Till huvudinnehållet

❤️ Just nu: Testa Driva Eget Plus för 19 kr/mån i tre månader. Kolla in!

Bli medlem

Framtidens företag byggs underifrån

27 juni, 2017 5 minuters läsning

Foto: Medarbetarna blir allt viktigare i framtidens företag: Foto: Getty Images

För att lyckas idag behöver du vara snabbrörlig och då finns inte tid för hierarkier, långa beslutsvägar, eller att sitta på toppen och tänka ut strategier. Tänk i stället tvärtom.

Ny teknik, att vi reser mer och är mer öppna för förändring har triggat att vi ändrar våra beteenden snabbt – även dina kunder. Och då gäller det att du hänger med. Det menar Lisa Lindström.

Hon föreläser om arbetsmiljö och är vd på den digitala byrån Doberman, som hon tagit från negativt resultat till lönsamhet, en omsättning på 86 miljoner och pris för Sveriges bästa arbetsplats.

– Eftersom utvecklingen idag går så fort måste man vara duktig på att ge förutsättningar och beslutsmandat till de medarbetare som jobbar närmast kunden och som vet vilka behov som råder. I stället för att peka med hela handen och säga vad andra ska göra gäller det att få tag i kraften i organisationen, säger Lisa.

Som ledare ska du vara en facilitator, menar hon. Hjälp dina medarbetare förstå syftet med företaget och skapa sedan förutsättningar för dem att jobba. Anställda som är delaktiga i företaget är en nyckelfaktor för framgång.

– Fundera inte över vem som rapporterar till vem, utan i vilket forum beslutar vi vad. Jag tror på en organisation som ser ut mer som ett nätverk, säger Lisa.

Och nej, det räcker inte att samla alla runt ett mötesbord eller framför en powerpoint. Involvera och enga-

gera medarbetare till att leverera högre kvalitet och lönsamhet.

Skapa forum där ni samarbetar kring utveckling. Som när Lisa lät medarbetarna pyssla ihop budgeten med Lego. Eller som på mötet kring vilka barriärer som fanns för att nå en viss vision. Då fick deltagarna skriva hindren på lådor och bygga en stor mur med dem. Sedan diskuterade de och plockade gemensamt bort låda för låda.

– Jag kallar det för att ”samskapa”. Det blir ett fysiskt och visuellt sätt att jobba, och väldigt kreativt. Alla i rummet är med och påverkar i stället för att alla, utom en, ska sitta och lyssna. Det är heller inte fel att det är roligt, det skapar engagemang. Dessutom får deltagarna en tydlig bild, nästan som ett kroppsminne, av vad som ska göras.

Lisa förespråkar också medbestämmande. På Doberman tas affärsbeslut gemensamt. Ibland röstar de genom att ställa sig på olika platser i rummet.

– Vårt ledarskap utgår ofta från att människor är extroverta. Så när det gäller kollektiva beslut är det de som är duktiga på att prata högt som får sin röst hörd. Men när man ställer sig på golvet och röstar måste du ta ställning och då syns det vad alla tycker.

Hur vårdar du då din viktigaste resurs i företaget – dina medarbetare? Det finns inte ett sätt som passar alla, så du kan inte bara köpa dig fri med hjälp av en friskvårdstimme. Lyssna på vad just dina medarbetare behöver för att må bra.

– Fråga dem: ”När har du riktigt bra flyt, hur är det då? Hur kan vi hjälpa dig dit och vad hindrar dig?” När vi frågade det på Doberman kom det fram att det var möten som hindrade medarbetarnas flow. Då införde vi mötesfria fredagar. För du måste vara beredd att agera på det medarbetarna säger. Visa att du inte frågar bara för att fråga.

Se också till att ha ett kontor där alla trivs och inte blir störda.

– Kontorsmiljön är jätteviktig. Att det är fint och att det finns ytor för olika sätt att jobba på: soffor, ståbord, skrivbord. Du vill se till att dina medarbetare inte har störningsmoment utan använder sin tid till att vara kreativa.

Tillit i företaget är helt avgörande och något man måste öva upp, menar Lisa.

– Det är chefens roll att sätta igång den rörelsen. Det absolut mest effektiva sättet är att börja vara öppen. Du kan inte be folk att lita på dig. Visar du tillit genom öppenhet förtjänar du det tillbaka.

Och tillit främjar innovation. Att faktiskt våga testa när ni får en idé för hur ni kan lösa ett komplext problem.

– En organisation som bygger på rädsla kommer inte våga jobba på nya sätt eller hitta på nya produkter. Det svåra är att bryta mönster och sticka ut hakan och gå utanför sin komfortzon. Men i en kultur av tillit vågar du.

Att bygga en kultur handlar om att positivt förstärka beteenden du vill se mer av och agera så själv enligt Lisa.

– En kultur är resultatet av dina ageranden. Det handlar om sunt förnuft. Hur har du en bra känsla med dina vänner? Du respekterar dem, lyssnar på dem, har det fint och städat. Ibland är det som att vi hittat på att i affärsvärlden där gäller andra regler. Men min människosyn tar jag med mig hela tiden, mina styrkor och talanger använder jag både hemma och på jobbet.

