<![CDATA[]]>

3 frågor för smart kompetensplanering

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 10 februari, 2016

Hur kan du som småföretagare kompetensplanera bäst inför framtiden? Utifrån tre steg och frågor som analysföretaget Kairos Future har tagit fram leder vi dig rätt.

I takt med att omvärlden förändras och så även arbetslivet är det av största vikt att du som företagare tänker till kring företagets kompetensplanering. Analysföretaget Kairos Future tipsar om att systematiskt fundera över tre strategiska frågor:

FRÅGA 1. Vart är ”världen” på väg?

Skaffa dig en uppfattning om vart marknaden – både kompetens- och medarbetarmarknaden och företagets eller organisationens marknad – är på väg på längre sikt. Blicka framåt tre år, men även i längre perspektiv som 5, 10 och 15 år.
Det räcker inte heller att bara betrakta marknaden, du måste också förstå hur förändringskrafterna i omvärlden kan omforma dessa marknader.

Läs mer: 5 tips utveckla ditt företag med hjälp av kunden 

FRÅGA 2. Vad behöver vi vara bra på?

När du har en preliminär bild av de mest centrala trenderna och osäkerheterna ska du omvandla dessa insikter till kompetenskrav. Tänk då inte direkt ”personer” och ”yrken”, kompetens är bredare än så. Försök istället förstå vad organisationen som helhet behöver vara skicklig på för att nå framgång i en framtida omvärld och affärsmiljö. En del av detta går säkert att relativt enkelt översätta i rekryteringar eller samarbeten med ny kompetens, andra behov kräver åtgärder.

FRÅGA 3. Hur skaffar vi den kompetens vi behöver?

När du inser vilka faktiska behov du har gäller det att fundera över hur du skaffar den nya kompetens som krävs och i vilken ordning det bör ske. Vad behöver du köpa in? Vad kan du bygga internt? Vad kräver rekryteringar – organisatoriska och kulturella förändringar?

Du har en hel del stora frågor att ställa dig alltså, men med svaren på plats har du och företaget en riktning och med svaren på plats är man väl rustad inför framtiden, menar Kairos Future.

Läs mer: Sju trender som förändrar arbetslivet – så kan du nyttja dem