<![CDATA[Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda.
FOTO GETTY IMAGES]]>

Så får du ditt företag att växa smart – och snabbt

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 9 januari, 2017

Vill du att ditt företag ska växa? I antal anställda eller i omsättning? Oavsett vilket finns det flera saker att tänka på om du ska skapa en smart organisk tillväxt för ditt företag. 

Ett företag kan växa och öka sin omsättning och antal anställda antingen genom organisk eller förvärvad tillväxt, eller en mix av båda. I det senare fallet är det som namnet skvallrar om – tillväxten är ett resultat av företagsförvärv.

Men om du vill att ditt företag ska växa organiskt ökar alltså företaget i volym av egen kraft.

Till Tillväxt Malmö, ett samarbete mellan stiftelsen Uppstart Malmö, Malmö Stad och Malmö högskola, kommer årligen en mängd företag som får hjälp att utvecklas och växa.
– Vi brukar alltid säga att en sund ekonomi är en förutsättning för att leda sitt företag till organisk tillväxt. Det finns inga standardmodeller. Det kanske låter tråkigt och torrt, men att ha koll på sina siffror till hundra procent och att inte ha några onödiga utgifter är det allra viktigaste. Samtidigt får det inte bara handla om det. Vi brukar säga att man ska älska ordning och reda men undvika byråkrati, då det kan sätta stopp för vilket tillväxtbolag som helst, säger Christina Chukman.

Hon är affärsutvecklare på Tillväxt Malmö och fortsätter:
– Det gäller att se till att man har en konstant ökad försäljning och en tjänst eller produkt som går att skala upp. Det är det som är avgörande.
– Och du måste alltid lyssna på marknadens behov, hela tiden föra ett resonemang med kunden som kanske kan vara med och designa ditt erbjudande.

För att verkligen fastställa att ekonomin går så bra som man tror tipsar Christina om att anlita en extern part för att se över siffrorna, utan att betala för mycket.
– Du kan också nätverka och skaffa dig en mentor som redan har gjort resan. Det behöver inte vara så komplicerat. Säg: ”Hej, jag ska utveckla mitt bolag, jag vill gärna ta del av din erfarenhet – kan vi ses över en frukost eller lunch?” Folk delar gärna med sig.

När du har analyserat marknadens behov och har förstått det gäller det att göra en strategisk försäljningsplan, menar Christina.
– Sedan är det bara att sälja, sälja, sälja – och konstant stämma av mot sin plan. Förutsättningarna ändrar sig alltid så det gäller att justera sin strategi. I tillväxtarbetet underlättar det också att ha en god relation med sina kunder, då undviker man många fel. Och i dag vill kunderna gärna vara med och tycka till.

Ett sätt att få företaget att växa är att ta fram nya produkter eller tjänster. Här tycker Christina åter igen att du som företagare måste se till kundernas behov, se att du löser ett problem för dem, i stället för att fokusera på mängden produkter eller tjänster som du erbjuder.

Hon ser det inte heller som ett självändamål att växa snabbt.
– Det är ganska få företag som är snabbväxare och som klarar att vara lönsamma år efter år. Det krävs mycket av samtliga inom företaget, alla ska gilla att vara i en konstant förändring under en längre period. Vissa älskar det, men många hatar det – det gäller att omge sig med de förstnämnda.

Både hon och Tillväxtverkets startupansvarige Marcus Liu märker av att trenden just nu är att många företag vill växa.
– Närmare 70 procent av de svenska företagen vill det. En tredjedel vill enbart växa i omsättning, en tredjedel i både omsättning och antal anställda. Ungefär en tredjedel vill inte växa överhuvudtaget, säger han.

För att inte stagnera som företag är att hela tiden ligga i framkant:
– Du måste veta att du har en produkt eller tjänst som målgruppen vill ha. Svara på ett behov, eller utveckla nya tjänster eller produkter.

Hjälpen dit finns ofta nära.
– Se den erfarenhet som finns runt omkring dig – både vad gäller kapitalanskaffning och kompetensutveckling. Det behöver inte kosta bolaget så mycket, säger Marcus.

6 tips som vässar din affär

  1. Gör proffsiga rekryteringar
    Ställ frågor som: Vad behöver företaget just nu och framåt när vi växer i den här takten? Gå inte i fällan att anställa en kompis som liknar dig själv och håller med i allt utan gör en riktig behovsanalys och kravspecifikation. Det är värt varenda krona att ta hjälp i processen. Det är dyrt att göra fel – och du kan bli bränd. Då växer man inte.
  2. Förfina ditt utbud
    Ett bra sätt att växa är att förfina och utveckla det som redan säljer bra i företaget. En hel del företag har väldigt många produkter, där man inte alltid vet varför man har så många och då är det såklart också svårt för kunden att veta. Risken är att ens varumärke och en gång så framgångsrika fokus, vattnas ur.
  3. Samverka
    Att samverka i nätverk med andra företag kan vara ett sätt att börja växa. Undersök hur ni ska förhålla er till varandra – vilka roller har ni? Köp timvis tjänster av andra bolag, då blir inte steget så stort att bli större. Om du har kunder som köper en specifik tjänst av just dig kan det vara svårare att ta in en partner, men presentera då din din kompanjon. I stället för att säga att du är så fullbokad så säg: “Jag är ansvarig för leverans och håller initialt i uppdraget, men vid ett par tillfällen plockar jag in en expert.” Det inger förtroende. Nämn på din hemsida att ni nu är två och vilket mervärdet är. Då upplever kunden: “Wow! Jag får två!”
  4. Ta in ny kraft
    Att ta in nya delägare är ett sätt att växa. Men ta noga reda på effekter på kort och lång sikt. Hur mycket avkastning förväntar sig de nya delägarna? Vad behöver ni som företag? Behöver ni pengar och arbetskraft, som en ny vd eller operativ chef? Och vad innebär denna nya person? Att bli fler eller att ta in riskkapital är ett stort steg och kräver ordentlig research innan. Det är en stor skillnad mellan intelligent kapital och riskkapital.
  5. Gör en tillväxtplan
    När du formulerar en tillväxtplan, en strategi, är det lätt att bli hemmablind. Ha gärna med ett opartiskt bollplank som kan hjälpa till och som har gjort resan själv. Be personen berätta hur det var. Det är svårt att ha perspektiv och tänka på allt själv.
  6. Analysera din roll
    När man en gång startade sitt företag var det ofta för att man var väldigt duktig på en specifik sak och när företaget växer behöver man fundera på vad man trivs bäst med. Gör en analys av din roll. Att leda ett företag i förändring är inte alltid vad man tänkt sig. Ibland kan det vara bättre att ta in en vd som tar personalansvaret för att själv kunna fokusera på utvecklingen.

Källor: Christina Chukman och Marcus Liu.