3 snabba – Lisa om:

1. Unga medarbetare idag
De förväntar sig att vara inkluderade från dag ett och bygger inte sin medarbetarresa på lojalitet som man gjort historiskt utan som arbetsgivare måste du förtjäna att de vill stanna kvar.

2. Att varje vd bör kunna kod
Jag har en kodskola för vd:ar, för det ligger i ledarskapet idag att ha en generell förståelse för det digitala, dess konsekvenser och affärslogik.

3. Att ta hjälp av prototyper
Affärsstudier tar väldigt lång tid. Vad skulle hända om du istället byggde en prototyp? Då kan du se direkt om din idé fungerar eller inte.


Ekonomi & Skatt

Redovisa och betala moms – så fungerar det

EBBA
Ebba Arnborg 17 oktober, 2024 3 minuters läsning
redovisa och betala moms

Att redovisa och betala moms är något alla företagare måste göra, men har du koll på alla detaljer – och vanliga fällor? Här går vi igenom det du behöver veta, och lyfter några vanliga misstag som du bör undvika för att slippa onödiga avgifter.

Moms, eller mervärdesskatt, är en avgift som läggs på varor och tjänster. Som företagare ska du därför lägga på moms på din försäljning och redovisa den vid fastställda tidpunkter.

Redovisa och betala moms – hur gör jag?

När du startar ditt företag och planerar att sälja varor eller tjänster som omfattas av moms, måste du registrera dig för moms. Det kan enkelt göras på Verksamt.se.

Som momsregistrerad företagare måste du sedan skicka in en momsdeklaration med jämna mellanrum. Där redovisar du både momsen du tar ut på försäljningar (utgående moms) och den du betalar på inköp (ingående moms). Skillnaden mellan dessa är vad du betalar in eller får tillbaka.

Tänk på, att även om du inte haft någon omsättning under en period är du skyldig att lämna in en deklaration.

Läs också: Färre företag ska behöva redovisa moms – se om du berörs här!

Beroende på din verksamhet kan du använda två olika metoder för att redovisa momsen:

  • Bokslutsmetoden: Här redovisas momsen när du får betalt eller när du betalar. Denna får användas av mindre företag, som har en nettoomsättning på högst 3 miljoner kronor.
  • Faktureringsmetoden: Vid denna metod redovisas momsen när fakturor skickas eller tas emot, oavsett om betalning skett. Den får användas av alla företag, stora som små.

Hur ofta du ska redovisa moms beror på din omsättning. Generellt gäller varje månad för dig som har ett företag med större omsättning, kvartalsvis för dig som driver ett medelstort företag och årsvis för dig med ett mindre företag med lägre omsättning.

När du registrerar dig för moms hos Skatteverket kommer du att få information om hur ofta just du ska redovisa. När du har redovisat din moms måste du också betala eventuell skuld till Skatteverket. Det är viktigt att hålla koll på deadlines för deklaration och betalning, annars riskerar du att få betala förseningsavgifter och ränta.

Tips! Räkna ut vad momsen blir med vår kalkylator. Välj momssats och du ser vad summan blir exklusive eller inklusive moms.

5 vanliga momsfällor – och hur du undviker dem

Även erfarna företagare kan hamna i vanliga fallgropar när det gäller moms. Här är några vanliga misstag och hur du undviker dem:

1. Ta fel momssats

Det är inte ovanligt att företagare råkar lägga på fel momssats på sina fakturor. Det kan hända särskilt om du erbjuder olika typer av tjänster eller produkter med olika moms. Se till att alltid dubbelkolla och använd rätt momssats. Rätt momssats för just dig hittar du på skatteverket.se.

2. Missa deadlines

Att missa deadline för momsredovisning och betalning kan bli kostsamt. Förutom förseningsavgifter kan du behöva betala ränta. Använd bokföringsprogram eller digitala kalenderpåminnelser för att hålla koll på när momsdeklarationen ska lämnas in.

3. Missa – eller göra felaktiga – avdrag

Se till att inte missa några möjliga avdrag på moms. Men tänk också på att all moms inte är avdragsgill. Till exempel är moms på privata utgifter eller sådant som inte är direkt kopplat till företagsverksamheten inte avdragsgill. Se till att hålla koll på vad som gäller för just dina kostnader.

4. Inte hålla koll på uppdateringar i momslagen

Skatteregler förändras, och det är viktigt att hålla sig uppdaterad för att följa gällande lagar. Skatteverket erbjuder löpande nyhetsbrev och digitala tjänster som gör det lättare att hålla sig informerad.

5. Sakna buffert för att betala moms

Se till att inte använda upp alla pengar som kommer in i bolaget, utan sätt undan pengar för moms. På så vis har du alltid en buffert för att betala momsen när det är dags.



