<![CDATA[]]>

Småföretagare på Vasateatern har framåtandan kvar

Ingrid Kindahl

Publicerades: 14 januari, 2009

Sveriges småföretagare räds inte lågkonjunkturen ? åtminstone inte de som var på Driva Egets inspirationsdag på Vasateatern i Stockholm under torsdagen. Charlie Söderberg från Lyxfällan fanns bland dem som gav råd till 375 småföretagare i publiken.

Driva Eget arrangerade seminatriet tillsammans med sajten nyttforetag.com i samband med att handboken Driva Företag kom ut. I publiken fanns unga och gamla, erfarna och nyväckta, män och kvinnor. Alla med ett gemensamt intresse ? att bygga egna företag.

De var optimistiskas trots lågkonjunkturen. Och de som möjligen inte var det när de kom var styrkta av energi när de fyra timmarnas föreläsningar var över.

Inspirationen hämtades från de proffsiga talarna. Det startade med Solveig Ternström ¬? skådespelerskan som blev riksdagsledamot i rena ilskan och som inspirerades av en pappa som var gårdfarihandlare i Värmland. Nu inspirerade hon publiken bland annat med att dra fram de underbyxor som pappan sålde på sina affärsresor på cykel.

Det är viljan, kämparglöden och attityden som avgör vem som ska nå framgång, menade hon. Det sa också 23-åriga stjärnskottet Therese Albrechtson, som klädd i högklackad guldstövlar uppmanade publiken att tro på sig själv och lära sig av sina misstag. Therese har byggt sig ett litet imperium och berättade om hur hon fick sin andra affärsidé:

När hon åkte fast i franska tullen efter att ha försökt föra in väskor med kinesiska piratkopior i Frankrike!

Katarina Widoff berättade om hur man minglar (hennes bästa knep: lägg andras namn på minnet och dra dig inte för att göra små anteckningar på de visitkort du får). Och så var det paus där publiken direkt kunde praktisera sina nyvunna kunskaper.

Dogge Doggelito kom in från Botkyrka för att berätta om hur han nu lärt sig skriva sina egna fakturor efter en skatteskuld på 700 000 kronor. Peter Bäck berättade om modernt marknadsföring. Janne Näsström från Västervik visade sig vara lika mycket trollkarl som företagskonsult.

Värdskände varumärkesstrategen Thomas Gads anförande om hur man som småföretagare kan bygga sitt varumärke hörde till de mest matnyttiga. Mer om det kommer i första numret av Driva Eget 2009.

Men han var inte den enda att lämna konkreta råd till egenföretagare.

Charlie Söderberg från Lyxfällan i TV3 berättade om hur man får både pengar och tid, något som ju de flesta saknar. Så här ser planen ut i fyra steg:

1) Skaffa dig stenkoll på var du är, både i livet och i ekonomin. Vilka resurser du har, hur ser nätverket ut, familjelivet ? allt.

2) Sätt upp ett mål. Om du inte vet vart du ska ? hur ska du då kunna välja väg?

3) Skapa en plan för att nå dit. Du behöver inte komma på en egen plan, det går bra att kopiera andra. Tänk på att den du kopierar ska ha varit där du är nu, och gjort den resa du vill göra.

4) Riv hindren mellan dig och målet. I de flesta fall är man själv sin största fiende. Det handlar om att skaffa dig rätt attityd ? vem behöver du vara för att nå ditt mål?

Så enkelt är det även under lågkonjunktur ? enligt Charlie Söderberg.