<![CDATA[]]>

Fullt ös på Start-Up Stockholms finalmingel

Camilla Björkman

Publicerades: 7 november, 2013

När organisationen Start-Up Stockholm firade att de genomfört en starta eget-turné i 11 kommuner drog de fulla hus. En av besökarna var Annica Nordin som uppfunnit en miljövänlig frukt- och gröntpåse.

Över 4 000 stockholmare kommer årligen till organisationen Start-Up Stockholm för att få kostnadsfri nyföretagar- och innovationsrådgivning. Det leder till 2 200 företagsstarter om året.

Nu har organisationen genomfört en länsturne i 11 kommuner, där deras rådgivare varit ute och coachat blivande entreprenörer på plats. I Stockholm stod Driva Eget som värd för en av träffarna i form av Driva Eget-dagen.

När det nu var finalmingel i Stockholm minglade glada nyföretagare med Start-Up Stockholms rådgivare och partners.

– Det känns fantastiskt kul och nästan overkligt, säger Anna Nedeby Bar-Am, vd på Start-Up Stockholm som är en del av den nationella organisationen NyföretagarCentrum, om att turnén har genomförts.

I minglet finns också småföretagaren Annica Nordin som driver ett skrädderi i Vasastan i Stockholm. Nu har hon kommit på en ny innovation som hon hoppas ska vara ute på marknaden inom kort: en miljövänlig påse som man kan lägga frukt och grönt i när man handlar. Påsen, som är genomskinlig och kan tvättas, kan man sedan återanvända varje gång man går till mataffären.

– Jag fick idén när jag handlade och en tjej framför mig i kön vägrade att använda plastpåsar till frukten, säger hon.

Nu har hon tagit mönsterskydd på produkten, som hon kallar carrygreen.

– Målet är att de stora matkedjorna ska börja sälja påsarna, säger hon.

En annan företagare som nätverkade bland besökarna var Linnéa Karlsson, som driver företaget Kroppens-Helhet Sverige. Efter att själv ha varit långtidssjuk i fyra år kom hon tillbaka och startade eget företag med hjälp av Start-Up Stockholm. Idag föreläser hon för offentlig sektor och företag om sin resa tillbaka och hur man kan göra för att lyckas.

– Jag hade inte en tanke på att driva eget företag men efter att fler och fler sagt till mig att jag borde starta så körde jag igång, säger hon.

Anna Nedeby Bar-Am berättar att 55 procent av stockholmare kan tänka sig att bli företagare, men att bara 4 procent tar steget.

– Jag är stolt över att vi ger folk chansen att genomföra sina idéer, säger hon.

 

Anna Nedeby Bar-Am, vd på Start-Up Stockholm.

Linnéa Karlsson driver företaget Kroppens-Helhet Sverige.

Peter Utterström, styrelseordförande i Start-Up Stockholm och Jan Jansson, företagsrådgivare. De glada siffrorna på väggen visar att fem år efter Start-Up Stockholms rådgivning finns 4 500 företag kvar som omsätter mer än 0,6 miljoner. Det innebär 6 300 heltidssysselsatta personer.