<![CDATA[Färgglada sockor som gör succé.]]>

Storordern nära att knäcka företaget – nu gör hans sockor succé

Caroline Engvall

Publicerades: 4 september, 2017

Han har gjort succé med sina färgglada strumpor, men vägen dit har kantats av flera misstag.
– Nu kan jag det mesta om importregler, logistik och skatter, säger Mudassar Anwaar, vd för Organic Socks of Sweden.
Här berättar han om sin väg till framgång.

”Jag växte upp i Faisalabad, en stad i Pakistan som är känd för sin textilindustri. Därför var det en självklarhet för mig att börja plugga textilteknik och göra karriär inom textil. Jag hade jobbat i åtta år som produktutvecklare för ett av världens största strumptillverkningsföretag i Pakistan innan jag kom till Sverige för fyra år

Mudassar Anwaar lärde sig av misstagen.

Mudassar Anwaar lärde sig av misstagen.

sedan för att plugga ett masterprogram.

Jag trodde att det, med min erfarenhet och kunskap, skulle vara lätt att få ett jobb inom textilbranschen och jag började söka jobb redan under min utbildning på textilhögskolan i Borås. Men det visade sig att det var långt ifrån sanningen. Jag sökte mer än hundra jobb, men fick bara komma på en enda jobbintervju.

När jag frågade en av mina kurslärare på högskolan vad det kunde bero på gav han mig rådet att starta eget företag. Eftersom jag hade erfarenhet och kontakter inom textilindustrin behövde jag hitta kunder i Sverige och koppla ihop dem med leverantörer i Pakistan.

Det visade sig dock vara svårt att hitta kunder i ett nytt land, utan att kunna språket och utan att ha kontakter. Därför var det väldigt roligt att få möjlighet att importera några få tryckta t-shirts för studentkåren på mitt universitet.

Jag satsade stenhårt på kvalitet och lyckades få ett väldigt bra pris. Det ledde till att jag senare fick ännu en order, nu på över 2 000 tryckta t-shirts för ett internationellt studentevent. Med knappt 40 dagar kvar till eventet när jag fick ordern ville jag inte missa möjligheten, så jag tog på mig uppdraget.

Problemet var att jag inte hade någon erfarenhet när det gällde importregler, skatter, logistik och hur mycket tid det kan ta från order till leverans. Jag kämpade stenhårt och lyckades även denna gång att få bra kvalitet till ett bra pris. Ordern var klar två veckor innan eventet skulle äga rum, men på grund av att det tog tid i leverans och förtullning blev leveransen tre dagar sen.

Kunden fick alltså sina t-shirts efter att eventet hade ägt rum. Det var en katastrofsituation. Jag var otroligt stressad och förlorade mycket pengar. Jag hade gjort misstaget att tacka ja till en sådan importorder när det var alldeles för kort tid kvar. Jag hade alltså misslyckats i min första stora order. Men jag lärde mig enormt mycket från just det misslyckandet. Nu kan jag det mesta om importregler, logistik och skatter, vilket har gett mig mycket självförtroende.

Efter misstaget med t-shirtarna bestämde jag mig för att dra nytta av den kunskap som jag hade fått till att starta ett eget varumärke, i stället för att agera mellanhand. Jag ville göra något bra för miljön och fick idén till giftfria och rättvist producerade strumpor av ekologisk bomull i färgglad design. Jag importerar dem från Indien och Kina och började sälja i början av 2016.

LÄS OCKSÅ: Misstaget som satte Allbrights trovärdighet på spel

Ett av de största misstagen sedan jag startade mitt företag är att jag inte gjorde någon marknadsundersökning innan jag beställde design och storlekar på strumporna. Det har gjort att jag har massor av strumpor med mönster som inte har sålt bra, utan som bara tar upp plats i lagret.

I början försökte jag också sälja strumpor till små klädbutiker utan att först ta reda på vilken målgrupp de har och om mina färgglada strumpor matchar deras efterfrågan. Nu har jag lärt mig att först ta reda på vilken målgrupp butiken har och sedan ta fram ett passande erbjudande för dem. Till min nästa kollektion vet jag att jag inte ska gå på magkänsla eller gissa mig fram vad kunden vill ha.

När jag startade företaget ville jag ge mina sockar namn efter blommor och frukter, men min flickvän tyckte att strumporna skulle ha svenska efternamn som Berglund eller Ekström. Jag trodde att det skulle vara ett misstag, men många kunder tycker att det är roligt och vill köpa strumpor med sitt efternamn eller ge present till någon med samma efternamn.

Jag har lärt mig att det alltid är bra att bolla sina idéer med andra och att inte vara rädd för att prova nya idéer. Det är viktigt att våga ta initiativ. Nu säljer jag mina sockar runt om i Sverige genom återförsäljare, och har en egen webbshop. En del av vinsten går till flickors utbildning i Pakistan. Jag tycker att misstag och misslyckandet är en del av resan till framgång, eftersom misslyckandet ger oss erfarenheter som kan vara avgörande.