Efter år av slit – nu gör hennes vintageföretag succé

15 januari, 2018


				Foto: Emelie Åslin

Att förverkliga drömmen krävde år med extraknäck. Nu driver Linda Lindgren eget inom sin passion: vintagekläder. Bland kunderna finns Miss Li och The Hives.

vint3

Foto: Emelie Åslin

Med en konstruktions- och skrädderiutbildning i bagaget bestämde sig Linda Lindgren 2009 för att satsa på sin dröm: att starta en egen syateljé inom vintage.

– Jag har en passion för klädmodet under 1900-talests första hälft och en sjuk förälskelse i textilier. Så jag bestämde mig för att starta i liten skala och se hur det skulle gå. I början fick jag lov att extraknäcka med att städa kontor för att gå runt. Sen har försäljningen bara ökat mer och mer.

För två år sedan kunde hon äntligen börja jobba uteslutande med företaget.

– Det går jättebra, jag tror det beror på att jag är nischad. Det finns många skräddarverksamheter, men jag är egen i min genre.

Under sitt eget märke OLD, designar Linda nytt i klassisk stil i sin ateljé vid Karlaplan i Stockholm. Dessutom restaurerar hon gamla kläder, vilket gett henne epitetet Vintagedoktorn.

– Jag vill att kläderna ska få leva vidare och få ett andra liv. Jag lever för att bevara historien och går igång på att tänka att det kanske är fler generationer som kan få ärva plagget. Även med kläderna jag syr har jag en romantisk idé att om 60 till 70 år blir de vintage.

Linda samlar på gamla och nya tyger med vintagetouch, och har även tidsenliga trådar, knappar och band. Så vill någon kund ha en likadan klänning som de hittat på bild i en gammal journaltidning kan Linda skapa det. Med en tvist:

– Jag vill gärna veta var mina tyger och material kommer från, höra deras historia, och föra den vidare till kunden. Det är viktigt at bevara historien.

Linda syr såväl gala- och bröllopsklänningar varvat med vardagsfint.

vint2

Foto: Emelie Åslin

– Jag gillar variationen och alla kunder är lika viktiga för mig. Det är så himla roligt att skapa till kund, att få det personliga mötet. Det ska vara en helhetsupplevelse att komma hit och jag lägger mycket tid på slutfinishingen och det lilla extra.

Bland kunderna finns idag kändisar som Miss Li, Sarah Sjöström och The Hives

– Vissa har jag hört av mig till och frågat om de vill ha någonting, andra har själva hittat mig. Det är självklart jättehäftigt att få förtroendet.

En stor hjälp för att nå ut har hennes blogg för en av Stockholms största lokaltidningar varit.

– Där intervjuade jag olika personer och artister och lärde känna folk. På det sättet fick jag ett kontaktnät och kunder. Jag gick businesskola inom mode så jag lärde mig tänka affärsmässigt i mitt skapande – om man inte syns så märks man inte.

Men att sy tar på kroppen, så nu kombinerar Linda företagandet med att jobba i en tygaffär.

–I framtiden är drömmen att hålla på mer med mitt tecknande och designa egna tyger.

 




Förbered för Brexit – så gör du
Foto av: Daniel Roos
8 vardagsknep bakom succén med Storytel
Foto av: Adobe Stock
Vinn pengar på din idé!