<![CDATA[]]>

Så hittar du fler lönsamma kunder

Cecilia Ingvarsdotter

Publicerades: 5 november, 2015

Vilka kunder är egentligen värda att satsa på? Varumärkesexperten Pia Anderson ger här sina bästa råd.

Vissa kunder tar mer kraft och tid från dig och ditt företag än vad de ger tillbaka i inkomst och utveckling. Driva Eget frågade varumärkesexperten Pia Anderson hur du som småföretagare hittar lönsamma kunder.Pia Anderson

Om du visar vilka kunder du vill ha så känner sig också kunden utvald, det är ett första steg till en bra relation. Att välja kunder handlar om att effektivisera din försäljning och marknadsföring, säger Pia.

Så hittar du just de kunder som är lönsamma för dig

  • När du vet visionen med företaget får du det också lättare att rikta dig mot de kunder som kan ta dig till visionen, både ur ett lönsamhetsperspektiv och genom utveckling. Ju snävare målgruppsbild du har, desto lättare är det att hitta din kund. Plocka ner det på personnivå.  I vilka kanaler finns dina kunder? Hittar du dem i sociala medier eller kanske vissa mässsor? Är du där din målgrupp är eller nätverkar du endast med dina kollegor i branschen? Se till att vara på de platser dina kunder befinner sig, annars kastar du mycket marknadsföringspengar i sjön.

Vad menar du med en lönsam kund?

  • Många företagare tänker att det bara handlar om att få in stora uppdrag och sälja mycket produkter. Det är självklart grunden men inte allt. Som företagare lägger man ofta mycket tid på kunder som ”aldrig blir nöjda” och tänker att felet kanske ligger hos en själv eller hos kunden. Jag skulle säga att felet förmodligen ligger hos både dig och kunden. Välj istället kunder som kan utveckla dig och företaget i den riktning du vill gå, i samma riktning som din vision.
  • Din bästa kund kan bli din bästa säljare. Har kunder som andra personer lyssnar på, bättre marknadsföring får du leta efter.
  • Hur ofta genererar kunden en affär? Hur mycket av din tid tar de? Om de kostar mer än vad du får ut kan det vara dags att avbryta. Enligt 80/20-regeln ger ofta endast 20 procent av dina kunder hela 80 procent av din totala inkomst, satsa därför på de kunder som värda att satsa på.

Vad kan hända om man inte gör ett aktivt val?

  • Eventuellt kommer du leverera saker som inte hör till företagets kärnverksamhet. Att gå utanför ramen för sin verksamhet för att göra kunden nöjd och säkra inkomsten är självklart nödvändigt ibland. Men var medveten om vem som är ”fel” kund och hur den kanske inte tar dig framåt mot din vision. Våga välja kunder. Det handlar inte om att välja bort utan att välja rätt.

 

Så hittar du fler lönsamma kunder och siktar på rätt kunder för just dig. Läs mer om & beställ Pia Andersons kurs här!
beställ_knapp