Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Me too, sa han och grabbade tag i min röv”

Yasemin Bayramoglu 28 november, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
#metoo

Foto: Som företagare kan det vara svårt att sätta stopp för trakasserier. Foto: Getty Images

Hur gör man om man blir utsatt för trakasserier – hos en viktig kund? Anna har utsatts hela sitt yrkesverksamma liv och lider av att tvingas hålla käft.

Anna driver företag ihop med sin man. De har uppdrag på olika kunders kontor och event.

Att bli tafsad på har så länge varit en del av Annas jobbvardag att hon periodvis slutat tänka på det. Men med #metoo-debatten har det blivit annorlunda.

– Det är som om allt jag blivit utsatt för har kommit ikapp mig. Alla minnen väcks till liv igen, säger Anna (som i verkligheten heter något annat).

Som 17-årig praktikant fick hon höra av sin chef att hon skulle vara tvungen att ligga med honom om hon ville få jobbet. Hon gick därifrån. På vägen ut hörde Anna chefen säga att hon aldrig skulle lyckas, aldrig skulle få en karriär.

LÄS OCKSÅ: Efter #metoo – det säger lagen

Han var etablerad och ett namn. Det var inte hon.

Nu är hon 40 år gammal och etablerad företagare. Hon fick en karriär. Men trakasserierna sedan dess är så många att det inte går att redogöra för varje händelse.

– Jag trodde det skulle gå över med åldern, men det gör ju inte det. Jag vet att tafsandet kommer, så jag klär mig alltid i heltäckande kläder bara för att inte vara utmanande. Men det spelar ingen roll.

När vi talas vid har det gått en dryg vecka sedan företagseventet som fick den berömda bägaren att rinna över. Medan Anna stod och jobbade smög en man upp bakom henne, grabbade tag i hennes rumpa samtidigt som han väste ”me too!” i örat.

– Det var inte det där vanliga nypet. Han tog verkligen ett rejält tag som för att säga ”jag äger dig”. Alla runtomkring såg vad som hände, men de bara skrattade. Ingen sa något. Och jag ville ju inte verka oprofessionell så jag fortsatte jobba.

Men så kom nästa man fram och frågade ”how much?”. Som om hon vore prostituerad.

– Jag kände mig så äcklad och smutsig. Började känna mig som en slampa.

Vid första bästa tillfälle berättade hon för sin närmsta kontakt på företaget vad som hänt. ”Skaka av dig det”, fick hon till svar. Anna försökte och fortsatte jobba.

LÄS OCKSÅ: Det ska du göra som chefVäl hemma igen sms:ade hon sin kontakt på företaget och berättade att hon mådde riktigt dåligt. Ingen reaktion. Till slut mejlade Anna en högre chef på företaget. Då kom svaret direkt. Det Anna utsatts för var verkligen inte okej.

Bra förstås, men hur går det med kundrelationen nu?

– Jag vet inte. Jag vet inte om det blir något mer efter det här. Det är jättesynd för jag tycker att det fungerat så bra tidigare och den här kunden är viktig för mig.

För några månader sedan var det en annan incident. En kund som Anna jobbat med i tre år och trodde sig ha blivit vän med skickade plötsligt ett mycket grovt sms mitt i natten, där han skrev vad han ville göra med henne. När Anna bad honom sluta kom svaret att han skickat till fel person. Det var ämnat för hustrun …

– Han är också en av mina viktigare kunder, så det är svårt att säga något. Nästa gång vi sågs fick jag stå där och låtsas som om allt var okej. Att det bara varit på skoj. Min man stod intill och spelade också med. Som om han var min hallick! Det är så hemskt.

 Att vara företagare försvårar menar hon:

– Hade jag varit en privatperson hade jag dragit för länge sedan. Men som företagare har jag stått ut alldeles för länge. Det här är ju mitt levebröd. Det värsta är just att man måste vara ”snäll” och inte får säga något dumt. Jag måste hålla käft och låtsas som om ingenting har hänt. Jag kan äcklas av mitt eget beteende. Det känns som om man blir våldtagen.

Psykologen Paula Richter känner igen Annas reaktion. Överförandet av skuld från förövaren till offret ingår som en självklar del i alla sexuella trakasserier. Det är just det som gör att man inte säger något. Men då handlar det om att på något sätt föra tillbaka skulden dit den hör hemma.

– Det första jag tänker på är att benämna det som sker. Och att göra det väldigt sakligt. Det kan till exempel vara att säga ”nu känner jag att du har din hand på min rumpa och det upplever jag som trakasserier”. I situationen med mannen som sa ”how much” skulle Anna ha kunnat säga ”tänker du att jag är en prostituerad som bara pratar engelska?”, säger Paula och fortsätter:

– Benämnandets kraft ska inte underskattas, men det gäller att man verkligen förhåller sig sakligt och inte lägger in värderingar eller agerar i affekt, för då går den andra personen direkt in i försvarsläge och man själv blir lätt klassad som hysterisk. Ställ frågor så att den andra personen verkligen måste förklara sig.

Att göra som Anna och gå högre upp i hierarkin (där det går) är jättebra, menar Paula. Där gäller samma sak. Ställ frågor som kanske låter lite okunniga, men som tvingar den andra att verkligen förklara sig.

– Man kan ju fråga ”hur tycker du att jag inte ska reagera när hen benämner mig på det här viset?”. Man får ta tag i det absurda i situationen genom att benämna det sakligt. Det blir väldigt svårt för motparten att svara på.

Vet du att du kommer att hamna i en situation där du riskerar kränkningar så försök förbereda dig genom att tänka igenom olika scenarier och hur du då ska agera, menar Paula.

– Det blir ett sätt att ta makten över situationen. Fast det är klart – det är väldigt lätt att säga, men svårt att göra, säger hon.

Paula menar att alla de händelser Anna beskriver nog skulle kunna vara åtalbara som kränkningar. Men få polisanmäler i förhållande till allt som verkligen händer.

– Att göra en polisanmälan kan vara ett sätt att återupprätta sig själv. Men då gäller det att polisen agerar, annars kan effekten bli precis tvärtom. Man får överlägga med sig själv. Jag skulle nog ringa polisen och fråga om jag borde anmäla – och helst då även få namn på vem inom polisen som kan driva ärendet, säger hon.

Hur ser dina erfarenheter ut? Hör av dig med din historia till red@driva-eget.se


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.