Bygg ditt varumärke med presenter som kunden vill ha. Foto: Getty Images

Här är smarta give-aways – som kunden vill ha

Redaktionen

Publicerades: 23 oktober, 2018

Vill du sprida ditt varumärke med hjälp av presenter? Här listar vi reklamgåvor som kunden faktiskt använder – och ger råd för hur du hittar rätt för just dig.

Att ge bort en logomärkt pryl till kunder och intressenter kan vara ett bra sätt att sprida ditt varumärke. I en SIFO-undersökning från 2015 framkom att var tredje person använder sponsrade pennor varje dag och sponsrade muggar och t-shirts varje månad.

Användbarheten visade sig vara det viktigaste för att kundens upplevelse av profilprodukten skulle vara så positiv som möjligt, följt av bra kvalité och att den är snygg.

Idag kan du sätta din logga på nästan vilken produkt som helst. Det gäller att försöka välja något som mottagaren faktiskt använder och som gärna har koppling på något sätt till ditt företag.

En bonus är om det används bland andra så att ännu fler får syn på det, och om du kan hitta något som till och med kan bli en ”snackis” (”Vad är det där?” eller ”Var har du fått den där?” eller ”Kolla här vad smart!”).

Tänk på att det kan kasta en negativ skugga över ditt varumärke om det du ger bort känns icke miljövänligt, på grund av sitt material eller för att det känns överflödigt.

Bra saker att utgå från för att hitta rätt produkt:

  • Vem är din kund?
  • Vad har du för verksamhet?
  • Vad kan du ge som knyter an till ditt företag och samtidigt hjälper din kund och fyller en funktion?
  • När ska du ge bort reklamgåvan? (Så att den till exempel inte är för tung eller bökig i stunden.)
  • Var vill du att produkten ska användas? (På plats på ett specifikt event eller i vardagen – och i så fall var: på jobbet, i joggingspåret, vid köksbordet, i bilen eller allmänt på språng?)
  • Vad är syftet med gåvan: att bli top of mind hos kunden eller att sprida din logga?
  • Vad har du för budget?
  • Vill du ha en dyrare gåva att ge till vissa kunder och en billigare som du kan sprida till fler?

Här är exempel på give-aways som har god chans att faktiskt bli använda:

Att ha i väskan: Nyckelband – som också är en laddkabel för mobilen, powerbank, snygg penna (säkert kort men också välanvänt av dina kunder och byter ägare ofta), glasögonduk, exklusiv ekologisk choklad, mobilfodral, laptopfodral, bärbar mugg med lock (miljövänligt alternativ till take-awaykaffet).

Till skrivbordet: Exklusiv anteckningsbok, vattenflaska, stressleksak, överstrykningspenna, bluetoothhögtalare.

Att ha på sig: Mössa, buff, reflex, tygkasse (där du lagt i information om ditt företag).

Till köket: Tårtspade, smörkniv, osthyvel, disktrasa, skärbräda, kniv, salladsbestick, slaskrensare, kaffemuggar.

Till fritiden: Paraply, isolerad picknickkorg, picknickfilt, pläd, isskrapa, parkeringsskiva, minificklampa, skydd för cykelsadeln, klädvårdsrulle (speciellt om du har djurinriktning), fiskedrag, träningskläder och handduk.

Av Ebba Arnborg