<![CDATA[Foto: Getty images]]>

Sälj mer – med hjälp av kundernas mobiler

Ebba Arnborg

Publicerades: 13 oktober, 2016

Att vi använder våra mobiler alltmer är ingen ny trend. Men den växer så det knakar. Och med det företagens uppfinningsrikedom! Så här hakar du på!

– De mest framgångsrika företagen kommer att erbjuda innovativa tjänster som kompletterar de nya sätt som människor använder sina enheter. Från att läsa på före köp i butik till att utforska världen omkring dem genom platsbaserade verktyg, skriver Marketing week.

Nästan hälften av e-handeln kommer att ske via mobiler år 2020, och över 20 procent redan i år, enligt en rapport från BI Intelligence. Samtidigt kan mobilen locka kunder till din fysiska affär. Hela 80 procent av alla ”hitta nära mig”-sökningar på Google görs på en telefon.

Se till att din hemsida dyker upp i det sökresultatet så kan du vinna kunder.

Väl i butiken kan du med hjälp av beacon-teknik skicka riktade reklambudskap direkt till kundens telefon, baserat på var kunden befinner sig i butiken och vilka produkter den visat intresse för.

En undersökning från Swirl visar att 81 procent av de som fick ett sådant meddelande öppnade det, och hela 79 procent av dessa gjorde ett köp.

Med beacon-tekniken kan du vara riktigt uppfinningsrik. Mammut, som säljer frilufts­kläder, samlar information om kundernas favoritprodukter baserat på deras delningar i sociala medier. När en kund kliver in i butiken tänds LED-lampor bredvid just dessa produkter.

Dessutom dyker de upp på personalens skärmar. Ett annat exempel är appen Rockbot som lägger till kundens favoritsång till spellistan i den affär den går in i.

Mobilen kommer i allt högre utsträckning användas för att nå kunder. År 2020 kommer det att skickas ut 1,6 miljarder kuponger via mobiler, jämfört med 11 miljoner 2015, enligt en prognos från Juniper Research.

Bäst blir det som alltid om du tänker till. Den svenska hifibutiken Pause ljud & bild hakade på trenden på ett minst sagt innovativt sätt.

I april i år plockade de fram 50 kunder ur sitt register och betalade ut motsvarande rabatten på en utvald produkt till dem via Swish – utan något krav på köp. Kampanjen är unik i sitt slag.

– Ingen annan i hela världen har gjort något liknande. Det är som att få ett sms med pengar, då blir man ju glad eller hur! säger Fredrik Hjelmquist, vd på Paus ljud och bild.

Resultatet blev att kunderna ringde upp eller kom in i butik, pratade om kampanjen – och handlade. Kampanjen nådde ”break even” efter bara två dagar. Försäljningen gick upp över 60 procent jämfört med en kampanj samma tid året innan.

– De som fick pengar har jag nog knutit upp som kunder för livet, säger Fredrik.

 Läs också:

iphone

6 tips – Så tar du dig in i kundens mobil

Ständigt fingrar dina kunder på sin telefon – nå dem där och sälj mer. Så här lyckas du.