Till huvudinnehållet
Sök efter innehåll

sidor hittade på sökordet: Inga sidor hittade

Driva

Svenska kvinnliga entreprenörer som inspirerar oss – här är listan

Karolina O¨stervald
Karolina Östervald 30 augusti, 2022 4 minuters läsning
The Apprentice Gunilla von Platen

Foto: The Apprentice Gunilla von Platen

Entreprenörer med olika bakgrund men en sak gemensamt. Framgång! Läs mer om kvinnorna som omsätter miljoner – och etsat varumärken i toppskiktet av svenskt näringsliv. De är svenska kvinnliga entreprenörer som inspirerar oss!

Johanna Ingelsson, Equestrian Stockholm

Johanna Ingelsson

Hon är ryttaren som blev superentreprenören. Johanna Ingelsson är grundare av Equestrian Stockholm – ridklädesvarumärket som blivit en supersuccé. Idag är man världens största ridvarumärke på Instagram och omsätter efter bara några år en bra bit över 50 miljoner kronor. Verkligen en av alla kvinnliga entreprenörer som inspirerar!

Sugen på att veta mer om Johanna? Lyssna då in detta avsnittet av podden Ordinary People who do Badass Things där hon gästar.

Isabella Löwengrip, Löwengrip Investierte

Isabella Löwengrip

Slår man upp "Svenska kvinnliga entreprenörer" i uppslagsverken skulle vi inte bli förvånade om vi fann en bild på Isabella Löwengrip. Hon började blogga 2005 med bloggen Blondinbella. De senaste åren har hon tagit en välbehövlig paus efter ett intensivt decennium. Men företagshjärtat pumpar tydligt och hon har flertalet bolagsengagemang.

Intresserad av att veta mer om Isabellas resa? Lyssna då in nedan avsnitt av Ordinary People who do Badass där Pingis Hadenius gästar. Hon är en av våra mest uppmärksammade entreprenörer de senaste åren, bland annat för entreprenörsresan hon gjort tillsammans med Isabella Löwengrip. 

The Apprentice Gunilla von Platen
Gunilla von Platen, Foto: Åsa Tallgård

Gunilla von Platen

När man pratar om svenska kvinnliga superentreprenörer så kan man inte glömma att nämna Gunilla. Hon är en entreprenör ut i fingerspetsarna – och som pekar med hela handen (Ni har väl sett The Apprentice?). Gunilla föddes i Turkiet, kom som barn till Göteborg och entreprenörskapet väcktes tidigt. Hon fick redan som 21-åring en uppsatt chefsposition på Skandia och hon är också grundare av Xzatrakt Kundrelationer. Bolaget kom sedan att säljas till Altor – som hon sedan dess är delägare i. Hon har mottagit mängder av utmärkelser som bland annat Årets affärskvinna 2019 och hamnat på listan över Näringslivets mäktigaste kvinnor 2020. 

Läs mer om Gunilla i The Apprentice: Von Platens miljoninvestering klar – ”Vi har en oerhört spännande investeringsresa framför oss”

Har ni inte lyssnat på Gunillas fantastiska Sommarprat i P1 från 2020? Gör det!Här kan du lyssna.

Fredrika Gullfot

Fredrika Gullfot

Hon är kvinnan bakom företaget Simris Alg – och en av Sveriges mest uppmärksammade entreprenörer. Fredrika Gullfot är utbildad tekonologie doktor från KTH. Under sin forskningstid blev hon intresserad av alger, ett nytt område som börjat växa fram. Fredrika kände att möjligheterna var oändliga för att använda alger för nya och miljövänliga produktionsprocesser till bättre produkter. Hon grundande år 2011 bolaget Simris Alg men valde, enligt överenskommelse, att lämna sin anställning i bolaget den 17 september 2021. 

Varför bojkottade Simris Alg Facebook – och vad har varit Fredrika motgångar och framgångar? Det har vi tagit reda på! Fredrika gästade podden Ordinary People who do Badass Things – och vi tycker såklart att du ska lyssna på avsnittet.

Andra Fahrad, Foto: Daniel Roos

Andra Fahrad

Entreprenör, ung investere, börshaj – det finns många ord för att beskriva Andra Fahrad. Att hon tagit finansvärlden med storm är en sak som är säker. Under sin uppväxt kände hon sig både frustrerad och ensam. Hon tappade även lusten för skolan – men växtes av en revanschlust! Hon googlade "Hur blir man rik" och på den vägen kom det sig. Idag driver hon Sveriges största kostnadsfria utbildningsplattform för sparande och investeringar – med ambitionen att få fler att bli engagerade i sin privatekonomi. Andra har även skrivit boken "Haja börsen" som handlar om hur man som novis på aktier kan skapa sin väg mot miljonen.

– Jag vill skapa något som inte har funnits tillgängligt tidigare och sänka tröskeln som finns på kapitalmarknaden i dag och göra den tillgänglig för fler. Det här är bara början!

Källa: Talarforum
Elina Berglund, Foto: Press

Elina Berglund

Hon är en av medgrundare, tillsammans med sin man Raol, av det banbrytande preventivmedlet Natural Cycles. Elina är utbildad partikelfysiker och har tagit fram en app som visar de dagar du är fertil. Detta har gjort att Natural Cycles kan användas som ett effektivt preventivmedel. Appen kan även användas för dig som önskar bli med barn. Företaget och metoden kom som en revolution i en värld full av hormonpreparat som allt fler vill undvika. Är du nyfiken och vill läsa mer om Natural Cycles? Klicka här.



Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.