Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Fridas 5 tips för att nå 5 miljoner på 5 år

10 juli, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 5 minuters läsning

Foto: För inredningsbloggaren Frida Ramstedt är det självklart att lägga tid på att planera för ekonomin i företaget och att göra en budget.

Frida Ramstedt, som driver Trendenser, en av Sveriges största inredningsbloggar, har lyckats nå en omsättning på omkring fem miljoner – på fem år. Mycket tack vare sitt ekonomiska tänk redan från start, tror hon. Här ger hon sina bästa tips för att bli strukturerad.Det var inte helt självklart för Frida Ramstedt att säga upp sig från sin tjänst på reklambyrån Forsman & Bodenfors. Hon trivdes på jobbet, hade en jättebra lön och roliga kunder, som Ikea.Men samtidigt hade hennes inredningsblogg, som hon först drev på hobbynivå, vuxit sig stor.
– Jag gick till en jobbcoach som frågade vad som skulle få mig att känna en ekonomisk trygghet med eget. Vi kom fram till att en halv miljon hade känts tryggt att rulla framför mig som buffert, att inte börja helt på noll. Så det blev mitt första ekonomiska mål som jag började att arbeta upp under tiden som anställd, berättar Frida, som var väldigt noga med att kolla av med arbetsgivaren att det var okej att hon startade sitt företag vid sidan av.

Sedan har miljonerna rullat på. Förra året hade Frida en omsättning på drygt fyra miljoner kronor och ett resultat efter finansnetto på drygt två miljoner.

Att det har gått så bra för henne beror mycket på att hon också planerar ordentligt för sin ekonomi, tror Frida:
– Jag tror att det utmärker mig om jag jämför med andra i min bransch. Jag har hela tiden haft det ekonomiska intresset i att driva företag. För mig har det varit en väldig trygghet, att exempelvis göra en årsbudget med mål för kommande år och att jag alltid har sett till att ha flera ben att stå på.

Inför varje nytt år gör hon en ekonomisk planering där hon bryter ned vilka olika tänkbara intäktskällor hon har under året, vissa mer säkra än andra.
– En del annonsbyråer bokar upp annonser för hela det kommande året och då vet jag vilken grund som finns.

Bland övriga intäktskällor finns sponsormärkta inlägg, frilansuppdrag, samarbeten, föredrag – och oplanerade intäkter.
– Större delen av min beläggning är planerad inför året. Tid är en trång sektor, men jag såg från början till att inte vara beroende av att bara sälja mina timmar.

Budgeten för året stämmer Frida av varje kvartal. Det gör att hon hinner reagera om någon intäktskälla inte går som planerat eller om något i budgeten behöver justeras.
– Jag stämmer av mot mitt årsmål, hur jag ligger till och om några intäktsgrenar släpar efter. Det kan vara uppdrag som jag inte har haft tid att dra i. Då ser jag vad jag kan ta igen kommande kvartal.

Från början var hon ensam i företaget, men nu anlitar hon en assistent och två säljare och i dessa samarbeten har hon också nytta av sin budgetplanering.
– För mig har det underlättat väldigt mycket. När jag haft svackor och inte kunnat vara så engagerad i företaget som det varit tänkt har planeringsarbetet gjort det lättare för mig att delegera. Det är ju inte bara en ekonomisk plan, utan även en hjälp strategiskt och tidsmässigt – som beskriver när och hur man behöver genomföra saker. Som förra året när min svåger gick bort i cancer och min energi inte var på topp, då blev det lättare för mig att prioritera bort eller köpa in hjälp på vissa fronter eftersom jag snabbt kunde se vilka delar som var strategiskt mer viktiga än andra.

När Frida ett par månader innan slutet av 2016 stämmer av årets budget ser det ljust ut:
– Mina säljare och jag hade fem miljoner som mål i årsomsättning, men mitt eget mål var 5,6 miljoner. Årets sista månader är alltid de bästa för mig, när annonsörer vill synas inför jul. Så det ser inte omöjligt ut att uppfylla årets mål.

