar i ett fåmansbolag, eftersom den påverkar hur din utdelning och kapitalvinst beskattas. Och du kan andas ut – här går vi igenom hur K10:an fungerar och du kan också ladda ned en kostnadsfri K10-checklista (perfekt att följa och spara!). 

Talenom Talenom 1 april, 2025 4 minuters läsning
K10

Foto: K10

Om du har ont om tid (eller är extra snabbfotad) kan du ladda hem K10-checklistan för företagare här, där du får alla tips, finesser och smarta K10-tips på en plats. Rekommenderas!  Här finns också en nedladdningsbar, kostnadsfri guide om hur du sänker skatten 2025.

Alright, låt oss titta närmare på hur K10-blanketten fungerar 2025 (och hur den kan hjälpa dig att minska skatten).

Vad är K10-blanketten och varför är den viktig?

K10-blanketten är en bilaga till din inkomstdeklaration där du redovisar utdelning och kapitalvinst från ditt fåmansbolag. Även om du inte tar ut någon utdelning under året är det viktigt att fylla i blanketten, eftersom du då kan spara utdelningsutrymme för framtiden.

Genom att ta utdelning istället för lön kan du få en betydligt lägre beskattning – från 20% på utdelningen, jämfört med upp till 50% i inkomstskatt vid löneuttag.

Se till att de löneuppgifter du använder är korrekta och inkluderar endast kontanta löner. Och var noga med att ange rätt omkostnadsbelopp för dina aktier, särskilt om du köpt vid olika tillfällen.​

Så fyller du i K10-blanketten

  1. Logga in på Skatteverkets e-tjänst: Gå in på Skatteverkets hemsida och logga in med din e-legitimation.​ Navigera till 'Inkomstdeklaration 1' och välj 'Bilagor'.​
  2. Välj K10-blanketten: Under bilagor, välj 'Kvalificerade andelar i fåmansföretag (K10)'.​
  3. Fyll i grundläggande uppgifter:  Ange företagets organisationsnummer och namn.​
    Specificera antalet aktier du ägde vid årets början och slut.​
  4. Beräkna gränsbeloppet
    Förenklingsregeln: Denna regel kan användas om du äger ett enda fåmansbolag och inte vill beräkna löneunderlag. Schablonbeloppet för inkomståret 2025 är 209 550 kr.
    Huvudregeln:  Huvudregeln används om du tar ut lön från bolaget och ger ett högre gränsbelopp om:
    • Du eller en närstående tar ut minst 6 inkomstbasbelopp i lön.
    • Företaget har betalat ut höga kontanta löner.
    För 2025 gäller:
     
    • Lönekravet:  Minst 457 200 kr (6 inkomstbasbelopp) + 5 % av bolagets totala kontanta löner, eller 731 520 kr (9,6 inkomstbasbelopp). 
    • Räntesats för omkostnadsbelopp: 11,62 %.
    *Huvudregeln passar dig om du vill maximera ditt utdelningsutrymme baserat på löner i bolaget.
  5. Ange utdelning och kapitalvinst: Specificera eventuell utdelning du tagit ut under året.​ 
    Om du sålt aktier, ange försäljningspris och omkostnadsbelopp för att beräkna kapitalvinsten.​
  6. Spara och skicka in: Granska dina uppgifter noggrant.​
    Spara bilagan och skicka in din deklaration innan deadline den 2 maj 2025.

Psst! Spana också in den här guiden om hur du optimerar ditt företag 2025. Viktiga tips!

Känns det krångligt? Lugn, du kan få hjälp!

Att fylla i K10-blanketten kan vara komplext, särskilt vid förändringar i ägarstruktur eller vid försäljning av aktier. 

Just nu får Driva Egets läsare ett gratis rådgivningssamtal med experten Tobias Ryberg hos Talenom – en av de ledande redovisningsbyråerna för små företag. I samtalet går vi igenom K10-blanketten och de bästa sätten att skatteplanera i ditt företag 2025. Boka din tid här.

Driva Egets läsare får kostnadsfri skatterådgivning med ekonomi- och företagarexperten Tobias Ryberg hos Talenom

Ska jag sköta skattefrågor och bokföring själv, eller ta hjälp av en byrå?

Bra fråga! Här går vi igenom fördelar och nackdelar med att ta hjälp av en byrå. Och vet du – idag kan det kosta så lite som 345 kr/månad att få hjälp. I alla fall om du tar hjälp av Talenom – en av Sveriges ledande redovisningsbyråer. 

Skulle det inte vara otroligt skönt att få hjälp? Utan att det kostar skjortan? Och kunna fokusera på roligare saker? Läs mer om bokföringshjälp från 345 kr/månad här.

Talenom – en långsiktig partner för små och medelstora företag
Att välja rätt redovisningsbyrå handlar inte bara om att klara det närmaste årets förändringar. Talenom är specialister på att skapa långsiktiga samarbeten med företagare. Vad sägs om:

Erfarenhet och expertis: Talenom har funnits sedan 1972 och är idag en av de ledande aktörerna i Finland och Sverige inom digital redovisning för små och medelstora företag.

Personlig service: Hos Talenom är kundnöjdhet en prioritet. Varje företag får rådgivning anpassad efter sina unika behov, oavsett om det gäller daglig redovisning eller avancerad skatteplanering.

Användarvänlig plattform: Talenom Online är utvecklat för att underlätta småföretagares vardag. Den ger dig full kontroll och överblick över din ekonomi – något som blir särskilt viktigt med de nya krav som träder i kraft. Just nu får Driva Egets läsare 25 % rabatt på hela arvodet de tre första månaderna, när de väljer Talenom Online.  Läs mer här.

​Ps. Notera att skatteregler kan ändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad eller konsultera en skatteexpert för att säkerställa att du följer aktuella bestämmelser.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.