ANNONS

Innehåll från Toborrow

Privatekonomi

Så påverkar ditt kreditbetyg företagets finansieringsmöjligheter

Som företagare är ditt kreditbetyg en viktig indikator på din företags ekonomiska stabilitet och förmåga att hantera finansiering. Oavsett om du ansöker om företagslån, leasing eller factoring är ett starkt kreditbetyg ofta en förutsättning för att få de bästa villkoren och lägsta räntorna. Hur får man då ett starkt kreditbetyg? Det lär vi dig här!

toborrow_logo
Toborrow 16 januari, 2025 4 minuters läsning
bild_driva-eget

Foto: Adobe Stock

Smart tips innan vi börjar: Här kan du testa ditt företags kreditbetyg (utan kreditupplysning).

– Att ta hand om sitt kreditbetyg är avgörande för att säkerställa att ditt företag har tillgång till rätt finansiering när det behövs, säger Magnus Ersson, COO på Toborrow.

Här går vi igenom hur du stärker företagets kreditbetyg, och hur du gör för att enklare få finansiering till bättre villkor.

Så här kan du förbättra ditt kreditbetyg som företag

Det finns många sätt att förbättra företagets kreditbetyg. Här går vi igenom fyra vanliga sätt att bygga en trovärdig ekonomisk bas i ditt företag.

Betala dina räkningar i tid

En av de enklaste och viktigaste åtgärderna för att stärka din kreditvärdighet. Förseningar kan snabbt påverka din kredithistorik negativt och leda till högre kostnader i framtiden.

Minska onödig skuldsättning

Håll dina skulder på en hanterbar nivå i förhållande till företagets inkomst. Ett högt skuldåtagande kan signalera ekonomiska problem och minska ditt förtroende hos långivare.

Följ upp på kreditupplysningar

Kontrollera att din kreditupplysning är korrekt och uppdaterad för att undvika negativa överraskningar. Ofta kan små fel eller gamla uppgifter dra ner din kreditvärdighet.

Håll koll på dina affärsrelationer

Bygg ett gott rykte genom att betala leverantörer och samarbetspartners enligt avtal. Ett starkt affärsnätverk kan även öppna dörrar för nya finansieringsmöjligheter.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.Tips! 

Fler tips för att stärka din kreditvärdighet

Om du lyckas med de fyra steg ovan, har du kommit långt. Vill du bli ännu bättre, kan du fortsätta med följande tips:

Bygg upp en solid ekonomisk historik

Ett långsiktigt stabilt kassaflöde och tydliga bevis på ansvarsfull ekonomisk hantering kan ge ditt företag en starkare position gentemot långivare.

Ha en tydlig affärsplan

En genomarbetad affärsplan som visar på företagets potential och strategi för tillväxt kan imponera på långivare och bidra till förmånliga villkor.

Diversifiera dina inkomstkällor

Ett företag som inte är beroende av en enda kund eller produkt anses ofta vara mer stabilt och mindre riskfyllt att finansiera.

Undvik överanvändning av kredit

Om ditt företag använder stora delar av sin tillgängliga kredit kan det tolkas som att du är nära din ekonomiska gräns. Försök att hålla din kreditutnyttjandegrad låg.

Vad leder ett bra kreditbetyg till?

När ditt företag har ett bra kreditbetyg blir det inte bara enklare att få finansiering – du kan även få fördelaktigare villkor. Ett starkt kreditbetyg ger dig större förhandlingsutrymme, vilket kan leda till lägre räntor och flexiblare återbetalningsplaner.

Vad händer om kreditbetyget är lågt?

Ett svagt kreditbetyg kan däremot leda till svårigheter att hitta finansiering, eller att du endast erbjuds lån med höga räntor och tuffa villkor. Därför är det viktigt att aktivt arbeta med att förbättra din kreditvärdighet – det kan vara skillnaden mellan tillväxt och stagnation för ditt företag.

Ta hjälp av Toborrow

Vill du veta mer om hur du kan förbättra din kreditvärdighet och ansöka om finansiering? Besök Toborrow eller ring 08-520 017 30. Din företagsresa är viktig, och vi finns här för att stötta dig.

Tips! Vill du veta hur mycket ditt företag har möjlighet att låna, och till vilka villkor? Det är helt kostnadsfritt hos Toborrow – läs mer här.

Om Toborrow

I Sverige finns över en halv miljon småföretagare, var och en med sina unika behov och utmaningar. När det gäller finansiering är det avgörande att välja rätt lösning vid rätt tidpunkt. På Toborrow förstår vi vikten av att jämföra lånevillkor och hitta de bästa alternativen för att stödja företagets tillväxt.

Vi är mer än bara en digital tjänst – vi är din samarbetspartner. Vårt team av kreditspecialister guidar dig genom hela processen och hjälper dig att välja den bästa finansieringen för företagets behov, vare sig du behöver kapital för expansion, investering eller likviditet.

Men vad krävs egentligen för att få ett företagslån? För att kvalificera sig behöver ditt företag ha en giltig bolagsform och vara registrerat i Sverige. Det är också viktigt att ditt företag har en god kreditvärdighet och en stabil ekonomi.

Vår ansökningsprocess är helt digital och signeras med BankID. Inom 24 timmar får du låneerbjudanden från flera långivare på vår plattform. Du väljer det erbjudande som passar dig bäst. Ansökan är kostnadsfri och ej bindande.Toborrow



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.