Frida Ramstedts 5 steg för en bra ekonomisk struktur

  1. Bli inte för låst vid det kreativa
    – Jag ser ofta hos många andra i min bransch att man blir för låst vid sina kreativa visioner. Det gäller att skifta fokus och även tänka ur ett ekonomiskt perspektiv för att få lönsamhet i en verksamhet och ibland måste man göra avkall på förverkligandet för att få allt att gå ihop. Men när det går ihop ekonomiskt är det betydligt lättare att sedan vara kreativ.
  2. Se budgeten som en trygghet
    – En budget inte är krångligare än plus och minus! Du planerar för dina intäkter och kostnader. Budgeten är till för att skapa en tydlig målbild för vad du ska jobba mot. Om du ska köra bil där du aldrig varit förr gör du det inte på måfå utan letar upp en karta eller ställer in din GPS för att slippa köra fel. Det är samma sak med företagets ekonomi. Jag försöker tänka på budgeten som en hjälp mer än något som är jobbigt. Försök ändra inställning och gör det inte så krångligt med avancerade mallar och Excelfiler, utan ta ett vitt papper och räkna dig fram. Du behöver inte vara ett mattegeni.
  3. Mät inte ditt värde i tid utan i resultat
    – Intäkterna är ett experimenterande. Man får se vilka som faktiskt fungerar. Ett tips är att inte enbart se till hur lång tid ett uppdrag tar utan vilket värde du bidrar med. Erfarenhet och expertis gör dig snabbare, då blir tid en skev mätvariabel. Det jag gör på en timme kan ta tio timmar för någon annan. Jag tar hellre betalt per projekt och det resultat som kunden får av mig.
  4. Försök hålla nere kostnaderna
    – Jag som inte behöver hålla ett lager av produkter har inte så stora kostnader. Det är en fördel såklart och viktigt för mig att inte ha behövt ta så stora ekonomiska risker. Mina kostnader – lön, hyra, mobiltelefon, försäkringar och pension – har jag också försökt hålla nere. Varje år ställer jag upp mina kostnader där jag även har med oväntade utgiftsposter.
  5. Gör löpande avstämningar
    – Jag gör både månads- och kvartalsavstämningar. Då slipper jag upptäcka saker i slutet av året. Och det gäller att inte bara titta på vad du har sålt utan det som står på sista raden – ditt resultat.


ANNONS

Innehåll från SpeedLedger

Partner

Lägger du fortfarande timmar på bokföringen? Det behöver du inte…

Känner du dig också stressad och uttråkad av bokföringen? Då kanske bankdriven bokföring är något för dig. (Spoiler Alert! Det kan spara dig 1 000-tals kronor per månad…). Låt oss berätta hur det fungerar!

SpeedLedger 3 november, 2025 Uppdaterades 3 november, 2025 4 minuters läsning
Sköta bokföringen själv

Foto: SpeedLedger

Psst! Några “superhacks” innan vi kör igång: 

Okej, till ämnet! De flesta företagare lägger många timmar varje månad på bokföring. Samla kvitton, mata in siffror i program och stämma av mot banken. The old way (känner du igen dig?).Men det finns såklart “the new way”. Där bokföringen sköter sig självt, baserat på det som faktiskt händer på ditt bankkonto. Ja, genom att koppla banken till ditt bokföringsprogram kan du faktiskt automatisera hela processen. Bankhändelserna blir grunden i din bokföring.

Lite längre ned ska vi gå igenom “the new way” i detalj, men låt oss först spoila lösningen: Speedledger e-bokföring  (Sveriges mest omtyckta bokföringsprogram enligt Trustpilot). Nyfiken på att se hur enkelt det är? Det är alltid gratis i 14 dagar. Är du nystartad får du dessutom 50% rabatt första året. Läs mer om erbjudandet här.

Dags för detaljer. Nu ska vi berätta hur du också kan automatisera din bokföring, och spara massor med tid och pengar.

Vem behöver bokföra?

Alla företagare är skyldiga att hålla koll på sin ekonomi, oavsett företagsform. Bokföringen är ditt sätt att visa myndigheter, kunder och dig själv att du har ordning på finanserna. Psst! Kom ihåg att det är förbjudet att bokföra i Excel…

Hur mycket kan jag spara på att bokföra själv?

