Social media managern Linda Björk bjuder på tips. Foto: Lena Evertsson

Facebookpanik? Lugn – så når du ut efter förändringen

Ebba Arnborg

Publicerades: 19 januari, 2018

Nyligen meddelade Facebook att de kommer visa färre inlägg från företag i allas nyhetsflöden. Här är expertens råd för att charma algoritmen och fortsätta nå ut ändå!

Det ska bli mer inlägg från vänner och bekanta och mindre från företag, organisationer och media på Facebook, det gick Mark Zuckerberg nyligen ut med.

– Från och med nu kommer alla som har företagssidor få betydligt mindre räckvidd. Det ställer högre krav på alla företag som har sidor, säger Linda Björck, social media manager, konsult inom sociala medier och ägare till SmartBizz (www.smartbizz.se).

LÄS OCKSÅ: Facebook stramar upp flödet

Hur ska man då göra? Här ger Linda några goda råd.

1. Posta riktigt engagerande innehåll

Inlägg som skapar konversation och engagemang kommer att få bättre genomslag. Sidor vars inlägg inte får några interaktioner kommer däremot få se den största minskningen av räckvidd.

– Så kvalitén på inläggen måste höjas rejält och stämma överens med vad dina följare vill ha. Gå in och titta på din Facebookstatistik vad som gett bra effekt. Vad var det för typ av inlägg och innehåll, vilken dag och tid postade du? Utgå från det. Satsa hellre på färre inlägg men bra, än fler men utan interaktioner, råder Linda.

2. Men fiska inte

Facebook kommer att ge inlägg som aktivt uppmuntrar folk att engagera sig (så kallade ”engagement bait”) sänkt räckvidd. Så skippa alla ”tagga en kompis som…” eller ”gilla om du håller med”.

3. Be dina följare fästa din sida överst

När du går in på en sida och klickar på ”följer” får du upp en lista där du kan välja ”visa först”. Be dina följare göra det för din sida. Då kommer dina inlägg att hamna över allt annat i deras nyhetsflöde.

– Men det ställer fortfarande krav på kvalité, för blir det strunt och hafsiga eller dåliga inlägg så kommer användarna välja bort din sida, säger Linda.

4. Satsa på livevideo

Facebook kommer att premiera livefilmer – medan vanliga filmklipp som du laddar upp på Youtube och sedan delar får lägre räckvidd. Så använd livevideor – du kan till exempel bjuda på kunskap och ”tutorials”, visa bakom kulisserna, demonstrera en ny produkt eller tjänst, visa andra kunders upplevelser, ha ett kort klipp från eventuella föreläsningar du håller och berätta om ett event.

5. Led inte bara trafik från Facebook

Facebook vill att vi ska tillbringa så mycket tid som möjligt på deras plattform, så inlägg som bara lockar användare att klicka sig vidare till andra sajter kommer att få minskad räckvidd. Fundera över hur du kan möta dina kunder direkt på Facebook istället.

– Kanske kan du lägga ut delar av blogginlägg, eller starta en livevideo där du sammanfattar ett blogginlägg och i slutet av den länkar vidare till ett längre på din sajt.

6. Överväg att målgruppsanpassa inlägg

Nu är tiden att satsa rätt – inte brett. Så testa att målgruppsanpassa dina inlägg. Den möjligheten når du genom att när du skapar ett inlägg trycka på den lilla ringen med ett kors igenom som finns nederst i rutan där du skriver texten du ska dela.

7. Annonsera mer

Att annonsera på Facebook kommer snart att vara ett måste för att få synlighet men även här gäller det att satsa på bra innehåll, välja en bra målgrupp och A/B-testa alla annonser.

8. Använd grupper

Dela från ditt företags facebooksida till kanske två eller tre relevanta grupper som pratar om ditt område.

– Det får inte vara säljinlägg för det är aldrig populärt i en grupp utan bra innehåll som läsarna kan använda sig av. Du kan också starta en egen grupp kring ditt ämne. Det går att koppla så att en företagssida är gruppadministratör. Då brukar även dina gruppmedlemmar få aviseringar när du postar ett nytt inlägg i gruppen.