<![CDATA[]]>

Skräddarsydda annonsplatser blev Årets Nytänk

Camilla Björkman

Publicerades: 31 maj, 2012

När affärsidétävlingen My Mission avgjordes på Brewhouse i Göteborg på tisdagskvällen vann Jonas Karles och Joakim Nygren pris för sin idé om en ny typ av platsorienterad reklam. Andra idéer som vann var smarta dataspel och designade solceller.

Sex vinnare presenterades i fyra olika kategorier när tävlingen avgjordes med stora gala i Göteborg. Gemensamt är att alla har bärkraftiga och nya affärsidéer inom kulturområdet.

– Det känns fantastisk – men oväntat! säger en av vinnarna Jonas Karles till Driva Eget.

Han och kompisen Joakim Nygren från Göteborg vann kategorin Årets Nytänk, med sin idé ”RoadPhrase”. Jonas Karles är hemlighetsfull med vad idén går ut på rent konkret, men avslöjar så mycket som att det är en ny typ av platsorienterad reklam som innebär dynamiska, skräddarsydda annonsplatser med exponering på en ny marknad.

– Vi erbjuder en ny typ av kanal för företag att marknadsföra sin produkt, säger han.

Formgivaren Anna-Lena Caffa från Bandhagen (bilden till höger), som vann i kategorin Årets Greencard med sin affärsidé om designade solpaneler för husväggen – en idé hon fick av en skateboardanläggning i närheten av där hon bor – är lika glad:

– Idén har varit så skissartad så länge och för att kunna ansöka var jag tvungen att få ner den på papper. Och plötsligt har projektet tagit form och dragit iväg, säger hon till Driva Eget.

Nu får vinnarna hjälp att realisera sina affärsidéer genom coachning, kontorsplats, marknadsföringshjälp och ekonomisk rådgivning.

Bakom tävlingen står Brewhouse i Göteborg med stöd från Västra Götalandsregionen och Business Region Göteborg. De inskickade déerna har bedömts av en jury bestående av 40 personer från kulturområdet och näringslivet.
 

Alla sex vinnare i My Mission:

Årets Greencard
Artes Energia: Anna-Lena Caffa, Bandhagen, Stockholm
vill producera moderna, designade solenergimoduler för husfasaden.

Årets Nytänk
RoadPhrase: Jonas Karles och Joakim Nygren, Göteborg, Västra Götaland
dynamiska skräddarsydda annonsplatser med exponering på en ny världsomspännande marknad. Ett ”Win-win” mellan annonsörer och platsägare.

Årets Wildcard
Cash Camera : Jonathan Mattebo-Persson, Göteborg, Västra Götaland.
en foto-app i smartphonen som gör att du kan sälja vad som helst till vem som helst. Ord är onödiga, bilderna säger allt.

Bästa affärsidé
1: Vivalect : Philip Lundin, Göteborg Västra Götaland, och Hani Glaidos, Uppsala.
en annonsplattform, en helt ny typ av marknadsföring för bolag, stora som små.

2: Aqordo : William Renco, Landskrona, Skåne
Hjälper människor att utveckla sina musikaliska talanger. Med fokus på miljö och smart teknik får musikvärlden nya möjligheter.

3: GameReality: Magnus Ivarsson, Hjärnarp, Skåne
Ett internetspel som ger folk möjlighet att resa till andra platser på jorden för några hundralappar. Teleportering med specialglasögon.