Kostnaden för att anlita en bokföringsbyrå kan snabbt landa på flera tusen kronor i månaden – en konsult tar vanligtvis någonstans mellan 1 000-1 500 kronor per påbörjad timme. Genom att sköta bokföringen själv betalar du bara för bokföringsprogrammet – och med SpeedLedger slipper du till och med kostnader för att föra över banktransaktioner. De pengarna kan du istället investera i att få ditt företag att växa.

Låt banken vara grunden till din bokföring 

I de flesta bokföringsprogram matar du in dina händelser i programmet, klipper och klistrar från banken alternativt betalar för en bankintegration med filöverföring och onödiga avgifter till banken (ofta upp mot 1 500 kr per år). Dessutom måste du ändå göra avstämning mot banken, krångligt! 

SpeedLedger är det enda bokföringsprogrammet som baserar hela bokföringen på bankens händelser. Det betyder att du slipper de manuella stegen och att bokföringen autogenereras utifrån dina transaktioner på banken. Det innebär att bokföringen alltid stämmer mot banken och uppdateras i realtid. 

Själva bankkopplingen är trygg och säker och sätts upp med hjälp av BankID, självklart kostnadsfritt och inga extra avgifter från din bank. 

Tips! Nyfiken på bankdriven bokföring? Här kan du boka en gratis rådgivning och snabbt få veta mer.

Du slipper fel, sparar tid och får alltid en korrekt bild av företagets ekonomi. Systemet skapar dessutom moms-, resultat- och balansrapporter automatiskt i bakgrunden. Med ett klick godkänner du händelserna – enkelt, tryggt och utan behov av dyra konsulter. Smart va! 

Fördelar med att sköta bokföringen själv

  • Spara pengar – Undvik dyra konsultkostnader.
  • Få bättre kontroll – Lär känna ditt företags ekonomi på djupet.
  • Automatisera processen – Slipp tidsödande manuellt arbete.
  • Stärk ditt självförtroende – Att klara bokföringen själv ger en känsla av kontroll och självständighet.

Men om jag ändå vill lägga ut bokföringen?

Det är förstås helt okej, men låt oss presentera ett smart (och billigare) alternativ: Med Speedledger Bokföring Fullservice får du en automatiserad onlinetjänst (som passar enskilda firmor och aktiebolag med upp till 3 miljoner i omsättning). Den passar perfekt för företagare som vill slippa bokföra själva och vill undvika onödigt höga byråkostnader.

Till ett fast månadspris (som är betydligt lägre än normala byråarvoden) sköter SpeedLedger allt – från löpande bokföring och moms till bokslut, årsredovisning och deklaration. Som kund använder du bara programmet för att hantera fakturor och ladda upp digitala underlag (dvs kvitton). Resten förbereds av SpeedLedger, som levererar färdiga rapporter redo att skickas in till myndigheter. Nice va?

Tips! Läs mer om Speedledger Bokföring Fullservice här.

Så vågar jag sköta bokföringen själv?

Svaret är ett rungande ja! Med rätt program och stöd är det både möjligt och fördelaktigt. SpeedLedger e-bokföring gör processen enkel, automatiserad och anpassad för småföretagare. Du sparar pengar, får bättre kontroll och slipper onödig stress.

Så, varför inte våga ta steget? Låt bokföringen bli lika enkel och självklar som ditt företags framgång!

JUST NU! För dig som är nystartad har SpeedLedger 50 % rabatt första året och du provar alltid gratis i 14 dagar innan du bestämmer dig. Inga köpkrav efter provperioden. Läs mer här.

För dig som vill byta till SpeedLedger är det enkelt att göra själv, men deras bokföringsrådgivning hjälper dig kostnadsfritt såklart om du vill – du provar gratis i 14 dagar och får 50% första året.

Om SpeedLedger
SpeedLedger e-bokföring erbjuder molnbaserade program för bokföring och fakturering. Idag är det över 30 000 småföretagare och föreningar som använder SpeedLedger e-bokföring och många är väldigt nöjda. SpeedLedger är faktiskt bäst på bokföringsprogram enligt Trustpilot.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.