Ingen dålig tavla – från 4 till 99 miljoner på två år

24 januari, 2018


				Fredrik Palm VD:n på Desenio.

 På två år har posterföretaget Desenio ökade sin omsättning från 4 miljoner kronor till drygt 99 miljoner. Här är nycklarna till framgången.

Hur lyckas de? De har hittat rätt i produktutbudet, enligt VD:n Fredrik Palm:

– Vi gör grejer som många gillar. Vi har också lyckats bra med våra webbutiker och finns i ganska många länder. Vi har lokala sajter i 12 länder och skeppar till fler än 30.

Dessutom lägger företaget mycket kraft på trendspaning.

– Vi jobbar hårt för att ständigt försöka vara relevanta eller ha relevanta motiv. Vi tittar väldigt mycket på möbler och inredningsindustrin, hur trenderna går, vilka färger, mönster eller motiv som gäller. Det gäller att hänga med och gärna ligga långt i framkant. Dessutom har vi en tacksam produkt som snabbt går att förändra.

Ja, de kan testa sig fram och komma ut med många motiv på sina tavlor och posters hela tiden – runt 200 olika blir det varje månad.

Anställningstakten har också gått snabbt. När Fredrik Palm kom in som VD i juni 2016 var de åtta anställda, i dag drygt 40 och de fortsätter att anställa hela tiden.

Fredrik Palm kan sammanfatta ett väldigt gott 2017.

– Siffrorna är inte helt klara och jag går inte ut med dem, men vi har fortsatt att växa. Om du ser på tillväxten från 2015 till 2016 så har vi fortsatt ungefär på det spåret.

Deras starka tillväxt beror alltså bland annat på alla deras nya marknader och ser man rent tekniskt vad som krävs för att gå in på en ny marknad är det både lätt och komplicerat att göra det, enligt Fredrik:

– Du går in med samma webbplattform och översätter butiken bara i princip. Men bakom är det lite krångligare om man ska göra satsningen bra. Det gäller att få till logistiken på ett bra sätt och skruva marknadsföringen och motiv rätt beroende på länder. Så det är väldigt lätt att gå ut till många länder, men svårt att göra det bra. Vi jobbar på att komma närmare varje marknad mycket mer.

Desenio har också satsat på samarbeten med olika influencers. Deras posters har synts i många flöden.

– Återigen har vi en tacksam produkt som många gärna visar upp. Det är viktigt skulle jag säga. De senaste fem åren har det blivit en väldigt viktigt marknadsföringskanal, framför allt för oss med en målgrupp som ju främst är yngre kvinnor.

Vilka tips ger du företag som vill satsa på e-handel?

– Tänk igenom var ambitionsnivån ligger. Var vill du vara om tre år? Har du tänkt en e-handel bara för Sverige, kanske ska driva den själv eller med någon mer, eller tänker du dig en e-handel för många fler länder? Om du tänker dig det mindre kan du välja en typ av system och e-handelsplattform, men har du större ambitioner är mitt tips att titta på större system från början. Det blir dyrare i början men i längden är det mycket bättre.

– Tänk också direkt på logistiken. Många som startar e-handel kanske är duktiga på produkten eller marknadsföring. Men logistiken är en väldigt central del. Utgå från det. Är produkten bra att lagerhålla och skicka kostnadseffektivt? Eller kan du sälja på sajten och låta leverantören skicka produkten direkt till slutkunden?

Läs mer om Desenio här

 

 




Förbered för Brexit – så gör du
Foto av: Daniel Roos
8 vardagsknep bakom succén med Storytel
Foto av: Adobe Stock
Vinn pengar på din idé!