<![CDATA[]]>

6 smarta steg – så maxar du webbhösten

Ebba Arnborg

Publicerades: 11 augusti, 2016

Vill du bygga ditt varumärke, nå kunder och sälja mer? Se till att finslipa din webb och sociala medier i höst! Nu är en perfekt tid – så här gör du.

Det spelar ingen roll om du har världens bästa företag och produkter – om ingen vet om det. Genom webben kan du nå nya kunder, hålla liv i dina befintliga kundrelationer och därmed förhoppningsvis sälja mer. Se till att rivstarta din webbnärvaro nu.

Här är sju steg till en maxad webbhöst:

Steg 1: Uppdatera på nätet
Börja med att se över så att all information på din egen hemsida, blogg och sociala medier är korrekt. Du vet, sådant som du skrev in för flera år sedan och som du sedan blivit hemmablind för, till exempel under fliken “om” på Facebook.

Steg 2: Finputsa din webb
Passa nu på att se över alla texter och rubriker på din hemsida så att de är tydliga, läsvänliga och lockande. Sålla bort all onödig information. Lägg också in info om vad som händer i företaget i höst.

Läs mer: Finslipa dina texter rätt – här är 4 tips för att skriva texter som blir lästa och så här sätter du en bra rubrik – lockar fler besökare och säljer mer.

Läs mer: Glöm inte att också satsa på riktigt snygga bilder för att presentera dig själv och dina produkter. Här är 10 tips för att fixa proffsiga företagsbilder

Steg 3: Vad säger andra?
Sök på dig själv på Google och se så att träffarna som kommer upp är bra och relevanta. Dyker du inte upp? Här är råden som får dig att hamna överst på Google!

Glöm inte att kolla att du dyker upp på rätt adress på Google maps. Kan någon ha recenserat din verksamhet på andra sajter – som Yelp och Tripadvisor – se över vad det står där. Inte nöjd med resultatet? Läs hur du fixar det här!

Steg 4: Inventera – vad gör du idag?
Försök titta på din webbnärvaro utifrån med fräscha ögon. Ser det bra ut eller vill du förändra något? Har du funktioner på din hemsida som du länge tänkt att du ska lägga till, ta bort eller utveckla? Eller kanske något nytt verktyg du funderat på att skaffa? Fixa INTE det nu. Men skriv ner alltihop.

Steg 5: Dra lärdomar – hur har det fungerat?
Nu är det dags att fundera över hur våren gick – glöm inte att titta på din statistik. Vad gjorde du bra och vad kunde ha gjorts bättre? Vad lärde du dig? Vad vill du ta med dig in i hösten?

Följer du inte upp hur det går för din hemsida statistiskt – det vill säga hur många besökare du har och vad de tittar på? Dags att ändra på det – ta hjälp av vår grundkurs i Google analytics!

6. Planera  – vad vill du göra mer?
Gör nu en plan för hösten. Vilka kanaler ska du synas i? Hur ofta ska du uppdatera – och med vad? Vem (om ni är flera) ska göra vad? Vad vill du göra annorlunda mot i höstas? Gå tillbaka till din lista från punkt 4 ovan och se över vad du ska verkställa.

Glöm inte att sätta konkreta mål som du kan följa upp – och fira (!) när du når. Kom ihåg att de ska vara smarta – det vill säga Specifika, Mätbara, Accepterade (av alla som ska uppfylla dem), Realistiska och Tidsbundna (ha en tydlig deadline).