Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

”Vem ska få ta över företaget?”

21 augusti, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning
genertionsskifte

Foto: Generationsskifte kan skapa problem i familjen. Illustration Göran Uggla

Generationsskifte kan vara ett delikat problem. Hur gör man för att lämna över till barnen utan att skapa konflikter.

I varje nummer av Driva Eget hjälper psykologen och psykoterapeuten Madeleine Gauffin Rahme en läsare med företagarlivets mänskliga sidor – känslorna, relationerna och välmåendet.
Den här gången är det ett generationsskifte som hotar att rubba familjefriden.

Hej Madeleine!

Jag har ett delikat problem. Jag börjar bli lite till åren och tänker att jag inte vill driva mitt företag vidare särskilt många år till. Det här med generationsväxling är ju inte helt enkelt. Fast för många verkar det handla om att det inte finns något barn som vill ta över verksamheten. I mitt fall är det precis tvärtom.

Två av våra tre barn är intresserade av att ta över. Men jag vet inte hur vi skulle lösa det med familjerelationerna intakta.

Det ena barnet har jobbat länge i bolaget och har goda kunskaper om verksamheten. Men det barnet ser jag mer som en förvaltare. Någon som skulle kunna göra ett jättebra jobb för att driva företaget vidare i den form det är idag. Men jag är inte säker på att det räcker.

Med alla förändringar som sker i och med digitaliseringen känner jag själv att det andra barnet, som inte jobbat lika mycket i bolaget alls, skulle kunna vara mer av en innovatör. Kanske den personen som skulle kunna komma in och se med nya ögon på verksamheten. Vad behöver vi för att kunna växa framåt.

Men hur säger jag det till det barn som jobbat vid min sida längst? Som har varit otroligt lojal och stabil under närmare tio år nu?

Visst, man skulle kunna föreslå att de driver företaget ihop, men någon måste ju ändå bli vd. Och till saken hör att dessa två barn egentligen aldrig varit särskilt nära. De är helt enkelt ganska olika varandra och har därför valt olika vänner och sysselsättningar genom åren.

Jag är jätterädd för att detta ska blossa upp till en familjekonflikt. Är det bättre att rentav inte låta någon av dem ta över? Då är ju risken att båda blir arga på mig.

/Bengt

”Lättare sälja till utomstående”

Ja, i sanning ett delikat problem. Hur du än gör med det hela kan det bli problematiskt. Det är nog bra om du funderar över vad som är viktgast för dig. Är det att företaget blomstrar och kanske till och med får ett nytt uppsving? Eller är det goda familjerelationer?

Jag tror du har helt rätt i att det är som bäddat för konflikter mellan dina barn om det scenario som du målar upp blir verklighet. Vad det ena och det andra barnet har för drivkrafter för att verka i ditt företag och sedan i deras eget vet vi inte.

Det barn som jobbat tio år vid din sida... Varför har han/hon gjort det? Av verkligt intresse för företaget eller för att vara dig till lags? Om det är för att vara till till lags och för att vara lojal och trogen mot dig kan det vara mycket svårt att låta denna person få en tillbakahållen position i verksamheten utan att han/hon blir besviken och därefter reagerar.

Barn numero två verkar inte ha jobbat alls i verksamheten? Då kan det, som du själv antyder, vara mycket känsligt att ge denna person en stor plats. Hur kommer det sig att det är aktuellt nu för denna person?

Hur viktigt är det egentligen för dig att ditt företag fortsätter i familjen? Går det att betrakta verksamheten som något fantastiskt som du byggt upp och som gett familjen mycket gott? Kan man då tänka sig att resonera som så att nu är det andra tider och det är bra det också ...?

Om du säljer det till en person som inte har något med familjen att göra eliminerar du en oerhört stor källa till konflikter mellan barnen. Kanske utvecklas företaget då åt ett håll du inte tänkt dig, men det skulle kunna vara bra ändå. Du startade det, du säljer det och så får det ny vind i seglen!

Vi håller ofta krampaktigt fast i saker och ting och tror vi måste göra så. Främst är det nog trygghet vi söker när vi vägrar släppa taget. Vi kan hålla fast så hårt att vi inte ser någon annan möjlighet än den situation som vi befinner oss mitt i. Det kommer aldrig något gott ur att bita sig fast.Vi förlorar möjligheter till nya och berikande upplevelser.

Tänker du att barnen ska bli besvikna om du inte låter dem ta över? Det klarar de säkert bra. Du har naturligtvis rätt att göra precis som du vill med ditt företag och om du anser det bäst för alla att någon utomstående tar över. Det betyder samtidigt det goda att du låter barnen vara fria från bindningar till det gamla och att det ska vara på ett visst vis.

Du skulle kunna samla dina tre barn till ett möte där du berättar om dina funderingar och din oro.

En annan parameter är förstås hur barn tre ska kompenseras om de andra två får ta över. Hur tänker du kring det?Så vid detta möte kan du tala helt fritt ur hjärtat och be dem säga hur de tänker och känner inför att du inte vill driva vidare själv längre. Låt då också barn nummer tre komma till tals och låt henne/honom beskriva hur han/hon tänker kring kompensation.

Då kan ha en rad frågor förberedda till mötet så du får fram det viktigaste. Du bör också berätta för barnen om du överväger att sälja till någon utomstående. Berätta för dem vilka fördelar du ser med det.

