Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från Intrum

Ekonomi & Skatt

Hur gör företag som alltid får betalt i tid? Här är de 6 stegen.

Sponsrad artikel 19 oktober, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Hur gör företag som alltid får betalt i tid?

Vissa företag får alltid betalt i tid, medan andra gör stora kreditförluster. Varför? I den här guiden går vi igenom de sex stegen för att få betalt i tid tillsammans med Roger Liljeström, Commercial Director på Intrum.

Steg 1: Skapa en kreditpolicy

Första steget för att få betalt i tid är att vara tydliga med hur ni gör affärer med era kunder. Därför bör ni ta fram en krav-och kreditpolicy. Här berättar ni vilken information ni behöver om kunden, när ni ska göra kreditkontroller och vilka generella rutiner ni ska följa när det gäller fakturering, påminnelser och krav.

Varför är det viktigt med en krav- och kreditpolicy för att få betalt i tid?

  1. Om ni har koll på kunden innan affären, ökar chansen att ni bara ger kredit till företag som klarar av att betala i tid.
  2. Om ni också delar er krav-och kreditpolicy med kunderna, förstår de hur processen fungerar och vad som händer om de inte betalar i tid. De ökar chansen för att faktiskt få betalt i tid.

Tips:Har du bara enstaka fakturor du behöver skicka till inkasso? Läs mer här.

Steg 2: Gör en kreditupplysning, även på befintliga kunder

Många företag gör en kreditkontroll på nya kunder innan första affären, och det ökar förstås chansen att få betalt i tid. Nästa steg är att göra kreditkontroller även på befintliga kunder. Vem vet hur dessa företag har utvecklats sedan er senaste affär?

Befintliga kunder står för de största kreditförlusterna i Sverige, så se till att ha en stående kreditbevakning även på dem. På så sätt får ni direkt information om deras betalningsförmåga blir sämre. Och blir den det, kan ni i god tid justera deras betalningsvillkor och undvika att inte få betalt i tid.

Steg 3: Var extremt tydlig med vad som gäller

Oklarheter kan leda till dåliga affärer och kreditförluster. Den vanligaste anledningen till att kunder inte betalar en faktura är oklarheter kring vad den avser. Därför bör ni ha tydliga avtal med kunden där ni är helt överens om vad som ska utföras, vad som ingår och när jobbet eller produkterna ska betalas.

Se även till att fakturan i sig är tydlig. Låt det framgå vilken dröjsmålsränta som utgår om kunden inte betalar i tid, och berätta att ni kommer att ta ut en påminnelseavgift om betalningen uteblir. Både i avtalet och på fakturan kan ni hänvisa till er krav-och kreditpolicy.

Steg 4: Skicka bara en påminnelse…

Om en betalning är sen skickar ni en påminnelse enligt reglerna i kreditpolicyn. Detta kan ni enkelt automatisera i ert ekonomisystem, så att den skickas X dagar efter att fakturan förfallit.

Och skicka bara en påminnelse. Fler påminnelser ökar sällan chansen att ni får betalt, snarare ger ni kunden onödig kredittid.

Fler tips!Så här får du kunderna att betala snabbare.

Steg 5: …men ta samtidigt hand om kunder som inte betalar i tid

Om en kund inte betalar i tid är det smart att ta reda på varför. Ibland finns anledningar som är godtagbara, där det också går att hitta en rimlig lösning. Kanske befinner sig kunden i en tillfällig svacka och önskar dela upp betalningen på tre månader?

Om möjligt, ring alltid till kunden innan du skickar den vidare till inkasso – då ökar chansen att du får hela summan betald. Och på köpet får du en glad och nöjd kund som uppskattar dig och troligen vill komma tillbaka. Kanske stannar den också längre och rekommenderar dig till fler kunder.

Steg 6: Ta hjälp när du inte får betalt i tid

Ibland hjälper inte påminnelser och samtal. Då ska fakturan skickas till inkasso enligt den krav- och kreditpolicy ni satt upp. Detta innebär inte att kunden får en betalningsanmärkning. Er relation behöver inte heller ta skada om du väljer ett seriöst inkassoföretag som tar hand om din kund och hjälper den att hitta en lösning.

Visst kan du sköta dina inkassoärenden själv, men det är ganska ovanligt. Dels tar det tid och kräver energi, och dels kräver det kunskap om inkassolagen. Dessutom ger ett seriöst inkassoföretag tyngd till kravet och visar att ni är ett seriöst företag som följer reglerna och er krav-och kreditpolicy.

Tips: Letar du efter en inkassotjänst utan abonnemang och bindningstid? Ta en titt på Intrums digitala inkassotjänst här.



ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.