Välja rätt betallösning för företag

Hur väljer jag rätt betallösning till mitt företag? Och undvik detta…

Redaktionen

Uppdaterades: 28 september, 2023
Publicerades: 1 oktober, 2023
Foto av: AdobeStock

Är det dags att få fart på försäljningen i din e-handel, restaurang eller butik? Då är valet av betallösning en mycket central fråga. I den här guiden hjälper vi dig att välja rätt betallösning.

Vet du – många företagare få bara en betallösning i knät, och sitter sedan i många år med en lösning som kostar för mycket. Det ska förstås inte hända dig, och nu ska du få hjälp att välja rätt. I den här guiden hjälper vi dig att:

  1. Välja rätt betallösning
  2. Undvika vanliga misstag
  3. Göra det smidigt för kunden att betala (= mer försäljning för dig)

Alright, vi kör igång direkt!

Välja rätt betallösning – tänk så här

Ditt val av betallösning påverkar både dina kostnader och din försäljning. Dessutom är olika betallösningar bra för olika målgrupper = mycket att tänka på.

  • Hur föredrar dina kunder att betala?
  • Hur enkel är betalprocessen hos er idag?
  • Hur mycket kostar er nuvarande betallösning per månad och per transaktion?

Marcus von Sydow är partneransvarig på Worldline (tidigare Bambora) som är störst i Europa på betallösningar. Hans tips är att göra en ordentlig analys innan valet av betallösning.

– Vilket behov vill du fylla? Behöver du en terminal eller bara en onlinekassa? Det är lätt att man tar det som “alla andra har”, men jag rekommenderar att du undersöker minst två alternativ innan du bestämmer dig. Tänk också på att det sker utveckling hela tiden, och dyker upp nya sätt för dig att kunna ta emot betalningar, tipsar han

Gissningsvis är varje krona viktig i ditt företag och du kanske inte kan ha fler än en betallösning. Så låt oss börja med att analysera vad dina kunder önskar.

Analysera dina kunder eller framtida målgrupp

Vilken typ av kunder handlar hos dig? Och vilka betalsätt föredrar de? Det beror på ålder, kön, plats och mycket annat. Analysera dina kunders behov genom att helt enkelt fråga dem – vad önskar ni?

Svenskar föredrar generellt kortbetalning, fakturabetalning och Swish, och emellanåt direktbetalning via Internetbank. Det viktigaste är enkelhet följt av säkerhet. Har du däremot kunder utanför Sverige, kan det se helt annorlunda ut.

Titta på volym, snittordervärde och antal beställningar

Okej, nästa steg. Vilken typ av produkter säljer du? Vilket är det genomsnittliga ordervärdet och hur många beställningar kommer du att få varje månad?

Har du ett lågt ordervärde kan kortbetalning passa bättre än fakturabetalning. Då slipper kunden fakturakostnader och du slipper att driva in obetalda fakturor. Detta är smart för många som driver butik, restaurang och e-handel. Säljer du till företag kan däremot fakturabetalning vara standard.

Får du inte så många beställningar varje månad tjänar du på att välja en betallösning med låg månadskostnad, där du istället betalar per transaktion. Och tvärtom, om antalet beställningar är många lönar det sig med en betallösning som har låg transaktionskostnad och istället en högre månadskostnad.

Här får du göra en kalkyl och jämföra olika alternativ.

– Kostnaden ska baseras på vilken typ av kassaflöde du har. Viktigt är att du alltid får anpassade priser beroende på snitt-kvitton och kortmix (debet, kredit, etc), tipsar Marcus.

Nöj dig inte med den ”förvalda” betallösningen

Många e-handelsplattformar och butikskassa-system kommer med förvalda betallösningar. Och många företagare nöjer sig med dessa!

Gå inte i den fällan! Utvärdera vilka alternativ som finns, och be om offert från flera leverantörer.

– Valet av betallösning är väldigt beroende på vilken bransch du är i. Har du en restaurang är det till exempel viktigt att det finns dricks-funktion. Har du en e-handel, så vill du kanske att det ska gå att betala med Swish, berättar Marcus.

Ju fler betalsätt, desto fler affärer?

Generellt kan man säga att fler betalsätt ger fler möjligheter till affärer. Men, du måste räkna med att fler betallösningar ger en högre månadskostnad.

Exempel: Med fler betallösningar kan ditt företag kanske öka från 100 till 120 affärer, och vi antar att varje order är värd 5 000 kronor. Det blir en ökning på 100 000 kr. Titta sedan på vad som är vinst per såld produkt, vi säger att det är 1 000 kronor.

Då ökar vinsten med 20 000 kronor extra med fler betalsätt. Men samtidigt kostar fler betalsätt mer. Så gör alltid beräkningen – är vinsten högre än kostnaden?

Kända betallösningar skapar trygghet och konverterar ofta bättre

I en restaurang eller i en butik brukar vi inte tänka så mycket på vem som står bakom betallösningen. I en e-handel däremot, är vi mer noggranna. Hursomhelst, var noga med att välja en leverantör som får kunderna att känna sig trygga.

Det är smart att välja en leverantör som många känner till och som kunden enkelt kan läsa mer om. Vilka betallösningar känner du själv till? Se till att den du väljer är väletablerad på din marknad.

– Funderar också på hur du vill ta betalt i framtiden. Titta gärna på någon modern konkurrent till ditt företag och bli inspirerad. Det är viktigt att den leverantör du beställer av har ett bra framtidstänk, tipsar Marcus.  

Det ska vara enkelt att betala

Allt ovan är viktigt, men framförallt ska det vara enkelt både för kunden och dig.

Enkel betalprocess = fler köp
Smart admin = högre vinst

Välj alltså en betallösning som är extremt smidig för kunden, men också extremt smidig “bakom kulisserna” för dig.

– Som med alla tjänster är det viktigt att du jämför olika alternativ. Den första lösningen är inte alltid den bästa. Och glöm inte bort en bra support och en bra admin, det ska vara enkelt för dig också, avslutar Marcus på Worldline.

Sammanfattning – vad ska jag tänka på när jag väljer betallösning

Målet är att skapa fler köp till ett högre ordervärde, med nöjda och trygga kunder. Samtidigt ska betallösningen vara lätt att hantera för dig som företagare.

  • Undersök hur dina kunder vill betala. För de flesta butiker, restauranger och e-handlare är kortbetalning mest populärt.
  • Tänk på:
    Lågt ordervärde = välj kortbetalning.

Högt ordervärde = välj fakturabetalning.

Få beställningar = välj troligen en betallösning med låg månadskostnad.

Många beställningar = välj troligen högre månadskostnad och lägre transaktionskostnad.

  • Nöj dig inte med den “förvalda betallösningen” – välj den som är bäst för dig!
  • Fler betalsätt ökar ofta antalet ordrar, men kan innebära högre kostnader
  • Få kunderna trygga genom betallösningar som är bekanta och känns trygga
  • Välj en lösning som har bra admin och bra support. Du vill inte lägga tid på osmidiga lösningar.
  • Betalningsupplevelsen ska vara smidig, då blir det färre avbrutna köp.