Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Hjälp, min kollega super!

Yasemin Bayramoglu 15 januari, 2019 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: Missbruk kan vara känsligt ... ILLUSTRATION GÖRAN UGGLA

Hur hjälper jag som arbetsgivare en viktig kollega, när de andra på kontoret inte låter henne jobba i fred, undrar Annika. Driva Egets psykolog Madeleine Gauffin Rahme svarar på månadens fråga.LÄSARFRÅGAN:

Vad gör man om man upptäcker att ens kompanjon har alkoholproblem och faktiskt inte klarar sitt jobb hundraprocentigt längre? Vi har drivit ett företag i resebranschen ihop i närmare tjugo år nu. Precis som i alla förhållanden så går det ju lite upp och ner. Men sett över tid tycker jag att vi har jobbat bra ihop. Och vi har blivit självklara delar av varandras familjer.

Men sedan ett par år tillbaka fungerar det inte lika bra längre. Min kompanjon har alltid varit glad i att ta några glas när tillfällen bjudits. Inget konstigt i det. Men nu har jag en känsla av att det blir mer än så på hemmafronten. Jag tycker att han ser trött och sliten ut på ett sätt som jag inte riktigt känner igen. Och jag märker att han missar saker ibland. Det blir samtal från kunder som står på flygplatsen och plötsligt får veta att den där extraväskan inte bokats och så vidare.
Jag har inte märkt av att han dricker under dagtid, utan det är snarare att han nog faktiskt är bakis när han är på jobbet.

Självklart kan alla göra misstag ibland, det gör jag också. Men jag börjar märka på våra stamkunder att de hellre frågar efter mig än pratar med min kollega. De känner också att något inte riktigt stämmer jämt.
Och de gånger jag dristat mig till att påpeka att något i hans bokningar blivit fel har det alltid slutat med att han blir sur och snäser, samtidigt som han skyller ifrån sig. Det här gör att jag drar mig för att ta upp detta väldigt jobbiga ämne nästa gång.

Jag vet inte hur jag ska hantera det här. Det är ju bara vi på kontoret. Jag har ingen HR-avdelning att vända mig till, ingen chef att lämna över ärendet till. Och jag vill självklart inte såra min vän. Samtidigt som jag inte heller vill se verksamheten lida när han inte fungerar lika klockrent som vanligt.
Vad gör jag?
/AnnikaPSYKOLOGEN SVARAR:Tack för din fråga som jag tror en hel del kan känna igen sig i.
Vad gör man när en kollega eller, som i ditt fall, både kollega och samarbetspartner har problem som går ut över jobbet? Det är alltid känsligt och svårt att ta upp, men ändå en situation som inte går att ducka för.
Vi drar oss ofta så oändligt mycket för de där obehagliga och svåra samtalen. När vi väl tar oss samman och genomför dem kan vi efteråt ångra att vi gick så länge och drog ut på det svåra. Rädslan hindrar oss från att göra det vi ibland verkligen skulle behöva. Vi målar ofta upp skräckscenarion som skrämmer oss. Då låter vi bli att ta itu med saker vi egentligen behöver göra för att växa som människor.

Då passar det bra att ta en lagom stor risk – lagom så att rädslan inte tar över utan att modet och viljan är kvar som stöttepelare. Vad risken är för just dig beror på varje situation och på hur mycket mod du vågar/kan uppbåda.
Vad skulle i ditt fall en lagom stor risk vara?
Skulle det kunna vara ett samtal som du förbereder dig väl för?
Tänk igenom vad du önskar att resultatet av ditt samtal med kollegan ska bli. Vad vill du uppnå? Det kan vara bra att du har detta klart för dig.

Säg till din kollega att du vill att ni ska pratas vid och fråga när det skulle passa. Det bör förstås vara en tid när det är stängt för kunder och ni kan vara ostörda så länge det behövs. När ni ses kan du börja med att säga att du är mycket bekymrad och oroad för hur han har det. Att du märker att han dricker, är bakfull på jobbet och att du menar att detta går ut över företaget. Det är bra om du har en del konkreta exempel på detta. Beskriv hur kunder reagerat och att du noterat att de hellre vill ha kontakt med dig.

Det är ingen idé att försöka linda in det du vill ha sagt. Det drar bara ut på problemet. Det är säkert också viktigt att du, från början, är tydlig med att du inte tänker släppa detta förrän ett lösning har utkristalliserats. Att vänta och se, hoppas på det bästa och ”det löser sig nog” och andra liknande reaktioner och förslag som din kollega möjligen kommer med, bör du inte acceptera. Det krävs en uttalad vilja och oftast en plan för att sluta med ett alkoholberoende.
Håll ett tydligt och parallellt fokus där dina egna reaktioner är medvetna för dig. Att ta itu med en annan persons beroendeproblematik kan lätt, om man inte är uppmärksam, tippa över i ett medberoende.

Utifrån hur du beskriver kollegans reaktion hittills kanske han reagerar på ett liknande sätt, alltså med ilska och förnekande, vid ett samtal. Då får du försöka hålla dig själv lugn och saklig och stå fast vid det du vill ha sagt. Det kan vara utmanande, men gör ditt bästa för att förmedla det du vill ha sagt.
Jag förmodar att den viktiga delen i det du har att säga är hur ni ska gå vidare. Ta upp detta som den centrala punkten. Hur ska kollegan få hjälp? Var finns hjälp? Vilka stödpersoner kring honom kan bidra med närvaro?
Ta reda på i förväg var det finns stöd för personer med alkoholberoende nära där din kollega bor. Fråga honom hur du eventuellt kan bistå honom framöver och boka en tid redan vid detta första samtal för uppföljning och en check på läget.

Skulle det visa sig helt omöjligt att prata med kollegan kan du ringa facket (om du är medlem) om råd. Möjligen kan du även tala med hans fru/sambo om situationen och kanske be henne vara med på ett möte.
Hur du än gör är det bra att ta tag i situationen som du inte alls trivs med. Självrespekt är viktig att upprätthålla. Den gör att vi inte accepterar och går med på saker som vi känner inte är bra för oss. En sådan skulle vara att inte alls ta itu med din kollegas problematik.
All lycka till på vägen!


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.