Christopher Brinkeborn Bedelin tjänade miljarder när han sålde Lazada.

Han sålde Lazada för 3,2 miljarder dollar– nu bygger han nya bolag

Samuel Karlsson

Publicerades: 9 maj, 2018

När han sålde e-handelsbolag Lazada till giganten Ali Baba, värderades det till till 3,2 miljarder – dollar! Nu tittar Christopher Brinkeborn Bedelin i spåkulan för att hitta nya framgångsrecept.

25 miljarder kronor blir det om man räknar om till svenska kronor. Inte en dålig summa. I dag bygger Christopher bolag i företaget Fram som börsnoterades i höstas.

Vilken affärsidé hoppas du att någon annan förverkligar?

– Det finns massor av grejer. Det vore till exempel fantastiskt härligt med ultrasnabb transport så man kan ta sig mellan Stockholm och Saigon på en–två timmar. Det är inte så konstigt om det kommer. En av de största uppfinningarna de senaste 100 åren är ju commercial air traffic och där har de fått ned kostnaderna. För 10–15 år sedan kunde det kosta 30 000 kronor att åka till Asien. Nu kostar det mig 7 000 – en fullständig revolution. 

Vilken egen idé är du mest nöjd över? 

– Jag har i och för sig startat många bolag, men är inte så mycket av en innovatör. Mer av en bolagsbyggare, som Bob the Builder, som gör positiva kassaflöden. Jag hittar inte på den största idén utan kommer in när idén har mognat och bygger bolag som genererar värde. Jag tycker att det är häftigt att bygga en apparat som generar mer värde än den konsumerar. Som ett litet kärnkraftverk. 

Vad är hemligheten när du lyckas som med Lazada?

– Det främsta är uthållighet. Vid bolagsbyggande är det absolut nödvändigt. Framgång kommer efter 999 misslyckanden och motgångar. Du vet att du kommer att misslyckas, du måste vara redo på det. Du misslyckas, ändrar på en liten grej, försöker igen, misslyckas, ändrar och försöker igen. Den som tar sig förbi 999 problem kan bygga något varaktigt. Och du måste gilla det, tänka ”vad skönt, ett problem till”. Till slut kommer du igenom.  

Vilken beprövad idé önskar du var din? 

– Om jag ser en bra affärsmodell som ännu inte har implementerats över hela världen, då ser jag till att göra det eller investera i det. Jag sitter i en del av världen, Vietnam, som är hyfsat sen i utvecklingscykeln och jag ser till att bygga här nere. En idé som jag tycker är intressant är en styrelsekollegas, Mattias Miksches, som byggde upp Stardoll.

– Han lyckades med att bygga klippdockor online och generera bra intäkter. Fantastiskt hur man bygger något virtuellt som har ett verkligt värde och skapar ett sådant starkt ekosystem. Jag har gjort hybridmodeller med e-handel, men där finns det ändå fysiska komponenter. Någon vill betala för något fysiskt. I Stardoll skapar man något ur tomma luften. Det är väldigt imponerande.

AV: MAJA-STINA SKARSTEDT

LÄS OCKSÅ: 25 superheta affärsidéer att satsa på i år