Bygga värde i företaget – så får du max värdering

Karolina Östervald

Uppdaterades: 19 maj, 2022
Publicerades: 23 maj, 2022
Foto av: Adobe Stock

Hur skapar jag maximalt värde i mitt företag? Vilka knep finns för att få mer betalt vid en exit? Här går vi igenom de bästa råden för att bygga värde i ditt företag.

Varför ska du värdera ditt företag?

Kanske ska du ha in en ny delägare eller så ska någon köpas ut från bolaget? Eller ett generationsskifte där en eller flera familjemedlemmar ska ta över bolaget? När du ska sälja hela eller delar av bolaget så behöver du göra en värdering. Det första du behöver göra är att få en realistisk bild av verksamhetens värde. Genom dina ögon så är ditt bolag kanske ett livsverk, såklart, men det kan lätt innebära att tanken om det ekonomiska värdet rusar i väg. För att få reda på vad ditt bolag är värt så behöver du göra en oberoende värdering.

Vilket värde har ditt företag?

Det lätta svaret på den här frågan är ”vad en köpare hade betalat” för det – men i verkligheten är det mer komplicerat än så. För att göra en grov värdering av ditt bolag behöver du ha dessa avseende i tanken: 

  1. Vad är företagets vinst? När du har fått fram den informationen så ska du justera värdet. Mindre företag kan behöva justera denna summa då bokslutet inte alltid stämmer överens med hur företaget egentligen mår. 
  2. Gå vidare med att räkna ut en genomsnittlig årsavkastning. Detta gör du genom att ta fram minst tre års bokslut – och sen dividera dem med antal år. 
  3. Vilka är riskfaktorerna? När en ny ägare tar över företaget så innebär det risker – och dessa påverkar värdet. Har köpet en större risk så vill köparen att pengar ska komma in fort. Detta för att investeringen som den har lagt ska bli återbetald och börja ge vinst.

Hur ökar du värdet på ditt företag?

Kanske är du redo och vill öka värdet i ditt bolag – men är osäker på vilka steg du ska ta? Vi vill såklart hjälpa dig och listar därför våra bästa tips på hur du ökar värdet på ditt företag.

Öka din omsättning 

Ju högre omsättning du har – desto högre värde generar det. I många fall så är större bolag procentuellt sett mer värda på grund av en högre omsättning. Lägg fokus på att öka din försäljning genom merförsäljning, expandera till nya marknader, utveckla din produkt eller utöka genom ett bredare produktsortiment.

Rätt medarbetare 

Ett bra och rätt team är en viktig nyckel i värderingen av ditt bolag. Lägg tid på att hitta rätt medarbetare och skapa en kärna av medarbetare med högsta kvalitet. Glöm inte bort: Genom att anställa medarbetare av världsklass så kan du också bygga ett bolag i världsklass. Det är också viktigt att se till att du har styrelsemedlemmar med rätt erfarenhet.

Öka marginalerna

Sänk kostnaderna i bolaget och se över produktiviteten – för att förbättra marginalerna. Bra beslut ger ett högre pris på bolaget vid en eventuell försäljning. 

Långa avtal

Att lägga tid och fokus på att skapa långsiktiga kundavtal höjer också värdet på ditt bolag. Det är också av betydelse att dessa kunder är stabila. Förhandla till dig flexibla avtal med leverantörer och ett fördelaktigt hyresavtal. 

Skydda ditt varumärke

Att skydda ditt företags varumärke är alltid steg ett. Se till att göra varumärket strakt och skyddat samt att det har immateriella rättigheter – detta kan ge det ett stort värde.

Ordning och reda

Vill du att någon ska bli intresserad av ditt företag? Se då till att allt är i sin ordning. Ekonomirapporteringen är central – liksom processer och struktur.

Så här får du mer betalt vid exit

Det är viktigt att vara förberedd och ha koll – därför listar vi några tips på vad du ska gjort innan en exit och försäljning:

  • Vid en värdering är det viktigt att du har ett redovisat rörelseresultat. Börja med att ta bort dyra firmabilar, höga löner och pensionsavsättning. Lägg fokus på att ta bort alla oväsentliga kostnader för att höja din vinst. 
  • Att själv sitta på all kunskap i huvudet ger dig ingen vinst. När en ny ägare tar över företaget är det av vikt att denna person får all kunskap som tillhör företaget – även det du eller dina medarbetare har i huvudet. Lägg upp ett förslag på att vara mentor för köparen en period eller vara kvar i företaget under en övergångsperiod. Detta kommer både du som säljare och köparen tjäna på.
  • Lägg extra krut på att förhandla fram förmånliga avtal inför en kommande försäljning. Detta kan exempelvis innebära hyresavtal, leasing eller avtal för kund och leverantörer.

Läs också: Så kan du öka företagets kreditvärdighet – följ de här stegen

Lär dig mer från någon som har lyckats

Sugen att lyssna på någon som skapat ett bolag som har värderas till miljoner? I podden Ordinary People who do Badass Things berättar Ludwig Petterson öppenhjärtligt om allt i från börsnotering med Savelend till beskedet om cancer.