Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

ANNONS

Innehåll från BOOMR

Ekonomi & Skatt

Få koll på bilresorna med ett knapptryck

Sponsrad artikel 25 november, 2021 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
digital körjournal

Trött på att lägga in alla resor manuellt? Med en digital körjournal från Boomr räcker det med ett knapptryck för att välja typ av resa och att rapportera in.

Andreas Englundh är ägare och ekonomichef på företaget Innovationsteknik i Göteborg. Affärsområdena omfattar IT, AV-teknik och dokumenthantering.

– Vår kärna i verksamheten under bolagets två första år har varit AV-tekniken där vi har hög kompetens och levererar reklamskärmar, konferensrum och videoutrustning och LED till skolor, gym och företag över hela Sverige. Något som legat lite i tiden de senaste två åren och därför föll sig ganska naturligt. Vi har under det senaste året lagt stort fokus på att etablera oss mer även inom IT och dokumentområdet vilket vi har lyckats väldigt bra med.

Bolaget har både vanliga förmånsbilar och några större installationsbilar som går kors och tvärs genom landet, från Malmö upp till Stockholm. Och planen är att köpa in ännu fler fordon nästa år i takt med att företaget växer.

– Förmånsbilar är något av en belastning när man måste sköta körjournalerna manuellt, säger Andreas. Samtidigt är det viktigt att ha koll på de delarna när det kommer till beskattning. Innan vi skaffade digital körjournal gällde det att komma ihåg att kolla mätarställningen inför varje resa, både i tjänsten och privat, och sedan rapportera in varje månad. Det är lätt att glömma, det blir lätt fel och det tar ganska mycket tid att sammanställa och skicka in.

Slog till direkt

Andreas hade länge letat efter någon form av lösning när han av en slump råkade se en video från Boomr på LinkedIn. Han tyckte det lät intressant, skrev ett meddelande och blev uppringd redan samma dag.

– Vi pratade i en timme via Teams där vi gick igenom tjänsten och jag fick se en demo om hur det fungerade. Det verkade väldigt smidigt så jag slog till direkt. Det fanns inte mycket att tveka på, det var precis vad vi behövde.

Det är enkelt att komma i gång med Boomr Digital Körjournal. Varje bil får en spårsändare som dockas in i OBD-uttaget. Sedan är det bara att skanna QR-koden på enheten, fylla i registreringsnummer och mätarställning på bilen och registrera taggen. Resorna går sedan att exportera direkt från appen Boomr Körjournaler. Du väljer själv om du vill arbeta via knapptryck, appen eller webbläsaren.

– Sändaren går att placera var man vill, men till vänster om ratten är en bra position för där ser man den, säger Andreas. Sedan är det bara att trycka på tjänste- eller privatresa och köra i väg. Vi hade några som inte riktigt kom i gång, men då kom Boomr hit och hjälpte till att installera utrustningen och visa hur den fungerar utan tillkommande kostnad. De ser direkt om någon bil inte är ansluten i sitt system så de har jagat på oss för att komma i gång vilket är väldigt bra.

Tips!Läs mer om systemet här.

Anpassat efter egna verksamheten

Det finns även en knapp för tankning som gör att det går att få en överblick över hur mycket bensin det går åt varje månad och hur många mil som har körts.

– Det är intressant att veta, både som privatperson och för företaget. Milersättningen betalas sedan ut via lönen. Den digitala körjournalen har tagits emot väldigt positivt, inte minst för att de slipper mitt tjat om rapporter nu, säger Andreas och skrattar. För företagets del är det också bra att veta var alla bilar befinner sig i realtid.

Med Boomr får varje kund ett system som är anpassat efter den egna verksamheten. All administration som till exempel rapporter, fakturering och löneunderlag finns samlat i den användarvänliga portalen.

Efter drygt ett år med digital körjournal har Andreas bara positiva saker att säga. Han menar att det framför allt har underlättat tidsmässigt och gett bättre kontroll.

– Allt är samlat på ett och samma ställe, du behöver inte rapportera varje månad utan det räcker med att ta ut en pdf och skicka in. Jag sitter med ekonomidelen och sammanställer allt och tidigare kom rapporterna ofta in ganska sent. Hanteringen har blivit extremt mycket smidigare, både administrativt och för användarna. Det är också en trygghet att veta att allt blir rätt och riktigt. Skulle vi bli granskade finns all information på plats. Annars kan det bli ganska dyrt.
Beslutet att införa digital körjournal har också lett till ett nytt samarbete mellan Innovationsteknik och Boomr.

– Vi kommer att börja erbjuda tjänsten till våra egna kunder eftersom vi tycker att den uppfyller kraven på innovativa lösningar inom teknik som är det vi jobbar med, säger Andreas. Det är en bra produkt som sparar både tid och pengar!

“Hanteringen har blivit extremt mycket smidigare, både administrativt och för användarna.”

Boomr Digital Körjournal
Med Digital Körjournal får du koll på ditt/dina fordon i realtid samtidigt som alla rutter loggas och sparas digitalt i molnet. All information finns lätt att hämta direkt i appen eller datorn. Spårsändaren är enkel att installera, godkänd av Skatteverket och användarvänlig.

• Livepositionering över hela fordonsparken.
• Smidigt rapportverktyg.
• Automatiserade syften.
• Fakturering och löneunderlag.

Läs mer på boomr.se



ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.