Söka upphandling och lämna anbud som företagare – så gör du

Josefin Wallin

Uppdaterades: 10 maj, 2022
Publicerades: 11 maj, 2022
Foto av: Adobe Stock

Att söka och vinna en upphandling kan vara en oerhörd trygghet för dig och ditt företag. Anbudsprocessen och vägen till dit är däremot inte alltid så enkel. Här är guiden till som lotsar dig rätt!

Visste du att varje år annonseras nästan 18 000 offentliga upphandlingar ut till ett värde av drygt 800 miljarder kronor? En upphandling kan bli ett tryggt och tidsbundet projekt för ditt företag. Kanske är det också en möjlighet för dig att våga anställa eller växla upp? Så här tar du dig an ett anbud och skapar goda förutsättningar för att vinna upphandlingen.

Kom igång!

Vart ska jag börja? Först och främst gäller det att hitta en upphandling som passar dig, där du känner att du vill och kan delta. Det gör man genom att ha ”tentaklerna ute” eller ha en upphandlingsbevakning. Det sistnämnda innebär att du markerar vilka områden du är intresserade av och när en sådan upphandling dyker upp får du en notifikation. Ofta lämnar man sitt anbud på en annonsdatabas. Här får du fylla i alla frågor, ladda upp efterfrågade dokument och till sist lämna anbudet. Vart du hittar dessa annonsdatabaser finner du längre ner i artikeln.

Jag vill lämna in ett anbud, hur gör jag?

  • Det första du ska göra är att läsa igenom upphandlingsdokumenten riktigt noga. Vad frågar man efter? Vad behöver man? Se sedan till att det är saker du tydligt svarar på. Undvik att addera mer saker än vad som efterfrågas. Upphandlingsdokumentet blir din bibel när du skapar ditt anbud för upphandlingen.
  • Anpassa dig! Nu behöver du se hur du kan vinkla ditt erbjudande för att möta förfrågan i upphandlingen. Kanske är det inte viktigt att du är en lokal aktör? Men däremot att du kan ställa dig in på möten snabbt? Vilket indirekt kan innebära nästan samma sak. Allt handlar om att vara strategiskt och lyfta dina styrkor i förhållande till vad man efterfrågar i anbudet.
  • Fyll i anbudet punkt för punkt med upphandlingsdokumentet som stöd. Det är lätt att det känns övermäktigt. Då är det extra viktigt att man har gott om tid och avklarar en punkt i taget. Avsätt gott om tid, fyll på kaffemuggen och fokusera.
  • Ofta önskar uppdragsgivaren se bevis på att du har en god kreditvärdighet. Det gör man genom att addera sin rankning hos exempelvis Creditsafe.

Vill du läsa mer om kreditvärdighet? Då har vi en utmärkt guide i ämnet: Så kan du öka företagets kreditvärdighet – följ de här stegen.

  • Hitta en upphandling du mäktar med! I början är ett gott råd att ge dig på upphandlingar som du känner att du gott och väl klarar av. De är också i regel enklare att vinna än hos de riktigt stora myndigheterna.
  • Upphandlingsmyndigheten har goda råd och tips för anbudsprocessen – här hittar du till och med en ”anbudsskola”.

Söka upphandling, vart?

Upphandlingar hittar du ofta i olika annonsdatabaser eller på en kommun eller myndighets egna hemsida. Konkurrensverket för ett register över de annonsdatabaser som man beviljat registrering för detta. I denna lista hittar du de olika annonsdatabaserna där du kan söka spännande upphandlingar.