Så förverkligade WTMG nya driva-eget.se

21 november, 2019

Driva Eget var länge Sveriges enda oberoende tidskrift för småföretagare. När det var dags för Driva Eget att göra en omställning till 100 procent digitalt var det den digitala produktionsbyrån WTMG som fick uppdraget med att bygga den nya webbplatsen driva-eget.se.

Tidningen har tidigare gått ut i fysisk form och en stor del av förnyelsen var att gå över till en tidskrift helt i digitalt format och att optimera denna för läsarna. Man ville också ge besökarna mervärde genom nya typer av innehåll på sidan.

– Vi började projektet med en teknisk förstudie, berättar Jacob, projektledare på WTMG. Vi visste att detta var ett stort steg för Driva Eget, så vi ville ta fram långsiktig hållbar lösning med hög kvalité.

Premiuminnehåll med betalvägg

En av grundstenarna i projektet var att ersätta den fysiska prenumerationen med ännu bättre digitalt innehåll och en bättre användarupplevelse. Dessutom ville man skapa möjligheter till en bra balans mellan annonsfinansierat innehåll och premiuminnehåll för medlemmar, som skulle läggas bakom en så kallad betalvägg.

WTMG valde att utveckla en modern, teknisk och användarvänlig webbplats i innehållshanterings-systemet WordPress. WordPress är ett kraftfullt verktyg för allt från enklare hemsidor till större och mer avancerade webbplatser som Driva Eget, där det finns stora möjligheter till att bygga på funktionalitet efter behov.

Mäta data på ett etiskt sätt

Ett viktigt önskemål från Driva Eget var att samla in data på ett etiskt sätt, och därigenom anpassa sidan efter besökarens önskemål om innehåll och funktion. WTMG implementerade därför den smarta lösningen Triggerbee för att få fram viktiga data, som i sin tur leder till bättre innehåll och bättre anpassade erbjudanden.

Man får möjlighet att mäta, optimera och sätta upp aktivitetsstyrda händelser på webbplatsen. Dessutom har man byggt funktioner för att manuellt kunna styra och placera innehållet, med vilket ämne som är i fokus och dess frekvens. Besökaren får en ständigt uppdaterad och skräddarsydd upplevelse varje gång de besöker webbplatsen. Denna ständiga optimering ökar användarupplevelsen och ger bättre respons från besökarna.

”Att på ett snyggt sätt presentera både podcasts, events, kalkyler och artiklar ställer höga krav på en genomtänkt design och användarupplevelse…”

Den nya webbplatsen består av många olika typer av innehåll. Att på ett snyggt sätt presentera både podcasts, events, kalkyler och artiklar ställer höga krav på en genomtänkt design och användarupplevelse oavsett från vilken typ av enhet man besöker sidan.

WTMG utvecklade därför ett script som känner av vilken enhet besökaren använder. Denna lösning har gjort att Driva Egets stora utbud av innehåll alltid presenteras snyggt och med anpassad och genomtänkt, responsiv design. Det är en lika lyxig, skön och lätt användarupplevelse att besöka Driva Eget med telefon som med sin dator.

Vilken lyckad makeover det blev! Den moderna, kreativa och tekniska förnyelsen av Driva Eget blev nominerad till Tidskriftspriset 2019 i kategorin ”Årets omgörning”.

Om WTMG
Web Tech Media Group är en digital produktionsbyrå med en stark entreprenörsanda. Företaget grundades utifrån en enkel och klar idé – att förenkla digitala projekt. Arbetsmodellen bygger på slimmade och flexibla produktionsteam som skräddarsys efter uppdragsgivarens behov. Vill du veta mer om WTMG och deras tjänster så hittar du dem här.




Hur annonserar jag på Facebook och Instagram?
7 misstag du INTE ska göra i sociala medier