För husfridens skulle och för att förebygga för framtida syskonkonflikter är det nog en mycket god idé att låta någon annan än barnen ta över. Man kan till och med se det som att du vid ett sådant beslut hjälper till att hålla familjefred.

Beslutet är ditt och ingen annans.

Våga välja det som står dig närmast om hjärtat.

Lycka till!Madeleine Gauffin Rahme

Leg psykolog och leg psyko-terapeut


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Så förbereder du dig bäst inför 2026 – 3 steg för succé

Nytt år, nya möjligheter. Och i stället för stress över borttappade kvitton och missade deadlines tar du kommandot direkt. Med tre enkla steg skapar du struktur, får koll på ekonomin – och ger dig själv de bästa förutsättningarna för ett magiskt 2026.

SpeedLedger 8 december, 2025 Uppdaterades 9 december, 2025 5 minuters läsning
2026 mest lönsamma år

Foto: Speedledger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång:

…och här kan du lära dig bokföring på 10 minuter.

Då kör vi. I den här guiden ger vi dig tre steg till ett stressfritt och lönsamt 2026. Spoiler Alert: Lösningen kanske heter Speedledger (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot).

Steg 1: Stäng det gamla året utan stress - bokslutet behöver inte vara klart den 1 januari

Många skjuter på bokslutet tills det blir bråttom – och dyrt. Men du kan göra det enkelt för dig själv. Börja med att stämma av det viktigaste:

  • Är alla intäkter och kostnader bokförda?
  • Har du fått in alla kvitton och fakturor?
  • Har du gjort avstämning mot banken? (Behövs förstås inte om du har Speedledger, där allt uppdateras automatiskt och i realtid)

Genom att veta om vad du kommer behöva göra i ditt bokslutsarbete kan du börja förbereda under tiden du sitter och bokför det löpande. Till exempel kan du bokföra kundfordringar och leverantörsskulder på rätt sätt direkt och slippa gå tillbaka och göra om det i samband med bokslutet. 

Men tänk också på att du inte behöver stå med ett färdigt bokslut den 1 januari! Den första hållpunkten för de flesta företagarna brukar vara den sista momsredovisningen för året du stänger, som tidigast kommer i februari.

Tips: Ladda ner SpeedLedgers kostnadsfria “Checklista vid bokslut” så att du inte missar något. Den tar dig steg för steg genom vad du behöver få gjort innan du stänger böckerna. 

Steg 2: Planera hela året redan nu

Att ha koll på dina deadlines – för moms, skatter och bokslut – gör enorm skillnad. Istället för att kolla sista minuten i kalendern vet du exakt vad som gäller. Genom att ha koll på vad som kommer hända i förväg kan du istället vara proaktiv, planera, slippa stressa i sista minuten och framförallt kommer du inte missa några inlämningar. Med ett årshjul för 2026 får du:

  • Koll på viktiga datum
  • Möjlighet att planera likviditet
  • Mindre risk för missade rapporteringar

Tips: Ett årshjul är det bästa verktyget för detta. Vi har skapat ett komplett och kostnadsfritt “Årshjul för företagare 2026” som visar alla viktiga datum du behöver ha koll på. Dessutom får du massvis med tips efter säsong! Ladda ned och sätt upp vid ditt skrivbord!

Steg 3: Sätt upp ett system som automatiserar bokföringen

De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart en “new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Det ger dig:

  • Bokföring i realtid
  • Mindre stress inför bokslut
  • Bättre beslutsunderlag

Det är precis så SpeedLedger fungerar. Genom att ha en direktkoppling till din bank kan du spara tid och slippa göra avstämningar eller fundera över om du missat något. Det bästa med detta, är att när det är dags att stänga året, finns allt redan klart.

Blev du besviken nu, att du inte hade detta redan i början av året? Ingen panik. Startar du igång med SpeedLedger e-bokföring kan du hämta händelser från banken bakåt i tiden och komma i fas du också. Det allra bästa med detta? Du får tid över till att göra det du är bäst på - driva ditt företag framåt.

Psst! Blir du nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va!

JUST NU får du 50% rabatt på SpeedLedger första året, gäller fram till årsskiftet och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

Ge dig själv den bästa starten på 2026

Med en tydlig checklista, ett årshjul för planering och ett automatiserat bokföringsflöde har du allt du behöver för att slippa stressa och istället fokusera på lönsamhet.

Ett sista tips (eller egentligen 10) är 10 tips inför årsskiftet där du får full koll på vad du behöver göra, när du behöver göra det och vad du kan göra under tiden du bokför “som vanligt”. 10 tips inför årsskiftet ger dig inte bara koll på vad du behöver göra och när – utan vi går också igenom hur du gör det. 

Till exempel kan du hitta information om hur du ska bokföra dina kundfordringar och vad det är, eller till exempel hur du gör en avskrivning av en inventarie - och när i tiden du behöver göra det. Ladda ner tipsen här.

Och kom ihåg – genom att sköta bokföringen själv kan du spara 1 000-tals kronor varje månad. Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen? Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva men ändå undvika byråkostnader. 

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Om SpeedLedger
SpeedLedger erbjuder molnbaserade program för e-bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.

SpeedLedger Trustpilot: https://se.trustpilot.com/review/speedledger.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.